|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn
Noen folk har jo faktisk mer kapasitet enn andre også, da.
![]() |
#2 |
Borte
|
![]() |
#3 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnMen jeg har aldri hørt heismontører, flygeledere eller off-shore-arbeidere bli bedt om å vise moderasjon i sine lønnskrav. Men sykepleiere og førskolelærere, som tjener halvparten av det disse gruppene gjør, de må vise moderasjon og ikke være grådige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
Forskjellen er jo at det ikke er særlig mange heismontører, flygeledere eller off shore-arbeidere. De gjør ikke den store forskjellen når det kommer til inflasjon og overoppheting av økonomien. Det gjør derimot sykepleiere og førskolelærere.
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
Nei, tvert om. Lærere bør få ræva i gir i forhold til rettighetene sine asap. Gi slipp på den håpløse holdningen om at man for enhver pris ikke skal la arbeidsgiver si opp de som ikke duger. Dernest bør de kreve knallhardt lønn for de timene de faktisk jobber, og skikkelig lønn. Ikke noe avspaseringstull som er så diffust at det er umulig å skjønne hva som er lønn, hva som er et gode og hva som er en ren fornærmelse. Til sist bør de kreve utstyr som virker og bedre orden på alt fra a til om ikke å, så ihvertfall z. |
![]() |
![]() |
#6 |
Librocubicularist
|
Eg synest dette er eit mykje riktigare fokus, enn å samanlikne lønnsgrupper og ulike yrker også. Rett til avspassering for faktisk arbeidstid og ikkje idealtid, ville for eksempel gjort at heller ikkje lærarar jobba 12 timers-dagar utan å få betalt for meir enn dei 9 timane ein skal jobbe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnJeg er klar over det Tjorven, men du må være enig i at det er usmakelig når folk som tjener nærmere en million i året streiker. Herlighet, jeg tjener ikke en halv engang, og jeg synes det nærmest er pinlig at jeg streiker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mye jeg er uenig i som er skrevet i denne tråden, men dette er jeg enig i!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnJeg har ikke voldsom sympati for flygeledere som streiker, nei.
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Heismontørene tjener bra. Men her er det vaktordninger, svært variable arbeidstider og mange har nok perioder borte fra hjemmet når det jobbes med installasjoner som firmaet de jobber for har fått oppdragene med.
![]() |
#11 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnJeg hadde hatt mye større sympati med de streikende om det var snakk om færre elever pr kontaktlærer, evt tillegg for å være kontaktlærer for 10 og 10 elever. Og mer leseplikt og mindre undervisningsplikt i norskfaget, og øke lønnsstigen, slik at ikke topp var etter 16 år, kanskje heller etter 40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Librocubicularist
|
Det er forskjell på kva nivå og kva fag ein underviser i. Sjølv er eg norsklærar på Vgs, og skal sette (og dokumentere) tre karakterar pr. elev. Dette genererer mykje ubetalt overtid. Men eg har kollegaer i andre fag, som opplever at dei underviser 20*45 min i veka, og har mykje disponibel tid når dei ikkje har undervisning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Librocubicularist
|
Eg og. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnSå Norsk-lærere bør få mer i lønn enn andre lærere? Høres jo logisk ut da? ;-) Men etter logikken ellers fra en del her skal man jo bare få samme lønn siden man har samme utdannelse og samme "yrke"...
![]() |
#15 |
Ser lyst på livet
|
Ikke mer lønn, men færre undervisningstimer. Evt færre elever i hver klasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Librocubicularist
|
Eg synest det burde vere rom for å gjere forskjell, og det har eg nemnd eit par gonger i desse trådane. Eg ville ikkje trivst meir i jobben min, dersom eg hadde hatt 100.000 meir i lønn. Eg ville trivst betre, dersom alt det "usynlege" arbeidet hadde hatt ein plass i den normale arbeidsdagen. Mindre grupper og mindre undervisningstid, ville gjort det mogeleg å faktisk følgje opp einskildelevar! Dette trur eg gjeld andre grupper også, som kontaktlærarar på barnetrinnet. Det er påfallande at medan vi norsklærarar svetter over tentamensbunkene og knapt har tid til å ta lunsj, fordi vi skal sette 180 karakterar, sitt kollegaer på yrkesfag og seier at det er så deilig dei siste vekene, fordi nå er dei jo ferdige med å gjere jobben sin. Men for mange av dei dyktige lærarane på yrkesfag med erfaring frå næringslivet, er ikkje lønna konkurransedyktig. Det same gjeld realister. Så eg skulle ønske at det var rom for å differensiere. Arbeidstid, eller i mitt tilfelle fritid, er mykje meir verd enn lønn for ein del faggrupper. Men ei løysing som gjer forskjell på folk, ville aldri Utdanningsforbundet gått med på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnKlok bai.
![]() |
![]() |
#20 |
Librocubicularist
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|