|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Passiv
|
![]() Sv: Flere enn meg som reagerer?
Dette må jo være noe av det smarteste som er sagt om akkurat dette tror jeg. Veldig bra skrevet. |
![]() |
![]() |
#122 |
Shake it out!
|
Tja, det finnes kvinner som dreper mennene sine også. Jeg kjenner til et tilfelle av dette. Riktignok tok mannen livet av seg selv, men det var etter at han hadde fått beskjed av kona om at det ville være det beste for henne og barna om han gjorde nettopp det.... Denne dama er en manipulerende psykopat, og de som kjenner henne vet det. Men det er lite og ingenting samfunnet kan gjøre med det
![]() |
#123 |
Passiv
|
Dette er vel strengt tatt ikke et drap. Men det er fordi det ikke er noen regel uten unntak at jeg skriver at kvinner sjelden dreper partneren. |
![]() |
![]() |
#124 |
Shake it out!
|
Bare for å begynne med det, så forsøker jeg IKKE å underslå det faktumet at de fleste drap på kvinner er partnerdrap. Ei heller ikke at det er et samfunnsproblem. Jeg forsøker heller ikke skyve skylden over på kvinnene som blir drept. Bare så vi har det klart for oss. Drap kan kun rettferdiggjøres om det skjer som selvforvar, og da mener at man står ansikt til ansikt med et menneske med klare intensjoner om å drepe en. De fleste drap blir begått av menn, ferdig med det. Mitt poeng er bare at det faktisk finnes kvinner som ikke er helt gode i toppetasjen også. Uten at det gir mannen rett til å kverke dem, altså. Så framt ikke kona står over dem med øksen da. En mann som dreper kona fordi hun er gal får ingen sympati fra meg.
![]() |
#125 |
Passiv
|
![]() Sv: Flere enn meg som reagerer?Det finnes absolutt kvinner som er helt på jordet og som er skadelige for sine omgivelser. Det finnes absolutt kvinner som dreper også. Men de fleste av disse dreper andre enn partneren. |
![]() |
![]() |
#126 |
Mother of Dragons
|
Selvfølgelig, men det har ikke noe med akkurat denne diskusjonen å gjøre.
![]() |
#127 |
Shake it out!
|
Vel, i denne saken er det dessverre ingen tvil om at damen fyller definisjonen, og ikke kommer i kategorien drittsekk
![]() |
#128 |
Epikur
|
Jeg blir utrolig provosert av denne typen uttalelser. Dette er en type tenkemåte som på en måte som legitimerer/forklarer/unnskylder menns vold mot kvinner. (fysisk, seksualisert, psykisk vold).
![]() |
#129 |
Mother of Dragons
|
Milde himmel. Hva har det med noe som helst å gjøre?
![]() |
#130 |
Passiv
|
Det er fremdeles ikke helt klart for meg hvorfor du mener at dette er en hendelse som har noe i denne tråden å gjøre. Jeg antar det henger noe sammen med dette:
Og det spiller altså ingen rolle hvor vanskelig man er å ha med å gjøre. Det er ikke lov med dødsstraff likevel. Det at man er ugrei er ikke et argument for at det skal vises forståelse for at noen tyr til drap. |
![]() |
![]() |
#131 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Flere enn meg som reagerer?Jeg tror det Milfrid mener er at enkelte kvinners skjulte ondskap, dvs mental terror, er en side som ofte er glemt eller oversett i ulike debatter.
![]() |
#132 |
Shake it out!
|
Hvis du leser innleggene mine så ser du at jeg er 100% enig i det du sier, og at det er INGENTING som forsvarer mishandling og drap. Overhode ingenting. Folk kan være så vrange og vanskelige de vil, det gir ikke rett til å mishandle fysisk eller psykisk, og heller ikke drepe.
Det har med en tone i tråden som sa at kvinner alltid er ofre, aldri overgripere. Som jeg ikke likte. Det finnes kvinnelige overgripere også, og det må være lov å påpeke det, uten å bli tatt til inntekt for at menn kan slå kvinner de synes er vanskelige. Noe jeg IKKE mener. Jeg forsvarer ikke overgrep mot kvinner. Jeg snakker ikke om menn som mishandler kvinner de synes er vanskeliger. Jeg snakker om kvinner som mishandler menn, fysisk og psykisk. Uten at jeg sier at det gir mennene rett til å mishandle eller drepe disse kvinnene av den grunn.
Igjen, du misforstår meg. Jeg sier IKKE at de kvinnene som har blitt mishandlet og drept har blitt det fordi de ikke har vært lette å ha med å gjøre. Jeg sier bare at det finnes kvinner som er slik som menn: som mishandler ektemennene sine, faktisk både fysisk og psykisk.
![]() |
#133 |
Passiv
|
Det er faktisk ikke sånn at kvinner dreper partnere i samme grad som menn. Dette er noe som er ganske ensrettet kjønnsmessig. |
![]() |
![]() |
#134 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere enn meg som reagerer?Dette blogginnlegget tar for seg litt av det.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Shake it out!
|
Jeg har da aldri sagt at kvinner dreper partnere i samme grad som menn! Tvert i mot har jeg vel sagt at jeg har jeg vel sagt at jeg er fullstendig klar over at det er menn er sterkt overrepresentert i den kategorien. Jeg gidder ikke å sitere meg selv, men les innleggene mine en gang til...
![]() |
#136 |
Passiv
|
![]() Sv: Flere enn meg som reagerer?Og poenget mitt er nok en gang at det ikke er relatert til partnerdrap og at det er en uheldig kobling å dra frem når det er snakk om partnerdrap siden det å overføre deler av skyld til offeret er en høyaktuell problemstilling i akkurat de sakene. Det å trekke frem kvinner med problemadferd da blir å bidra til å opprettholde inntrykket av plassering av skyld. |
![]() |
![]() |
#137 |
Ringskrømt
|
Vet du, med en så idiotisk setning som den Mim og Esme siterte, er det ikke rart du blir tolket slik du gjorde. Du kommer inn i en tråd om menn som dreper konene (evt. eksene) sine, og sier at vi kvinner er ikke alltid så enkle å ha med å gjøre. Jeg kan ikke tenke meg en tråd en slik kommentar kunne vært mer malplassert i enn denne. Menn som dreper kvinner er et samfunnsproblem, ditt innlegg om mishandla menn kan komme i egen tråd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
flisespikker
|
![]() Sv: Flere enn meg som reagerer?Jeg skjønner hva Milfrid skriver. Hun sier jo slett ikke at de kvinnene som blir drept ikke er lette å ha med å gjøre, og at det dermed er "litt deres skyld", hun sier at det også finnes kvinner som mishandler partneren sin (fysisk og/eller psykisk). Og det har hun jo rett i, og vanligvis ville den typen avsporing/trådutvikling være helt kurant, men akkurat i dette tilfellet er jeg enig i at det blir malplassert. Når hovedproblemet som tråden handler om er at det er såvidt mange menn som dreper partner eller ekspartner, og at alminnelig språkbruk rundt dette ser ut til å tone ned skylden hos drapsmannen (og dermed legge opp til større grad av skylddeling enn ved andre drap), så reagerer folk på at noen trekker frem at mange kvinner er slemme og urimelige. Det blir i beste fall irrelevant og i verste fall sett som en del av problemet.
![]() |
#139 |
Ringskrømt
|
Og det har vel de fleste forstått etter at hun har gjentatt seg selv 100 ganger etter at misforståelsen var et faktum? Jeg synes likevel kommentaren er idiotisk og særdeles malplassert i en tråd som denne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
flisespikker
|
Ja, som sagt er jeg enig i at det var malplassert - men kommentaren i seg selv var ikke idiotisk.
![]() |
|
|