|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?
Fordi det er ulovlig. Hvorfor de er ulovlig, er jeg derimot ikke aldeles sikker på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#124 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Det er vel av hygienegrunner. Vi har jo sett hvordan det går når folk tar med asken hjem: de kaster den ut motvinds så de får den i fjeset, mister lokket på biltur, så kupeen blir fylt av aske, mister den i akvariet... :ser for mye film:
![]() |
#125 |
ræv med ører
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Jeg har vært på krematorium og sett prosessen fra lik til aske, og kan ikke se at det skal være uhygienisk på noen måte- jeg kan liksom ikke se at noen skal legge seg bort i om jeg vil bruke den som blomstergjødsel eller som kattesand eller gud vet hva. :ser mye film og har god fantasi i tillegg:
![]() |
#127 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Min manns bestemor, en heller eksentrisk dame, kan man vel kalle henne, hun tok i sin tid Hurtigruten fra Bergen til Kirkenes. Med på turen, var hennes mor. Moren hadde bodd alle år i USA, men hadde ønsket å ta Hurtigruten. Det hører med til historien at moren, hun var med i form av aske i en urne. Ja, ja, hun kom seg i det minste med båten til slutt.
![]() |
#128 |
kross
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det skjønner jeg godt kan være vanskelig, ja - nå tolker jeg litt, men hvis jeg forstår deg rett ga hun deg på eget initiativ mange påminninger om sin egen dødelighet, som kanskje fikk opp mange vanskelige tanker og følelser hos deg som barn? Og nå føler jeg behov for å nyansere litt: Vi har snakket om dette totalt kanskje fem ganger, og kun i sammenhenger hvor sønnen min selv har tatt opp temaet at jeg skal dø en gang. Jeg har ikke tvunget dette på ham, det har kommet som en naturlig del av samtalen rundt at jeg faktisk skal dø en gang, på hans initiativ. Jeg tror det er riktig å svare rett fram og konkret når barn tar opp dette temaet. Og det er ikke snakk om andre ønsker enn at jeg gjerne vil bli begravet økologisk - jeg har ikke lagt noen andre føringer.
![]() |
#129 |
kross
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ser poengene dine, Hattifnatten. Takk for innspill til deg og andre, ser jeg skal gå noen ekstra runder med sønnen min neste gang han tar opp temaet - sikre meg at han ikke opplever dette som et "krav", for eksempel.
![]() |
#130 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Høres ut som om du har et langt mer reflekter forhold til dette enn min mor. Hun hadde ikke mange urimelige krav, men det var mer måten det ble framlagt på. Mer som en slags trussel. At jeg ikke måtte glemme at hun skulle ha en bestemt sang i begravelsen sin. En sang jeg forøvrig fikk av henne til min konfirmasjon
![]() |
#131 |
ctrl+z
|
Dette skjønner jeg så inderlig godt. Vi har reservert gravstedet ved siden av vår sønns grav og det føles merkelig rett. Hvorfor det ble så viktig vet jeg ikke, men det er godt å vite at det er "i orden".
Det er ikke alltid så lett å forklare hva som kjennes riktig. Jeg er ikke personlig kristen, men det er likevel viktig for meg å "råtne ved siden av" (som du så sjarmerende sier) sønnen min. Det er ikke alle som tenker rasjonelt rundt disse tingene.
It takes a forum to raise a child Sist redigert av Blondie : 03-02-12 kl 20:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Ute på tur
|
Dette tror jeg er ganske vanlig. Onkelen min døde i en bilulykke når han var 20 og besteforeldrene min reserverte 2 graver ved siden av han. Så døde tanten min også, ung og før besteforeldrene mine, og da ble hun også gravlagt der, og bestefar ville kremeres for å "lage plass". Nå ligger de alle fire der og det er på en merkelig måte fint å tenke på.
![]() |
#133 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?For meg var det også viktig å få foreldrene mine "sammen igjen", selv om jeg tror null og niks på at noen av dem merker noe til det. For meg er det en sånn merkelig ting jeg ikke kan redgjøre for på noen god måte, det bare er sånn. Jeg vet at om ungen min skulle dø, hadde jeg ønsket veldig sterkt at han fikk ligge i nærheten, helst i samme grav, men det tror jeg er umulig siden onkelen min "eier" den.
![]() |
![]() |
#134 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Det eneste som fikk meg til å gråte i bestemors begravelse var at vi gravla henne ved siden av bestefar. Her hadde han klart å slippe unna henne, så kom vi og gravde henne ned ved siden av han.
![]() |
#135 |
frakoblet
|
In vino veritas Sist redigert av safran : 04-02-12 kl 08:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Jeg er innmari dårlig på å besøke gravsteder i ettertid. Selv om jeg var fryktelig glad i vedkommende så betyr ikke gravstedet så mye for meg. Det tror jeg nok kanskje hadde vært annerledes om det hadde vært barn, mann, søsken eller andre veldig nærme unge som døde under tragiske omstendigheter/sykdom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
Tragisk |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Gravferdsstøtte når avdøde er under 18 år skal da automatisk søkes om av begravelsesbyrået? Trodde det var automatikk i det ble søkt NAV ved første henvendelse. Likevel dekker jo ikke dette alt, det gjorde hvertfall ikke det for oss. (men det gjorde at vi kunne slippe å tenke så veldig mye pris når vi skulle velge gravsten.)
![]() |
#139 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Vi søkte ikke selv, da vi gravla veslejenta. Det var begravelsesbyrået som opplyste om gravferdsstønaden for oss, og som fortalte at de kom til å søke, da det var automatikk i dette.
![]() |
#140 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
Om det er automatikk i dette er jeg litt usikker på, men jeg er ihvertfall inderlig glad for at begravelsesbyrået både informerte oss om den støtteordningen og gjorde hele jobben. Vi hadde liksom mer enn nok med å puste i den forferdelige tiden der, så det er bra at noen kom utenfra og hjalp oss med dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|