Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Burde vi ta hensyn til naboen her?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-08, 18:39   #121
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Burde vi ta hensyn til naboen her?

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Det gjelder vel alle forfedrene til våre husdyr, også ulver.

Riktig. Så å bruke argumentet om at katters naturlige væremåte er å vandre fritt rundt holder ikke helt mål. Det var opprinnelig all dyrs naturlige væremåte.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 18:40   #122
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Overtredelse av båndtvangreglene

En hundeholder som lar hunden gå ulovlig løs eller uten godt nok tilsyn, kan politiet gi skriftlig advarsel, jf. § 18 femte ledd. Det må regnes som en advarsel når en person med politimyndighet skriftlig påpeker at hunden har gått ulovlig løs eller uten godt nok tilsyn og at flere slike advarsler innenfor en tidsperiode på tre år kan medføre avliving eller omplassering. Advarselen kan gis på stedet. Overtredelsen kan også bøtelegges, jf. § 28.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 18:41   #123
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ulver går fortsatt fritt.

Selvsagt, er det et argument for at hunder (som stammer fra ulvene) skal gjøre det? Det er jo konklusjonen når du sier det er i kattens natur å gå fritt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 18:43   #124
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Overtredelse av båndtvangreglene

En hundeholder som lar hunden gå ulovlig løs eller uten godt nok tilsyn, kan politiet gi skriftlig advarsel, jf. § 18 femte ledd. Det må regnes som en advarsel når en person med politimyndighet skriftlig påpeker at hunden har gått ulovlig løs eller uten godt nok tilsyn og at flere slike advarsler innenfor en tidsperiode på tre år kan medføre avliving eller omplassering. Advarselen kan gis på stedet. Overtredelsen kan også bøtelegges, jf. § 28.

Ja, men hvordan fungerer dette i praksis tro? Jeg har til gode å se en politimann i nærheten, en sen høstkveld på skogsstier og villaveier.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 18:44   #125
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Selvsagt, er det et argument for at hunder (som stammer fra ulvene) skal gjøre det? Det er jo konklusjonen når du sier det er i kattens natur å gå fritt.

Akkurat det med at hundene stammer fra ulver blir litt søkt, det er generasjoner siden og det er avlet fram så utrolig mange raser til mange forskjellige formål, så dette med å gå i bånd er vanligvis ikke dyreplageri når det gjelder hunder.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 04-11-08, 18:44   #126
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt forundret over svarene her. Det er kattenes naturlige væremåte å gå fritt rundt, ihvertfall vanlige huskatter, og det er dyreplageri å holde dem i bånd. Men man kan selvfølgelig utrydde alle dyr som ikke passer andre.

Eller man kan la være å anskaffe dem når man bor tett.
Vi har forresten rev luskende rundt husene her.

Gammel 04-11-08, 18:47   #127
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Ene naboen her utsatte innkjøp av katt da hun innså at hennes egen katt kunne risikere å tisse i hennes vogn.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 18:51   #128
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er bare du Snipa som kan avgjøre hvorvidt du ønsker å ta hensyn her. Ingen kan tvinge dere, men dere kan jo kjenne etter hvor viktig dette er for dere.

For meg f.eks. er det så viktig at mine barn vokser opp med dyr rundt seg at jeg ikke hadde kunne tatt hensyn til et slikt ønske. (Kunnet/villet/whatever). Når mannen din uansett er litt allergisk kan det jo hende at du føler annerledes? Eller at dere kan inngå en kompromiss og skaffe dere et annet dyr naboen kanksje tåler?

Sist redigert av Olympia : 04-11-08 kl 19:15.
Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 19:12   #129
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt forundret over svarene her. Det er kattenes naturlige væremåte å gå fritt rundt, ihvertfall vanlige huskatter, og det er dyreplageri å holde dem i bånd.

Ja, og det er min naturlige væremåte å bli drittsur og jage den vekk når nabokatten pisser i sandkassen og i blomsterbedet vårt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 19:18   #130
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, og det er min naturlige væremåte å bli drittsur og jage den vekk når nabokatten pisser i sandkassen og i blomsterbedet vårt.

Litt forskjell på å jage vekk en katt og gi den juling etc.
Skulle gjerne ha jagd bikkja og eieren som har vært i barnehagen til minste igår også, driti ned uteområdet uten å plukke opp. Same shit.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 04-11-08, 19:20   #131
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt forskjell på å jage vekk en katt og gi den juling etc.

Tja, si det … Du kan jo ikke vite med hvilke metoder jeg jager vekk kattekreket …

Gammel 04-11-08, 19:22   #132
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Tja, si det … Du kan jo ikke vite med hvilke metoder jeg jager vekk kattekreket …

Nei. Men jeg synes ikke alle metoder er akseptable, men man kan selvfølgelig jage bort en katt eller hund på en normal måte. Men å plage, mishandle eller være slem er jeg imot. Uansett hvor mye man har imot dyret og hvor den befinner seg.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 04-11-08, 19:33   #133
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det skulle da bare mangle.

Poenget mitt er at som allergiker så burde man sjekke det før evt kjøp.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 19:36   #134
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ene naboen her utsatte innkjøp av katt da hun innså at hennes egen katt kunne risikere å tisse i hennes vogn.

Men det er vel et problem der kattene ikke er kastrerte.
Vi har 3 kastrerte katter og de har aldri tisset/markert på noe som helst. Ene katten her er ikke så gammel så den er ikke kastrert enda, men skal det denne mnd, gjør det før den begynner å markere rundt. Den er heller ikke ute, synes at katter som er ute bør være kastrert. Det er mer enn nok av hjemløse katter og en bør ikke bidra til enda flere.

Gammel 04-11-08, 19:36   #135
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 04-11-08, 20:20   #136
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Med mindre du kan garantere at du klarer å holde katten unna naboen syns jeg det er veldig egoistisk å anskaffe katt.

Folk må ha så mange dyr de bare orker for min del, men jeg syns det er rett og slett egoistisk å skaffe seg dyr man vet eller i allefall kan anta vil være til sjenanse for andre.

Katter i tettbebygde strøk er en uting.

(Og som allergiker selv kan jeg ikke fatte at mannen din vurderer at dere kan få dere katt. De fleste allergikere vet at moderat allergi utvikler seg fort om man utsettes regelmessig for det man er allergisk mot. Jeg gikk fra å ikke reagere på hest til å reagere kraftig bare fordi jeg og en kollega delte en PC som ble brukt til regnskap og hun hadde hest. Til slutt kunne jeg ikke bruke PC'n i det hele tatt uten å tetne totalt. Og hesten var aldri på kontoret altså. )

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 20:28   #137
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Og hesten var aldri på kontoret altså.

Ikke an slags næringslivsvariant av denne altså?

Gammel 04-11-08, 20:31   #138
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[selvransakelse]Det er rart det der med lite forståelse for allergi. Og jeg må tilstå at jeg før var av dem som rett og slett ble litt sånn udefinert irritert over folk som var "allergiske" (ja, det fikk hermetegn i hodet mitt). I hvert fall hvis det var til bry for meg.

Allergi jeg kunne SE, som skalldyrallergien til lillesøster som gav henne sinnsykt utslett, var jo easy-peasy. Men eksen min som var allergisk mot dum og alltid måtte styre og ståke og bytte puter og hva-har-du, pga. at han fikk kløe i halsen og ble tett - altså, jeg hørte jo at han sa det, og jeg er jo vanligvis relativt oppegående og empatisk, men jeg syns bare det var noe irritertende MAS.

Jeg har prøvd å analysere min egen reaksjon litt, sånn i etterkant, for jeg ser at det er mange som får samme litt irriterte, uforstående reaksjon, men det er vanskelig å helt finne ut av. Det går litt på uvilje mot å anerkjenne at man kan feile noe, helt uten at det er ens egen skyld. For da kan det jo ramme hvem som helst. Også en selv. [/selvransakelse]

Gammel 04-11-08, 20:57   #139
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan skjønne at man skal ta hensyn til ting som matallergier (ikke server reker til en med skalldyrsallergi osv), men når man VELGER å bo tett på andre et sted det er lov å ha husdyr.. når man vet man er allergisk og kan velge et bosted med regler for dette. Er det riktig å nekte naboene gleden det er å ha husdyr?

For mange er det å ha dyr en veldig viktig del av livet. Jeg ser ikke at hensynet til en allergiker som ikke vet å kjøpe seg egnet bosted skal veie større jeg? Hvem er mest egoistisk?

Jeg ser selv at jeg må flytte om jeg ikke gidder stelle hagen min lenger, for sånn er reglene her. Man må ha en ok hage. Jeg vurderer seriøst å flytte et sted uten hage (*hagehater*) for jeg syntes det er gørr og mas. Burde det ikke være likedann for de med feks allergi? Man kjøper egnet bolig som passer en selv og ens behov?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-08, 21:03   #140
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det jo ikke sånn at man nødvendigvis har vært allergiker hele livet, allergier oppstår. Det kan være mange andre ting som binder en til hus og områder, det er ikke nødvendigvis så lett å bare pakke sammen og kjøpe seg et annet hus. (Hvis man skal komme vekk fra frittgående katter må man vel virkelig finne seg et øde sted for seg selv, de er jo over alt). Katter ute kan man ikke gardere seg mot, de kan jo like gjerne komme fra et annet sted i nabolaget som fra den andre leiligheten i et vertikaldelt hus. Men jeg ville jo tatt med i beregningen at barna evt. ikke kan være inne hos hverandre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:15.