|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Jeg hadde fått helt åndenød hvis mann og barn kunne sitte og følge med hvor enn jeg gikk. Jeg syns jeg merker at stemninga rundt middagsbordet synker når f.eks. dette spørsmålet kommer: "Jeg så du kjørte innom sentrum på vei hjem i dag, hva gjorde du der?" Eller, til poden f.eks.: "Jeg så du skrudde av sporinga på mobilen i dag, nå er jeg nysgjerrig." |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?
Vi snakker ikke om å overvåke ektefeller, virkelig ikke. De fleste sjekker vel dataloggen til mindre barn også, åpner post etc.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Mannen har i teorien mulighet for å spore meg via find my iphone, men jeg hadde aldri akseptert det dersom han faktisk hadde benyttet seg av dette. Iallefall ikke så lenge det ikke var en nødssituasjon. Vil han vite hvor jeg er, så kan han ringe eller sende en melding. Jeg skjønner at andre har andre grenser for dette, men jeg hadde ikke syntes at dette var greit. Det er ikke det at jeg drar noen hemmelige plasser eller lyver om hvor jeg er, men da får det jo være nok at han stoler på meg. Men dersom to voksne partnere gir hverandre samtykke må jo dette være greit. For meg er det ikke det samme med barna mine, fordi vi jo ikke er likverdige i hva vi bestemmer og jeg dermed i teorien kunne trumfet igjennom at jeg skulle kunne spore dem. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Jeg har testet i praksis hvordan det er å bli overvåket uten at jeg visste om det av familiemedlem. Det var slett ikke noe stas i det hele tatt. "Find my friends"-apper får jeg et snev av panikk av. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Selvsagt, Maverick. Men sånn er det jo med alt. Baby all er én ting, de færreste setter opp lyd- eller videoovervåking av barnerommet utover det. Men mulighetene er jo der. Jeg VET jo ikke om mannen har satt opp skjult kamera på soverommet. Man kan overvåke hverandre på sp mange måter. Uten samme teknologi kunne jeg jo ringt rundt og dobbeltsjekket at mannen var der han sa feks. Så det er alltid mulig å begå overtramp.
|
|
|
#6 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Og ja, him. Enig, det er ikke teknologien, men hvordan den brukes. Det var vel det jeg prøvde å få frem.
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Jo, mitt poeng er at jeg synes det er uheldig om overvåkning skal normaliseres i så stor grad at det ikke lenger tenkes på som overtramp, men noe "alle gjør". Teknologien kommer så klart alltid til å være der. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Jeg mener vi allerede er der, og dette er jo noe "folk selv" har gjort. Når jeg ser all informasjonen som er på FB med posisjonering så tror jeg dette er temmelig vanlig?
|
|
|
#10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
Ja, jeg har ikke sagt noe på det. Jeg sier bare at det som er viktig i en slik diskusjon ikke er det private.
|
|
|
#12 |
|
|
Men i denne tråden var nå en gang temaet bruk av GPS-klokke for å kunne lokalisere sitt barn. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Jeg ser det poenget, absolutt.
|
|
|
#14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Hva synes du om programmer som lar foreldre overvåke barnas databruk?
|
|
|
#16 |
|
|
Tja. Umiddelbar reaksjon er at det er ugreit. At barna er klar over at loggen kan sjekkes når som helst og at filtere installeres på maskin er så klart riktig og lurt og greit. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?Jeg har aldri hørt om noen som har hatt babycall hos barna i mer enn babyalderen, men så henger jeg litt etter på slikt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Det er ganske mange som mener "se hva slags sider ungen har vært innpå" med å sjekke loggen. Jeg har heller aldri følt behov for det, men jeg vet etter diverse foreldremøtesamtaler at det ikke er helt uvanlig å sjekke den loggen jevnlig.
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det blir tillatt fra 1.9.13.
Igjen, det er det som bekymrer meg etter å ha jobbet endel med teknologi ift mennesker med redusert kognitiv kapasitet. De rundt har i liten grad reflektert over hva det innebærer og hvor stor grad av informasjon man faktisk får. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Men går det over hodet an å tenke seg å ha noe som ikke er kontinuerlig påskrudd, men som kun brukes i nødsfall? Jeg kunne ikke tenke meg å ha noe som fulgte med hvor ungene var og som pep når de gikk utenfor lovlig grense tror jeg. Det får jeg grøsninger av. Uten å helt kunne si hvorfor jeg heller i og for seg.
|
![]() |
|
|