Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sukk - om trass (og ikke de på tre år)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-09, 17:24   #121
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)

Å setja frå seg bilen på tomgang med eit lite born inni utan tilsyn meiner eg faktisk er ansvarsløyse på høgt nivå. Trøyste og hjelpe! Slikt trudde eg faktisk ikkje nokon kunne finna på. Er ein sånn ting ein berre ikkje gjer, etter mitt skjønn.

Gammel 11-11-09, 18:11   #122
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Gå fra en baby i en bil som står og går på tomgang, og bilen går på tomgang fordi den er i så elendig stand at man ikke stoler på at den starter igjen om den stoppes?

Det er ikke noe som skurrer her, synes du?

Vet ikke om jeg gidder en runde til av "du endrer historien, du lyver, du finner på "osv (ref en annen tråd for en god stund tilbake)
Men altså, bilen står og går fordi jeg vil ha varm bil, til meg og til ungene og til barnet som sitter inni. En periode var ikke bilen i stand og da hadde jeg blitt apoplektisk av raseri om en eller annen fanatisk blekkulfer hadde skrudd av tenningen mens jeg leverte i barnehagen. Dette var lenge før lillebror var født, så nei, han satt ikke igjen i bilen.. Og hadde heller ikke gjort det, nettopp fordi bilen ikke var i stand, selv om verkstedet forsikret at det ikke var farlig.....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:16   #123
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Til dere som opplyser at dere hadde blitt fly forbanna av at noen hadde skrudd av motoren hvis bilen sto å gikk på tomgang. Er det kun en konstatering fra deres side, eller en opplysning dere tror har innvirkning på valget man vil ta når man oppdager tomgangskjøring.

Jeg blir like forbannet hver gang jeg ser biler stå å gå på tomgang. Men, jeg registerer at det ikke plager synderene.

Jeg liker forresten tanken på å stoppe bilen og legge nøklene i baksete. Noterer det som et forslag, og håper jeg er tøff nok neste gang jeg ser en slik bil.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:31   #124
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Har du autoriet og myndighet til å bestemme over andre? Barnehagen har vel i dette eksempelet rett til å bestemme over andre her. Men ikke du, nei.

Så hvis man slenger ryggsekken i setet ved siden av seg på bussen, og noen spør om de får sitte der, så er det greit å bare gi f? De skal vel ikke bestemme hvor du oppbevarer ryggsekken? Eller skal mener du at hvis noen gjør dette, så skal man ikke be dem ta bort sekken, men gå å klage til bussjåføren i stedet for å spørre personen?

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:37   #125
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Gå fra en baby i en bil som står og går på tomgang, og bilen går på tomgang fordi den er i så elendig stand at man ikke stoler på at den starter igjen om den stoppes?

Det er ikke noe som skurrer her, synes du?

Akkurat dette tenkte jeg også! Bilen er i så dårlig stand at den ikke kan stanses i 3-4 minutter mens mor løper inn i barnehagen med storesøsken (hvordan klarer man levering på 3-4 minutter forresten? Og HVORFOR slikt stress når man er hjemme i permisjon med baby og har god tid egentlig?), men å la babyen sitte i bilen å sove, det er en selvfølge?

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:37   #126
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet du at han velger dette?
Om du er interessert i at mennesker som gjør dette, burde slutte med det, er det vel gunstig å engasjere seg på større plan?

Mener du virkelig at enkeltmennesker du observerer står på tomgang i noen minutter har en forklaringskrav ovenfor deg? Det er her det kommer inn det med å kjenne sin plass.

Hva har Frp med dette? Hvem stemmer Frp?

Ved enhver FP-diskusjon er det å bruke FrP-argumentet mot en motdebattant velkjent hersketeknikk. Å påstå at noen stemmer FrP er nemlig det aller verste du kan påstå at noen gjør

Gammel 11-11-09, 18:39   #127
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men altså, bilen står og går fordi jeg vil ha varm bil, til meg og til ungene og til barnet som sitter inni.

Jeg hevder fortsatt at bilen ikke rekker å bli nevneverdig kald på 3-4 minutter..

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 18:48   #128
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det diskuteres mange ting i denne tråden.

Miljøspektet ved å la bilen stå på tomgang, det å mase (eller henstille høflig flere ganger) om at andre rundt deg skal gjøre som du ber om, og det å la baby sitte alene i gammel bil mens motoren er i gang.

Den siste diskusjonen kan vel egentlig tas over i en ny tråd, da det strengt tatt ikke hadde noe med saken å gjøre, men bare ga mer bensin på bålet når det gjaldt enveiskjøringen av argumentasjon mot en av de (få) som faktisk synes at denne karen ikke hadde noe han skulle ha sagt om sin medbilists tomgangkjøring.

Når det gjelder tomgangkjøring, så er det dumt og miljøfiendtlig. Det bør man vite etter så mange kampanjer og så mye informasjon som finnes. At noen likevel velger å gjøre det speiler vel egentlig bare samfunnet ellers. Noen bryr seg, andre gjør det ikke.

Så var det om det er greit å bestemme over andre. Og det synes jo ikke jeg da. Det er greit å minne på at det kan være kjekt å ta hensyn, men jeg tenker at der går liksom grensen for hvor mye det er lov å blande seg (der og da) så lenge ikke liv og helse står (akutt) på spill. Det å deretter si fra til barnehagen osv er veien å gå, så slipper noen å være politi for at andre skal følge regler. Det å slå av motoren og ta nøkkelen ut av tenningen kan jo fort være en spenstig øvelse hvis bileieren kommer i det man leker miljødetektiv, og jeg synes det er å dra "retten til en renere luft" vel langt når man tar seg inn på andres eiendom. Jeg vet ikke helt om det er sammenliknbart, men ser for meg at det må kunne tilsvare å skru ut pærer av utelamper i nabolaget for å spare strøm av miljøhensyn. Det er jo liksom ikke greit det, eller?

Gammel 11-11-09, 20:49   #129
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

nam, jeg synes fremdeles ikke masing er det samme som trassing, selv om begge deler kan være irriterende.

Og dessuten synes jeg det er helt kurant å gjenta en henstilling om at folk slutter med noe som er irriterende og/eller forbudt, selv om de velger å ignorere det man sier den første gangen man sier det. Jeg synes godt man kan gjøre det på en høflig måte, men jeg kan ikke se at noen andre har mer rett til å bestemme at jeg er nødt til å finne meg i oppførselen deres enn jeg har til å bestemme at jeg ønsker at de slutter med den.

Så enkelt er det faktisk.

Hva har Frp med dette? Hvem stemmer Frp?

Du skriver dette i et svar til

Sitat:

At det evt. skulle plage noen andre får heller være deres problem ja...

Men jeg forstår at FrP har god oppslutning.....

Du mener ikke at du ikke ser at logikken er den samme som FrPs politikk er tuftet på?

Gammel 11-11-09, 21:04   #130
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Miljøaspektet er selvsagt svært viktig her, men det jeg virkelig ikke forstår er at folk tørr å la bilen stå ulåst med nøkkel i. En dag står du der ikke bare med en bil som ikke starter, men en bil som er borte i tillegg.

Når det gjelder dette med baby aleine i bil har jeg mine meninger, men enig med Billa i at dette kan diskuteres i ny tråd (eller en kan grave frem en av de gammle trådene her inne om samme tema, opp til flere om jeg ikke husker feil).

Gammel 11-11-09, 21:21   #131
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

naboen min tok ut nøklene av ene bilen som stod og gikk på tomgang rett utenfor soveromsvinduene våres.(Alle sammen sine.) Han la de oppå taket. Sjåføren lot ikke bilen gå på tomgang etter det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 21:23   #132
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Miljøaspektet er selvsagt svært viktig her, men det jeg virkelig ikke forstår er at folk tørr å la bilen stå ulåst med nøkkel i. En dag står du der ikke bare med en bil som ikke starter, men en bil som er borte i tillegg.

Når det gjelder dette med baby aleine i bil har jeg mine meninger, men enig med Billa i at dette kan diskuteres i ny tråd (eller en kan grave frem en av de gammle trådene her inne om samme tema, opp til flere om jeg ikke husker feil).

Men, det vil jo være veldig avhengig av hvor du bor hen?

Risikoen for at den kan bli stjålet mener jeg?

Jeg har prøvd å søke litt i arkivet etter tråder om dette med barn i bil, men finner ikke noe?

Gammel 11-11-09, 21:30   #133
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Ved enhver FP-diskusjon er det å bruke FrP-argumentet mot en motdebattant velkjent hersketeknikk. Å påstå at noen stemmer FrP er nemlig det aller verste du kan påstå at noen gjør

slår aldri feil.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 22:33   #134
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

naboen min tok ut nøklene av ene bilen som stod og gikk på tomgang rett utenfor soveromsvinduene våres.(Alle sammen sine.) Han la de oppå taket. Sjåføren lot ikke bilen gå på tomgang etter det.

Jeg har vært fristet til å gjøre det samme med naboens bil som stod utenfor soveromsvinduet vårt. Men gjorde det ikke. Håper at det vil bli et mindre problem i vinter enn det var ifjor. Ellers så får jeg manne meg opp til en prat med dem.

Gammel 11-11-09, 22:43   #135
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Og jeg anser det som ren idioti. Jeg har sett bil på tomgang ta fyr, og har bekjente som har opplevd det. Dersom det hadde vært barn i noen av disse bilene, hadde det nok ikke vært mulig å redde dem ut av bilene.

Samme her. Ordrett.

Jeg kjenner at jeg sitter og håper intenst på at Floksa bare tuller med oss. Pliiis si at du gjør det Floksa?

Gammel 11-11-09, 22:43   #136
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg har vært fristet til å gjøre det samme med naboens bil som stod utenfor soveromsvinduet vårt. Men gjorde det ikke. Håper at det vil bli et mindre problem i vinter enn det var ifjor. Ellers så får jeg manne meg opp til en prat med dem.

Tror du at du er noe? At du kan bestemme over han? ;-) Hvorfor i all verden skal ikke han få lov til å stå å sp ut eksos inn på soverommet deres?

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-09, 22:43   #137
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men, det vil jo være veldig avhengig av hvor du bor hen?

Risikoen for at den kan bli stjålet mener jeg?

Men uansett hvor du bor, eller hvor stor risikoen er vil vel ikke forsikringsselskapet gå med på å dekke tapet av en bil som ikke har vært låst ...

En liten digresjon bare, det hadde ikke så mye med selve diskusjonen å gjøre.

Jeg skrev tidligere i tråden at mannen min tok ut nøkkelen av en bil på tomgangutenfor bhg og la nøkkelen i baksetet.
Etter å ha lest hele tråden vil jeg gjerne presisere at denne bhg ligger ved siden av en skole. Risikoen for at et barn hadde funnet på noen sprell i/med en bil er derfor tilstede.
Jeg har også sett en reportasje om ei dame som 'bare' skulle inn i butikken og kjøpe noe hun hadde glemt, og lar sine tre barn sitte i bilen. Bilen tar fyr mens hun var inne i butikken, barna overlevde men med enorme brannskader. Hun har ikke klart å se på dette som et uhell, hun klandrer seg selv ...

Jeg kan forstå hvorfor noen lar bilen stå på tomgang, da mener jeg at jeg forstår den følelsen av å sette seg inn i varm bil, alle liker jo det! Men kanskje en tråd som dette og andres meninger kan få de som gjør det til å tenke annerledes? Kanskje finne en annen løsning på 'problemet'?

Gammel 12-11-09, 01:05   #138
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Det kunne ikke fallt meg inn å sette fra meg bilen uten å slå av tenningen samt låse den. Det er litt samme prinsippet som at jeg aldri starter bilen uten at selen er på.
Og det å la et spedbarn være alene i bilen uansett grunn, er forkastelig! Det er jo så enkelt med bilstoler som kan klikkes ut og inn på en base at det ikke burde være noe trøbbel å ta med seg spedbarnet når man forlot bilen. Men det er en annen diskusjon, og jeg skal prøve å holde munn om alt jeg mener om den saken.

Gammel 12-11-09, 09:14   #139
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ingrid-lille, her.

Akkurat dette tenkte jeg også! Bilen er i så dårlig stand at den ikke kan stanses i 3-4 minutter mens mor løper inn i barnehagen med storesøsken (hvordan klarer man levering på 3-4 minutter forresten? Og HVORFOR slikt stress når man er hjemme i permisjon med baby og har god tid egentlig?), men å la babyen sitte i bilen å sove, det er en selvfølge?

Hvordan klarer man å bruke mer enn 3-4 minutter på å levere?
Gå inn
Ta av jakke, lue, og støvler
Ta på innesko
Overlevere matboks
Hade
Gå ut i bilen
Jeg har ikke permisjon, uten at det er relevant.

Gammel 12-11-09, 09:28   #140
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

For å si det jeg mener om selve diskusjonen: i HI's tilfelle (som bor i en by/tettbygde trsøk) gjøres det ganske klart i tråden at det er til sjenanse for andre, ufornufig å la bilen stå på tomgang.
Floksa får mye pepper, man hva vet vi egentlig om hvor mye sjenanse hennes tomgangskjøring gjør mot andre?

Miljøaspektet innrømmer hun, akkurat som jeg ville innrømme at jeg dusjer i varmt vann og ikke bruker sparedusj.
Farligheten er noe jeg også vill se bort i fra ved tomgangskjøring, for meg så er det "sjenanse for andre" argumentet, og at tomgangskjøring strengt tatt ikke er nødvendig; som gjør at jeg aldri gjør det selv.
Men andre kan jo være i en annen situasjon, og også bo/ha barnehage annerledes til sånn at det ikke generer andre så mye; eller er så stor fare for kidnapping/hva det nå skal være man drar frem.

Svar

Emneord
barn, bilnøkkelvandaler, empati, fp dynamikk, hensyn, miljøsvin, mobbing, omsorg

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.