Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol til maten på julaften

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Alkohol til julemiddagen
Ja 191 77,64%
Nei 55 22,36%
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-08, 18:37   #1
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkohol til maten på julaften

Fantastisk, era! Har vi samme svigerfar?

Vi kommer til å servere øl og akevitt til julemiddagen tenker jeg. Kanskje en flaske rødvin åpnes, men det er mer sannsynlig at jeg åpner rødvinen i ro og mak etter at barna er lagt.

Alkohol til julemiddagen er nytt hos oss, det er faktisk mannen og jeg som har innført det. Ingen av oss er vant med alkohol til julemat, jeg tror ingen av våre foreldre drakk av økonomiske hensyn faktisk. Alkohol er dyrt, og pengen ble heller brukt på julegaver da vi var små. Men vi har oppdaget at samtlige foreldre er glade i litt god vin, øl og akevitt etter at vi selv ble voksne, og vi startet alkoholtradisjonen med å ta med oss en flaske akevitt hjem til svigers en jul. Denne akevitten drakk vi ikke opp før et par juler etterpå for så vidt litt morsomt.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-08, 14:22   #2
Labolina
Superduperaktiv

Labolina sin avatar

Labolina er litt kulLabolina er litt kul
Standard

Nope, ingen alkohol her.

Labolina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 12:37   #3
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Øl, akevitt og vin blir det servert til maten hos oss julaften.

Gammel 02-12-08, 12:46   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det kunne ikke falt meg inn.

Gammel 02-12-08, 12:50   #5
Torinn
Undrande

Torinn har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei, ikkje tradisjon hjå svigers.

Men hadde gjerne hatt eit lite glas vin til middagen om me hadde feira heima

Torinn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 12:49   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sitter her og tenker over hvor utrolig heldig jeg er, som aldri reflekterer over om det serveres alkohol eller ikke til et måltid. Jeg har ALDRI opplevd å tenke at "oj, hvorfor serverer de ikke alkohol?" eller "hjelp, her burde det IKKE ha vært servert alkohol". Det er tydelig at jeg har vært skånet for enhver form for alkoholmisbruk og derfor selv har et ufattelig avslappet forhold til alkohol. :counts her blessings:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 13:10   #7
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg sitter her og tenker over hvor utrolig heldig jeg er, som aldri reflekterer over om det serveres alkohol eller ikke til et måltid. Jeg har ALDRI opplevd å tenke at "oj, hvorfor serverer de ikke alkohol?" eller "hjelp, her burde det IKKE ha vært servert alkohol". Det er tydelig at jeg har vært skånet for enhver form for alkoholmisbruk og derfor selv har et ufattelig avslappet forhold til alkohol. :counts her blessings:

Er nok litt der jeg også. Tenkte litt på det i dag når tråden poppet opp igjen. At noen faktisk drøfter noe sånt i seg selv, er ganske spesielt fra mitt ståsted. Forstår jo at noen kan ha erfaringer med fyll og derfor er veldig skeptisk til alkohol generelt. Men for meg har alkohol hjemme kun vært knyttet til positive minner.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 21:46   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

At noen faktisk drøfter noe sånt i seg selv, er ganske spesielt fra mitt ståsted. Forstår jo at noen kan ha erfaringer med fyll og derfor er veldig skeptisk til alkohol generelt. Men for meg har alkohol hjemme kun vært knyttet til positive minner.

Samme her. Jeg har aldri reflektert over dette. Men ja, vi har alkohol til julemiddagen. Har aldri sett en eneste slektning beruset i hele mitt liv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 13:48   #9
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vi har akevitt og øl for de som vil ha det.
Jeg drikker julebrus til.

Gammel 02-12-08, 21:05   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Hos oss er det vanlig med alkohol på høytidsdager.
Min familie: øl/akevitt/rødvin + cognac/likør og longdrinks etter maten
Hans familie: rosévin/rødvin/hvitvin

Passer meg perfekt - begge deler. Og jeg ville ha savnet det hvis det ikke var noe, noe jeg merket godt som gravid.

Gammel 02-12-08, 21:23   #11
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

skal på nattevakt, så jeg skal ikke ha noe
Hadde jeg vært hjemme hadde jeg tatt ett glass vin til maten, neppe mer.

Gammel 02-12-08, 21:24   #12
Skvetten
Passiv

Standard

Vi har aldri hatt det og kommer aldri til å ha det.

Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 21:30   #13
kalufs
kall om benen

kalufs sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
kalufs er populærkalufs er populærkalufs er populærkalufs er populær
Standard

Ja, vi drikker øl eller vin til julemiddagen. Og evt. en Baileys etterpå.

kalufs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-08, 21:53   #14
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stemte ja fordi jeg ikke er arrangør og er vant til at mine foreldre serverer øl og vin i svært moderate mengder.
Jeg drikker aldri sammen med ungene.

Gammel 03-12-08, 12:00   #15
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øl og akevitt regner jeg med. Jeg drikker ikke, men jeg tipper at gubben har lyst på litt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 22:25   #16
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Siden det blir hos foreldrene mine, blir det nok vin. Jeg har dessverre ingenting jeg skal ha sagt. Når vi er hos oss er det ingen alkohol til maten på julaften. Det er heller ikke alkohol hos svigers. Deilig.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-08, 22:32   #17
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kommer til å servere øl, vann og brus. Broren min tar med akevitt til seg selv, for ingen av oss liker det men han syns det hører med til julemiddagen. Ingen drikker seg beruset foran barna, så jeg har ingen skrupler med det.

Gammel 03-12-08, 22:37   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi har øl og akevitt. Og når svigers har gått hjem skal vi ta et glass rødvin. Er vant med hjemmebrygget øl og akevitt, og synes det hører med. Husker med glede det året vi (mine søsken, min mormor, min samboer og min far) drakk opp alle slantene fra nærmere 10 akevittflasker og ga poeng, terningkast, stjerner og hva_har_du og holdt taler og slikt. Det var et år uten barn tilstede, forøvrig. Ellers har vi ofte alkohol til maten med barn tilstede og så lenge ingen blir ubehagelige svingstenger, synes jeg det er helt greit.

Gammel 03-12-08, 22:43   #19
Left
Passiv

Standard

Jeg krysset på ja, men vet ikke sikkert enda. Som oftest tar vi et glass juleøl til middagen, men det er ikke noe jeg MÅ ha.

Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 00:17   #20
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Blir nok øl til dem som ønsker og ikke kjører.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:11.