Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-08, 08:26   #121
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Nå vet jeg ikke så mye om Hollegrøt, men "problemet" med å lage grøt selv er vel nettopp jerninnholdet. Jeg leste på en barnematside at hvis man skal gi barnet selvlaget havregrøt, skulle havregrynene ligge og trekke i vannet minst en time først.

Hvis det var den veien du fikk angst, altså, at barnet får for lite jern. :ikke helt med på trendene:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 08:28   #122
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Det var den veien ja Scarlett .

Vi gir hirsegrøt, og hirse skal jo inneholde en del jern. Likevel mener jeg å ha lest et sted at jern opptas dårlig fra kornprodukter .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 08:36   #123
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Jeg siterer meg selv

Sitat:

Morsmelkerstatninger med omega-3 inneholder en mengde av disse fettsyrene som tilsvarer morsmelkens innhold. Det anbefales likevel at alle barn som får morsmelkerstatning gis tran som kosttilskudd. Sosial- og helsedirektoratet vurderer det slik at det ikke er fare for å få for mye av disse fettsyrene selv om barnet får både morsmelkerstatning med omega-3 fettsyrer og tran.

Forøvrig står det også;

Sitat:

Vitamin D er det eneste næringsstoffet som morsmelk inneholder for lite av. Av den grunn anbefales det at morsmelkernærte barn får tilskudd av vitamin D.


Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 09:03   #124
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Kanskje det hjelper på jernopptaket hvis du lar det ligge litt i vann først, slik det er anbefalt for havregrøt? Men særlig instant blir det vel ikke da lenger.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 09:05   #125
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

De skal vel være ferdig"preparert"?

Tenker vi kan tilsette litt aprikosmos etterhvert, det inneholder jo både jern og c-vitamin som fremmer opptak av jern.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 09:13   #126
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Nå er jeg ingen jernekspert, men vanlige babygrøter er tilsatt jern, nettopp fordi jernopptaket er dårlig fra korn. Jeg vil anta at det er dét som er innsigelsen fra helsesøster. Men jeg aner som sagt ikke noe om Hollegrøten.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 09:14   #127
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Mine har bare fått hjemmelaget grøt, og for sikkerhets skyld fikk jeg målt jernlagrene til de to eldste da de var cirka ett år, og de var helt fine.

:bidrar med statistisk signifikant materiale:

...og innlegg nummer 3000 faktisk.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 09:15   #128
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Grattis allium. Med både innlegg og jernlagre .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 09:22   #129
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Jeg blir så matt. Det er jammen ikke lett å forholde seg til alle rådene. Helsesøster sier en ting, mine guruer på FP sier en annen ting, helsedirektoratet sier mye rart..
Akk akk.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 09:24   #130
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Jeg tror det blir folk av ungene likevel :Platt:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 10:55   #131
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Brukte linfrøolje til Felix.

  Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 14:42   #132
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Nå har vi kjøpt kaldpresset rapsolje. Det var mange å velge mellom - i mange prisklasser. Alle så ut til å være norske .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 14:57   #133
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.886
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Jeg blir så matt. Det er jammen ikke lett å forholde seg til alle rådene. Helsesøster sier en ting, mine guruer på FP sier en annen ting, helsedirektoratet sier mye rart..
Akk akk.

Om eg til ei kvar tid skulle forholde meg til trendar og korrektheit angitt her på FP, hadde eg som mor vore utslitt for lengst. Finn din egen middelvei, Mandarin.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 19:54   #134
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Om eg til ei kvar tid skulle forholde meg til trendar og korrektheit angitt her på FP, hadde eg som mor vore utslitt for lengst. Finn din egen middelvei, Mandarin.

Ja denne gangen har jeg gjort det. Jeg var veldig opptatt av ting som dette med førstemann (og jeg har glemt alt igjen). Men nå har jeg ikke overskudd til å henge med i timen lengre. Det blir den gylne middelvei.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:01   #135
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Mine har bare fått hjemmelaget grøt, og for sikkerhets skyld fikk jeg målt jernlagrene til de to eldste da de var cirka ett år, og de var helt fine.

Helsesøster anbefalte meg dette i går, altså å måle jernlageret til minsten ved ettårs-alder, siden jeg gir Hollegrøt og lignende. Så det skal jeg gjøre, men regner med det er helt fint.

Jeg kjøpte forresten Sinlac-grøt i dag, ble tipset om den siden minsten har atopisk eksem, men da jeg kom hjem leste jeg på innholdsfortegnelsen og så at den er stappa full av sukker. Så den kommer til å stå urørt, evt. gitt bort.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-08, 20:04   #136
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Men zol, hvorfor ikke den kaldpressede økologiske tisteloljen? God på smak, og veldig sunne fettsyrer. Og du hadde da så gode erfaringer med ztjerna og den sist?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 00:27   #137
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Men zol, hvorfor ikke den kaldpressede økologiske tisteloljen? God på smak, og veldig sunne fettsyrer. Og du hadde da så gode erfaringer med ztjerna og den sist?

Ga jeg tistelolje sist? . Det husker jeg overhodet ikke.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 00:30   #138
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 00:40   #139
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Er det meg du ler av?

Kanskje jeg faktisk har hatt denne diskusjonen før? For litt under tre år siden? Skremmende.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-08, 00:44   #140
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Hvilken olje skal jeg bruke i babygrøten?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Er det meg du ler av?

Bare fordi du var søt når du spilte blånn.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no