|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Der var den ja! Den har jeg veldig lyst på.
Nå heter den vel ikke bunad heller, den har så vidt jeg vet alltid blitt kalt for Oslodrakt.
|
|
|
#2 |
|
Audacious
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?
Det forhindrer jo ikke at den på folkemunne omtales som Oslobunaden, selv om Steen og Strøm stort sett omtaler den som Oslodrakten, i hvert fall skriftlig. Jeg har forresten hørt de som jobber der omtale den som Oslobunaden.
|
|
|
#3 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Jeg har den blå nordlandsbunaden. Jeg har visst aldri kommet i havn med forkle, sjal og veske, så jeg har brukt den uten i 15 år
|
|
|
#4 |
|
Ansvar for egen luring
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Jeg har Vestfoldbunaden som Estrella, Michayla og Susse har vist bilde av. Den ensfarga blå, 1932-modellen. Den med rød vest og svart stakk er 1956-modellen, den har mamma.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Jeg har denne
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Jeg har bergensbunad, og er stolt av den.
|
|
|
#7 |
|
Nattrangler
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?jeg har Lundebybunad
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?
Det er et vakkert plagg, men bunad er det jo strengt tatt ikke. Men det gjør jo ingen ting.
Mange (gifte?) som bruker sølvbelte til den.
|
|
|
#10 |
|
Fola Blakken
|
Den er godkjent som bunad, men den offisielle bunadsnemda er nok mindre strenge enn det private bunadspolitiet.
|
|
|
|
#11 |
|
Prettiest mess ever seen
|
|
|
|
#12 |
|
kross
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?I likhet med bunaden fra SparKjøp...?
|
|
|
#13 |
|
Audacious
|
Jeg synes at bunadsnemda sitt 2005-vedtak om å åpne opp for en kategori fem med alt mulig rart uten noe krav til rekonstruksjon og drakthistorisk kompetanse var mildt sagt pussig. Jeg har diskutert det med et par stykker i "bransjen" og det var visst et ønske om å "definere" denne kategorien, og så definerte man det som punkt 5, og glemte den lille detaljen at ingen utenfor rådet forholder seg til de forskjellige punktene. Selvfølgelig er mange av disse draktene dyre stasplagg, og flere av dem absolutt estetisk tiltalende! Og jeg skjønner godt at det er plagg man er glad i og bruker med glede! Men jeg er opptatt av bunad som et uttrykk for en folkedrakttradisjon, og på det punktet kommer de disse draktene til kort.
|
|
|
#14 |
|
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Jeg har blå nordlandsbunad, og kunne ikke tenkte meg noe annet. Er nordfra, i tillegg til at jeg syns den er kjempefin
|
|
|
|
#15 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Jeg har grafferdrakt. Ikke den fineste jeg har sett, men den betyr mye for meg. Jeg har arvet den av min oldemor.
|
|
|
#16 |
|
I could be violet sky
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Har bunad, ein vesttelemarkvariant som ikkje har rosebroderi på sjølve stakken, berre på forkleet, men eit litt breitt kantband rundt heile stakken. Blå grunnfarge. Farmor har brodert han.
|
|
|
|
#17 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Ja? Jeg ser ikke helt problemet?
Jeg synes det er litt tåpelig å kalle andres bunader, som man er stolte av og glad i og føler seg flott i, som fjas.
|
|
|
#18 |
|
Epikur
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Naja. Som stasplagg og festklær er de ikke fjas. Som ledd i en bunadstradisjon er det fjas og konstruksjon. Det betyr ikke at de ikke er fine. Jeg synes hundreårsdrakten og tusenårsdrakten fra Oslo er kjempefine, jeg liker veldig godt den Bryggen-drakten eller hva den nå heter den fra Bergen som har bryggen på kragen er kjempefin, bergensbunaden er flott, men ingen av disse draktene bygger på noen ubrutt tradisjon eller rekonstruksjon av gamle plagg. Så det er ikke bunad, pr. def. Men det er flotte plagg.
|
|
|
#19 |
|
Peppy!
|
Jo, nå er de jo per def det, jfr quoten din fra politisiden:
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Epikur
|
Sv: Spin-off: Har du bunad? Hvilken har du eller hvilken skulle du ønske du hadde?Joda, de er vel definert som bunad nå.
|
![]() |
|
|