Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-08, 18:50   #121
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Jeg byttet etternavn da vi giftet oss. Om jeg vil kalle meg feminist, vet jeg ikke, men jeg er ganske nære hvertfall. Grunnen til at jeg valgte mannens etternavn, var fordi jeg ønsket at vi skulle høre sammen som familie også i navnet. Jeg hadde et veldig vanlig -sen-navn før vi giftet oss, et navn jeg ikke hadde så veldig sterkt forhold til. Jeg er ikke i slekt med en brøkdel av de som har samme navn. Mannens navn er forholdsvis uvanlig, og derfor var det veldig naturlig at vi endte opp med det navnet. Hadde det vært omvendt, at jeg hadde dette etternavnet og mannen et vanlig -sen-navn, så hadde vi også valgt omvendt, at mannen byttet til mitt etternavn.

Gammel 19-05-08, 18:54   #122
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg svarte hva jeg kommer til å gjøre, nemlig ikke bytte. Sist jeg hadde valget var jeg ikke blitt feminist, skiftet etternavn og angret som en hund.

Gammel 19-05-08, 18:56   #123
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

jeg svarte hva jeg kommer til å gjøre, nemlig ikke bytte. Sist jeg hadde valget var jeg ikke blitt feminist, skiftet etternavn og angret som en hund.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 19:00   #124
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 19:06   #125
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er for likestilling og kommer ikke til å bytte navn, men er enig med Hasselnøtt: Det er ikke det som er viktig i likestillingssammenheng. Min fars eller min manns navn har samme symbolverdi; jeg tilhører uansett en mann.

Jeg har bestemt meg for ikke å bytte fordi jeg liker navnet mitt som det er, og fordi det er en del av min identitet. I tillegg vil det være slitsomt i jobbsammenheng o.l. om jeg skulle bytte navn, nå er jeg endelig kommet dit at folk kjenner igjen navnet mitt og kan plassere meg. Familiesamhørigheten blir ikke sterkere av at jeg heter det samme som min mann. Det blir ikke noe lettere å holde styr på familieforholdene heller. Derfor ser jeg ingen grunn til å bytte.

Nå hadde jeg så flaks at jeg fant meg en utlending fra et land med annen etternavnstradisjon, så hos oss har dette knapt nok vært noe tema. Barna våre får begge navnetradisjoner, men mitt navn er det som blir etternavn, av praktiske årsaker.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 21:22   #126
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Feminist og skiftet etternavn.

Jeg har aldri identifisert meg med navnet mitt, så for meg var det faktisk "bare" å bytte.

Gammel 19-05-08, 21:25   #127
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av KlaraKu, her.

Man har tross alt hatt sitt eget etternavn i kanskje 30 år og det er en del av ens egen identitet.

Er det andre som bestemmer hvorvidt man har en identitetstilknytning til navnet sitt? For meg er det rett og slett sånn at jeg har en større identitetsfølelse med mitt "nye" navn enn jeg hadde med mitt tidligere navn. Nå heter jeg noe ikke alle heter, tidligere het jeg det samme som 40 000 andre her i landet. Ergo gir mitt nye navn meg en større følelse av særegenhet. Et annet alternativ hadde selvsagt vært å funnet fram til et tidligere slektsnavn, men jeg hadde jo ikke hatt noe sterkere tilknytning til det.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-08, 21:33   #128
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er feminist.

Ikke har jeg byttet etternavn, men jeg har fått mannen til å ta mitt.

Men hvis han hadde hatt et navn som var finere enn mitt så hadde jeg kunnet bytte. Nå forholdt det seg slik at jeg ikke ville kvitte meg med mitt svært sjeldne etternavn med mannens middels vanlige -sen-navn.

Gammel 19-05-08, 21:40   #129
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er feminist og har selvfølgelig ikke byttet etternavn

Gammel 19-05-08, 21:42   #130
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Jeg er feminist og har selvfølgelig ikke byttet etternavn

Jepp.

Gammel 19-05-08, 22:16   #131
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av KlaraKu

Man har tross alt hatt sitt eget etternavn i kanskje 30 år og det er en del av ens egen identitet.

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Er det andre som bestemmer hvorvidt man har en identitetstilknytning til navnet sitt?

Ja. Det er de virkelige feministene.

Gammel 19-05-08, 22:52   #132
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg blir like trassig av de som sier at jeg absolutt ikke "får" bytte navn, som jeg hadde blitt om noen hadde forlangt at jeg gjorde det.

Gammel 19-05-08, 23:54   #133
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har 20 årsbryllupsdag neste år, så det er en stund siden nå.
Jeg var vel en slags feminist, selv om ingen måtte komme å kalle meg rødstrømpe.
Jeg skiftet ikke etternavn. Jeg hadde ikke lyst til å skifte navn bare pga at jeg giftet meg. Det føltes unaturlig for meg. Har aldri angret på det.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 06:13   #134
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Jeg er feminist, og har ikke byttet etternavn enda, men gjør det så snart vi flytter tilbake til Norge. Kommer til å beholde etternavnet mitt som mellomnavn, og det er mulig mannen også gjør det. Grunnen til at vi setter navnene i den rekkefølgen er at mannen har et veldig spesielt etternavn, og at det klinger best sånn.

Gammel 20-05-08, 07:24   #135
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kjenner at jeg blir like trassig av de som sier at jeg absolutt ikke "får" bytte navn, som jeg hadde blitt om noen hadde forlangt at jeg gjorde det.

Er det noen som gjør det da?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 09:30   #136
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Er det noen som gjør det da?

Ikke mange. Men denne fikk jeg litt sånne pekefingervibber av, ja:

Opprinnelig lagt inn av KlaraKu, her.

Behold ditt eget navn!

Gammel 20-05-08, 09:41   #137
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi valgte mitt etternavn som mellomnavn og mannes som etternavn begge to. Vurderte å snu om på det, men det klinger bedre slik det er nå, så her er det tilfeldighetene som råder.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 09:52   #138
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Behold ditt eget navn"?! Det bestemmer da ingen annen enn jeg selv!
Som ekte feminist angrer jeg egentlig på at jeg utbroderete hvorfor jeg valgte som jeg gjorde. Det viktigste er at mine valg er mine, og så lenge jeg vet det får andre "stusse", "finne det snodig" og "lure" så mye de vil

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 09:58   #139
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ikke mange. Men denne fikk jeg litt sånne pekefingervibber av, ja:

Jeg får både -, - og -vibber av store deler av tråden, jeg. Jeg er nok ingen ekte feminist.

Gammel 20-05-08, 10:03   #140
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg får både -, - og -vibber av store deler av tråden, jeg. Jeg er nok ingen ekte feminist.

Emneord
etternavn, feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.