|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
| Se resultatene: Bruker du begrepet «Syden», og vet du hvor det er? | |||
| Jeg snakker om «Syden», og har en klar forestilling om hvor det er |
|
51 | 43,22% |
| Jeg snakker om «Syden», men har en nokså uklar formening om hvor det er |
|
18 | 15,25% |
| Jeg snakker ikke om «Syden», men jeg har en klar forestilling om hvor det er |
|
26 | 22,03% |
| Jeg snakker ikke om «Syden», og har en nokså uklar formening om hvor det er |
|
11 | 9,32% |
| Jeg bruker det kun negativt |
|
12 | 10,17% |
| Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Begrepet «Syden»Selvsagt bruker jeg begrepet Syden innimellom. Jeg har min helt klare formening om hvor Syden er, og jeg bruker det riktig. Det blir for eksempel HELT FEIL å si at man skal til Syden dersom man skal til Florida... Likeledes HELT FEIL å kalle Madrid for Syden, selv om det ligger i Spania, som er et land med mange "Syden-destinasjoner". |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Sv: Begrepet «Syden»
Det trenger ikke å være charter-tur for å kalles Syden-tur. Det går nå rutefly til svært mange syden-feriemål, og hoteller bestiller folk selv som aldri før, så Syden er mer en felles-betegnelse for stedet, mener jeg. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
kamerat
|
Sv: Begrepet «Syden»Ooo, ordet «åndssnobb» kom opp! Og «vanlige folk»!
|
|
|
#124 |
|
|
|
|
|
|
|
#125 |
|
Da har man sett det beste vi har å tilby på Kreta - i følge Star Tour. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Leser
|
Ups! Traurig på Kreta med andre ord?
|
|
|
#129 |
|
De gjennomorganiserte charterhotellene trekker til seg annet enne hjelpeløse turister. Småbarnsfamilier med behov for sol,lek og bad i trygge omgivelser for eksempel, og reisende som reiser så mye i jobb, at ferie betyr slappe av, ligge på solseng i skyggen og lese god bok m.m. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Ringskrømt
|
Jepp, det er min oppfatning også. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Men hva er galt med syden-begrepet da? |
|
|
|
|
|
#132 |
|
|
Skulle det ikke bare mangle at folk stort sett klarer seg selv på en slik ferdigpakke? Jeg synes ikke det er et argument mot at en del mennesker velger slike ferier fordi de føler seg hjelpeløse om de skulle organisert tur på egenhånd. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
|
Kan du nevne hva som gjør at dette er et godt og fint og enkelt kommuniserbart begrep? |
|
|
|
|
|
#134 |
|
flisespikker
|
Det er jo mange ord som brukes med ganske forskjellig meningsinnhold av forskjellige mennesker i forskjellige sammenhenger, uten at vi nødvendigvis synes de er dårlige av den grunn.
|
|
|
#136 |
|
flisespikker
|
Men synes du ordet er dårlig, eller misliker du konseptet/begrepet, eller misliker du det at folk bruker det? Jeg oppfattet det som at du ikke liker at folk snakker om "Syden", men at du nå argumenterer med at du ikke synes ordet er entydig nok, og det synes jeg er to ganske forskjellige ting.
|
|
|
#137 |
|
Skulle bare mangle, sier du ja, og jeg også, fordi jeg har reist svært mye og derfor har erfaring med det å reise, bestille billetter,hoteller osv. Men for et menneske som reiser for første gang så er tryggheten ved å ha med seg reisehåndbøker, gå på info-møter i regi av turoperatøren osv.er en måte å bli mer reisevant på. Enkelte mennesker vet ikke hva de skal gjøre dersom de blir skadet på reise for eksempel. De vet ikke hvem de skal ringe først, tør de å gå til legen?, utrygge på alt i fra mat til bleier, useriøse leiebil-firmaer osv. osv.
Jeg tror ikke de gjør det fordi de er hjelpesløse, for de helt hjelpesløse på reisefronten er det ikke så mange av lenger i vår bereiste tidsalder. De velger det fordi det er utrolig lettvint. Man ringer Ving e.l. og bestiller fly og hotell i en pakke. Hoteller som er test-kjørt av flere, man trenger ikke å lete frem anbefalinger eller billigste pris. Det er forholdsvis rimelig, man vet hva man får, og man trenger ikke å bekymre seg nevneverdig dersom noe uforutsett skulle skje underveis mht til å få hjelp osv. Lettvinthets-prinsippet er det som er mest gjeldende for dagens syden-turister. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
|
|
|
|
|
|
#139 |
|
|
Det er ikke sikkert jeg misliker konseptet, hvis har bare hadde skjønt hva folk hadde lagt i begrepet. Jeg synes det er vanskelig å uttale meg om et konsept når jeg ikke vet hva konseptet innebærer. Jeg har en fordomsfull ide, men den behøver ikke å stemme. Etter å ha lest denne tråden ser jeg at min ide ikke stemmer overens med en del andres. |
|
|
|
|
|
#140 |
|