|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
can-jur
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?
|
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Nå synes jeg egentlig ingen får kjeft her, men jeg er både enig og uenig. Jeg vokste opp med en mor som stadig klaget sin arme nød over at hun gjorde alt i huset. Samtidig opplevde jeg allerede som liten at hun aldri slapp noen til. Samtidig som hun klaget på at ingen andre gjorde noe, så var det heller aldri snakk om at ting skulle gjøres på andre måter enn akkurat slik hun ville ha det, og hun gjorde ting selv før andre hadde fått sjansen. For så å skjelle ut oss andre for å ikke bidra. Det er mulig det farger min opplevelse av slike situasjoner, for man må også slippe andre til, og de må få gjøre sine egne erfaringer og også ha rom for å feile. Men ja, voksne folk må være på og ta ansvar. Det går begge veier.
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg har tenkt en del på dette i det siste. Hos oss har det blitt slik at mannen tar seg av handling av mat. Det er ikke avtalt mellom oss, men det har bare blitt sånn og jeg tenker sjelden på hva vi mangler eller om vi har matvarer til middag. Dette betyr at hvis mannen bestemte seg for å teste meg en dag hadde vi sikkert endt opp tomme for et eller annet. Derimot er jeg ikke inkompetent eller ute av stand til å handle matvarer, men mannen har vært hakket flinkere enn meg til å planlegge og gjennomføre handling, og jeg har gradvis tatt mindre og mindre ansvar fordi det har gjerne blitt ordnet før jeg rekker å tenke på det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Det er jo ikke det at mannfolka virkelig er inkompetente, det er tillært hjelpeløshet. Jeg kan kjenne på det samme når det gjelder matlaging. Jeg lager sjelden middag, de gangene jeg prøver meg på noe som helst avansert, går det galt på en eller annen måte (blir svidd, mister maten på gulvet, e.l.). Derfor blir det superlettvinte løsninger hvis jeg først må stå for middagen. Vi snakker ferdigstekte pannekaker, toro, fjordland eller frossenpizza. Og ja, jeg har ringt mannen og spurt hvor mange dl ris det er lurt å ha til 3 personer.
|
|
|
#6 |
|
ctrl+z
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg synes du har mange gode poeng, Elise, og nikker gjenkjennende. Jeg for min del merket at jeg "arvet" min mors holdninger til inkompetente menn i begynnelsen da mannen og jeg bodde sammen. Det tok litt tid å avkode dette.
|
|
|
#7 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Basert på min lille familie så er det også individuelle forskjeller på hva man er god til. Også i arbeidslivet er jeg en administrator og fordeler av oppgaver, mens mannen min er skikkelig utfører. Altså som blir fortalt hva han skal gjøre, og gjør det bra og effektivt.
|
|
|
|
#8 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg synes det kan oppsummeres slik:
|
|
|
#9 |
|
can-jur
|
Nei?
|
|
|
|
#10 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Dette er da veldig likt det jeg sa
|
|
|
#11 |
|
Søt og rar
|
Det går ikke an å fordele ansvar hvis den man skal dele det med/gi det bort til ikke er interessert/ikke hørte/ikke trodde jeg mente akkurat det/tenkte det kunne vente/ikke var så farlig. Så nei, jeg synes ikke det blir det samme.
|
|
|
#12 |
|
can-jur
|
Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Det er jo det jeg skriver? At man må velge mellom å leve med det eller gå. Det finnes jo folk som ikke virker, eller som en inkompatible med det en selv ønsker og forventer av et forhold.
|
|
|
|
#13 |
|
villende
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Er frisk!
|
Akkurat!
|
|
|
|
#15 |
|
© All rights reserved
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jo, veldig mange må. Fordi ellers blir det ikke gjort. Noen må følge en syk far til lege, noen gir blaffen og tenker at dette kan andre ta. Men hvis ingen følger far til legen får han ikke hjelp. Sist redigert av 007 : 16-03-18 kl 13:40. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Personlig pessimist
|
Men begge deler er valg. Man velger hva man kan leve med. Jeg tar hele tiden valg jeg vet diskvalifiserer meg som «god datter» i de flestes øyne. Det er tidvis veldig ubehagelig, men jeg står ved valget jeg har tatt. Jeg vet mange hadde valgt annerledes, og sett på det som en selvfølge.
|
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Ja, begge deler er et valg. Men det er en differanse på å ta et valg på at man ikke vil hjelpe sin gamle far/mor til lege fordi at dette er noe som noen andre bør gjøre og det å leve med at vinduene ikke blir vasket på den "riktige" måten.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 16-03-18 kl 13:41. Årsak: slettet et "ikke" |
|
|
|
|
|
#18 |
|
can-jur
|
Men det er jo ikke slik at eldre uten barn, eller eldre med bare sønner ikke får hjelp?
|
|
|
|
#19 |
|
© All rights reserved
|
Da får de oppnevnt en verge som tar over økonomien også. Og det er det mange eldre som nekter. Og de kan nekte så lenge de ikke er umyndiggjort, og de kan nekte å betale for hjelp. Hjemmehjelpen kjøper ikke truser, fremmede følger ikke til lege. De blir evt puttet i en taxi eller ambulanse og det meldes fra at de kommer uten følge. Noe som kan føre til at helseproblemer ikke blir tatt opp, eller at en som pårørende ved null og niks om behandling. Sist redigert av 007 : 16-03-18 kl 19:43. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
villende
|
Sv: "Den mentale belastningen" - gjelder dette i Norge?Jeg er enig i at det er forskjell på å ikke gidde å sørge for at barna har mat i matpakkene sine og å gi barna brødskiver til middag (for å bruke et annet eksempel). Det ene er til å leve med, det andre må tas tak i. |
|
|
|
![]() |
|
|