|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
![]() ![]() ![]() ![]() |
92 | 39,32% |
Jeg er og feminist og byttet etternavn |
56 | 23,93% |
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
18 | 7,69% |
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
40 | 17,09% |
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet etternavn |
0 | 0% |
Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
1 | 0,43% |
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
13 | 5,56% |
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
10 | 4,27% |
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
4 | 1,71% |
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg byttet etternavn da vi giftet oss. Om jeg vil kalle meg feminist, vet jeg ikke, men jeg er ganske nære hvertfall. Grunnen til at jeg valgte mannens etternavn, var fordi jeg ønsket at vi skulle høre sammen som familie også i navnet. Jeg hadde et veldig vanlig -sen-navn før vi giftet oss, et navn jeg ikke hadde så veldig sterkt forhold til. Jeg er ikke i slekt med en brøkdel av de som har samme navn. Mannens navn er forholdsvis uvanlig, og derfor var det veldig naturlig at vi endte opp med det navnet. Hadde det vært omvendt, at jeg hadde dette etternavnet og mannen et vanlig -sen-navn, så hadde vi også valgt omvendt, at mannen byttet til mitt etternavn.
![]() |
#122 |
Epikur
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?jeg svarte hva jeg kommer til å gjøre, nemlig ikke bytte. Sist jeg hadde valget var jeg ikke blitt feminist, skiftet etternavn og angret som en hund.
![]() |
#125 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er for likestilling og kommer ikke til å bytte navn, men er enig med Hasselnøtt: Det er ikke det som er viktig i likestillingssammenheng. Min fars eller min manns navn har samme symbolverdi; jeg tilhører uansett en mann.
![]() |
#127 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?
Er det andre som bestemmer hvorvidt man har en identitetstilknytning til navnet sitt? For meg er det rett og slett sånn at jeg har en større identitetsfølelse med mitt "nye" navn enn jeg hadde med mitt tidligere navn. Nå heter jeg noe ikke alle heter, tidligere het jeg det samme som 40 000 andre her i landet. Ergo gir mitt nye navn meg en større følelse av særegenhet. Et annet alternativ hadde selvsagt vært å funnet fram til et tidligere slektsnavn, men jeg hadde jo ikke hatt noe sterkere tilknytning til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist.
![]() |
![]() |
#131 |
intro
|
Ja.
![]() |
![]() |
#132 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg kjenner at jeg blir like trassig av de som sier at jeg absolutt ikke "får" bytte navn, som jeg hadde blitt om noen hadde forlangt at jeg gjorde det.
![]() |
#133 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg har 20 årsbryllupsdag neste år, så det er en stund siden nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Quiet, please
|
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Jeg er feminist, og har ikke byttet etternavn enda, men gjør det så snart vi flytter tilbake til Norge. Kommer til å beholde etternavnet mitt som mellomnavn, og det er mulig mannen også gjør det. Grunnen til at vi setter navnene i den rekkefølgen er at mannen har et veldig spesielt etternavn, og at det klinger best sånn.
![]() |
#135 |
Glamorøs
|
Er det noen som gjør det da?
![]() |
#136 |
Yes, we can!!
|
Ikke mange.
![]() |
#137 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?Vi valgte mitt etternavn som mellomnavn og mannes som etternavn begge to. Vurderte å snu om på det, men det klinger bedre slik det er nå, så her er det tilfeldighetene som råder.
![]() |
#138 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytter feminister etternavn?"Behold ditt eget navn"?! Det bestemmer da ingen annen enn jeg selv! |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
intro
|
Jeg får både
![]() |