|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?
Jeg forstår heller ikke hvorfor du er sint, sånn likevel? Jeg hadde jo helt motsatt opplevelse. Jeg vokste opp med at det ikke fantes noen Gud, at religion bare var tull og tøys,og kirka til for at vi skulle slippe å ha vielsene utendørs.
Sist redigert av Niobe : 27-11-14 kl 11:19. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#3 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nettopp. Det er mitt poeng også. Vitskapen er også dynamisk og utviklar seg stadig. Det at noko ikkje er dokumentert (endå) treng ikkje bety at det ikkje fins. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Det handler ikke noe om å få motbør. Det handler om hvordan motbør, og hva som skjer hvis man da fortsetter argumentasjonen. Da vi jeg oppfattes som arrogant (har skjedd allerede), sinna-ateist, man har ikke respekt for religion osv. osv. Jeg tvilte lenge på om jeg i det hele tatt skulle skrive i denne tråden, fordi jeg vet at jeg oppfattes som en som ikke har respekt for religionsutøvere. Jeg ønsket derfor å holde meg unna, nettopp av respekt, for å gi troende rom til å snakke om dette, og for å ikke komme med innlegg som da ville oppfattes som kritikk av folks personlige tro på grunn av hvem jeg er. Når flere da oppfatter det slik, så trekker jeg meg fordi ethvert forsøk på å forklare eller ta diskusjonen videre vil bli sett på som respektløst.
|
|
|
#5 |
|
Personlig pessimist
|
Det handler sånn sett ikke om oppfatningen din, for den er jo ikke spesielt kontroversiell. Men hvordan du velger å forholde deg til den og kommunisere den på, den oppfattet jeg som arrogant. Skjønt jeg ser du har endret det andre innlegget etter at jeg quotet det.
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Jeg har lagt til noe, jeg har ikke endret på det du har sitert (og det gjorde jeg temmelig umiddelbart, og ikke etter at jeg hadde lest ditt innlegg).
|
|
|
#7 |
|
Personlig pessimist
|
Nei, jeg mente ikke at du hadde endret det fordi jeg kommenterte det, men at jeg quotet før du endret det, så jeg kuttet ikke ut noe med vilje.
|
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Tro er jo et tema som er relativt vanskelig å "diskutere" siden det handler om nettopp tro. Man kan snakke om, reflektere, spørre, undre seg over, men å diskutere for og mot er det nesten umulig å gjøre uten å gå inn på noe ganske personlig for de som tror. Og det er greit det, altså. Men jeg oppfattet heller ikke denne tråden som ment for det formålet.
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg hadde nok muligens latt være å svare på HI om ikke dette stod spesifikt. For jeg synes egentlig emnet er et av de som er for kompliserte og omfattende til å diskutere i forumform.
|
|
|
|
#10 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Enig. Men det er spennende å prøve likevel! Og eg syns denne tråden egentlig har vore prega av respekt og spørsmål som ein ønsker eit ærlig svar på.
|
|
|
|
#12 |
|
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg synes det er veldig interessant å lese hvordan ulike mennesker begrunner troen sin, eller mangelen på tro for den del. Jeg ser med respektfull undring på konseptet å tro på Gud, på et personlig plan. Jeg var nok på nippet til å gå over i de troendes rekker i forkant av konfirmasjonsalder, men for meg ble konfirmasjon og konfirmasjonsundervisningen det som fikk meg endelig over på den andre siden. Lever nå helt fint som ateist og HEF-medlem uten sinne overfor mennesker som tror, eller det de tror på.
|
|
|
#13 |
|
Textrovert
|
Som hovedinnlegger må jeg si meg helt enig.
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg synes det å snakke om tro og å møte kritiske spørsmål er veldig flott. Tro er en viktig del av livet. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#16 |
|
Impulsiv innimellom
|
Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg tror på Gud for det finnes ikke noe alternativ. Jeg er vokst opp i menighet, med foreldre som har vært veldig bevisst på at å være kristen er ikke noe man blir fordi om foreldrene er det. Man må få sine egne opplevelser og selv kjenne på atmosfæren som Gud kommer med i blant. Hadde ikke jeg kunne hatt et personlig forhold til Gud der jeg kunne be, oppleve bønnesvar, kjenne på hele kroppen min når han prøver å si meg noe, oppleve drømmer som Gud gir og som kan hjelpe og støtte mennesker i tiden som ligger foran, hadde jeg ikke hatt det så hadde jeg nok vært en tviler innimellom, men heldigvis så tjener jeg en levende Gud som alltid er der for meg. Han har så mye kjærlighet å gi.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?"Humans! You're just amazing!" eller hva det er Dr. Who sier.
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?Jeg synes ikke det er rart om man nekter å delta i kristne ritualer hvis man ikke ønsker det? Hvorfor er det rart? Jeg vil ikke late som om jeg er en del av noe jeg ikke er en del av, og som jeg mener er feil. Det synes jeg er manglende respekt for de som faktisk tror på det. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Hmm. Tja, jeg hadde nok latt være å bli med på et vekkelsesmøte. Jeg tenker mer på litt mer lunkne (?) ritualer som barnedåp etc. Alle i familien vet at jeg ikke er spesielt troende og de fleste prester i Den Norske Kirke vil vel neppe synes det er feil at en ateist deltar så lenge man entusiastisk er med på salmesangene (dessuten er jeg den flinkeste kirkegåeren av alle, det er bare meg som husker når man skal reise seg og når man skal syngesvare presten og sånn).
|
|
|
#20 |
|
|
Entusiastiske salmesangere mottas nok med takk i ethvert kirkesamfunn, samme hvor hedninger de er. |
|
|
|
![]() |
|
|