Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-08, 10:30   #1
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff av begravelsestråden. Vil du donere bort kroppen din?

Nå kan man søke selv ja:

Sitat:

Lov om kirkegårder, kremasjon og gravferd (gravferdsloven).
Kapittel 4. Forskjellige bestemmelser.
§ 20. Privat gravsted og spredning av aske.

Når særlige grunner foreligger, kan fylkesmannen gi tillatelse til at private får anlegge gravplass på egnet sted for nedsetting av askeurne. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen.

Fylkesmannen kan etter søknad fra person som har fylt 15 år, gi tillatelse til at den som skal sørge for vedkommendes gravferd sprer asken for vinden. Tillatelse kan også gis etter vedkommendes død når det godtgjøres at avdøde ønsket askespredning. Slik tillatelse kan også gis for aske etter barn når nærmeste etterlatte ønsker det. Fylkesmannen kan sette vilkår for tillatelsen. Ved slik gravferd kan det ikke kreves kirkelig medvirkning.

Departementet publiserte en tolkning i et rundskriv i 1999. Den er nok verdt å lese hvis man er opptatt av dette for egen del.

Personlig må si jeg syns det hele virker veldig overdrevent byråkratisk og komplisert; litt karbon er vel ikke noen miljøtrussel eller helserisiko samme hva man gjør med den, men jeg skjønner jo at man er opptatt av å ikke støte noen på dette området.

Ben "Donny was a good bowler, and a good man." Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 10:34   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Personlig må si jeg syns det hele virker veldig overdrevent byråkratisk og komplisert; litt karbon er vel ikke noen miljøtrussel eller helserisiko samme hva man gjør med den, men jeg skjønner jo at man er opptatt av å ikke støte noen på dette området.

Kraftig uttynna aske frå ein avdød kropp er vel noko av det minst farlege eg kan tenke meg å ha i den lufta eg pustar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 10:40   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke mye miljøgifter og kvikksølv og hva har du i sånne lik, da?

Gammel 28-02-08, 10:20   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kult.

Sist redigert av Skremmern : 06-03-08 kl 14:29.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 10:26   #5
Ika
Just hanging around

Medlem siden: Feb 2008
Ika har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her i huset har både jeg og samboer donorkort og har sagt ifra til famiien at vi ønsker å kunne hjelpe andre om det skulle skje noe med oss.

Har selv en svigerfar som desperat trengte nye lunger og som har vært syk i 7 år, hvor 3 av de siste åra sto han på donorliste for nye lunger. De kom i siste liten i august-07, det er heller tvilsomt at han hadde overlevd denne vinter`n uten donasjon. Så jeg har levd oppi det og virkelig fått sett verdien av de.

Vi alle har 7 organer som kan doneres bort, det vil si at man kan hjelpe 7 andre mennesker det.

De som enda ikke er sikker på om de ønsker det, eller er helt motstander av det, kan vel bare snu litt på situasjonen?? Om ditt eget barn blei døds syk og eneste som kunne hjelpe var om hun/han fikk nye organer, da hadde dere nok vært takknemlige. Tenk på andre voksne og barn som er i den fortvilte situasjonen der ute.

Ika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-08, 13:29   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er jo mange årsaker til at man ikke kan være blodgiver. Jeg kan ikke gi blod pga. perniciøs anemi. Dette har vel lite betydning for organenes kvalitet?

Du er vel avskiltet pga. egen helse - ikke pga. mottakeren av blodets helse?

Emneord
organdonasjon

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.