Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sorterer du klesvasken?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Hvordan sorterer du klesvasken?
Putter inn hummer og kanari sammen i maskinen 2 0,91%
Skiller ut ull, resten går inn sammen 4 1,82%
Skiller klærne i minst tre kategorier 42 19,09%
Skiller klærne i minst fire kategorier 60 27,27%
Skiller klærne i fem eller flere kategorier 110 50,00%
Jeg vasker ikke klær 2 0,91%
Deltakere: 220. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-08, 09:35   #1
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sorterer du klesvasken?

Jeg glemte forresten en kategori! "Malin klær". Malin har klær i, for det meste, rosa, lilla, og pastellblå. Og alt dette går i samme maskin, så da blir det ofte hele maskiner med bare hennes klær. Ganske praktisk siden det meste av hennes går i trommel, mens mitt og mannens ikke gjør det.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 11:19   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Har jeg svæære hauger med klesvask, noe som skjer ganske ofte , så sorterer jeg gjerne mer "nazi" enn ellers. Men slik som jeans og andre klær som gjerne ikke er så veldig skitne kan jeg glatt vaske på kortprogram. Bruker mindre strøm, og mindre tid. :smart:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 11:33   #3
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har Elfakurver på vaskerommet.
Egne kurver for:
60 grader lyst tøy,
60 grader mørkt tøy,
40 grader lyst,
40 grader mørkt,
40 grader svart,
40 grader dongeriklær,
ull/silkevask.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 14:22   #4
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvitt, alt tas på 6o grader
mørke klær, blandes og tas på 40 eller 60 grader, kommer ann på hva som er der.
ull, ullprogram og milo
sengeklær, 60 grader
finvask.

Og noen ganger blir det bare litt blandings..

Gammel 02-02-08, 14:26   #5
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvitt, mørkt, koking og finvask, minst fire. Krysset for tre før jeg tenkte helt.
Bruker Elfakurver som Vimjer, lett å ha oversikt.
Nå skal jeg bygge om vaskerommet litt, gleder meg til å få enda bedre oversikt, mer hyller, benkeplate og skap.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 15:27   #6
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir vel seks tenker jeg.

lyst og mørkt, på hhv 60, 40 og ull. Ja, og så var det finvask. To til. Og av og til lettsteltprogram. To til. En sjelden gang kokvask.

Jeg er visst en fryktelig nazi.

Gammel 02-02-08, 20:24   #7
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Sorterer ja. Hvitt, rosa, rødt, kulørt og mørkt går i hver sin 40 graders maskin. Undertøy går i egen 60 graders etter farge, sengetøy(som alt er hvitt) på 90 sammen med håndklær og kluter, og så er det ull/silke på 30. Blir litt mer å gjøre, men det er verdt det.

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 20:27   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi sorterer:

60 grader farget
60 grader hvitt
40 grader farget
40 grader hvitt
Finvask farget
Evt finvask hvitt, sjelden aktuelt
Ull barn (kjøres på 30 grader)
Ull meg og mannen (kjøres på 0 grader)

Det hender jeg koker noe også, men det er ikke så ofte.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 20:32   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ull meg og mannen (kjøres på 0 grader)

Isbading?

Gammel 02-02-08, 22:20   #10
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Isbading?

Fungerer utmerket.

Gammel 03-02-08, 15:30   #11
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oj, tror vi ... eller jeg, har ganske mange kategorier

*Kok håndkler
*kok sengetøy
*60 undertøy hvit
*60 undertøy kulørt
*60 sokker
*40 hvit
*40 lyst kulørt
*40 mørkt kulørt
*40 ullsokker
*40 ullgensere
*30 ull

Og så vaskes spesialting hver for seg selv, slik som duker, jakker, gulvkluter osv.

Gammel 03-02-08, 18:51   #12
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Og så vaskes spesialting hver for seg selv, slik som duker, jakker, gulvkluter osv.

Hvordan klarer du å fylle opp ei vaskemaskin med gulvkluter? Vasker du hele huset hver dag?

Gammel 02-02-08, 20:48   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

skiller ut ull og andre sarte tekstiler, resten stappes i maskinen pø om pø.

Helt nye klær prøver jeg å vaske med liknende farger.

Svar med sitat
Gammel 02-02-08, 22:19   #14
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg vasker bare fulle maskiner, bortsett fra for finvask og ullvask, så jeg vasker ikke noe mer fordi jeg sorterer.

Gammel 03-02-08, 10:00   #15
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Kokvask
Hvitvask 60
Lyst 60
Mørkt 60
Mørkt 40
Mellomlyst 40
Lyst 40
Rødt 40
Mannens judoklær 40 grader (Vask dem selv, Kaijamann, og ikke la dem ligge og ta plass i dagevis!)
Utetøy som dresser og jakker
Lyst 30
Mørkt 30
Lys ull 30
Mørk ull 30
Håndvask

Er det rart jeg ikke klarer å få bukt med vaskehaugen?

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 15:34   #16
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her sorteres det i 40 og 60 og ull - og rosa/lilla/rød, mørkt og lyst. Blir vel flere enn fem det ja...

Gammel 03-02-08, 23:04   #17
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg stemte feil. Vi (les: jeg) sorterer ikke i 3, men 4 kategorier. Ull, hvitvask, kulørt 30/40 grader, kulørt 60 grader. Og så har man "spesialvask", som dresser, votter o.l.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 23:09   #18
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vanlige klær sorteres i lyst, mørkt og rødt. Og så håndduker for seg selv, samme med ull og sengetøy.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-08, 23:22   #19
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sorterer i fem eller flere kategorier, og etter at vi fikk nytt sorteringssystem i hus, skittentøysskuffer fra IKEA, så er klesvasken blitt en lek. Nå er det slutt på å stå med hodet ned i skittentøyskurven og grave i skitne klær for å få vasket klær!

Gammel 03-02-08, 23:27   #20
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var en av de kjedeligste trådene jeg har lest her på FP! Jeg mener, hvor interessant er det å lese om de uendelige mulighetene man har for å skille skitne klær fra hverandre? Selve spørsmålet var litt interessant altså - pollen - men presiseringene tror jeg er det jeg hurtigst har scrollet meg forbi noen gang.

*selv sorteringsnazi med minst 7 kategorier bare så det er presisert*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klesvask

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:09.