Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Perfekte mødre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-06, 22:09   #121
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Perfekte mødre"

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Man lærer noe nytt hele tiden.

Heldigvis.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:12   #122
tutta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Om man det skal være sååå galt å la en liten unge få smake en sleik av isen, pga melk så hva med MME da? Det er jo basert på kumelk......

Ja,det har jeg også lurt på Synes de fleste er alt for lite skeptiske til MME med kumelksprotein..Vet MME m/kumelk er spaltet,men allikevel.......Skeptisk!!

Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:16   #123
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

lykkeliten og Elin er noen store synstere. Jeg tror ikke det er krig i verden, hva synes du? Kasia og Majsa sier mye bra!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:20   #124
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

lykkeliten og Elin er noen store synstere. Jeg tror ikke det er krig i verden, hva synes du? Kasia og Majsa sier mye bra!

Hva er synstere, Skremmern?
Hvis du mener synsere, så er alle i diskusjonen like mye synsere, dersom ikke noen graver fram fakta som motbeviser det som er sagt. Kasia og Majsa har ikke sagt noe som er mindre synsing enn det vi har sagt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:23   #125
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Ja,det har jeg også lurt på Synes de fleste er alt for lite skeptiske til MME med kumelksprotein..Vet MME m/kumelk er spaltet,men allikevel.......Skeptisk!!

Jeg er skeptisk, men hva er alternativet? Soya er jo ikke heldig det heller. Is er jo ikke noe de MÅ ha.

Gammel 13-11-06, 22:24   #126
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Hva er synstere, Skremmern?
Hvis du mener synsere, så er alle i diskusjonen like mye synsere, dersom ikke noen graver fram fakta som motbeviser det som er sagt. Kasia og Majsa har ikke sagt noe som er mindre synsing enn det vi har sagt.

Nei, jeg mener ikke synsere, jeg mener synstere. Idioti og komme med "alt med måte" når det anbefales å vente med kumelk. Men, herregud, spedbarnet må få is, må vite.

Gammel 13-11-06, 22:26   #127
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

synstere

synstere = ?

Gammel 13-11-06, 22:26   #128
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Idioti og komme med "alt med måte" når det anbefales å vente med kumelk. Men, herregud, spedbarnet må få is, må vite.

Gammel 13-11-06, 22:31   #129
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, jeg mener ikke synsere, jeg mener synstere. Idioti og komme med "alt med måte" når det anbefales å vente med kumelk. Men, herregud, spedbarnet må få is, må vite.

Bare gi opp. Selv etter at Lillebror hadde spydd av maten han fikk i barnehagen, kom de ansatte og sa at: "Jammen han fikk jo bare en halv skive."

Hvis det ikke er nok å se at ungen spyr av det, hvordan forventer du da at du skal kunne omvende synsere med friske barn? Selvsagt må babyer få is.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:31   #130
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror faktisk ikke uttrykket alt med måte er brukt i denne diskusjonen. Og ja, da har du oppfattet poenget til flere av oss helt korrekt; vi ønsker at alle skal pøse på med masse is fra de er ca 3 mnd gamle, så mye som mulig og helst før de blir 6 mnd gamle. Jo før jo bedre. Gjerne en kartong h-melk også, det kan da umulig gjøre skade på tarmene. Ja, Skremmern, du har oppfattet oss helt riktig, det er akkurat sånn vi tenker.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-11-06, 22:33   #131
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kasia og Majsa har ikke sagt noe som er mindre synsing enn det vi har sagt.

Ja, jeg forsjempel, syns at alle burde vente med kumelk til slutten av første leveår. Fordi det tror jeg.

Det skulle være unødvendig å grave opp info om dette nå igjen. Det har jeg gjort en million ganger før. Første gangen da jeg var gravid for å finne ut hvordan jeg best kunne forebygge allergi og astma hos barnet mitt. Senere i en hel haug av diskusjoner på NM. Dessuten får alle spedbarnsmødre rikelig med info om introduksjon av fast føde i møte med helsestasjonen. Det er common knowledge.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:39   #132
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg tror faktisk ikke uttrykket alt med måte er brukt i denne diskusjonen. Og ja, da har du oppfattet poenget til flere av oss helt korrekt; vi ønsker at alle skal pøse på med masse is fra de er ca 3 mnd gamle, så mye som mulig og helst før de blir 6 mnd gamle. Jo før jo bedre. Gjerne en kartong h-melk også, det kan da umulig gjøre skade på tarmene. Ja, Skremmern, du har oppfattet oss helt riktig, det er akkurat sånn vi tenker.

Hvem har oppfattet hvem riktig? Jeg skrev virkelig "alt med måte"-gjengen, som inkluderer deg og Elin, ikke et kløyva ord om de som pøser på med kilovis i uka.

Poenget er at du forsvarer det, det er jo derfor det er diskusjon akkurat nå, fordi noen ikke helt ser problemet med at en halvtåring får smake is. Og, ja, vi snakker om å smake. Alkohol, til dømes, frarådes i svangerskapet nettopp fordi man ikke vet hvor lite som faktisk kan være skadelig. Så å vente med å introdusere enkelte produkter av hensyn til barnets helse, bør være prioritert hos mor og eller far.

Gammel 13-11-06, 22:40   #133
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Men personlig har jeg til gode å møte en mor som fremstår som perfekt.

Møtte du ikke meg på MM-treffet i Oslo i mai altså Trenger jeg si mer?

Nå er jeg såpass gammel at jeg har sett en utvikling. Hva skjer? Da min søster fikk sin førstefødte i 1985 skulle alle barn ligge på magen. Begrunnelse: Hvis de gulpet eller kastet opp så ville de ikke bli kvelt, og de ble sterkere i nakke og rygg.

Når jeg fikk mitt første barn i 1992 var det ikke sånn lenger. Pga. krybbedød måtte man IKKE legge barnet på magen. Barnet skulle ligge på rygg. Samme gjaldt når jeg fikk min sønn i 1994.

Så i 2000 fikk jeg minstejenta. Da skulle alle barn ligge på siden. Det var fordi de ikke skulle kveles dersom de kastet opp.

Da jeg var baby var det ikke så vanlig å amme barna. Jeg husker, senere, at de voksne snakket om for lite næring i morsmelka og derfor var det best med industriprodusert melk. Da fikk babyen akkurat det den trengte. Sååå jeg ble ikke ammet. Kun såvidt etter fødselen.

Hva har jeg lært av dette?
Jo, bruk sunn fornuft. Hør på gode råd og begrunnelsen for det. Vurder så om det er noe du vil ta til etterretning og følge eller om du fint kan bruke egen sunn fornuft. Denne praksisen brukte jeg når jeg fikk minstejenta. Da var det ting som var endret på de 6 årene siden forrigemann.

Førstegangsforeldre er ofte redd for å gjøre noe feil. De streber etter å være perfekte (ikke alle da men) og titter forskrekket når noen gjør det annerledes enn det som står i bøkene. Så får man flere barn og man tar langt lettere på ting, men selvfølgelig på en trygg måte, om dere forstår

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:44   #134
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har akkurat samme oppfatning og erfaringer som deg, Jessica.
Tenk på at i gamle dager fantes det ikke MME.

Akkurat samme temaet tok jeg opp i denne tråden:
http://www.foreldreportalen.no/forum...ead.php?t=3077

Gammel 13-11-06, 22:45   #135
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det viktigste med foreldrerollen er at man føler seg trygg på at man gjør det man tror er best for sitt barn. Det være amming/mme, bilsikring, alkohol før og etter, allergier, samsoving osv.

Det fins ingen fasit, og fakta kan man finne for alle alternativ. Finner man noen som overbeviser så "tror" man på de til neste fakta dukker opp. Fakta forandrer seg gjennom tidene. Da jeg fikk mitt første barn var helsesøsters ord lov, for meg. Ting som ble anbefalt da, er tabu i dag.Neste år kan det være anbefalt igjen. Jeg har lært å stole på meg selv, selvfølgelig følger jeg med på utviklingegen, men er det ting jeg mener ikke samsvarer eller jeg finner god nok dokumentasjon på, så gjør jeg det magefølelsen sier.

Så det er vansklig synes jeg, og jeg passer meg vel for å fremstå som noen "bedrevieter". Jeg kan endlig fortelle om mine erfaringer om det blir stillt spørsmål om det, men jeg understreker at det er mine erfaringer og gjelder mine barn.
Når det gjelder diskusjoner som "tar av" på barneforum, så tenker jeg at vedkommende lærer nok "gamet" etterhvert.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:53   #136
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Møtte du ikke meg på MM-treffet i Oslo i mai altså Trenger jeg si mer?

Nå er jeg såpass gammel at jeg har sett en utvikling. Hva skjer? Da min søster fikk sin førstefødte i 1985 skulle alle barn ligge på magen. Begrunnelse: Hvis de gulpet eller kastet opp så ville de ikke bli kvelt, og de ble sterkere i nakke og rygg.

Når jeg fikk mitt første barn i 1992 var det ikke sånn lenger. Pga. krybbedød måtte man IKKE legge barnet på magen. Barnet skulle ligge på rygg. Samme gjaldt når jeg fikk min sønn i 1994.

Så i 2000 fikk jeg minstejenta. Da skulle alle barn ligge på siden. Det var fordi de ikke skulle kveles dersom de kastet opp.

Da jeg var baby var det ikke så vanlig å amme barna. Jeg husker, senere, at de voksne snakket om for lite næring i morsmelka og derfor var det best med industriprodusert melk. Da fikk babyen akkurat det den trengte. Sååå jeg ble ikke ammet. Kun såvidt etter fødselen.

Hva har jeg lært av dette?
Jo, bruk sunn fornuft. Hør på gode råd og begrunnelsen for det. Vurder så om det er noe du vil ta til etterretning og følge eller om du fint kan bruke egen sunn fornuft. Denne praksisen brukte jeg når jeg fikk minstejenta. Da var det ting som var endret på de 6 årene siden forrigemann.

Førstegangsforeldre er ofte redd for å gjøre noe feil. De streber etter å være perfekte (ikke alle da men) og titter forskrekket når noen gjør det annerledes enn det som står i bøkene. Så får man flere barn og man tar langt lettere på ting, men selvfølgelig på en trygg måte, om dere forstår

Ja, dette med å bruke sunn fornuft kontra dette med hva som ikke var farlig før. Min mor brukte sin sunne fornuft i 1974 ved å amme meg i 9 mnd(dog med tillegg av kumelk fra 6 mnd som nå er fy), røyket ikke i svangerskapet eller etterpå (selv om det var veldig vanlig), svært restriktiv med godteri og is, svært fokusert på sunne matvaner og kosthold, brukte bilsete på meg og søsteren min selv om alle andre kalte det barnemishandling, brukte ulltøy når alle andre syntes det var teit og hadde fødselspermisjon.
Man kunne faktisk bruke sunn fornuft da også, akkurat som nå. Min sunne fornuft blandet med kunnskap om allergier og kumelk sier meg at en sleik av isen etter 6 mnd ikke gir allergier eller ødelagt tarmsystem for resten av livet. Min sunne fornuft blandet med kunnskap og fakta sier meg at man bør være svært forsiktig med å introdusere kumelk og melkeprodukter før 1 år, slik jeg har gjort med mine barn. En sleik av en is kaller jeg svært forsiktig fortsatt.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-11-06, 22:55   #137
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Bare gi opp. Selv etter at Lillebror hadde spydd av maten han fikk i barnehagen, kom de ansatte og sa at: "Jammen han fikk jo bare en halv skive."

Hvis det ikke er nok å se at ungen spyr av det, hvordan forventer du da at du skal kunne omvende synsere med friske barn? Selvsagt må babyer få is.

Dette sier så mye om holdninger til dem som har matproblemer i en eller annen form. Sånt opplever vi også veldig ofte. Man kan ikke bare pirke soppen ut av sausen eller spise bittelitt eplekake - fordi resultatet er flere timer på do med voldsomme magesmerter eller en lynrask tur til legevakta med opphovnet pusterør og åndenød. For ikke å snakke om de gangene man uforvarende tror at man tåler reker eller nektariner. Ånei, ikke det nei. Eller når øyet hovner opp så man ikke kan blunke fordi noen har tatt med katta på jobben. Det kan faktisk være veldig alvorlig å være allergisk. Det er stor variasjon på hvordan allergiske reagerer på allergener - etter å ha vært dritredd for at mine nærmeste skal dø flere ganger, så er det ikke noe stort offer å være nøye med maten til spedbarnet. Det burde det ikke være for noen.

Om noen mener jeg er hysterisk, uerfaren, bedreviter eller whatever så driter jeg i det. Det er mitt barn det gjelder og hennes helse, hennes fremtidige livskvalitet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 22:56   #138
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Hvem har oppfattet hvem riktig? Jeg skrev virkelig "alt med måte"-gjengen, som inkluderer deg og Elin, ikke et kløyva ord om de som pøser på med kilovis i uka.

Poenget er at du forsvarer det, det er jo derfor det er diskusjon akkurat nå, fordi noen ikke helt ser problemet med at en halvtåring får smake is. Og, ja, vi snakker om å smake. Alkohol, til dømes, frarådes i svangerskapet nettopp fordi man ikke vet hvor lite som faktisk kan være skadelig. Så å vente med å introdusere enkelte produkter av hensyn til barnets helse, bør være prioritert hos mor og eller far.

Alkohol og is kan neppe sammenlignes. Jeg har faktisk ikke rådet eller forsvart å introdusere melkeprodukter før 1 årsalder, jeg snakker om en sleik av en is, hverken mer eller mindre. Akkurat som jeg ikke hadde besvimt av at en gravid hadde smakt rødvin på tungen, men hadde reagert dersom hun drakk 3 glass.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 13-11-06, 22:57   #139
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, dette med å bruke sunn fornuft kontra dette med hva som ikke var farlig før. Min mor brukte sin sunne fornuft i 1974 ved å amme meg i 9 mnd(dog med tillegg av kumelk fra 6 mnd som nå er fy), røyket ikke i svangerskapet eller etterpå (selv om det var veldig vanlig), svært restriktiv med godteri og is, svært fokusert på sunne matvaner og kosthold, brukte bilsete på meg og søsteren min selv om alle andre kalte det barnemishandling, brukte ulltøy når alle andre syntes det var teit og hadde fødselspermisjon.
Man kunne faktisk bruke sunn fornuft da også, akkurat som nå. Min sunne fornuft blandet med kunnskap om allergier og kumelk sier meg at en sleik av isen etter 6 mnd ikke gir allergier eller ødelagt tarmsystem for resten av livet. Min sunne fornuft blandet med kunnskap og fakta sier meg at man bør være svært forsiktig med å introdusere kumelk og melkeprodukter før 1 år, slik jeg har gjort med mine barn. En sleik av en is kaller jeg svært forsiktig fortsatt.

Jeg har også sunn fornuft, samt erfaring med kumelkallergi, og kan fortelle deg at en sleik av isen er altfor mye for en allergisk unge på 6 måneder.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-06, 23:03   #140
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har også sunn fornuft, samt erfaring med kumelkallergi, og kan fortelle deg at en sleik av isen er altfor mye for en allergisk unge på 6 måneder.

Det er klart at for de få hyperallergikerne så er nok det ille med en sleik eller mer. Her fra matportalen:
Mellom 2-5% av europeiske barn er diagnostisert med kumelkallergi. Det finnes to hovedgrupper av allergireaksjoner mot melk: akutt og senreagerende. Disse har forskjellige underliggende mekanismer, noe som gjør det ekstra vanskelig å stille en riktig diagnose. Det er allment antatt at barn med kumelkallergi vokser dette av seg i 4-årsalderen, men undersøkelser viser at allergier kan henge ved en person langt opp i aldersgruppene unge og voksne.

Hos barn med akutt melkeallergi vil reaksjonen oftest komme like etter inntak av små mengder melk med symptomer som utslett, eksem, kløe og oppkast. I sjeldne tilfeller kan et livstruende anafylaktisk sjokk oppstå. Barn med allergisk senreaksjon tåler ofte noe mer melk, men etter 12-20 timer kan magesmerte, diaré, eksem og astma inntre. Noen pasienter reagerer med en blanding av alle disse symptomene. En australske undersøkelse har derfor foreslått at melkeallergikerne inndeles i tre grupper; akutt, intermediær og senreagerende. Mekanismene bak den intermediære og den senreagerende formen er lite forstått.

Små barn med melkeallergi utvikler ofte allergi mot andre typer matvarer, med egg, soya, appelsiner og peanøtter som de vanligste. En sammenheng mellom kumelkallergi og utvikling av inhalant allergi til for eksempel hund, katt og støvmidd, er også påvist. Ved avvenning fra morsmelk er vanligvis kumelk den første matvaren som blir introdusert. Normalt vil immunsystemet lære å tolerere kumelk.

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.