Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Det hoper seg opp med rene klær

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-13, 13:44   #121
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det hoper seg opp med rene klær

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg eier ikke skjorter eller bluser, f.eks. Det er et bevisst valg.

Uh-oh, viktig reminder! Jeg skal straks ut og shoppe meg ny jobbgarderobe og har som vanlig lyst på schtilige blyantskjørt og stive bluser. Men da må jeg jo stryke. Og det vil jeg ikke.

Gammel 19-11-13, 13:49   #122
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg slenger ofte skjorter sammen og vasker med litt lavere sentrifugering. henger opp til tørk på henger og så rett inn i skapet. Det er mer enn bra nok til hverdags, som regel til fest også.

Gammel 19-11-13, 14:03   #123
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Uh-oh, viktig reminder! Jeg skal straks ut og shoppe meg ny jobbgarderobe og har som vanlig lyst på schtilige blyantskjørt og stive bluser. Men da må jeg jo stryke. Og det vil jeg ikke.

Strykefritt.

Gammel 19-11-13, 14:37   #124
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sender dere kidza avgårde med skrukkete klær? :skingrestemme:

Jeg stryker fint lite altså. Men selv en olabukse blir ekstremt krøllete om den ligger i en haug og ikke legges sammen.

Gammel 19-11-13, 14:47   #125
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Sender dere kidza avgårde med skrukkete klær? :skingrestemme: .

Sjølsagt! Er klærne rene så holder det i massevis. Den dagen barnet bryr seg, får det fikse det selv.

Gammel 19-11-13, 14:50   #126
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Sjølsagt! Er klærne rene så holder det i massevis. Den dagen barnet bryr seg, får det fikse det selv.

Erru gærn. Og i "rene" inkluderer jeg "vasket, om enn med flekker som aldri kommer til å gå bort".

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 16:07   #127
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Nederst i skittentøysdunkene ligger f.eks røde duker som jeg kastet til vask etter jul i fjor som aldri er blitt prioritert. De må jeg kanskje tenke på nå.

Nå fikk jeg lyst til å klemme deg. Jeg hadde nemlig en gang en rød duk i skittentøyskurven i ett år.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 18:08   #128
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg sorterer i mørk 40, lys 60 og en 90 i ny og ned med håndklær. Fungerer finfint.

Gammel 19-11-13, 18:36   #129
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men trusene mine er jo sorte!

Gammel 19-11-13, 18:42   #130
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Har åtte kurver; kokvask, undertøy 60, svart/rødt 40, hvitt 40 (også stripete), grønn/blå/grå 40, rosa/lilla 40, ull, annet. Alle er ansvarlige for å legge sitt skitne tøy i riktig kurv. Systemet er relativt idiotsikkert (merket med labelmaskin), men jeg ser jo over innimellom for at ting ikke havner feil. Litjtausa har klesvask i sin liste over ting hun kan tjene ukepenger for, men det er husbonden som setter på mesteparten av maskinene.

Før samlet vi skittentøy i en stor kurv, og da ble det like mye styr hver gang det skulle vaskes. Jeg sutret hvis husbonden sorterte feil, han reagerte med å overlate all klesvask til meg, ungene slengte sine klær utover badegulvet, og så hadde vi det gående.

Har en del fuktige klær, og åpne trådkurver er det som fungerer best for å unngå lukt.

Gammel 19-11-13, 18:42   #131
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sol, her.

Men trusene mine er jo sorte!

Ja, da så. Da får det bli en mørk 60 også da :-)

Gammel 19-11-13, 18:45   #132
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men selv en olabukse blir ekstremt krøllete om den ligger i en haug og ikke legges sammen.

Hæ?!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 19:21   #133
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stryker fint lite altså. Men selv en olabukse blir ekstremt krøllete om den ligger i en haug og ikke legges sammen.

Ja, men hva så? De blir jo ikke mer ubehagelige eller mindre praktiske av den grunn. Det er jo rent kosmetisk.

Nå foretrekker jeg at egne klær er noenlunde krøllfrie, men jeg reagerer ikke på andres krøller og klarer fint å leve med ungenes også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 19:39   #134
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Alt 60 grader går sammen og all ull går sammen. 40 grader sorterer jeg i lys og mørk. Går så fint, så.

Word.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 21:41   #135
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Nå fikk jeg lyst til å klemme deg. Jeg hadde nemlig en gang en rød duk i skittentøyskurven i ett år.

Jeg er god å ha om man føler seg utilstrekkelig. Jeg har mange svakhetspunkt

Gammel 19-11-13, 21:43   #136
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Men dokke som har så få sorteringar, blir ikkje tøyet fort stygt? Lyseblå skjorter, beige gensera og lyst tøy kan vel ikkje vaskast med olabukser?

Eg vaske sånn:
60 gr kvitt
60 gr lyst
60 gr mørkt
40 gr kvitt
40 gr lyst
40 gr mørkt
40 gr rødt/rosa
Lys ull
Kvit ull
Mørk ull

Atte, hæh!? Jeg synes jeg sorterer mer enn nok jeg når jeg har 40 grader lyst, 40 grader mørkt og 60 grader til håndklær/truser/sokker osv.

Alt 60 grader går sammen og all ull går sammen. 40 grader sorterer jeg i lys og mørk. Går så fint, så.

Jada, og det meste av ull er like fint på 40 grader sammen med det andre tøyet, også uten ullvaskemiddel gitt! Det som ikke skulle tåle det er ikke verdt pengene.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg eier ikke skjorter eller bluser, f.eks. Det er et bevisst valg.

Og her i huset så heter strykejernet: Den der "perlevarmegreia"!

Gammel 19-11-13, 21:43   #137
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mirasol, Candy Darling og jeg er søstre i ånden.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 21:50   #138
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Med unntak av penskjorter til guttene unngår jeg å kjøpe klær som må strykes, det gidder jeg bare ikke bruke tid på.
Jeg skjønner heller ikke poenget med å sortere skittentøyet så veldig. Her vaskes alt av klær på 40 grader, det deles i lyst og mørkt (rødt går også her). Det eneste som vaskes på 60 grader er sengetøy, håndduker og vaskekluter, og alt dette har vi bare i hvitt så det er enkelt. Så vaskes det gjerne litt ull om vinteren. Ja til forenkling av klesvask.

Gammel 19-11-13, 21:54   #139
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sorterer sjelden etter farge. Jeg bare slenger inn en color catcher. :lat:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-13, 21:55   #140
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Men for å få med svaret på spørsmålet også: Her hoper det seg også opp med rene klær. Planen er jo egentlig klar, legge sammen etter hver gang man tar ut av trommelen. Men det passer jo aldri. Derfor blir baljen full, og fullere enn fullest utover uka. Så er det enten mannen som bretter etter frokost på lørdag mens jeg jogger ( ) eller jeg tar det på formiddagen en dag jeg har kveldsvakt. Ungene må legge bort egne klær, hvordan det ser ut i skapene deres bryr meg lite så lenge de finner igjen de klærne de skal ha. Og de har endelig begynt å skjønne at om de bruker samme buksa i flere dager om den er ren, så blir det mindre klær å legge på plass. ;D

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:48.