|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolevesker til 11000
Sist redigert av Njulaif : 27-02-13 kl 13:09. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men sjølv om DU med ditt forbruk og økonomi syns det er hinsides så treng jo ikkje det vere fasiten?
|
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Skolevesker til 11000Digresjon: Det første jeg oppdaget på FP var ikke velformulerte meninger og interessante diskusjoner, det var barneklærshoppingtråden. Jeg var imponert over mengden barnemerkeklær som ble kjøpt inn. /digresjon.
|
|
|
#4 |
|
Ferdiglada
|
|
|
|
#5 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
5000? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Som Snipa sier, ca 5000 kroner. Og det syns jeg absolutt er en vesentlig forskjell. En annen forskjell er ytelse. Man krever mer av et plagg som skal holde varmen inne, vannet ute, tåle aking på asfalt, klatring i trær og krabbing i sandkasser enn ett som skal holde deg varm (med glidelåsen åpen) til og fra skolen.
|
|
|
#7 |
|
Endelig mamma
Er det virkelig noen som opplever det? Wow... Skjønner jeg har mye å "glede" meg til.
|
|
|
#8 |
|
Ferdiglada
Og det var egentlig poenget mitt, eg veit det skille 5000,- kroner. Men prinsippet er jo det samme; det er det som er ansett som det beste å ha. Eg ser jo at kvalitet blir dratt fram, men det er vel både testar og anna som har vist at billige barnedressar er vel så bra som dei smelldyre. Og Nøstebarn? Er virkelig den ulla så mange gangar bedre enn rema-ull eller blir Nøstebarn også en hype på linje med CG og Mulberry?
|
|
|
|
#9 |
|
Borte
|
Sv: Skolevesker til 11000Jeg er vokst opp i en familie med veldig mye bedre økonomi enn nesten alle andre jeg kjente, jeg fikk masse fint og har hatt økonomisk støtte hjemmefra som andre bare kan drømme om i hele ungdommen og delvis i studietiden og har likevel hatt full kontroll på egen økonomi fra jeg begynte et selvstendig liv. Jeg syns likevel ikke det at det gikk bra med meg er noe fruktbart argument når det er et økende samfunnsproblem at ungdom ikke betaler kredittgjeld, tar opp forbrukslån og får stadig høyere inkassogjeld.
|
|
|
#10 |
|
Ferdiglada
Sv: Skolevesker til 11000Og en eventuell Nøstebarn/Reima/{insert andre kule merker som eg ikkje kan fordi det er 8 år sidan eg hadde baby}-hype er det i alle fall UTELUKKANDE foreldra som må ta ansvar for
|
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Sv: Skolevesker til 11000Poenget er at for de aller fleste vil en billig vinterjakke fra for eksempel HM eller enda billigere kunne oppfylle kravet til "holde varm til og fra skolen". Mange velger likevel å kjøpe noe som er litt dyrere fordi de opplever at de får bedre passform og kvalitet. Nøyaktig hvor skillet mellom "litt dyrere, men verdt det fordi man får et bedre produkt" og "avsindig dyrt" går vil vel komme an på totaløkonomien og hva man har blitt vant til å bruke på klær til et barn som vokser.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Skolevesker til 11000Jeg har også reagert på hvor mye endel klær blir hypet opp i forhold til kvalitet og egenskaper. Greit nok at kanskje barna holder seg litte granne tørrere eller bitte litt varmere i reima, nøstebarn el. Men jeg ser for meg at det er viktigere dersom man tilbringer dagevis på vidda enn når ungene skal være ute et par timer i barnehagen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Borte
|
Sv: Skolevesker til 11000Jeg har aldri hørt noen barnehagebarn som har mast etter Reima eller Nøstebarn, så jeg syns det er en viss forskjell utover den åpenbare prisforskjellen. Det er kanskje mer et press blant voksne enn blant barn? (Det eneste stedet jeg har hørt om Nøstebarn er på foreldreforum faktisk). Jeg tror det var Katta som nevnte barneshoppingtråden, og jeg har også lagt merke til den og at den er veldig orientert mot merker - samme med barnevogntrådene. Jeg syns jo at det stiller seg litt annerledes hva voksne mennesker velger å handle til barna sine helt selvstendig, og Reima til 1500 ER jo et mer spiselig valg rent forbrukermessig enn en boblejakke til 7000. Det jeg er mest opptatt av er at ungene har dress og jakke, ikke Reima og Canada Goose. Og 7000 for en boblejakke er helt uaktuelt til noen i vår familie fordi de rett og slett er for mange penger til den typen slitevare.
|
|
|
#14 |
|
Endelig mamma
Men sett i lys av argumentene om hvilke verdier man lærer barna, som flere poengterer lengre opp i tråden, så synes jeg ikke at det er urelevant i det hele tatt. Man kan jo selvsagt diskutere hvor tidlig barna legger merke til sånt, men sett i ly av moten om lipgloss i ditt barns barnehage er det tydeligvis ganske tidlig.
|
|
|
#15 |
|
Borte
|
Jeg sier ikke det er irrelevant, jeg heller, men det er en forskjell på 1500 og 7000, på voksne og barn og på barn i forskjellig alder. Jeg har heller ikke forfektet at barn ikke skal få noenting dyrt eller fint eller med merke på. Alle sånne ting er jeg tilhenger av å kalibrere mot jevnaldrende, men eksepsjonelt dyre vaner må man være oppmerksom på at kan være særs vanskelige å oppretteholde når man går inn i voksenlivet og der har man som forelder et ansvar. Det at både luksusforbruk og inkassogjeld blant unge øker sterkt hvert eneste år er et tegn på at mange har en jobb å gjøre. De som er normalt måteholdne og bevisst på hva som er overdrevent luksusforbruk har jo antakelig kommet langt, men det er altså stadig flere unge som går i den berømmelige luksusfellen.
|
|
|
#16 |
|
Borte
|
Sv: Skolevesker til 11000Hilsen Røverdatter som jobber med utvikling av inkassoløsninger og nå føler seg totalt ensporet.
|
|
|
#17 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Skolevesker til 11000Egentlig er det nesten skumlere signaler å gi barn/ungdom at man begrunner alle slike mer eller mindre luksusinnkjøp med at det er nødvendig for å få god nok kvalitet enn at man er ærlig på at dette er litt ekstravagant. Det er ikke helt uvanlig at tenårigner/unge voksne har et litt forvrengt bilde av hva som er regnet som basisbehov i en husholdning.
|
|
|
#19 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Skolevesker til 11000Jeg tror virkelig ikke de fleste kommer til å svelge kamelen om å kjøpe jakke til 7000 til fjortisen. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia