|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødsel
Jeg ble først fullt bedøvet. I kanskje 5 min. Så forsvant det på ene siden av magen, slik at all smerten ble konsentrert der og ikke jevnt fordelt. Jeg hyyylte meg gjennom et par rier, deretter forsvant hele greia ned i låret på den siden hvor bedøvelsen hadde tatt sterkest tak. Dermed var magen ubedøvet, mens låret mitt hadde en trivelig tid. Epidural når den virker kjentes ut som himmelen, enn så kort det varte, men etter den opplevelsen var det med lettelse jeg fødte nestemann uten epidural.
![]() |
#122 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselEn liten avsporing (eller kanskje ikke) Dere som sier at det ikke funker med epidural: Har dere prøvd en fødsel uten? Jeg tror man bare kan uttale seg om det hvis man har prøvd begge deler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, som sagt jeg hadde full smertelindring en liten stund, og de deilige minuttene glemmer jeg ikke så fort. Resten av fødselen (tvillingfødsel) hadde jeg omtrent alt annet som kan sprøytes inn i en kropp, de stakk meg i alle ender og bauer og kavet på. Så jeg har vel prøvd det meste av smertelindring, bare på en fødsel. Neste fødsel hadde jeg absolutt ingenting. Bortsett fra en nål i hver lilletå etter fødselen som skulle hjelpe morkaken til å løsne (den var litt treg av seg). Jeg sier ikke at det ikke var grisevondt å føde, men etter en så kavende og styrete tvillingfødsel, så var en fødsel så fri fra innblanding helt fantastisk å få oppleve.
![]() |
#124 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselJeg kjente epiduralen som at den tok toppene på veene/riene og gjorde at de kjentes svakt, det gjorde at jeg kunne besvime/sove en stund etter mange timer. Det endte uansett i hastesnitt, og de pøste på med mye, mye mer epidural for å bedøve meg helt, sånn at jeg ikke fikk igjen følelsen i beina før dagen etter fødselen. Det gjorde jo at jeg kom enda seinere på beina, og det var veldig vanskelig å håndtere babyen alene etterpå.
![]() |
#125 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselNr.1 fødte jeg kontrollert og med god epiduraleffekt. Med nr.2 rakk vi det ikke, og det føltes veldig ukontrollert og i etterkant hadde jeg noen dårlige tanker. Med nr.3 var alt tatt med i betraktning, og jeg og jordmor var klar over hvordan det gikk sist. Rakk ikke epidural, men ble lagt over på fødebenk i god tid, og slapp styr og stress. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Var også skuffa over epidural. Første gong fungerte den kun i den eine foten. Fødselen varte i evighetar. Eg hadde praktisk talt ikkje pressrier og ho kom til verda ved funduspress og vakuum.
![]() |
#127 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja.
![]() |
#128 |
Lysende norsk flaskekoker
|
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselEpidural var himmelen for meg under første fødsel. Det startet en ny tidsregning, fødsel før og etter epidural. Han må ha vært flink, legen som satt den. På barsel dagen etter fødsel snakket jeg med en som hadde født samme natten som meg, og hun vurderte å kalle opp barnet etter anestesilegen som ga henne epidural |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselEpiduralen funket perfekt på meg. Tok de verste toppene, men ingen lammelser eller slikt.
![]() |
#130 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselJeg har hatt fødsel med og uten epidural.
![]() |
![]() |
#131 |
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselFikk epidural i den første fødselen og det var som å komme til himmelen!
![]() |
#132 |
villende
|
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselJeg har født både med og uten epidural. Først fødsel ble jeg påprakket en epidural som sannsynligvis forlenget fødselsforløpet. Andre gang fødte jeg med akupunktur, badekar og lystgass, og det var noe helt annet. Jeg var da helt klar på at jeg ikke ville ha epidural uten at det var medisinske grunner til at jeg måtte få det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Passiv
|
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselHadde en fødsel på 5 dager med sønnen hvor ingenting ble som det skulle,men hvor jeg allikevel tok det som det kom. Ser jo selvsagt i ettertid at jeg skulle ha slått litt mere i bordet. Men som førstegangsfødende vet man ikke hva man går til. |
![]() |
![]() |
#134 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Reflektor: Jakten på den perfekte fødselJeg hadde en planlagt andre fødsel, med en plan a og en plan b. Plan a var igangsatt fødsel som skulle ha slik og slik progresjon, hvis ikke så gikk vi over til plan b som var keisersnitt. Jeg kunne også hele tiden si at nå ønsket jeg plan b. For min del var det dette som måtte til for at jeg skulle tørre å føde igjen, for da visste jeg at ting ville bli tatt tak i på et mye tidligere tidspunkt om denne fødselen utviklet seg som min første.
![]() |
#135 |
Gal kattedame
|
Jeg har prøvd begge deler. Hadde null virkning av epiural som sannynligvis var satt helt feil grunnet store ødemer også over ryggen. Grøss.
![]() |
#136 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Jeg har også prøvd begge deler, og kan bare si at det er et hav av forskjell. Epiduralen funket litt for godt på meg iflg. sykepleieren, og det merket jeg jo når jeg skulle føde uten epidural (eller rettere sagt jeg rakk aldri epidural) at epiduralen hadde funket veldig godt første gangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Pauset
|
Jeg hadde rier i MAAAAAAANGE timer og fikk derfor ikke epidural før ved 7cm. Fikk også "bevisst" det når det ble snitt.. da sa de selv at den satt feil, for jeg hadde en helt annen respons på spinalen som virket omtrent i det den ble satt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Absolut ateist
|
Har hatt en. Foretrekker klart en fødsel uten. Så lenge den fødselen forløper normalt.
![]() |
#139 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Jeg har prøvd en med og en ute. Epidural funket definitivt, men det ble jo ikke smertefritt av den grunn. Det ble bare ganske mye mindre intenst. (Nå var det ikke meg du spurte forsåvidt, siden jeg aldri har sagt at det ikke funker ... jeg har dog erfaring fra begge deler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Medlem siden: Sep 2007
Jeg har prøvd begge deler. Begge fødslene mine ble satt igang, men første fødselen uten noe smertestillende var faktisk mye bedre enn nr to med epidural. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|