Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julebakst - 2012!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-12, 22:27   #1
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Sv: Julebakst - 2012!

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Ser sånn ut

Jeg kjøpte på meny og jeg trengte et glass til denne oppskriften.

Kan denne fluff'n utelates eller erstattes med noe annet? Har veldig lyst til å lage dette til jul.

Gammel 28-11-12, 23:01   #2
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Kan denne fluff'n utelates eller erstattes med noe annet? Har veldig lyst til å lage dette til jul.

Det finnes oppskrifter på hvordan man lager hjemmelaget marshmallow fluff på nettet. Men jeg garanterer ikke resultatet altså.

Vil tro at du også kan prøve med italiensk marengs. Det virker som om det er noenlunde det samme http://www.passionforbaking.com/blog...iensk-marengs/

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 22:39   #3
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

:sikler:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 22:41   #4
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Å kjære vene, det så himmelsk ut !

Gammel 17-11-12, 22:42   #5
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

I morgen skal vi bake kakemenn, litt tidlig, men pytt pytt. Får dem ikke til selv, smaker ikke godt, så i år har jeg kjøpt en kjempegod ferdig deig ("hjemmelaget på bakeri") som vi skal bruke. Vet den er veldig god.

Gammel 17-11-12, 23:46   #6
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Var det ikke noen som mumlet noe om en oppskrift på honninghjerter? Det høres så godt ut. Er det myke eller harde kaker?

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 11:52   #7
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Smultringer, det har jeg så lyst å prøve å lage.(redd for å brenne meg.)
Husker oldemoren min sto hver jul med smultgryten og laget smultringer.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 14:34   #8
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Smultringer har jeg også tenkt å lage i år! Jeg lagde glutenfrie den første jula jeg levde glutenfritt, og har savnet det siden, men det har liksom vært nok av annet å ta av.
Men hvordan er det å fryse dem? Fløyel? Blir de like gode? og hvordan tiner man dem? Bare lar dem ligge i romtemperatur?
En kollega av meg fryser all julebakst, også tørre småkaker, men det tør jeg ikke ta sjansen på, altså.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 18:01   #9
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

En kollega av meg fryser all julebakst, også tørre småkaker, men det tør jeg ikke ta sjansen på, altså.

Eh, så klart fryser vi alt. Vi har til og med bakt noe i dag, og skal ikke ha det liggende i skapet fram til jul. Absolutt alt fryser vi. Vi tar opp noen timer før vi trenger det, og lar det tine på fat.
(og kaker vi har tatt opp som blir igjen har vi i kjøleskapet).

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 23:35   #10
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men hvordan er det å fryse dem? Fløyel? Blir de like gode? og hvordan tiner man dem? Bare lar dem ligge i romtemperatur?

Smultringer og kransekake fryser jeg.
De små tørre-kakene som f.eks. goro, berlinerkranser, pepperkaker og krumkaker fryser jeg ikke.

Smultringene syntes jeg blir gode bare ved å la de tine på kjøkkenbenken.
Man kan også hive de inn i ovnen på 100 grader noen minutter for å få litt varme, men slettes ikke nødvendig. Jeg fryser ned 15 stk pr pose, så de rekker ikke å bli "gamle" på benken her.

Gammel 18-11-12, 14:36   #11
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Smultringer, det har jeg så lyst å prøve å lage.(redd for å brenne meg.)
Husker oldemoren min sto hver jul med smultgryten og laget smultringer.

Det er virkelig ikke noe å være redd for. Man bruker en stekepinsett og/eller en hulsleiv. Og så har man lokket lett tilgjengelig i tilfelle brann, men det skal også mye til.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 22:52   #12
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har bakt kakemenn i dag. De ble veldig gode.

Gammel 18-11-12, 23:45   #13
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Vi venter nok med baking til jeg er ferdig med eksamen, så ikke så mange sorter i år (eller det spørrs hvor flink student jeg er ).

Pepperkaker (IKEA-deig)
Hvite kakemenn- hvis jeg får tid
Brente mandler
Hjemmelaget snickers
Også vil jeg prøve en ny oppskrift: kolakaker el. SB.
Krumkaker, men det tar jeg evnt. i romjulen tenker jeg.
Ja, også kjøper jeg nok ett parti ferdige smultringer.

Gammel 23-11-12, 22:06   #14
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

18 ringer kransekake (kransekakepinnene ble spist av "noen" idag), Goro og rullekake er klart. Kransekaken ble vanvittig god! Veldig enkelt å bake kransekake med kjøttkvern.

Gammel 28-11-12, 12:16   #15
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

- Sarah Bernhardt i langpanne
- Divines kolakaker
- Aniskringler til helgen
- Rocky Road konfekt
- Sjakkruter
- Franske makroner

Får av mamma:
- Kokosmakroner

Kjøper:
- Pepperkaker
- Smultringer

Det holder sikkert.

Gammel 28-11-12, 12:56   #16
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Jeg er ikke så glad i julekaker, men jeg liker lukten og stemningen, så litt må jeg bake. Dessuten ser jeg for meg at småen nå er stor nok til å delta i bakingen med entusiasme, og det må jo være stas.

Skal bake:
Mørlefse
Krumkaker
Pepperkaker (tenkte å prøve oppskriften Blå la ut i en annen tråd)
Kokosmakroner

Muligens havreflarn eller stjerneaniskaker, får se.

Gammel 28-11-12, 13:18   #17
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her skal det lages:
Pepperkaker(lager deigen selv, liker de best)
"Julemuffins"; gammel oppskrift, små muffins med rosiner og sitron. Har hatt dem til jul hvert år så lenge jeg kan huske.
Rundstykker til julefrokosten og helst ett par frokoster til.
Julebrød - med både sukat og rosiner, står på frokostbordet julaften.
Delfiakake

Ellers skal mamma ta med lefser.

Tenker denne gangen bake en kake eller to som pavlova og brownies i løpet av juletiden istedenfor alt det små.

Gammel 28-11-12, 21:52   #18
millact

Standard

Acino: Deler du oppskrift på julebrød med oss?

Gammel 28-11-12, 23:43   #19
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Acino: Deler du oppskrift på julebrød med oss?

jupp, det kan jeg:
Lager to brød i gangen av følgende oppskrift:

100g meierismør
4dl melk
1pk tørrgjær
2ts kardemomme(jeg bruker nok litt mer enn det)
1l hvetemel
1dl sukker
4dl blanding rosiner og sukat(jeg bruker sikkert litt mer der også).

Former to brød som jeg hever på bakeplate. Liker at formen ikke er firkanta men litt avrunda(men ikke rund som melkekake, mer som en liten kneip i formen). Pensler med egg/melk. Midt i ovnen 210grader 20-30minutter.

Sist redigert av Acino : 29-11-12 kl 19:43.
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-12, 00:45   #20
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg håper jeg skal rekke å prøve mange nye oppskrifter i år, men de som MÅ være med er:
Kakemenn
Kolakaker (IKKE Divines oppskrift, de fallt ikke i smak her i huset de ble alt for søte)
Konfektkaker
Sandnøtter
pepperkaker

Har noen oppskrift på skriverfruens? Finner ingenting når jeg googler.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:50.