Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva koster en fest?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-24, 09:49   #121
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en fest?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det er ikke den verste hormonelle overreaksjon jeg har sett, det går bra.

Nå lo jeg høyt her. Jeg har sovet også nå.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-24, 11:14   #122
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Vi var i dobbel 50-års lag i Stavanger i vinter, de hadde leid lokale i et borettslag i nærheten av flyplassen. Vet ikke prisen da.

Gammel 28-09-24, 11:26   #123
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare et spørsmål, og jeg håper ikke jeg fyrer opp diskusjonen igjen.

Når dere sier at folk tar med egen drikke. Er det da til felles bruk? Setter folk det på bordet med mat og drikke? I såfall kan det godt hende det skjer på fester jeg har vært på også, uten at jeg har fått det med meg.

Eller åpner folk siden egen flaske og setter den foran seg, slik at alle drikker fra egen flaske?

Det er det siste der jeg synes er litt rart. Når det er sagt, er det helt vanlig på min arbeidsplass. Ja, ikke på jobb, selvsagt, men på fest. Man har med seg en vin, og man drikker av den selv. Den står på bordet foran hver person.

Og, bare for å klargjøre det: Det er helt i orden hvis mine gjester på min tenkte fest (som jeg håper blir en realitet) at folk har med seg drikke hvis de ønsker. Jeg kommer bare ikke til å be dem om å gjøre det. Og da er det litt vanskelig å beregne innkjøp, jeg må jo basere meg på at ingen har med noe. Det kan jo skje.

Gammel 28-09-24, 11:31   #124
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Jeg har opplevd begge deler. De som har med øl drikker som oftest den selv, mens vin oftere blir delt på.
Tror det er veldig varierende det også.

Gammel 28-09-24, 12:14   #125
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde 50-årsdagen min på restaurant, og så gikk vi hjem til oss og spiste kake og drakk vin etterpå. Da slipper man jo å betale for lokalet, pluss at de selvfølgelig gjør absolutt alt for deg. Noen restauranter har jo chambre separée også. Gjestene måtte for øvrig kjøpe egen drikke på restauranten (for at budsjettet ikke skulle eksplodere), men jeg holdt vinen på etterfesten. Det var gøy og veldig behagelig for meg!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-24, 12:14   #126
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Folk drikker sin egen vin, men deler gjerne rausere og rausere utover kvelden…

Gammel 28-09-24, 12:21   #127
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er det fordidet er i et leid lokale at dere tenker at man har med drikke selv? Hadde det vørt det ssmme hvis man inviterte til fest hjemme? Hvor går i tilfelle grensen? Man ber vel ikke gjester ta med drikke selv hvis man inviterer for eksempel fire venner hjem en lørdagskveld? Men la oss si ti da?

I min verden er det helt vanlig å ta med drikke hvis man er invitert på fest, uansett om det er hjem til noen eller i et lokale. Det er ingen jeg kjenner som ber gjestene om det heller, for det er en selvfølge. Jeg ville tenkt at det måtte bli sagt eksplisitt hvis jeg ikke skulle ta med egen drikke.

Gammel 28-09-24, 12:22   #128
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare et spørsmål, og jeg håper ikke jeg fyrer opp diskusjonen igjen.

Når dere sier at folk tar med egen drikke. Er det da til felles bruk? Setter folk det på bordet med mat og drikke? I såfall kan det godt hende det skjer på fester jeg har vært på også, uten at jeg har fått det med meg.

Eller åpner folk siden egen flaske og setter den foran seg, slik at alle drikker fra egen flaske?

Det er det siste der jeg synes er litt rart. Når det er sagt, er det helt vanlig på min arbeidsplass. Ja, ikke på jobb, selvsagt, men på fest. Man har med seg en vin, og man drikker av den selv. Den står på bordet foran hver person.

Og, bare for å klargjøre det: Det er helt i orden hvis mine gjester på min tenkte fest (som jeg håper blir en realitet) at folk har med seg drikke hvis de ønsker. Jeg kommer bare ikke til å be dem om å gjøre det. Og da er det litt vanskelig å beregne innkjøp, jeg må jo basere meg på at ingen har med noe. Det kan jo skje.

Veldig flytende overgang.
Man har som regel med rikelig og deler rundt. Flasker setter på bordet og man annonserer at det er bare å forsyne seg.
Vi har stort sett alltid med, men ser an før det evt tas fram.
Sosiale koder er vanskelig.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-24, 13:12   #129
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I min krets har det vært en endring ettersom vi har blitt eldre, i 30-årdagene tok alle med egen drikke, det samme i noen av 40-årsdagene, men 50-årsdagene har vært "all inclusive" så langt. Jeg er enig med Hyacint, da jeg hadde 50-årsfest ville jeg stå for både mat og drikke, hadde vin til velkomst og middag, kartongvin og øl utover kvelden.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-24, 13:44   #130
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

I min verden er det helt vanlig å ta med drikke hvis man er invitert på fest, uansett om det er hjem til noen eller i et lokale. Det er ingen jeg kjenner som ber gjestene om det heller, for det er en selvfølge. Jeg ville tenkt at det måtte bli sagt eksplisitt hvis jeg ikke skulle ta med egen drikke.

Da kan du få komme i vår 50-årsdag og sølvbryllup, og så tar du med deg massevis av drikke!

Gammel 28-09-24, 13:48   #131
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

I min krets har det vært en endring ettersom vi har blitt eldre, i 30-årdagene tok alle med egen drikke, det samme i noen av 40-årsdagene, men 50-årsdagene har vært "all inclusive" så langt. Jeg er enig med Hyacint, da jeg hadde 50-årsfest ville jeg stå for både mat og drikke, hadde vin til velkomst og middag, kartongvin og øl utover kvelden.

Ja, jeg føler at det er litt sånn her og, at det var vanligere da vi var yngre, kanskje. Mulig det er derfor jeg hadde syntes det var komisk om foreldrene mine (som er langt mer i selskap/fest/sammenkomster enn meg) gikk avgårde med vinen i hånden.

Jeg konkluderer derfor med at hele premisset for drikkediskusjonen hviler på at dere alle er langt yngre enn meg.

Gammel 28-09-24, 13:54   #132
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjører ofte, og tar da med noe alkoholfritt i veska. Noen blir jo småfornærmet av det også, at en ikke drikker vin, men akkurat det lever jeg godt med.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-24, 13:54   #133
millact
Bør lage seg en tittel selv

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg skal i 40-årsdag i morgen, alle tar med det de vil drikke. Er vel helt normalt? Festen er hjemme hos bursdagsbarnet. Har ikke tenkt at det er rart. Tror det er rundt 25 gjester.

Normalt, ja.

Gammel 28-09-24, 14:06   #134
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Jeg kjører ofte, og tar da med noe alkoholfritt i veska. Noen blir jo småfornærmet av det også, at en ikke drikker vin, men akkurat det lever jeg godt med.

Hvis folk blir fornærmet av det, kan de ta seg en bolle. Jeg opplever også at det er helt vanlig å kjøre. Derfor er jeg også opptatt av å ha god alkoholfri drikke. Jeg synes det er skikkelig nedtur å drikke brus til mat. Da tar jeg heller vann.

Gammel 28-09-24, 14:14   #135
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, jeg føler at det er litt sånn her og, at det var vanligere da vi var yngre, kanskje. Mulig det er derfor jeg hadde syntes det var komisk om foreldrene mine (som er langt mer i selskap/fest/sammenkomster enn meg) gikk avgårde med vinen i hånden.

Jeg konkluderer derfor med at hele premisset for drikkediskusjonen hviler på at dere alle er langt yngre enn meg.

Jeg er 53, så det funker ikke.

Nå skal det sies at mange her inne ser ut til å ha betraktelig mer å rutte med økonomisk enn jeg og de fleste vennene mine. Jeg kunne sikkert omdisponert og teknisk sett hatt råd til fest der jeg sto for drikkevarene, men personlig ville jeg ikke vært villig til å prioritere det.

Gammel 28-09-24, 14:23   #136
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg er 53, så det funker ikke.

Nå skal det sies at mange her inne ser ut til å ha betraktelig mer å rutte med økonomisk enn jeg og de fleste vennene mine. Jeg kunne sikkert omdisponert og teknisk sett hatt råd til fest der jeg sto for drikkevarene, men personlig ville jeg ikke vært villig til å prioritere det.

Det har du sikkert helt rett i, og det er jo nettopp fordi en fest koster en del penger at jeg startet tråden i utgangspunktet. Det er en stor prioritering, og det er klart det går ut over andre ting.

Men jeg tror heller ikke at det er drikken som vil velte budsjettet. Jeg er ikke villig til å sponse en fyllefest (av flere årsaker enn det økonomiske), og jeg synes ikke man trenger vanvittige mengder.

Her forleden møtte jeg en halvveis bekjent som begeistret fortalte om 50-årsdagen sin, og hvor fulle alle var, og hvor fulle til og med de gamle var. Jeg gjetter på at hun ikke betalte for drikkevarene selv.

Gammel 28-09-24, 16:02   #137
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Nei, sånne eksplisitte beskjeder er ikke jeg vant med heller. (Bortsett fra av typen: Vi holder brød og salat, ta med det dere ønsker å grille. Men da er det gjerne snakk om ganske åpne nabolagsfester og sånt noe.)

Gammel 28-09-24, 16:14   #138
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg ønsker ikke å gi eksplisitte beskjeder om hva de skal eller ikke skal ta med. Jeg ville sagt «velkommen til fest» og antatt at de kom, verken mer eller mindre. Og da må jeg har mat og drikke til dem.

Gammel 28-09-24, 16:44   #139
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lagde bursdagsfest for mannen min i januar, og skrev i invitasjonen at vi har drikke til maten og avec, det er fint om dere tar meg drikke utover dette. Synes ikke det var rart eller følte meg som en kjiping av den grunn.
Nå skal det sies at jeg hadde kjøpt så mye vin og øl at ingen dro frem det de hadde med seg, og vi drikker ennå på både vin og cognac fra festen hjemme her.

Jeg var heldig og fikk leie et fint og billig lokale via et medlem i foreningen som eier lokalet, og jeg lagde maten (grillbuffet med dyre råvarer) selv.
Noen og tredve gjester, pyntet med sånn 3 for 2-blomster fra Mester Grønn satt i masse små vaser, lyslenker og små telysglass og ellers litt stæsh i temafarger.
Totalt brukte jeg vel 20 000 på festen.

Gammel 28-09-24, 16:51   #140
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det høres ut som en fin fest! Heldige mannen din!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:11.