|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Passiv
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?
Jo. Jeg skrev noe mer generelt og brukte dermed noe mer dempede begreper da jeg var ute etter prinsippet. |
![]() |
![]() |
#122 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg følte det nok også veldig slik. Det store "hvordan er det mulig"-spørsmålet, ble på en måte besvart. Min erfaring med paranoide personligheter, så stemmer hans tanker om seg selv og andre også veldig bra, dog veldig mye mer ekstremt. De kan være ytterst velfungerende på noen områder, men helt skakkjørt på andre. Man kan også leve tett innpå en person og ikke innse at noe er galt, før det bikker over. Man tror bare personen er sær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Skal rømme
|
Jeg skjønner hvordan du tenker tror jeg, men jeg tror ikke vi kan bruke de prinsippene på så alvorlig syke. Ofte kan innsikt være veldig merkelig plassert, de har innsikt på noen ting, men ikke på andre osv - og jeg mener nok at en ikke kan sette sånne ultimatum - skjønner du _det_, så må du skjønne _det_ liksom. Ellers er jeg enig i at man bør sette krav til folk selv om de er syke, men schizofreni er en veldig tung greie, en av de aller tyngste psykiske lidelsene man kan ha, og jeg tror man også er nødt til å litt begrensede forventninger. Ville du forventet at en med Alzheimer skulle skjerpet seg fordi hun jo husket veien til do i går?
![]() |
#124 |
Glamorøs
|
Nå er det noen fagfolk som stusser også da.
![]() |
#125 |
Passiv
|
Men det er vel like fullt fagfolk som uttaler seg basert på det de har lest i avisen og hørt om saken, ikke en rekke samtaler med siktede og hans nærmeste krets og utskrift av politidokumentene. |
![]() |
![]() |
#126 |
Passiv
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg ville ikke krevd hukommelse av en alzheimerpasient, nei. |
![]() |
![]() |
#127 |
Einsam
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Skal rømme
|
Nei, man velger ikke å få bli så dårlig som mulig, man velger ikke å få schizofreni. Man gjør det man føler at er rett, og så vet man ikke at man tar feil. På tross av at man skjønner at man må holde ting skjult. Men se A beautiful mind du.
![]() |
#129 |
Glamorøs
|
Absolutt. Det var ikke ment som å så tvil om de sakkyndiges kredibilitet, men som et svar på Pelles innlegg om "legfolk som synser". Jeg har ikke kunnskap nok til å vurdere deres avgjørelse, verken basert på det som har kommet frem i avisene, eller fagkunnskap.
![]() |
#130 |
Passiv
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg lager en avsporing jeg, dette er en abb-tråd, jeg lurer litt mer generelt. |
![]() |
![]() |
#131 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?En av dudene på P2 i går sa noe om at ABB sannsynligvis ikke ville forstått en straff. Det ville ikke ha noe for seg å bare sperre inne, fordi han er så syk (ifølge rapporten) at det ikke vil ha noen effekt. Vi snakker om en mann som syns han er egnet til å styre landet, og som syns han er den beste ridderen verden har sett siden andre verdenskrig
![]() |
#132 |
Leser
|
Jeg vil si at hovedforskjellen mellom fengsling og tvungen opphold i psykiatrisk innstitusjon er at fengsel skal ha (i teorien, vet ikke hvor godt det er gjennomført i praksis) mulighet for rehabilitering og tilpassning til samfunnet utenfor. I psykiatriske institusjoner er det mye strengere, man har på en måte oppgitt håpet om at de som er der kan vende tilbake til samfunnet.
![]() |
#133 |
Skal rømme
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Jeg syns heller ikke at det var åpenbart, men så har jo de som skrev rapporten fått enda mer innsikt gjennom sin utredning. Jeg vet jo litt om disse tingene fra før, og jeg tenker jo nå at jeg burde ha skjønt at det var noe sånt før, at det ikke bare var politikk - når han har skrevet et så utfyllende og vasete manifest,ville at regjeringen skulle gå av, trodde at han skulle bli drept/torturert i av norsk politi/fengselspersonale etc. Men jeg tror jeg, og flere med meg, var litt for opphengt i dette høyreekstremistiske miljøet og hvor farlige de er. Altså, de er fortsatt farlige, men dette ser ut som at en gærning bare har plukket en del av ideene deres og gjort noe (enda mer) sykt ut av det. Jeg tror at en litt mer venstreorientert schizofren sikkert funnet på tilsvarende sykt med venstre-ekstremistiske ideer.
![]() |
#134 |
Skal rømme
|
Altså, det er ikke sant at alle psykiatriske institusjoner har oppgitt håpet om at de som er der skal vende tilbake til samfunnet. Tvert i mot. Det finnes enkelte rene "oppbevaringsanstalter" av folk som ikke kan greie seg selv eller som vi ikke vil ha ute blant vanlige folk, men jeg vil si at de fleste jobber mot at pasientene skal få sykdommen mest mulig under kontroll, og deretter kunne bo alene og greie seg mest mulig selv - med støtte fra ute-team feks eller andre ordninger. Jeg har selv jobbet på en post for rehabilitering av unge schizofrene, og flere av de flyttet ut og bodde for seg selv etter en tid der - det kan faktisk gå. Men det er først når sykdommen har roet seg og de har funnet frem til effektiv medisinering og mestringsstrategier overfor tilbakefall osv. Mange går litt frem og tilbake mellom vrangforestillinger og sykdomsinnsikt/reell virkelighet. Plutselig en dag kan de få for seg at de klarer seg uten medisin, så slutter de med den, og så er de utpå igjen helt til de fanges opp osv.
![]() |
#135 |
Glamorøs
|
Vel, da skulle vedkommende være ganske mye mer venstre-ekstrem, enn "litt mer venstreorientert", gitt.
![]() |
#136 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Det blir litt som om det står en forbryter klar til å angripe barna dine. For deg framstår trusselen så nær, så reell og ingen kan hjelpe deg. Du må ta affære selv. Konsekvensen vil bli at barna dine blir trygge. Deg selv spiller ingen rolle. Du slår forbryteren i hodet med noe, og han faller om - dør. Du kan puste lettet ut. Faren er over for barna dine. Samme hva som skjer med deg selv, så vet du at de er trygge. Du måtte handle. Du måtte gjøre noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Passiv
|
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?Generelt så skal man vel ikke delta som åker hvor så ekstreme meninger kan plantes uansett hva temaet for galskapen er, tenker jeg. |
![]() |
![]() |
#138 |
Yes, we can!!
|
Wix skrev da også "venstreekstrem" og ikke "venstreorientert"?
![]() |
#140 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2011
![]() |
![]() Sv: ABB ikke strafferettslig tilregnelig, hva tenker du om det?At ABB ble funnet som ikke strafferettslig tilregnelig var ikke uventet.
![]() |
|
|