Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Drikker du alkohol når barna er til stede?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-07, 11:52   #121
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Drikker du alkohol når barna er tilstede?

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Hva mener du med dette?

Det virker som de som har hatt foreldre, som har hatt et greit forhold til alkohol, skal bestemme og mene best hva andre må gjøre. De som har opplevd baksiden av medaljen av å se foreldrene drikke alkohol ( som kan ha opplevd ubehagelige ting ) vil alltid ha et anstrengt forhold til alkohol.
Jeg synes det virker som om de som da kommer fra et hjem hvor det var greit at forldrene tok et glass vin, så aldri foreldrene sine oppføre seg noe særlig anderledes vil videreføre dette. Altså, det er ikke noe rart i at de vil videreføre den holdningen. Ikke dermed sagt at det er den riktige måten å gjøre det på. Sikkert ikke riktig det jeg gjør heller, men det er den eneste måten jeg kan fungere på.

Det som fungerte for noen som barn, må ikke dermed sagt at det er den eneste løsningen å gjøre det på. Om flertallet i Norge drikker åpenlyst foran barna sine, for å avmystifisere alkoholen er det rart at vi har en så forskrudd drikke-kultur. Eller?

Gammel 27-12-07, 11:55   #122
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis man sier "Det er teit å velge å holde seg kjørbar når man har barn", er jeg enig i at det er en ganske tåpelig uttalelse - alle må selvsagt kunne velge selv å ikke drikke! Men hvis man sier "Alle som har barn, må holde seg kjørbare hele tiden", så synes jeg det er et teit argument - da uttaler man seg om hva andre bør gjøre, og for mange andre er dette et meningsløst argument; kanskje fordi de slett ikke har bil, kanskje fordi de har andre og like gode måter å komme seg raskt til lege.

Akkurat det jeg ville fram til.
At det skal være teit om man velger å ikke drikke alkohol med barna sovende i annenetasje, fordi man vil være i kjørbar stand.
Og helt enig med deg at en uttalelse som sier at man må være i kjørbar stand hele tiden er nokså håpløst.
Jeg kjører ikke bil, så jeg er aldri i kjørbar stand. Altså med tanke på manglende førerkort

Gammel 27-12-07, 12:07   #123
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Drikker du alkohol når barna er til stede?

En av oss ønsker å holde seg edru så lenge vi ikke har barnevakt for barna. Dette ble enda klarere for oss etter at jeg overtalt mannen til å drikke øl med meg en kveld og vi måtte ha tak i sykebil pga storesøster var så dårlig.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 12:20   #124
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Tar et glass eller to med barnet mitt tilstede. Men det er ikke ofte jeg drikker. Har et normat forhold til alkohol, og det ønsker jeg at barnet mitt skal ha også.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 12:33   #125
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er sånn at voksne MÅ drikke med barn til stede for at de skal få et normalt forhold til alkohol heller. Det er ingen fasit på dette vil jeg påstå, det avhenger mye av både barna og de voksne. Og tilfeldigheter.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 12:34   #126
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Det virker som de som har hatt foreldre, som har hatt et greit forhold til alkohol, skal bestemme og mene best hva andre må gjøre.

Jeg synes det er enda mer vanlig med den omvendte holdningen - altså at mange som ikke har et avslappet/greit forhold til alkohol, "skal bestemme og mene" at ingen bør drikke i nærheten av barn eller med barn i huset. (Ikke så mye her på FP, men holdningen er utbredt mange andre steder.) Man "ser" nok ofte lettest de holdningene som man føler kritiserer seg selv, gjetter jeg.

Gammel 27-12-07, 12:37   #127
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er enda mer vanlig med den omvendte holdningen - altså at mange som ikke har et avslappet/greit forhold til alkohol, "skal bestemme og mene" at ingen bør drikke i nærheten av barn eller med barn i huset. (Ikke så mye her på FP, men holdningen er utbredt mange andre steder.) Man "ser" nok ofte lettest de holdningene som man føler kritiserer seg selv, gjetter jeg.

Det har vel også noe med at dette er det vi hører av "ekspertene".
Min pappa sa det på julaften, da han tok seg en akevitt og øl til maten, at han hadde hørt på radioen at det skulle man IKKE gjøre med barn til stede.

Men det er nok flere som barn som sliter når voksne drikker enn vi tror kanskje, og da er det vel enklere å gå ut med en påstand (anbefaling?) om å IKKE drikke alkohol med barn til stede, enn å lage en mer rund påstand ut av det, som mange ikke forholder seg til.

Gammel 27-12-07, 12:38   #128
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men det er nok flere som barn som sliter når voksne drikker enn vi tror kanskje, og da er det vel enklere å gå ut med en påstand (anbefaling?) om å IKKE drikke alkohol med barn til stede, enn å lage en mer rund påstand ut av det, som mange ikke forholder seg til.

Javisst. Det var ikke egentlig ment som kritikk heller, det jeg sa, bare som en liten motvekt til Superiors uttalelse om at det er de som har et liberalt syn på alkohol som liksom skal bestemme over alle de andre. (Jeg har i alle fall ikke noe behov for å bestemme at andre bør drikke mer sammen med barna sine. )

Gammel 27-12-07, 12:51   #129
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Å drikke litt ser jeg ikke som noe stort problem. Jeg måtte med snuppa på legevakta da hun var 2 år, da hun ramlet og fikk et kutt i tinningen. Vi var i familieselskap og hadde akkurat drukket vin til middagen. Men det går da drosjer. Det var ingen som kommenterte at jeg ikke var kjørbar.

Gammel 27-12-07, 12:53   #130
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Javisst. Det var ikke egentlig ment som kritikk heller, det jeg sa, bare som en liten motvekt til Superiors uttalelse om at det er de som har et liberalt syn på alkohol som liksom skal bestemme over alle de andre. (Jeg har i alle fall ikke noe behov for å bestemme at andre bør drikke mer sammen med barna sine. )

Har du ikke? Som moderator?

Nei, jeg har heller ikke noe behov for å bestemme. Og jeg tror at for noen fungerer dette med alkohol helt fint i hjemmet (til mat etc) - og for andre ikke. Fordi jeg tror mange dessverre ikke helt "ser" seg selv med alkohol i blodet.

Gammel 27-12-07, 14:41   #131
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sett noen eksperter som anbefaler totalavhold når man er sammen med barn, men åpplys meg gjerne.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 19:48   #132
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan gjerne drikke ett eller to glass vin, evnt. en eller to øl med unger i nærheten. Ikke mer.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 19:52   #133
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør det ikke, men det er mest fordi jeg ikke drikker så mye og nå er jeg jo gravid så da er iallefall uaktuelt.....
Mannen kan gjerne ta seg et glass vin, og jeg syns det er helt greit sålenge det ikke er snakk om fyll.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 19:56   #134
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg/vi kan godt finne på å ta et glass vin/en cider/en øl både med våkne og sovende barn.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-07, 20:06   #135
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi er ikke akkurat noen stordrikkere noen av oss, men det hender vi drikker et par pils eller 1-2 glass vin når barna er tilstede.
Hvis vi en sjelden gang drikker oss fulle må barna være borte på overnatting slik at vi er uten barn også neste morgen.

Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:04.