Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-13, 12:26   #1
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: GPS-klokke for å lokalisere barnet?

Jeg hadde fått helt åndenød hvis mann og barn kunne sitte og følge med hvor enn jeg gikk. Jeg syns jeg merker at stemninga rundt middagsbordet synker når f.eks. dette spørsmålet kommer: "Jeg så du kjørte innom sentrum på vei hjem i dag, hva gjorde du der?" Eller, til poden f.eks.: "Jeg så du skrudde av sporinga på mobilen i dag, nå er jeg nysgjerrig."

I går spurte jeg eldstemann på fjorten om hva han hadde syntes om jeg sporet han på mobilen, og svaret var kontant, han hadde lagt igjen mobilen hjemme. Fornuftig gutt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 12:50   #2
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg hadde fått helt åndenød hvis mann og barn kunne sitte og følge med hvor enn jeg gikk. Jeg syns jeg merker at stemninga rundt middagsbordet synker når f.eks. dette spørsmålet kommer: "Jeg så du kjørte innom sentrum på vei hjem i dag, hva gjorde du der?" Eller, til poden f.eks.: "Jeg så du skrudde av sporinga på mobilen i dag, nå er jeg nysgjerrig."

I går spurte jeg eldstemann på fjorten om hva han hadde syntes om jeg sporet han på mobilen, og svaret var kontant, han hadde lagt igjen mobilen hjemme. Fornuftig gutt.

Vi snakker ikke om å overvåke ektefeller, virkelig ikke. De fleste sjekker vel dataloggen til mindre barn også, åpner post etc.

Og når det gjelder sammenligningen min, så påstår jeg ikke at det er det samme, men at mange av dere diskuterer på samme måte, samme argumentasjonsmåte. Om ikke dødsfall går ned, så er et likevel en måte å få bedre oversikt/ kontroll på. Og man kan fint lære barna å passe tiden likevel.

Gammel 11-07-13, 12:51   #3
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mannen har i teorien mulighet for å spore meg via find my iphone, men jeg hadde aldri akseptert det dersom han faktisk hadde benyttet seg av dette. Iallefall ikke så lenge det ikke var en nødssituasjon. Vil han vite hvor jeg er, så kan han ringe eller sende en melding. Jeg skjønner at andre har andre grenser for dette, men jeg hadde ikke syntes at dette var greit. Det er ikke det at jeg drar noen hemmelige plasser eller lyver om hvor jeg er, men da får det jo være nok at han stoler på meg. Men dersom to voksne partnere gir hverandre samtykke må jo dette være greit. For meg er det ikke det samme med barna mine, fordi vi jo ikke er likverdige i hva vi bestemmer og jeg dermed i teorien kunne trumfet igjennom at jeg skulle kunne spore dem.

Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen med at bruk av GPS-sporing av barn er det samme som bruk av bilseter. Bilseter og sykkelhjelm er tross alt godt dokumentert at beskytter barna, jeg har ikke sett samme dokumentasjonen når det gjelder GPS. Jeg ser at kanskje det kunne være lurt å utstyre ungdommer som skal ut i naturen på egenhånd og potensielt kan skade seg/gå seg vill med en sender som et sikkerhetstiltak, men jeg ser ikke at barn som oppholder seg i nabolaget trenger det.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 13:14   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har testet i praksis hvordan det er å bli overvåket uten at jeg visste om det av familiemedlem. Det var slett ikke noe stas i det hele tatt. "Find my friends"-apper får jeg et snev av panikk av.

Så klart finnes det tilfeller hvor det er nyttig og lurt å kunne tracke noen, småbarn som har for vane å rømme ut på eventyr om natten og slikt, men jeg synes det er svært uheldig om grensene flyttes fra "personovergrep" til "nyttig mulighet som det er vanlig å bruke i hverdagen".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 13:24   #5
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt, Maverick. Men sånn er det jo med alt. Baby all er én ting, de færreste setter opp lyd- eller videoovervåking av barnerommet utover det. Men mulighetene er jo der. Jeg VET jo ikke om mannen har satt opp skjult kamera på soverommet. Man kan overvåke hverandre på sp mange måter. Uten samme teknologi kunne jeg jo ringt rundt og dobbeltsjekket at mannen var der han sa feks. Så det er alltid mulig å begå overtramp.

Gammel 11-07-13, 13:26   #6
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Og ja, him. Enig, det er ikke teknologien, men hvordan den brukes. Det var vel det jeg prøvde å få frem.

Gammel 11-07-13, 13:29   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Og ja, him. Enig, det er ikke teknologien, men hvordan den brukes. Det var vel det jeg prøvde å få frem.

Men det er det jo ikke noen som er uenig i?

Gammel 11-07-13, 13:26   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jo, mitt poeng er at jeg synes det er uheldig om overvåkning skal normaliseres i så stor grad at det ikke lenger tenkes på som overtramp, men noe "alle gjør". Teknologien kommer så klart alltid til å være der.

Gammel 11-07-13, 13:34   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jo, mitt poeng er at jeg synes det er uheldig om overvåkning skal normaliseres i så stor grad at det ikke lenger tenkes på som overtramp, men noe "alle gjør". Teknologien kommer så klart alltid til å være der.

Jeg mener vi allerede er der, og dette er jo noe "folk selv" har gjort. Når jeg ser all informasjonen som er på FB med posisjonering så tror jeg dette er temmelig vanlig?

Men jeg er enig i at det er viktig at vi har et avklart forhold til overvåkningssamfunnet (så at lesesirkelen her på FP foreslå 1984 i sommer, kanskje jeg skal hive meg på? ) Jeg tenker at det viktigste er hva det offentlige og bedrifter gjør, og så må det være noe mer slakk på hva private gjør. Jeg synes derfor at det er viktigere at folk engasjerer seg i saker som datalagringsdirektivet enn at man diskuterer veldig mye om det er etisk riktig at mannen min (eller din, eller noen andre her på FP) kan lese mailen til hverandre, eller deler bankkonto.

Gammel 11-07-13, 13:38   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg mener vi allerede er der, og dette er jo noe "folk selv" har gjort. Når jeg ser all informasjonen som er på FB med posisjonering så tror jeg dette er temmelig vanlig?

Men jeg er enig i at det er viktig at vi har et avklart forhold til overvåkningssamfunnet (så at lesesirkelen her på FP foreslå 1984 i sommer, kanskje jeg skal hive meg på? ) Jeg tenker at det viktigste er hva det offentlige og bedrifter gjør, og så må det være noe mer slakk på hva private gjør. Jeg synes derfor at det er viktigere at folk engasjerer seg i saker som datalagringsdirektivet enn at man diskuterer veldig mye om det er etisk riktig at mannen min (eller din, eller noen andre her på FP) kan lese mailen til hverandre, eller deler bankkonto.

Det er fullt mulig å både engasjere seg i datalagringsdirektivet, Snowdens avsløringer et cetera, og fortsatt engasjere seg i privat overvåkning og mene at det er uheldig at terskelen flyttes for hva som sees på som galt vs. normalt.

Gammel 11-07-13, 13:44   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fullt mulig å både engasjere seg i datalagringsdirektivet, Snowdens avsløringer et cetera, og fortsatt engasjere seg i privat overvåkning og mene at det er uheldig at terskelen flyttes for hva som sees på som galt vs. normalt.

Ja, jeg har ikke sagt noe på det. Jeg sier bare at det som er viktig i en slik diskusjon ikke er det private.

Gammel 11-07-13, 13:45   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, jeg har ikke sagt noe på det. Jeg sier bare at det som er viktig i en slik diskusjon ikke er det private.

Men i denne tråden var nå en gang temaet bruk av GPS-klokke for å kunne lokalisere sitt barn.

Gammel 11-07-13, 14:29   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser det poenget, absolutt.

Men når man har barn er det en gradvis overgang fra at man som forelder har all kontroll til at barnet får alt ansvar selv når det blir myndig. Småbarn fotfølger man. Man bruker babycalling, ingen ville ha gjemt det på rommet til 13-åringen for å kontrollere hva hun drev med på kveldstid heller, mens en nattredd 7-åring kunne man kanskje ha brukt det på fordi det da kan gi trygghet at foreldrene hører. Man kjører barna i barnehagen, følger dem til SFO og på et eller annet tidspunkt går de selv. Likevel ønsker mange å ha oversikten over om de faktisk har møtt på skolen eller ikke og lager seg en avtale med SFO om at de sier fra hvis barnet ikke møter. Man slipper barnet gradvis på fritiden også. Toåringen blir man med ut, fireåringen følger man med fra vinduet og seksåringen får stort sett være ute på egen hånd innen visse grenser. Foreldre samarbeider og varsler hverandre om hvor barna er, hva de gjør og når de går fra hverandre. Slike avtaler er helt vanlige, det regnes som normalt å følge med på hva barna sine driver med. Det er også helt vanlig å si til barna sine at man når som helst kan gå inn og sjekke dataloggen, det er heller ikke uvanlig å installere programmer på barnas datamaskiner som sender rapporter til foreldrene om hva barna ser på på nett. I tillegg har vi fått ny teknologi i form av mobiltelefoner som også mange er skeptisk til å utstyre småbarn med, men som i denne tråden blir regnet som helt normalt også for småskolebarn.

Poenget mitt er ikke at det er en veldig fin ting å montere en overvåkningstavle på kjøkkenet med oversikt over alle familiemedlemmers lokalisasjon til enhver tid (det er unektelig en litt ekkel tanke), men at vi som foreldre allerede overvåker ungene våre på mange måter. Og at vi ikke ser det som et problem på andre områder å gi barnet gradvis mer frihet etterhvert som det blir større. Jeg greier ikke å se at en gps-dings på ungen endrer dette nevneverdig, det blir vel også her naturlig å være helt åpen med ungen hvordan det virker og slutte å bruke det når det ikke passer lenger.

Gammel 11-07-13, 15:00   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Poenget mitt er ikke at det er en veldig fin ting å montere en overvåkningstavle på kjøkkenet med oversikt over alle familiemedlemmers lokalisasjon til enhver tid (det er unektelig en litt ekkel tanke), men at vi som foreldre allerede overvåker ungene våre på mange måter. Og at vi ikke ser det som et problem på andre områder å gi barnet gradvis mer frihet etterhvert som det blir større. Jeg greier ikke å se at en gps-dings på ungen endrer dette nevneverdig, det blir vel også her naturlig å være helt åpen med ungen hvordan det virker og slutte å bruke det når det ikke passer lenger.

Jeg ser hva du mener, og om alle der ute hadde vært reflekterte mennesker som var obs på hvilke grenser de flyttet littegrann på og derfor var nøye på at de ikke flytter den enda lenger, så hadde jeg ikke vært særlig bekymret.

Det er kanskje misantropisk, men jeg tror veien er kort fra at oppegående foreldre tracker femåringer og gjør dette "normalt", til at søttenåringen får en tracker gjemt i sekken av noen som kanskje ikke er direkte slemme, men som tenker at "alle andre gjør det jo" uten å se forskjell på situasjoner, og så videre og så videre.

Og jeg synes det er en stor forskjell på at man faktisk følger barn og "overvåker" de på den måten, altså faktisk kontakt, enn at man har en device festet på de slik at man kan sjekke telefonen for hvor kidsa er.

Gammel 11-07-13, 15:33   #15
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser hva du mener, og om alle der ute hadde vært reflekterte mennesker som var obs på hvilke grenser de flyttet littegrann på og derfor var nøye på at de ikke flytter den enda lenger, så hadde jeg ikke vært særlig bekymret.

Det er kanskje misantropisk, men jeg tror veien er kort fra at oppegående foreldre tracker femåringer og gjør dette "normalt", til at søttenåringen får en tracker gjemt i sekken av noen som kanskje ikke er direkte slemme, men som tenker at "alle andre gjør det jo" uten å se forskjell på situasjoner, og så videre og så videre.

Og jeg synes det er en stor forskjell på at man faktisk følger barn og "overvåker" de på den måten, altså faktisk kontakt, enn at man har en device festet på de slik at man kan sjekke telefonen for hvor kidsa er.

Hva synes du om programmer som lar foreldre overvåke barnas databruk?

Gammel 11-07-13, 15:35   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva synes du om programmer som lar foreldre overvåke barnas databruk?

Tja. Umiddelbar reaksjon er at det er ugreit. At barna er klar over at loggen kan sjekkes når som helst og at filtere installeres på maskin er så klart riktig og lurt og greit.

Gammel 11-07-13, 16:12   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Jeg har aldri hørt om noen som har hatt babycall hos barna i mer enn babyalderen, men så henger jeg litt etter på slikt.

Igjen - det er ikke teknologien jeg har et problem med, og selvfølgelig finnes det mange situasjoner hvor det kan være riktig med en form for tracking.

Det er i hverdagslivet jeg synes det tipper over om man, uten at det egentlig er noen andre problemer enn et vimsete barn, tenker at det er normalt å feste en trackingdevice på et barn.

Jeg synes ikke det er sammenlignbart med å sjekke datalogg til barn når dette er kommunisert. (Ikke at jeg noen gang ennå har sjekket loggen, og jeg klarer vel ikke se for meg at det skulle bli aktuelt om ikke jeg ville "sikre bevis" ifht nettmobbing, sjikanering, utnytting et cetera, det er jo ikke for å sjekke hva ungen holder på med til vanlig? Det kommer i så fall på nivå med å lese dagboka, om det er slik man definerer "sjekke loggen".)

Gammel 11-07-13, 16:21   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg har aldri hørt om noen som har hatt babycall hos barna i mer enn babyalderen, men så henger jeg litt etter på slikt.

Igjen - det er ikke teknologien jeg har et problem med, og selvfølgelig finnes det mange situasjoner hvor det kan være riktig med en form for tracking.

Det er i hverdagslivet jeg synes det tipper over om man, uten at det egentlig er noen andre problemer enn et vimsete barn, tenker at det er normalt å feste en trackingdevice på et barn.

Jeg synes ikke det er sammenlignbart med å sjekke datalogg til barn når dette er kommunisert. (Ikke at jeg noen gang ennå har sjekket loggen, og jeg klarer vel ikke se for meg at det skulle bli aktuelt om ikke jeg ville "sikre bevis" ifht nettmobbing, sjikanering, utnytting et cetera, det er jo ikke for å sjekke hva ungen holder på med til vanlig? Det kommer i så fall på nivå med å lese dagboka, om det er slik man definerer "sjekke loggen".)

Det er ganske mange som mener "se hva slags sider ungen har vært innpå" med å sjekke loggen. Jeg har heller aldri følt behov for det, men jeg vet etter diverse foreldremøtesamtaler at det ikke er helt uvanlig å sjekke den loggen jevnlig.

Det er en utfordring med unger å slippe taket litt etter litt. Jeg sitter og tenker på om jeg kan definere noen alder for min egen del hvor det hadde vært helt uaktuelt med en peiledings på ungen. Jeg tenker uansett ikke på bruk noe annet enn i nødsfall bare så det er sagt. Poden min var vel åtte da jeg ønsket meg noe sånt.

Gammel 11-07-13, 16:37   #19
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Mens dersom det var godtatt til bruk for demente, psykisk utviklingshemmede og andre med spesielle behov, så hadde kanskje terskelen vært høyere for å bruke det for å overvåke mennesker som ikke tilhører disse grupperingene.

Det blir tillatt fra 1.9.13.

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Igjen, det er det som bekymrer meg etter å ha jobbet endel med teknologi ift mennesker med redusert kognitiv kapasitet. De rundt har i liten grad reflektert over hva det innebærer og hvor stor grad av informasjon man faktisk får.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 16:46   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Det blir tillatt fra 1.9.13.

Igjen, det er det som bekymrer meg etter å ha jobbet endel med teknologi ift mennesker med redusert kognitiv kapasitet. De rundt har i liten grad reflektert over hva det innebærer og hvor stor grad av informasjon man faktisk får.

Men går det over hodet an å tenke seg å ha noe som ikke er kontinuerlig påskrudd, men som kun brukes i nødsfall? Jeg kunne ikke tenke meg å ha noe som fulgte med hvor ungene var og som pep når de gikk utenfor lovlig grense tror jeg. Det får jeg grøsninger av. Uten å helt kunne si hvorfor jeg heller i og for seg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:49.