Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Begrepet «Syden»

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Bruker du begrepet «Syden», og vet du hvor det er?
Jeg snakker om «Syden», og har en klar forestilling om hvor det er 51 43,22%
Jeg snakker om «Syden», men har en nokså uklar formening om hvor det er 18 15,25%
Jeg snakker ikke om «Syden», men jeg har en klar forestilling om hvor det er 26 22,03%
Jeg snakker ikke om «Syden», og har en nokså uklar formening om hvor det er 11 9,32%
Jeg bruker det kun negativt 12 10,17%
Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-07, 22:37   #121
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Begrepet «Syden»

Selvsagt bruker jeg begrepet Syden innimellom. Jeg har min helt klare formening om hvor Syden er, og jeg bruker det riktig. Det blir for eksempel HELT FEIL å si at man skal til Syden dersom man skal til Florida... Likeledes HELT FEIL å kalle Madrid for Syden, selv om det ligger i Spania, som er et land med mange "Syden-destinasjoner".

(Ettersom Thailand har blitt det nye Gran Canaria for nordmenn, så må det nok snart tas opp til vurdering om Thailand også faktisk hører til Syden.... Det liker ikke Thailand-farere å høre, men slik er det )

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 22:39   #122
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg brøver å unngå begrepet og bruker heller Hellas, Spania etc. Men jeg vet hvor det er! Det er der det er charterturer rundt Middelhavet.

Det trenger ikke å være charter-tur for å kalles Syden-tur. Det går nå rutefly til svært mange syden-feriemål, og hoteller bestiller folk selv som aldri før, så Syden er mer en felles-betegnelse for stedet, mener jeg.

Gammel 18-11-07, 22:43   #123
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ooo, ordet «åndssnobb» kom opp! Og «vanlige folk»!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 22:44   #124
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg bruker begrepet Syden og mener med det Kanariøyene, sør-Spania, Malta, de greske øyene, deler av eks-Jugoslavia, Kypros, Bulgaria og Tyrkia. Det tror jeg dekker Syden for meg.

Syden er egentlig sånne charterplasser med masseturisme, så deler av Italia og Frankrike eller i hvert fall øyer tilhørende disse landene hører kanskje også med.

Enig! og Balearene faller også under Syden, likeledes Marokko og Tunis, enkelte deler av Egypt (ved Rødehavet), enkelte steder i Portugal og Madeira.

Gammel 18-11-07, 22:49   #125
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, jeg synes det er littegranne pussig hvis folk presiserer at de skal være på Kreta og så er de inne i "Blue Village" hele ferien. Hva har man sett av Kreta da?

Da har man sett det beste vi har å tilby på Kreta - i følge Star Tour.

Gammel 18-11-07, 22:52   #126
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For meg er "syden" chartertur til Kanariøyene, Mallorca, Hellas, Tyrkia og deromkring.

Gammel 18-11-07, 22:52   #127
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg snakker om «Syden», og har en klar forestilling om mennesker som ikke takler å høre begrepet.

Helt enig!

Gammel 18-11-07, 22:53   #128
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Da har man sett det beste vi har å tilby på Kreta - i følge Star Tour.

Ups! Traurig på Kreta med andre ord?

Gammel 18-11-07, 23:01   #129
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

For meg er nok «Syden» mer en måte å reise på enn et bestemt område. F.eks. Thailand kan fint være «Syden» for meg, om det er snakk om gjennomorganiserte charterhoteller og stor konsentrasjon av litt hjelpeløse turister med begrenset agenda (sol, bading, festing). Men Kjerne-Syden er nok Mallorca og Kanariøyene i mitt hode.

De gjennomorganiserte charterhotellene trekker til seg annet enne hjelpeløse turister. Småbarnsfamilier med behov for sol,lek og bad i trygge omgivelser for eksempel, og reisende som reiser så mye i jobb, at ferie betyr slappe av, ligge på solseng i skyggen og lese god bok m.m.

Det er en myte at det er så mye hjelpesløse turister på charter. På 70-tallet og beg. av 80-tallet var det kanskje slik, i dag er det minimalt med reiseleder-service i forhold til den gang, folk klarer seg stort sett selv og de berømte "Velkomst-møtene" som var alfa omega første dagen på en ny syden-destinasjone før i tiden, finnes nesten ikke i dag.

Gammel 18-11-07, 23:03   #130
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De gjennomorganiserte charterhotellene trekker til seg annet enne hjelpeløse turister. Småbarnsfamilier med behov for sol,lek og bad i trygge omgivelser for eksempel, og reisende som reiser så mye i jobb, at ferie betyr slappe av, ligge på solseng i skyggen og lese god bok m.m.

Jepp, det er min oppfatning også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 23:10   #131
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Av alle ting jeg sier som sikkert kan karakteriseres som åndssnobberi, så synes jeg ikke min motvilje mot syden-begrepet er en av de.

Men hva er galt med syden-begrepet da?

Gammel 18-11-07, 23:17   #132
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en myte at det er så mye hjelpesløse turister på charter. På 70-tallet og beg. av 80-tallet var det kanskje slik, i dag er det minimalt med reiseleder-service i forhold til den gang, folk klarer seg stort sett selv og de berømte "Velkomst-møtene" som var alfa omega første dagen på en ny syden-destinasjone før i tiden, finnes nesten ikke i dag.

Skulle det ikke bare mangle at folk stort sett klarer seg selv på en slik ferdigpakke? Jeg synes ikke det er et argument mot at en del mennesker velger slike ferier fordi de føler seg hjelpeløse om de skulle organisert tur på egenhånd.

Jeg tror det er en god del (kanskje ikke barnefamilier først og fremst) som nettopp fordi de føler seg hjelpeløse i forhold til å komme seg rundt på annet vis, velger charter fordi det er så lettvint. Foreldrene og besteforeldrene mine har i alle fall hatt det slik. Jeg tror ikke farmor da hun levde hadde klart å reise så mye hvis ikke det hadde vært for charterturene hun var på.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 23:19   #133
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva er galt med syden-begrepet da?

Kan du nevne hva som gjør at dette er et godt og fint og enkelt kommuniserbart begrep?

Jeg synes denne tråden viser at folk legger så utrolig mye forskjellig i hva de mener syden er at det i seg selv viser hvor dårlig begrepet er.

Gammel 18-11-07, 23:30   #134
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes denne tråden viser at folk legger så utrolig mye forskjellig i hva de mener syden er at det i seg selv viser hvor dårlig begrepet er.

Det er jo mange ord som brukes med ganske forskjellig meningsinnhold av forskjellige mennesker i forskjellige sammenhenger, uten at vi nødvendigvis synes de er dårlige av den grunn.

Gammel 18-11-07, 23:33   #135
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg synes det er dårlig

Gammel 18-11-07, 23:38   #136
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er dårlig

Men synes du ordet er dårlig, eller misliker du konseptet/begrepet, eller misliker du det at folk bruker det? Jeg oppfattet det som at du ikke liker at folk snakker om "Syden", men at du nå argumenterer med at du ikke synes ordet er entydig nok, og det synes jeg er to ganske forskjellige ting.

Gammel 18-11-07, 23:39   #137
Elin

Elin sin avatar

Standard

Skulle det ikke bare mangle at folk stort sett klarer seg selv på en slik ferdigpakke? Jeg synes ikke det er et argument mot at en del mennesker velger slike ferier fordi de føler seg hjelpeløse om de skulle organisert tur på egenhånd.

Skulle bare mangle, sier du ja, og jeg også, fordi jeg har reist svært mye og derfor har erfaring med det å reise, bestille billetter,hoteller osv. Men for et menneske som reiser for første gang så er tryggheten ved å ha med seg reisehåndbøker, gå på info-møter i regi av turoperatøren osv.er en måte å bli mer reisevant på. Enkelte mennesker vet ikke hva de skal gjøre dersom de blir skadet på reise for eksempel. De vet ikke hvem de skal ringe først, tør de å gå til legen?, utrygge på alt i fra mat til bleier, useriøse leiebil-firmaer osv. osv.

Mange velger ferier på egenhånd fordi de synes det er mer spennende å ordne alt selv, og (kanskje) er reisevante nok til å vite hva en bør tenke på, bør unngå osv.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten

Jeg tror det er en god del (kanskje ikke barnefamilier først og fremst) som nettopp fordi de føler seg hjelpeløse i forhold til å komme seg rundt på annet vis, velger charter fordi det er så lettvint. Foreldrene og besteforeldrene mine har i alle fall hatt det slik. Jeg tror ikke farmor da hun levde hadde klart å reise så mye hvis ikke det hadde vært for charterturene hun var på.

Jeg tror ikke de gjør det fordi de er hjelpesløse, for de helt hjelpesløse på reisefronten er det ikke så mange av lenger i vår bereiste tidsalder. De velger det fordi det er utrolig lettvint. Man ringer Ving e.l. og bestiller fly og hotell i en pakke. Hoteller som er test-kjørt av flere, man trenger ikke å lete frem anbefalinger eller billigste pris. Det er forholdsvis rimelig, man vet hva man får, og man trenger ikke å bekymre seg nevneverdig dersom noe uforutsett skulle skje underveis mht til å få hjelp osv. Lettvinthets-prinsippet er det som er mest gjeldende for dagens syden-turister.

Jeg gjør det selv innimellom. Hotell, fly, babypakke osv. Leiebil på stedet and off we go 1 eller to uker - alt i èn pakke. Alt betalt. Ferie.

Gammel 18-11-07, 23:43   #138
Elin

Elin sin avatar

Standard

Kan du nevne hva som gjør at dette er et godt og fint og enkelt kommuniserbart begrep?

Hvorfor legge så mye i det? Kan man ikke bare slå seg til ro med at folk har forskjellig oppfatning på hvor det er, og at det igrunnen er greit, og at Syden-farere stort sett er et gjennomsnitt av befolkningen fra ytterkant til ytterkant, på godt og vondt.

Gammel 18-11-07, 23:47   #139
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men synes du ordet er dårlig, eller misliker du konseptet/begrepet, eller misliker du det at folk bruker det? Jeg oppfattet det som at du ikke liker at folk snakker om "Syden", men at du nå argumenterer med at du ikke synes ordet er entydig nok, og det synes jeg er to ganske forskjellige ting.

Det er ikke sikkert jeg misliker konseptet, hvis har bare hadde skjønt hva folk hadde lagt i begrepet. Jeg synes det er vanskelig å uttale meg om et konsept når jeg ikke vet hva konseptet innebærer. Jeg har en fordomsfull ide, men den behøver ikke å stemme. Etter å ha lest denne tråden ser jeg at min ide ikke stemmer overens med en del andres.

Gammel 18-11-07, 23:49   #140
Elin

Elin sin avatar

Standard

Jeg synes det er vanskelig å uttale meg om et konsept når jeg ikke vet hva konseptet innebærer.

Men allikevel vet du at du ikke vil reise til Syden?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.