Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når er det "lov" å pynte treet?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-07, 10:36   #121
Christina
Pauset

Medlem siden: Nov 2007
Christina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Når er det "lov" å pynte treet?

Vi pynter enten 22. eller 23. desember
*gleder meg*

Christina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 10:37   #122
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men dere beholder gaver og sånt?

Kjøpe masse gaver, men beholde dem selv? Spennende tanke, kanskje vi må se an juletradisjonene her i huset også.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 10:39   #123
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Kjøpe masse gaver, men beholde dem selv? Spennende tanke, kanskje vi må se an juletradisjonene her i huset også.

He, he!

Jeg tenkte nå mest på at når nå nissen er innom, så risikerer han ikke å få pakkene i retur med sint påskrift, liksom.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 10:39   #124
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er forøvrig med på å arrangere juletrefest for barnehagen 12. januar.

:julheleåret:

:julbareidesember:

Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 10:40   #125
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

:julbareidesember:

Jeg skjønner heller ikke det der med juletrefester langt uti januar. Nyttårsaften er for meg "ut med det gamle, inn med det nye", og da er året slutt, og jula slutt.

Juletrefester SKAL avholdes i romjula, ellers kan de avlyses.

Gammel 06-12-07, 10:41   #126
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spennende! Kan jeg spørre hvorfor? Fått nok av tradisjonell jul? Men dere beholder gaver og sånt?

Jeg har vokst opp med å ikke feire jul, og føler vel at det blir litt dumt om jeg skal entusiastisk begynne, som voksen, med å feire tradisjonell jul bare fordi alle de andre gjør det. Spesielt siden jeg er ganske overbevist om at Jesus ikke ble født 24. desember.

Gaver er det litt opp og ned med. I år kommer vi til å satse på hjemmelagde greier, konfekt og sånn, bøker og spill. Til andre, altså. Det er et kompromiss mellom meg og mannen, jeg synes jo det blir litt pussig å plutselig overøse andre med stæsj akkurat fordi det er i slutten av desember, men samtidig, hvorfor ikke? Men ikke pokkern at det blir en haug med duftsåper og plastikkting, heller noe som da får frem essensen, nemlig tid, samvær og kos.

Til våre egne barn blir det litt samme opplegget, men jeg har ikke funnet ut helt hva enda.

Julekortene er jeg fortsatt i tenkeboksen med, men lurer på om det heller blir en slags nyttårsgreie, siden det er mer logisk for meg. I tråd med "oppsummering av året"-tankegangen.

Kuppet jeg tråden nå?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 10:41   #127
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du heller tenker ikke at jula skal ut 13. dag jul, slik "alle andre" gjør, bina?

Gammel 06-12-07, 10:42   #128
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner heller ikke det der med juletrefester langt uti januar. Nyttårsaften er for meg "ut med det gamle, inn med det nye", og da er året slutt, og jula slutt.

Juletrefester SKAL avholdes i romjula, ellers kan de avlyses.

Det var min holdning også, men det var det forrige FAU'et som hadde bestemt datoen og booket lokalet.

Gammel 06-12-07, 10:42   #129
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Inne syns jeg det er lov fra 22 desember

Gammel 06-12-07, 10:44   #130
bina
Ustabil

Standard

Jeg har vokst opp med å ikke feire jul, og føler vel at det blir litt dumt om jeg skal entusiastisk begynne, som voksen, med å feire tradisjonell jul bare fordi alle de andre gjør det. Spesielt siden jeg er ganske overbevist om at Jesus ikke ble født 24. desember.

Gaver er det litt opp og ned med. I år kommer vi til å satse på hjemmelagde greier, konfekt og sånn, bøker og spill. Til andre, altså. Det er et kompromiss mellom meg og mannen, jeg synes jo det blir litt pussig å plutselig overøse andre med stæsj akkurat fordi det er i slutten av desember, men samtidig, hvorfor ikke? Men ikke pokkern at det blir en haug med duftsåper og plastikkting, heller noe som da får frem essensen, nemlig tid, samvær og kos.

Til våre egne barn blir det litt samme opplegget, men jeg har ikke funnet ut helt hva enda.

Julekortene er jeg fortsatt i tenkeboksen med, men lurer på om det heller blir en slags nyttårsgreie, siden det er mer logisk for meg. I tråd med "oppsummering av året"-tankegangen.

Kuppet jeg tråden nå?

Jeg tror tråden var moden for kupping...

Hva med deres barn, hva syns de? Har dere feiret tradisjonell jul tidligere etter at dere fikk barn?

Så i bunn og grunn feierer dere egentlig en utvidet nyttårsaften, snarere enn jul? I hvertfall fra ditt ståsted?

Er det lov å spørre hvorfor du ikke har feiret jul i oppveksten? (Du er ikke nødt til å svare, altså!)

Gammel 06-12-07, 10:47   #131
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selvsagt er det det, jeg blir bare litt irritert når folk misforstår og misforstår (som Bina som tror vi sitter her og feirer julaften midt i desember) og tror jeg ikke kan datoer. Men man kommer kanskje bare litt naturlig i forsvar når noen "angriper" tradisjoner man har sett på som det ultimate siden man var en neve stor, jeg er nok bare teit. Bør heller bare holde meg unna denne tråden, kjenner jeg.

Jeg er helt på linje med deg Iset, drøyer bare juletreet lenger. Rett og slett for at jeg ikke er noe glad i juletreet. Hadde jeg vært like glad i juletreet som i resten av julepynten hadde jeg sikkert satt det opp enda litt tidligere. Og jeg er enig med deg i at bina sammenligner på de merkeligste måter, og uttrykker seg på en måte som ikke akkurat er romslig. Tradisjoner er så mangt og de kan være ganske så ulike. Det å forlenge julefeiringa blir for meg en måte å nyte lyset og gjøre mest mulig ut av kalde og mørke desember. Hvis noen hadde lyst til å markere grunnlovsdagen i en uke eller to så måtte de da gjerne få lov til det også (men det var en merkelig sammenligning, jeg syns det)

Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 10:48   #132
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Inne syns jeg det er lov fra 22 desember

Da er jeg lovlydig, for det er vår pyntedato.

Gammel 06-12-07, 10:50   #133
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg tror tråden var moden for kupping...

Hva med deres barn, hva syns de? Har dere feiret tradisjonell jul tidligere etter at dere fikk barn?

Så i bunn og grunn feierer dere egentlig en utvidet nyttårsaften, snarere enn jul? I hvertfall fra ditt ståsted?

Er det lov å spørre hvorfor du ikke har feiret jul i oppveksten? (Du er ikke nødt til å svare, altså!)

Barna er ikke så store enda, men så langt har de ikke klaget. De første årene etter at eldstemann ble født, var vi hos svigers, som feirer jul så tradisjonelt som man får det. Det er ikke lenger aktuelt, av mange grunner, men bl. a. at de holdningene, eller mangel på holdninger, ikke er noe jeg vil at mine barn skal adoptere. (O store gud Mammon osv.)

Utvidet nyttårsaften, en slags markering av vinteren og mørketiden på sitt vakreste, og utnyttelse av mange fridager i strekk.

Jeg feiret ikke jul fordi mine foreldre (og noen av mine søsken fortsatt) tilhører en trosretning som ikke feirer jul, eller for den del 17. mai, bursdager og påske på tradisjonelt vis. Ingen premie for å gjette hvilken.

(Og nei, jeg er ikke lenger medlem, men har et flott forhold til min familie allikevel. )

Gammel 06-12-07, 10:55   #134
bina
Ustabil

Standard

Barna er ikke så store enda, men så langt har de ikke klaget. De første årene etter at eldstemann ble født, var vi hos svigers, som feirer jul så tradisjonelt som man får det. Det er ikke lenger aktuelt, av mange grunner, men bl. a. at de holdningene, eller mangel på holdninger, ikke er noe jeg vil at mine barn skal adoptere. (O store gud Mammon osv.)

Utvidet nyttårsaften, en slags markering av vinteren og mørketiden på sitt vakreste, og utnyttelse av mange fridager i strekk.

Jeg feiret ikke jul fordi mine foreldre (og noen av mine søsken fortsatt) tilhører en trosretning som ikke feirer jul, eller for den del 17. mai, bursdager og påske på tradisjonelt vis. Ingen premie for å gjette hvilken.

(Og nei, jeg er ikke lenger medlem, men har et flott forhold til min familie allikevel. )

Jeg forstår.

Så dette er egentlig det første året dere skal "gjøre jul" på deres egen måte? Blir spennende å se hva det blir til og hvordan dere utvikler det i årene fremover.

Gammel 06-12-07, 10:57   #135
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg forstår.

Så dette er egentlig det første året dere skal "gjøre jul" på deres egen måte? Blir spennende å se hva det blir til og hvordan dere utvikler det i årene fremover.

Ja, med tiden har jeg planer om å gjøre dette til den gjeldende måten å markere slutten av året på, og starte min egen religion som kommer til å banke ut statskirken så til de grader.

Nei, fra spøk til galskap. Det ER spennende, og ikke minst veldig morsomt.

Gammel 06-12-07, 10:58   #136
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg bruker kneggesmileyen hele tiden. Virkelig hele tiden.

Gammel 06-12-07, 10:58   #137
bina
Ustabil

Standard

Ja, med tiden har jeg planer om å gjøre dette til den gjeldende måten å markere slutten av året på, og starte min egen religion som kommer til å banke ut statskirken så til de grader.

Nei, fra spøk til galskap. Det ER spennende, og ikke minst veldig morsomt.

Lykke til! Men husk at hvis du skal starte din egen religion kan det være en god ide å "befolke jorden" med sin egne rett-troende også!

Gammel 06-12-07, 11:13   #138
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror det å lage sine egene tradisjoner er veldig viktig. Tradisjoner er jo noe av det som binder folk sammen. Lykke til Alfa Charlie.

Him: har muligens rett med hensyn til alder og generasjoner og å ferire julen i advent. Samtidig så stusser jeg litt på dette da de jeg kjenner som er ekstremt tidlig ute ofte er ganske så voksne.

Angående juletrefester så synes jeg det er flott at de kommer i etterkant. Her er det 6 desember som er datoen med stor D for organiserte julefester. Romjulen er for familie og nære venner.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 11:15   #139
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Lykke til! Men husk at hvis du skal starte din egen religion kan det være en god ide å "befolke jorden" med sin egne rett-troende også!

Nei, det er det som er tanken til den trosretningen min mann har vokst opp i.

Jepp, bare tenk dere bryllupet vårt. Der ble det liv, rai rai.

Gammel 06-12-07, 11:22   #140
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg tror det å lage sine egene tradisjoner er veldig viktig. Tradisjoner er jo noe av det som binder folk sammen.

Nettopp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:40.