|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag
I Norge har kultur helt siden etterkrigstida blitt brukt som en sosial utjevner. Vi har Riksteater, Rikskonserter, Den kulturelle skolesekken og masse annet som skal sørge for at alle har (lik) tilgang på kultur. Det bygges digre kulturhus på små steder, men samtidig bygges estetiske fag ned i skolen. Det syns jeg er trist. Da har man ikke lenger verktøyet til å tilegne seg den kulturelle kapitalen, selv om det lokale kulturhuset får aldri så mye penger til konserter og tilreisende teater.
|
|
|
#2 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJa, det var litt det jeg var inne på i sted, med at økning på økonomiaksen nærmest korrelerer negativt med bevegelsen på kulturaksen. Men det fungerer ikke motsatt, altså at jo dårligere råd du får, jo mer høykulturell blir du.
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagDet som jeg tenker kanskje er et mål på hvor sunt et samfunn er, er hvor lett vs vanskelig det er å gjøre klassereiser. Jeg liker tanken på at folk kan gjøre livet sitt bedre, slik som i USA med sin amerikanske drøm-ideal i motsetning til England, hvor det er mye mindre klassereising. Ulempen er vel at det også er lettere å falle nedover?
|
|
|
#4 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Det var ikke meningen. Det ble bare et vedheng mer for å rettferdiggjøre overfor meg selv at jeg ikke bare sletta alt heller.
|
|
|
#5 |
|
This is normal!
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJeg synes denne diskusjonen er kjempeinteressant. Nå er det vel sånn at klassebegrepet har blitt lite brukt i Norge de siste årene (skrives det i hvert fall av en del forskere), men det finnes jo helt klart markører som plasserer oss i ulike grupper.
|
|
|
|
#6 |
|
This is normal!
|
Hvis du snekrer sammen et troverdig prosjekt der du lover to streker under svaret på det spørsmålet, tror jeg du kan få noen millioner fra Forskningsrådet.
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Det var ikke det jeg sa. Men de som går på Ulver i Operaen kan være de samme som ser på Norske Talenter. Forbrukere av kultur, og da særlig musikk har mye større bredde i hva de konsumerer enn tidligere. Folk går på øya og i operaen, drar på countryfestival og hører på Edith Piaf.
Jeg overvar en klassink konsert med en full sal med femteklassinger en gang, og det var fantastisk! Jeg tror ikke det er ofte Filharmonien blir møtt med Bieber-jubel, altså. Og man hadde mange spontandirigenter blant publikum, som var et tverssnitt av Osloskolene.
Nei, og det er det skolene bygger ned. Man ansetter ikke lærere i matte uten noe særlig kunnskap, men man gjør det i estetiske fag hele tiden. Det blir ikke verdsatt, og man fratar ungene bred kulturell kapital, som jeg mener er svært verdifull.
|
|
|
#8 |
|
|
I'll take your word for it. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
kamerat
|
Kan det ha vært i vinter? Prima var i hvert fall på en ekstremt vellykket konsert av den sorten, og snakker fortsatt om det. Jeg er positivt overrasket over hvor mye de kommer seg ut på slikt, og musikk - og kunst-/håndverksundervisningen er også bemerkelsesverdig god på vår veldig blandede Oslo-indre-ish-øst-skole (det er vel mest flaks med lærerne, men læll). Og det er kjempebra og viktig som sosial utjevner.
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Herlig.
|
|
|
#11 |
|
intro
|
Godt poeng. (Og jeg kjenner at jeg (sikkert på grunnlag av arbeiderklassebakgrunnen
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagHvordan er egentlig plasseringen i et ideelt samfunn?
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagMen jeg føler fortsatt ikke at vi har et krystallklart og faglig basert svar på "hva og hvem er "middelklassen"".
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Men det er jo fordi i Norge er middelklassen så godt som alle.
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagHele skolesystemet vårt er jo utjevnende sånn sett.
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Det er ikke store skiller på høy- og lavkultur lenger. Nesten ikkeno på musikk, litt mer på galleri og museum. Nå går det nok mer på mengdeforbruk og breddeforbruk, fremfor sjangerforbruk.
|
|
|
#18 |
|
|
Njah. Synes du ikke? Norske Talenter vs. Ulver i Operaen, liksom? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Det tror jeg også, at det går mer på hvor mye tid og bevissthet man bruker på kultur, og ikke hva man ser og gjør.
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dagJo, jeg så en av disse "flashmob"-snuttene, der det blir spilt et kjent klassisk stykke på et torg i Frankrike (tror jeg det var). Veldig fint, masse publikum, glade barn, voksne som nynner med og tydelig kjenner stykket godt, alle skjønner med en gang at dette er et orkester med høy kvalitet, det er flere barn som dirigerer (og ser ut til å ha sett dirigenter rett som det er).
|
![]() |
|
|