|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Det er jo en annen ting ved denne debatten - alle er ikke like godt informert om hva det faktisk dreier seg om. Noen tror at man har hatt reservasjonsrett og ikke har det lenger, andre virker som de tror at fastlegene nå skal tvinges inn på de gynekologiske avdelingene for å utføre aborter på løpende bånd. Og noen tror at fastelegene må henvise (og anbefale) abort. De gjør ikke det heller. Det er kvinnen som begjærer abort, legen har informasjonsplikt men må hverken anbefale eller innvilge abort.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Prettiest mess ever seen
|
Duh! Alle vet at det er Enkelte som bestemmer hva naturkatastrofer skal være en straff for. Hvordan skulle det gå hvis alle og enhver skulle tolke Tegn i Tiden på sin egen måte, lzm? Hæ?
![]() |
#123 |
Panzerekstremfeminist
|
Det er sant.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Også er det så forenklende når det bare er katastrofer som er et uttrykk for guds vilje. Tenk hvis vi skulle gå hen og tolke den nedsatte spedbarnsdødeligheten som en belønning for helsevesenets generelle sømmelige og gudsfryktige oppførsel.
![]() |
#125 |
maler
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg tror faktisk at mange av de som vil reservere seg gjør det av samvittighetsårsaker, de ønsker ikke å ha med abort å gjøre og ser vel på seg selv som medskyldige i drap. Nei, jeg forstår ikke den samvittigheten og nei, jeg synes ikke de skal ha den retten. Det er sikkert de der ute som er mer opptatt av en markering også, helt sikkert, men stort sett er vel dette leger som vil virke normale på alle andre måter, det kan til og med være de som fungerer aller best i den kommunen på enkelte områder.
![]() |
#127 |
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sivertsen, ikke Iversen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
maler
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?http://www.aftenposten.no/meninger/d...l#.UuqQqmTuJbs
![]() |
#129 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Denne statusen har jeg en på FB som har likt:
Farsund er jo et lite sted, så hvis det er dette som er den gjengse holdningen så ser det mørkt ut for kvinnene i kommunen. Sist redigert av Éowyn : 30-01-14 kl 19:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg har blitt beskyldt for å oppfordre til drap i dag. Oppdaget at en av de jeg jobber med er veldig religiøs person i det jeg hadde et utbrudd angående han legen som mente at å nekte reservasjonsrett var en trussel mot demokratiet. Det ble veldig tydelig for meg at dette faktisk er fordekt antiabortkamp da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Det beste er om vi har noen ulike brev, og helst gjør litt egne variasjoner i tillegg. Da er de nødt til å lese og ta stilling til alle innspillene, noe som (forhåpentligvis) kan ta sin tid.
![]() |
#133 |
Travelt opptatt
|
Har hun satt igang en høringssvaraksjon? Jeg finner bare info om epostaksjonen hennes?
![]() |
#134 |
Stressa før
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes faktisk at det er veldig riktig at det er opp til hver kommune. Nettopp fordi dette er en høring om reservasjonsmulighet. Reservasjonsrett har leger mot å utføre abort.
![]() |
#135 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det skal ikke være nødvendig for kvinnen å forholde seg til legens personlige syn på abort i det hele tatt. Jeg synes det argumentet er helt fjernt. Hele poenget med fastlegeordningen er jo at legen og pasienten skal få en relasjon, da er det trist at en kvinne i en svært sårbar situasjon skal bli avvist av den legen hun kjenner best. Som om ikke det å bli sendt over gangen eller til nabokontoret ikke kommer til å oppleves som fordømmende og ydmykende hos de fleste.
![]() |
#136 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?@engasjert: små kommuner kommer aldri til å si nei takk til en lege. De fleste småkommuner har enorme rekrutteringsvansker. Får storkommunene mulighet til å kaste dem ut, så er det småkommunene som blir sittende igjen med "reservasjonslegene".
![]() |
#137 |
Stressa før
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Vel, jeg ville ikke ha valgt meg en lege som jeg visste hadde reservert seg i utgangspunktet, så derfor ville jeg ikke kommet i den situasjonen at jeg hadde blitt "sendt over gangen". Jeg hadde valgt meg en lege helt fra starten, som jeg visste at hadde samme syn på dette som meg.
![]() |
#138 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Har ikke lest høringen, men bla. fremstillinger skrevet av Høyrefolk som støtter det. Akkurat som jeg ikke skal trenge å finne ut av hva legen min synes om å behandle polypper, bør jeg trenge å vite hva de synes om abort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Fola Blakken
|
Høringen vil gi fastleger mulighet til å reservere seg mot å underskrive på begjæring om abort. Medias fremstilling har vært så ymse, og jeg syns du undervurderer folks evne til å gjøre seg opp en mening når du antyder at vi ikke har satt oss inn i saken.
![]() |
![]() |
#140 |
Stressa før
Jeg vet at små kommuner ikke sier nei til leger, de sliter nok med å få faste leger som det er. Men kommunen kan si nei til at legen får lov til å reservere seg.
![]() |
|
|