Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når er det "lov" å pynte treet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-07, 11:48   #1
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det "lov" å pynte treet?

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Inne syns jeg det er lov fra 22 desember

Da er jeg lovlydig, for det er vår pyntedato.

Gammel 06-12-07, 11:58   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker kneggesmileyen hele tiden. Virkelig hele tiden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 20:42   #3
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Vi setter opp treet første eller andre helgen i advent. Det er en tradisjon fra Usa, og helt vanlig der borte. Siden mannen min er amerikansk gjør vi jo litt av hvert her i huset. Vi åpner også gaver 1. juledag, ikke alle på julaften.

For de av dere som blir irriterte når dere ser et juletre tidlig, så kanskje det er en grunn til at folk setter opp treet sitt så tidlig, fordi de har andre tradisjoner?

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 20:46   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta25, her.

Vi setter opp treet første eller andre helgen i advent. Det er en tradisjon fra Usa, og helt vanlig der borte. Siden mannen min er amerikansk gjør vi jo litt av hvert her i huset. Vi åpner også gaver 1. juledag, ikke alle på julaften.

For de av dere som blir irriterte når dere ser et juletre tidlig, så kanskje det er en grunn til at folk setter opp treet sitt så tidlig, fordi de har andre tradisjoner?

Signerer det siste avsnittet helt og holdent! Dette med USA visste jeg ikke, det bør jo iallfall folk som lar seg irritere av slikt tenke over. Her i Stavanger er det iallfall MANGE amerikanere og norsk-amerikanere. Kanskje ikke så rart jeg er oppvokst med juletre tidlig og har sett at "alle andre" gjør det?

Gammel 06-12-07, 22:14   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Du kan selvsagt ikke hjelpe for at du blir irritert, men du kan godt bite det i deg, noe venninnen din også burde gjort. Utrolig frekt å bli irritert over valget av mat herskapet serverer.

Gammel 06-12-07, 22:33   #6
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ok. Du kan selvsagt ikke hjelpe for at du blir irritert, men du kan godt bite det i deg, noe venninnen din også burde gjort. Utrolig frekt å bli irritert over valget av mat herskapet serverer.

Ja, jøss, selvfølgelig ville jeg bitt det i meg - som jeg jo også skriver. Jeg ville da ikke kommet på besøk til noen og proklamert hvor irritert jeg er over å se et pynta juletre. Er heller ikke veldig seriøs her (som jeg også skriver). Og venninnen min er langt i fra frekk. Hun er en god venninne og sa på intet vis at hun var irritert - men jeg kjenner henne godt nok til å se at det var en liten nedtur. Når det er et poeng for henne å spare pinnekjøttopplevelsen til julaften, skulle det jo bare mangle om hun ikke ble litt irritert over å få spolert det. Jeg har da nok respekt for hennes tradisjon til å se og godta det, og kommer ikke til å invitere henne på pinnekjøtt mer (men alskens annen god mat). Mulig du anser "irritert" for å være en sterkere og alvorligere følelse enn meg?

Gammel 06-12-07, 22:47   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner også folk som ikke spiser pinnekjøtt før på julaften. Da sier jeg bare: Tenk på alle gledene dere går glipp av i førjulstiden!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 22:49   #8
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal spise pinnekjøtt i morgen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 22:52   #9
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Eg skal ete alt av julemat eg likar på laurdag

Gammel 06-12-07, 23:41   #10
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Her i huset er det fullt julepyntet 1 desember, vi elsker førjulstiden, spente barn og mamma. Pappaen synes også det er kos.
Men treet tar vi inn, og pynter lille julaften. Har jul til 13 dag jeg.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 20:46   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange kommer nok til å smile/knegge av oss i morgen, for i morgen kveld kommer treet opp her. 9 dager før julaften, det synes jeg må gå an. Gleder meg, og vesla er helt på styr og gleder seg ihjel. Eller, ingen SER jo vårt juletre siden vi bor i blokk over bakken, så det er vel bare helst dere her inne som vil knegge.

Gammel 14-12-07, 20:46   #12
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Her skal treet pyntes på tirsdag, altså den attende. Men det er fordi Malin reiser avgårde på "juleferie" på torsdagen. Jeg reiser etter på lørdagen, og så blir vi borte til første juledag. Syns hun skal få lov til å ha treet i stua et par dager før hun reiser.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-07, 21:32   #13
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes 23. desember er den store dagen for å pynte juletre. Da jeg var liten så var det allltid våre foreldre som pyntet treet på kvelden lillejulaften, etter at vi alle hadde tatt frem julepynten og pyntet huset. Treet ble alltid pyntet etter at vi var gått i seng, og jeg trenger vel ikke å si at det var magisk å våkne opp julaften, helt mørkt i huset og med et nydelig vakkert juletre som lyste opp stuen.

Jeg var (og er) veldig glad i julen som barn, og jeg husker at jeg irriterte meg på mamma som nektet å ta frem kassen med julepynt før 23. desember. Vi pyntet med duker, julegardiner og adventstake i adventstiden, men ikke noe mer enn det. I dag er jeg glad for denne tradisjonen og kommer til å videreføre den selv, for jeg tror det var medvirkende til den ultramagiske stemningen på julaften.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 12:06   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Jeg synes 23. desember er den store dagen for å pynte juletre. Da jeg var liten så var det allltid våre foreldre som pyntet treet på kvelden lillejulaften, etter at vi alle hadde tatt frem julepynten og pyntet huset. Treet ble alltid pyntet etter at vi var gått i seng, og jeg trenger vel ikke å si at det var magisk å våkne opp julaften, helt mørkt i huset og med et nydelig vakkert juletre som lyste opp stuen.

Jeg var (og er) veldig glad i julen som barn, og jeg husker at jeg irriterte meg på mamma som nektet å ta frem kassen med julepynt før 23. desember. Vi pyntet med duker, julegardiner og adventstake i adventstiden, men ikke noe mer enn det. I dag er jeg glad for denne tradisjonen og kommer til å videreføre den selv, for jeg tror det var medvirkende til den ultramagiske stemningen på julaften.

Åh jeg blir helt rørt av å lese, så herlig! Nå er jo jeg oppvokst med pyntet juletre midt i desember, og jeg har allikevel alltid vært utrolig glad i julen, en sånn barnlig stemning i hele desember. Men for å "bøte" litt på at vi pynter treet midt i desember, legger jeg ALDRI gavene under treet før natt til julaften. Da kommer nemlig julenissen og legger alle gavene der, og legger samtidig frem julestrømpene slik at når vesla våkner julaften morgen ser hun DEN gavehaugen og julestrømpen sin. Og så har vi verdens beste julaften.
Lille julaften er også hellig for oss, da er det mange faste tradisjoner. Grøt, julekaker, kakao med marshmallows og krem og Polarexpressen. Åh som jeg gleder meg!!

Gammel 15-12-07, 18:23   #15
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Åh jeg blir helt rørt av å lese, så herlig! Nå er jo jeg oppvokst med pyntet juletre midt i desember, og jeg har allikevel alltid vært utrolig glad i julen, en sånn barnlig stemning i hele desember. Men for å "bøte" litt på at vi pynter treet midt i desember, legger jeg ALDRI gavene under treet før natt til julaften. Da kommer nemlig julenissen og legger alle gavene der, og legger samtidig frem julestrømpene slik at når vesla våkner julaften morgen ser hun DEN gavehaugen og julestrømpen sin. Og så har vi verdens beste julaften.
Lille julaften er også hellig for oss, da er det mange faste tradisjoner. Grøt, julekaker, kakao med marshmallows og krem og Polarexpressen. Åh som jeg gleder meg!!

Da vi var små trodde vi også at det var julenissen som hadde lagt alle gavene under treet. Da vi ble eldre var vi selv med å legge de under på formiddagen på julaften. Jeg tror nok julen er magisk for de fleste barn uansett hvilke tradisjoner man har. Skjønner at folk gjør ting forskjellig, noen må jo jobbe hele julen og vil kanskje derfor fokusere mer på førjulstiden enn de som har fri hele romjulen.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 03:17   #16
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er akkuratt ferdig med å pynte treet nå jeg.

Kjøpte et flott plastikktre i år og nå står det å skinner i stuen her.
Ungene gleder seg til resultatet imorgen tidlig.
Så nå er det jul i stuen her.
Gubben skal bake med ungene imorgen mens jeg sover så da er det koselig med litt julestemning.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-07, 20:32   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jepp det skjønner jeg veldig godt. Jeg jobber jo ikke ute, så jeg får jo nytt førjulstiden mye mer enn fulltidsarbeidende, så det blir jo helt annerledes. Her går HELE førjulstiden med i baking, pynting og bare kos hele tiden.

Gammel 29-12-07, 20:55   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg synes heller ikke dette forumet er det verste på den fronten. Faktisk helt omvendt, dette forumet er jo mye mer saklig og oppegående både på den fronten og andre.

Gammel 29-12-07, 20:56   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nå har jeg forresten kastet ut jula, og herligheet så deilig det var! Jeg er helt plutselig møkkalei hele jula etter 2. juledag og da orker jeg ikke å ha pynt i hus. Vesla var heldigvis helt enig og var overivrig med å hjelpe meg å ta ned all pynten og sette bort juletreet. Herlig! Nå gleder jeg meg til neste førjulstid, hehe. Men først må det bli sommer. :lengte:

Gammel 29-12-07, 21:46   #20
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

:skal plage Iset med juletreet på nyttårsaften:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:42.