Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-11, 13:13   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Så fremt de to første og siste bokstavene i ordet er plassert riktig, sies det at man skal være i stand til å tyde ordet. Men det gjelder kanskje ikke nordlendinger? /

Gammel 27-08-11, 13:26   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I selve Oslo snør det vel ikke så mye? Altså, det er jo snø, men ikke noe mot der jeg bor en halvtime nord for Oslo.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 13:51   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

I selve Oslo snør det vel ikke så mye? Altså, det er jo snø, men ikke noe mot der jeg bor en halvtime nord for Oslo.

Det snør en del i Oslo også, hvert fall de siste par åra. Hvordan forholdene var way back then, aner jeg ikke. Jeg bor ikke i Oslo nå heller, men jeg bor nærmt nok, og vi har MYE snø.

Gammel 27-08-11, 13:34   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Bergen er en aldeles fantastisk flott by. (Og full av hyggelige mennesker.)

Likevel - hadde det stått mellom Bergen og Oslo for min del (og se da bort i fra at jeg har alt av familie og nære venner i og rundt Oslo) - så hadde jeg likevel landet på å bo i Oslo, og det på grunn av været. Jeg blir direkte mollstemt av regnvær, jeg takler ikke regn.

Jeg hater snøen og, men blir ikke mollstemt av den. Snøen er lys, snøen er tørr, og snøen går over og jeg blir så utrolig lykkelig når den forsvinner - regn er grått og vått og trist. Regn har man hele året.

Gammel 27-08-11, 14:51   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fra Stvgr, men valgte meg Oslo for studier og bestemte meg allerede da for å bo i Oslo-området. Det var hovedsakelig pga. jobbmuligheter. Jeg liker Oslo og jeg liker at man ikke trenger å bo i Oslo for å føle seg som en del av Oslo - man kan bo i provinsen rundt Oslo og likevel jobbe i Oslo og bruke kulturtilbudet i Oslo. Bare fordi kollektivtilbudet mange steder er veldig bra. Det er en helt perfekt kombo for oss, vi bor helt på grensa til marka og tar på oss skiene utenfor inngangsdøren og likevel jobber vi i sentrum og drar ofte på kino og kafé i sentrum.

Gammel 27-08-11, 15:48   #6
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Veronal: det stemmer jo det - det er sikkert fint rundt Oslo Men det er jo likt med Bergen også da, vi bur "på landet", i ein annan kommune, men jobbar i byen og brukar byen, føler sterk identitet til byen. Tar 30 minutt inn til sentrum.

Det er mellom 5 og 6 landlege kommunar rundt Bergen, som alle brukar byen på denne måten. Bergen har eit veldig stort omland som brukar byen. Heiar på Brann gjer dei også.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 15:48   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vært endel snø de siste åra, men det har ikke akkurat hatt store innvirkninger på "viktige veier", kollektivtrafikk og generell framkommelighet altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 15:50   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syrin: Det tar ikke 30 min inn til Oslo sentrum for dere i Bergen-provinsen.

Gammel 27-08-11, 15:50   #9
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Syrin: Det tar ikke 30 min inn til Oslo sentrum for dere i Bergen-provinsen.

Nei, det skal eg vere enig i
(men det er sjeldan at eg har noko i Oslo å gjere da...)

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 15:50   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Nei, ikke store, men innvirkninger har det, og det er det som skiller Oslo fra andre byer. Oslo må jo ha et sted å gjøre av alt snøen, og de enormt mye mer biltrafikk enn de har i f.eks. nord.

Gammel 27-08-11, 15:53   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, ikke store, men innvirkninger har det, og det er det som skiller Oslo fra andre byer. Oslo må jo ha et sted å gjøre av alt snøen, og de enormt mye mer biltrafikk enn de har i f.eks. nord.

I provinsen er man gode på snørydding! Det er fantastisk med snø om vinteren, den mørke perioden blir lys og fin med all snøen og det er gøy å gå på ski! Store snøfall kommer det ikke mange av og når snøen er ryddet så er det fantastisk flott.

Du har suv allerede, hvis jeg ikke tar feil? Hva venter du på, kvinne!

Gammel 27-08-11, 15:53   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke store, men innvirkninger har det, og det er det som skiller Oslo fra andre byer. Oslo må jo ha et sted å gjøre av alt snøen.

Selvsagt har det innvirkninger, men jeg ser ikke helt st det er unikt for Oslo? Og de voldsomme snøfallene som har rammet vestsiden av oslofjorden de siste åra har ikke rammet Oslo. Jeg innbiller meg at du bor i det området?

Gammel 27-08-11, 15:54   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvsagt har det innvirkninger, men jeg ser ikke helt st det er unikt for Oslo? Og de voldsomme snøfallene som har rammet vestsiden av oslofjorden de siste åra har ikke rammet Oslo. Jeg innbiller meg at du bor i det området?

Det er unikt for Oslo fordi det er en stor by, med mye mer trafikk enn de andre byene.

Gammel 27-08-11, 16:09   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men altså, jeg bor midt i Oslo, og du noen timer utenfor. Jeg forteller deg at det ikke har store innvirkningene. Selvsagt større enn i en by uten snø, men ingenting som gjør hverdagen særlig vanskelig utover et par timer.

Gammel 27-08-11, 16:14   #15
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Åh, snakker vi om snøen i de ulike byene nå?

Da kan jeg informere om at bergensere av prinsipp ikke måker snø.
Heller ikke veietaten eller hva det heter. Alle går ut i fra at snøen smelter i løpet av kort tid og at arbeidet dermed vil være fullstendig bortkastet.
Eller så salter de. Oppå 35 cm snø i ja

De siste to årene har det faktisk vært ordentlige snøfall her med varig snødekket landskap, og jeg har bedrevet tvangsopplæring av naboene.

Gammel 27-08-11, 16:18   #16
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Åh, snakker vi om snøen i de ulike byene nå?

Da kan jeg informere om at bergensere av prinsipp ikke måker snø.
Heller ikke veietaten eller hva det heter. Alle går ut i fra at snøen smelter i løpet av kort tid og at arbeidet dermed vil være fullstendig bortkastet.
Eller så salter de. Oppå 35 cm snø i ja

De siste to årene har det faktisk vært ordentlige snøfall her med varig snødekket landskap, og jeg har bedrevet tvangsopplæring av naboene.

Og så er det tydeligvis forbudt å måke eller strø fortau.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 16:27   #17
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Og så er det tydeligvis forbudt å måke eller strø fortau.

Åja. Hva er vitsen? Det skal jo regne i morgen!

Gammel 27-08-11, 17:28   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men altså, jeg bor midt i Oslo, og du noen timer utenfor. Jeg forteller deg at det ikke har store innvirkningene. Selvsagt større enn i en by uten snø, men ingenting som gjør hverdagen særlig vanskelig utover et par timer.

Ja? Jeg har ikke sagt at det har vært ødeleggende eller hatt fatale konsekvenser, jeg sier at det er mer problematisk enn i f.eks. Tromsø pga størrelsen på byen, antall mennesker i den samt mye trafikk. That's it. (Jmfr. diskusjonene og nyhetsoppslagene hver vinter.) Men jeg har ikke sagt at det er en big deal. Du er så ufattelig påståelig og kverrulerende, altså. Jeg spøkte litt med Lille Meg, det er alt. Og jeg bor ikke noen timer utenfor Oslo, til opplysning.

Sist redigert av Skremmern : 27-08-11 kl 17:38.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 17:41   #19
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Ja? Jeg har ikke sagt at det har vært ødeleggende eller hatt fatale konsekvenser, jeg sier at det er mer problematisk enn i f.eks. Tromsø pga størrelsen på byen, antall mennesker i den samt mye trafikk.

Nåja. Jeg husker nå at vi i Tromsø fikk beskjed om å dra hjem fra jobb, for det snødde så mye at brøytebilene ikke klarte å holde veiene åpne. Akkurat det har jeg fremdeles til gode å oppleve i Oslo.

Jeg spøkte litt med Lille Meg, det er alt.

Må jeg få minne deg om at du skrev om "absurde" mengder snø. Det er virkelig ikke absurde mengder snø i Oslo, altså! Det er først de siste par-tre årene jeg syns det har vært litt arbeidsomt å børste av trappa.

Forøvrig. Spøke? Med MEG? Var alt sammen bare tull? Ikke noe ektefølt hat? Bare mild spøking? :gjemme øksa bak ryggen: Oida. Hmm. Ja, da blir det jo noe annet.

Heeh. Klemz og sånn.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 21:35   #20
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Nåja. Jeg husker nå at vi i Tromsø fikk beskjed om å dra hjem fra jobb, for det snødde så mye at brøytebilene ikke klarte å holde veiene åpne. Akkurat det har jeg fremdeles til gode å oppleve i Oslo.

For noen år siden var det kolonnekjøring i nabobyen slik at folk skulle komme seg hjem. Vi HAR en del snø her altså.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:36.