Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk ukorrekte barnesanger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-09, 22:11   #121
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Jeg er av den oppfatning at barna ikke tar teksten i sangene like seriøst som oss voksne..
Jeg har hørt alle sangene med negerord og gud vet hva, uten å ha blitt noen rasist av den grunn! Ok, jeg forandrer nok tekster her og der, rett og slett fordi jeg mener at også barnesanger og dikt bør gjennomgå modernisering, for i det hele tatt å ha noen hensikt..

Det som Jeg har reagert på, er pappaen til Emil!!
FOr en behandling av ungen sin!
Og alle de andre der!
Jeg husker Emil som rampete da jeg var barn.
Nå ser jeg så tydelig at han bare er ett resultat av en hissigproop av en gal pappa som favoriserer ungene sine, og ikke eier sinnekontroll!
Men, kanskje det var Astrids poeng, vise åssen pappaer IKKE bør være?

Eller så skilret hun den hverdagen som var før i tiden.

Jeg syns all denne tolkingen blir litt latterlig jeg.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 22:14   #122
DollyDuck
Superduperaktiv

DollyDuck sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Må si meg enig med Lenam her

Gammel 15-03-09, 22:34   #123
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar både slike sanger og historier som en anledning til å prate om at "sånn var det før, men nå vet vi bedre. "

Gammel 15-03-09, 22:37   #124
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tar både slike sanger og historier som en anledning til å prate om at "sånn var det før, men nå vet vi bedre. "

Storebror elsker å høre historien om "Ja Nøff og Nei Nøff" som pappa leser for ham på hytta. Historien her ender opp med at Nei Nøff får ris på rumpa og må legge seg uten kveldsmat fordi han har vært ulydig.

Min kjære satt omtrent slik etter første gjennomlesing - og så kom det en lang, lang prat om hvordan det var i gamle dager, og at det slett ikke er lov å slå!

Og som sagt - nå er den boka, med påfølgende samtale, fast kost på hyttetur.

Gammel 15-03-09, 22:48   #125
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg fikser ikke Lille Kattepus. Fæle sangen og slemme mamman.

Lille kattepus, hvor har du vært?
- Jeg har vært hos mamma’n min
Lille kattepus, hva gjorde du der?
- Jeg stjal melk av mamma’n min
Lille kattepus, hva fikk du da?
- Jeg fikk ris på halen min
Lille kattepus, hva sa du da?
- Mjau, mjau, halen min

Den sangen er slem, så jeg forandrer hele teksten når jeg synger den for jenta mi.

Gammel 15-03-09, 22:52   #126
Millivilli
Aktiv

Millivilli sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Millivilli er litt kul
Standard

Her snakker vi mobbing på høyt nivå:

Vi leker jo så gla' med Truls hver en'ste da'
For tenk en søndags morgen på taket hjemm' i gården
Så lærte vi'n å fly, å jøss å han var kry
Han hoppa ut fra taket i en gammel paraply

Ref.: Så nå få'kke Truls lov å komme ut mer
Og leke med meg og Per

I går vi lekte brannbil, du storeste min
Vi helte på Truls bensin.
Vi torde ikke bære han hjem etterpå
Så Anne Lise og jeg vi kan ikke forstå åffer:

Ref.: Truls ikke får lov te' å komme ut mer
Og leke med meg og Per

Du kan tro at Truls er snill, han gjør alt hva vi vil
Han røyker på sigarer og spiser skobesparer
Hans mor har en løstann men han slukte også den
Så nå tør hun ikke smile før den kommer ut igjen
Refr.

Men når har jeg funnet revolver'n til far
Og kulene som han har
Jeg skyter hele dagen, du kan tro jeg er flink
Men jøss å jeg er sinna for jeg ha'kke noen blink
Refr.

Men vi e'kke venner med Truls lenger nå
For han er så lumpen så
Tenk i forgårs så slukte'n en dynamittpatron
Og nå flyr'n rundt og skryter av at han er blitt kanon
Refr.

Vi lekte badestrand i stua hjemm hos han. Først vælva vi piano
og brukte det som kano
og siden blei det brann men det gjorde ikke det grann
for vi fikk redda mamman hans sitt største kakespann
Refr.

I går vi tente fyr i mamman hans' komfyr. Du kan tro det ble ballade
For Truls var karbonade
Først smørte vi'n inn med smør, så banket vi han mør
Og stekte ham i stekeovn til han fikk rød kulør
Refr.

Men vi løp ned til brygga da Truls var blitt frisk
Og Truls måtte være fisk
Vi tok og heiv'n uti fra Hanses bade trapp
Vi fiska og vi fiska, men aldri fikk vi napp

Refr
Så nå kan'ke Truls lenger komma ut mer
Og leke med meg og Per

Millivilli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 22:57   #127
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er gjerne sånn med ting som flyr over hodet på en.

Gammel 15-03-09, 22:58   #128
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Bøker (og eventuelt filmer/serier) blir bare enda bedre dersom de tåler å bli tolket, synes nå jeg. Og Astrid Lindgren var en forfatter med større verdi enn "bare å underholde". Man kan selvsagt velge - og det fine er at forfatterskapet og filmatiseringene tåler begge deler: Både å være gjenstand for tolkning eller å fungere som ren underholdning. Men at det å tolke blir omtalt som latterlig synes jeg er latterlig, egentlig.

Det er snakk om hvordan innholdet i filmene oppleves for den enkelte seer, og hvordan forskjellige synsvinkler og kontekster kan gjøre meningen helt anderledes. Det synes hvert fall jeg er spennende og interessant. Så kan du velge om du vil være med på tolkningen eller ikke.

Har selv reagert på Emil til tider og vurdert hvorvidt det er "riktig" at sønnen min skal se på det når han blir større. Har forøvrig funnet ut at dersom han reagerer som fetteren hans har gjort (ved å bli redd for faren til Emil og nekte å se mer), så får vi heller ta det derfra og forklare hva det er som skjer etter beste evne. For Emil er jo ganske koselig også.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 22:59   #129
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Her i huset synger vi om katter som får ris på halen og emil som sitter i bua står gjerne på tv'n.

Har ikke behov for å dybdeanalysere noe av dette for barnet mitt, men når han blir større kan vi gjerne ta en prat. satster på at den ikke-volden vi praktiserer i familien veier tyngst mht hans oppdragelse uansett.

Gammel 15-03-09, 23:10   #130
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Lars Winnerbäck har forresten tolket Astrid Lindgren.

Sitat:

På en kvinnoanstalt är det fuktigt och kallt
för en dam som avtjänar sitt straff
För dom år som har gått en serie grova brott
och konsekvenser av sin fysiska kraft
Föragelseväckande beteenden en skurk bakom
oskuldsfulla leenden
En flicka så grann dömd för våld mot tjänsteman
en samling av djur som tycks va illegal
samt ett misstänkt stort kapital

Hon gråter varje kväll instängd i en cell och
hennes röda flätor börjar färgas grå
Hon var elva år blott när hon begick sina brott
och nu ska hon snart fylla femtiotvå
Ah vårdslösa beteenden straffar sig självt i alla
avseenden en flicka så from nu bakom
lås och bom och Tommy och Annikas goda hjälpsamhet
har klassats som medskyldighet

Att flickan är skyldig kan man aldrig ändra på
För lag är lag det kan man aldrig ändra på
Och brott är ju brott det kan man aldrig ändra på
Men flickan, har drömmar, det kan man ändra på

På en parkbänk i stan full som själve fan
där sitter en man och tar ett järn
Han är ensam för sin stank och är utbränd och pank
och han fick pruta för en folköl i affärn
När han var liten så rymde han från barnhemmet och
stack ut med nått fyllo från A-laget
som verkade så snäll fast han var full och kriminell
och pojken får nu leva på vatten och bröd o
Paradis Oskar är död faktiskt

Hans eget fel det kan man aldrig ändra på
För brott är brott det kan man aldrig ändra på
å paragrafer kan man aldrig ändra på
Men pojken har drömmar, det kan man ändra på

O i en dyster sal på ett kvinnohospital där ligger
en kvinna på en bår
Hon har just fått sin tablett för sitt märkliga sätt
att börja skrika så fort det blir vår
Hallucinationer i forntiden hon tror hon har sett
fåglar med ansikten
o hennes ende vän får hon aldrig se igen för han
trotsade förbuden och sin egen
förkunskap och föll ner i ett helvetesgap

Att flickan är galen det kan man aldrig ändra på
För psykoanalyser kan man aldrig ändra på
O behandlingssätt kan man aldrig ändra på
Men flickan hade drömmar och det kan man visst ändra på

O sista versen om riddar Kato

I en fåtölj på tv tre sitter en självgod conferencié
och indoktrinerar våran smak
Med ett hjärta av sten och en järnklo ger han sken av
att va en herre som kan ta sig där bak
Han vill så gärna styra vårt beteende med sin höga
position och höga anseende
Han vill döda våra kval med fräna ord och skit moral ja riddar
Kato suddar ut vartenda spår av vilsenhet
tills vi bor i varsitt tvättmedelspaket

Att Kato är galen det kan man aldrig ändra på
Hans mamma var en sten det kan du slå dig i backen på
O Kato är hysterisk det kan man aldrig ändra på
Men att Kato har makten ja det kan vi ta mig fan ändra på

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 23:22   #131
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Hm, jeg forklarer meg åpenbart dårlig, hva er det du ikke skjønner? Jeg reagerer på at du skriver at en rasistisk sang ikke passer inn i din bydel (hvor jeg tipper det er en del med innvandrerbakgrunn?). Hvorfor rasistiske sanger ikke passer inn i flerkulturelle Norge. Jeg synes ikke de passer inn noe sted. Det er ikke slik at rasisme er ok så lenge de som ikke rammes lytter. Og mørkhudede er ikke nødvendigvis bare de som reagerer, vi er mange som ikke er mørkhudet som lar oss støte av rasisme.

Rasistiske sanger passer ikke inn noen steder. Jeg har heller aldri sagt at rasistiske sanger ikke passer inn kun i min bydel.

Litt av problemet, er at noen av disse barnesangene havner i en gråsone. Jeg har aldri sagt at Haba Haba er rasistisk, som er en sang jeg synger for mine barn. Den sangen jeg kommenterte var fæl, var en annen sang.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Den verste jeg har hørt om, jeg kan ikke sangen, og heller ikke melodien, bare to verselinjer:
Stakkars barn i negerland
kjenner ei sinn frelser sann

Jeg tviler på at hverken Egner eller Lillebjørn Nilsen hadde noen rasistiske tanker når de brukte ordet neger i barnesangene sine. Det har heller aldri jeg hatt når jeg har sunget Haba Haba hjemme. Bruk av ordet neger er omstridt og har vært et hett diskusjonstema i en del år.

Sitat:

En undersøkelse i 2007 viste at 60 % av Norges befolkning mener neger er et uproblematisk og nøytralt ord som det er greit å bruke. Språkrådsdirektør Sylfest Lomheim mente undersøkelsen bekreftet det Språkrådet hele tiden har ment: utenfor Oslo «oppfatter folk dette som et helt nøytralt ord som er veldig naturlig for folk å si»

Men selv om Norsk Språkråd har uttalt at: «neger er et nøytralt ord på norsk», så kan det være enkelte innvandrere som blir støtt av dette ordet. Det er derfor jeg har trukket inn min bydel som et eksempel på et område hvor man bør være ekstra forsiktige før man bruker slike ord. For noen innvandrere kan ordet være greit å bruke, men for andre er det kanskje ikke det. Martin Luther King syntes f.eks. det var helt ok å bruke ordet negro, og brukte det selv, mens Malcolm X mislikte ordet sterkt.

Det jeg ønsket med denne diskusjonen, var å høre deres meninger om dette temaet. Som sagt tidligere, har jeg aldri sagt at jeg synes Haba Haba er rasistisk. Rasistiske sanger hører ikke hjemme noen steder.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

så bør du slutte å henvise til at det flerkulturelle Norge og din bydel er årsaken til at de ikke bør synges.

Jeg har aldri sagt dette som en grunn, men jeg har nevnt min bydel som et eksempel på steder der man kanskje bør være mer påpasselig med å bruke enkelte ord, som ikke er allmenn vedtatt som rasistiske, men som likevel kan være støtende for noen.

Sitat:

I 2001 anbefalte Språkrådet følgende: «Neger har vært normalordet på norsk for folk med svart eller mørkebrun hudfarge, og for mange er det fremdeles nøytralt. Men i det siste har det gått frem av pressen at mange nordmenn med afrikansk bakgrunn ikke liker å bli kalt neger, mens andre mener at det er greit, så det er delte meninger om dette blant de det gjelder. Likevel er det grunn til å være varsom. Språkrådet må anbefale folk å tenke seg om før de benytter slike sensitive ord.»

Gammel 15-03-09, 23:30   #132
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg oppfatter ikke at Emil føler seg veldig truet. For meg virker det som om de tar seg en pause fra hverandre og det er det.

Hvorfor skulle han låse seg inn om han ikke følte seg truet? Faren truet jo med både det ene og det andre, og moren hjalp ham jo dessuten til å komme seg i sikkerhet. En liten gutt og en voksen mann er på ingen måte likestilte og "tar pause fra hverandre".
Mnei, det blir litt for enkelt, Nenne.

Gammel 16-03-09, 08:25   #133
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Av alle de barna som har sett Emil på film/tv, eller lest bøkene, hvor mange tror dere føler seg støtt/redde/usikre av innholdet?
Jeg tror de fleste barn ser underholdningsverdien i dette. Barna tolker ikke, det er det som regel vi vokse som gjør.
Pippi er vel strengt tatt ikke bedre, som sluntrer unna skolen, er forlatt av faren sin og trosser de fleste for å få vilja si!

Jeg tror forfatterne bak de ulike barnefigurene hadde få baktanker med det de skapte. Få som i 'onde hensikter', 'skumle baktaner' osv.
Det ser man vel ut i fra populariteten. Pippi og Emil er eksempler på barnelitteratur som er oversatt til utallige språk for millioner av barn rundt omkring. De hadde vel ikke nådd den populariteten om det ikke hadde vært velmenende barnelitteratur med en viss underholdningsverdi.
Jeg tror neppe det ligger eller lå noen stor politisk agenda bak.

Skal man snakke om hva som ikke er bra for barna syns jeg heller man kan pense inn på alle de voldelige barne-tv-seriene som går på diverse barnekanaler. Cartoon network, Jetixx osv.

Gammel 16-03-09, 08:47   #134
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Av alle de barna som har sett Emil på film/tv, eller lest bøkene, hvor mange tror dere føler seg støtt/redde/usikre av innholdet?
Jeg tror de fleste barn ser underholdningsverdien i dette. Barna tolker ikke, det er det som regel vi vokse som gjør.
Pippi er vel strengt tatt ikke bedre, som sluntrer unna skolen, er forlatt av faren sin og trosser de fleste for å få vilja si!

Jeg husker jeg som liten synes faren til Emil var skummel. Jeg var veldig glad for at min far ikke var som ham og jeg synes fryktelig synd på Emil. Så sånn sett tok jeg ikke skade av å se på Emil. Det var vel heller sånn som tidligere nevnt; barn ser vel heller hvordan fedre ikke skal være og heier på Emil.
Og Pippi var heltinnen, men jeg syntes litt synd på henne også som bodde helt alene.

Gammel 16-03-09, 08:50   #135
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hvorfor skulle han låse seg inn om han ikke følte seg truet? Faren truet jo med både det ene og det andre, og moren hjalp ham jo dessuten til å komme seg i sikkerhet. En liten gutt og en voksen mann er på ingen måte likestilte og "tar pause fra hverandre".
Mnei, det blir litt for enkelt, Nenne.

Hva truer han med? Jeg husker at han gang på gang sier til Emil at "Nei, nå blir det snikkerboa på deg", men ikke at det trues med juling eller annet. Hva er det du mener han sier når han truer?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 08:57   #136
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Han står av og til og dundrer på snikkerbudøra og roper: "Öppna! Öppna siger jag!!".

Mine unger ser på med skrekkblandet fryd, sammen med oss voksne.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 09:06   #137
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Han står av og til og dundrer på snikkerbudøra og roper: "Öppna! Öppna siger jag!!".

Mine unger ser på med skrekkblandet fryd, sammen med oss voksne.

Emil brenner faren sin med et nesten glødende lokk, han heiser lillesøstra si opp i flaggstanga, han ler av grisene som er drita på gjære bær, han stikker hele hode ned i en suppeterrin med suppe, han fyller støvlene til faren sin med vann …
Jeg syns det er helt greit å bli sint for sånne ting, det hadde jeg blitt om det var min sønn …

I den episoden hvor Emil kjører Alfred til legen, i snøstormen, da er pappa'n hans hjemme og er bekymra for gutten sin.

Gammel 16-03-09, 10:42   #138
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Emil brenner faren sin med et nesten glødende lokk, han heiser lillesøstra si opp i flaggstanga, han ler av grisene som er drita på gjære bær, han stikker hele hode ned i en suppeterrin med suppe, han fyller støvlene til faren sin med vann …
Jeg syns det er helt greit å bli sint for sånne ting, det hadde jeg blitt om det var min sønn …

I går ettermiddag knuste guttene mine en lyspære på flisene, reiv ned TV-en fra TV-bordet og brakk ryggen på en spisestuestol. Alt i løpet av en liten time tror jeg. Det gikk ikke akkurat forbi i stillhet fra min side...

Vi har det ikke like ellevilt hver dag, men det skjer stadig noe her. Jeg har stor sympati for Emils foreldre.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 15:08   #139
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Storebror elsker å høre historien om "Ja Nøff og Nei Nøff" som pappa leser for ham på hytta. Historien her ender opp med at Nei Nøff får ris på rumpa og må legge seg uten kveldsmat fordi han har vært ulydig.

Min kjære satt omtrent slik etter første gjennomlesing - og så kom det en lang, lang prat om hvordan det var i gamle dager, og at det slett ikke er lov å slå!

Og som sagt - nå er den boka, med påfølgende samtale, fast kost på hyttetur.

Det verste med den boken er egentlig budskapet om at "når nei-gris ble SNILL, DA ble alle glade i ham, fordi han var grei og hjelpsom!". Det syns jeg er helt skrekkelig.

Julingen er jo bare absurd for våre små, tror jeg. Like merkelig som at dyrene snakker, liksom.

Gammel 16-03-09, 15:29   #140
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Men selv om Norsk Språkråd har uttalt at: «neger er et nøytralt ord på norsk», så kan det være enkelte innvandrere som blir støtt av dette ordet. Det er derfor jeg har trukket inn min bydel som et eksempel på et område hvor man bør være ekstra forsiktige før man bruker slike ord. For noen innvandrere kan ordet være greit å bruke, men for andre er det kanskje ikke det. Martin Luther King syntes f.eks. det var helt ok å bruke ordet negro, og brukte det selv, mens Malcolm X mislikte ordet sterkt.
(...)
Jeg har aldri sagt dette som en grunn, men jeg har nevnt min bydel som et eksempel på steder der man kanskje bør være mer påpasselig med å bruke enkelte ord, som ikke er allmenn vedtatt som rasistiske, men som likevel kan være støtende for noen.

Det er da vel liten tvil om at "neger" blir sett som et så belastet ord at det ikke passer seg å bruke det hverken i din bydel eller ellers. Jeg er så hvit som det går an å bli, men jeg grøsser hver gang jeg hører noen bruke "neger". Tror du virkelig at det bare er "enkelte innvandrere" som blir støtt av det?

Jeg bytter forøvrig ut "en liten negergutt" med "en bitteliten gutt".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01.