Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-11, 08:46   #121
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Så nydelig! Jeg trenger noe som blomstrer sent, i dag er blomstringen slutt i juli i min hage. Hvis den blir høy og ikke klatrer - vil den ikke brekke sammen da, når den blir for tung? Eller står den støtt?

Det kan være lurt å binde den opp, evt sette opp et lite sånt ståltrådstativ foran/rundt. Tviler på at den brekker, men den vil jo kunne bøye seg nedover eller breie seg utover bakken hvis den ikke får støtte.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 09:14   #122
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Hva slags lys trives syrinhortensiaen i, Kanina?

Gammel 03-05-11, 09:18   #123
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Hva slags lys trives syrinhortensiaen i, Kanina?

Min står for det meste i skygge, men får litt kveldssol. De kan også trives i sol.

Gammel 03-05-11, 09:25   #124
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Takk! Da passer de perfekt langs bodveggen!

Gammel 03-05-11, 10:00   #125
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg er misunneleg på dere som alt har bed og planter dere kan flytte rundt og stelle med. Her er det kun ein halvdød plen endå, og ein ugrasåker som skal bli plen ein eller anna gong i løpet av våren/ sommaren. Det klør i meg etter å starta med bedet eg skal laga, men siden det vert liggande midt i "anleggsområdet", er det ikkje noko poeng i det før me er ferdig med gravemaskin og lastebil og alt.
Men til gjengjeld har eg god tid til å planlegga, og det er jo heller ikkje dumt.

Til no er planen å planta japansk kirsebær på nabogrensa, for å ta litt innsyn og pynta opp litt. Og så har eg lyst til å prøva meg på fersken eller aprikos, men då vert det vel veggtre.

Gammel 03-05-11, 10:11   #126
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Halvdød plen, det har vi og. Den var fin første sesongen, men de to siste årene har den bare vært pjuskete. Men vi har bestemt oss for at så lenge gutta kan leke på den så får det være. Den er på nedsiden av huset med skog som nærmeste nabo, så det er ingen som blir sjenert av at den ikke ser ut. En gang skal vi gjøre noe med den. Men jeg orker ikke tanken på at halve tomta ikke kan brukes en sommer. Det er viktigere at gutta har steder de kan være. Så da konsentrer vi oss om forsiden av huset, det som folk faktisk ser når de kommer til oss.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 12:31   #127
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg har beholdt roten. Og noen av pinnene på den andre klematisen. Som likevel må dø/flyttes nå når vi skal asfaltere innkjørselen på nytt.

Clematis kan du helt greit flytte, og det vil jo være kjempesynd å la noe så vakkert dø.

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Jeg vil skjule veggen med fargerike blomster.

Det var faktisk den opprinnelige planen fra landskapsarkitektvenn, med mange typer "villblomster" i en slags naturhage, Det blir bare, har jeg skjønt nå, for komplisert for en som ikke kan noen ting om blomster. Så nå må jeg gå for en lettvinn skjuling-av-kjedelig-grå-mur-løsning.

Hva med å plante et par New Dawn klatreroser? Det vil være nydelig mot en grå murvegg. Jeg tror de er omtrent de mest herdige rosene som finnes.

Eia: Jeg har en villvin rundt et gjerde, og den klatrer svært villig. Det kule med den er at den er så fantastisk om høsten, så om du har blomster foran som blomstrer tidlig og midsommer, så har du villvinen som tar over etter blomstringen. Den er lettstelt så det holder.

Lupiner er jo også ganske fargerikt da, og blir bittelitt høye. (Mine blir i hvert fall det. Men jeg mistenker at jeg kan ha brukt for mye gjødsel. ) Hva synes du om noe slikt?

Jeg hadde ikke skaffet meg lupiner frivillig. Derimot er jeg veldig glad for at jeg ble kvitt de som stod her (og spredde seg) da vi kjøpte hagen.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg anla et bed inntil en mur for to år siden (blir tredje sesongen nå), og jeg har knapt sett snurten av noe ugress på den tiden. Jeg har plantet flere klatreplanter innerst, og stauder ytterst. Mens jeg venter på at staudene skal bli store og fine, jukser jeg litt ved å plante små sommerblomster innimellom staudene. Enkle stauder er storknebb (geranium), de blir etterhvert store og får mange blomster, og trenger minimalt med tilsyn. Løytnantshjerte og akeleie er også fine og villige. Er det nok sol, ville jeg definitivt hatt peoner , men det tar noen år før det blir noe særlig utav dem. Jeg gikk på et godt gartneri, og fikk god starthjelp der!

Høres ut som du har gjort det helt oppskriftsmessig . Det der må jo bli et flott bed!

Gammel 03-05-11, 12:39   #128
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Så langt har
Nooriamannen lagd en konstruksjon på verandaen hvor vi har montert solseil som tak og har espalieer (hvor det skal vokse erteblomst og clematis) for å skjerme oss mot veien. Enkel og smart løsning!

Nooriamannen lagd en vaier som ungene kan slenge seg ut i.

Jeg har sådd flere sorter erteblomst, cosmos, brudeslør og Dianthus inne.
Tatt inn pelargoniaene og agapanthusen fra garasjeloftet og pottet dem om.

På planen står det at
Nooriamannen og min far i helgen skal snekre lekehytte til mellomsøster som blir fem neste uke.

Jeg skal så en del direkte på friland og utvide en del bed.

Ellers så skal jeg nyte mine vakre pioner, clematis, kattost og ridderspore som jeg håper blir frodige og flotte. Jeg satte ned mye nytt i fjor og forleden som jeg gleder meg til å se resultatet av.

Gammel 03-05-11, 12:40   #129
Puslingen

Puslingen sin avatar

Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Halvdød plen, det har vi og. Den var fin første sesongen, men de to siste årene har den bare vært pjuskete. Men vi har bestemt oss for at så lenge gutta kan leke på den så får det være. Den er på nedsiden av huset med skog som nærmeste nabo, så det er ingen som blir sjenert av at den ikke ser ut. En gang skal vi gjøre noe med den. Men jeg orker ikke tanken på at halve tomta ikke kan brukes en sommer. Det er viktigere at gutta har steder de kan være. Så da konsentrer vi oss om forsiden av huset, det som folk faktisk ser når de kommer til oss.

Her er den halvdøde plenen det første folk ser når dei kjem. Alle som beveger seg i feltet ser den faktisk, siden den går i plan med vegen. Men i går kveld konstanterte eg at epletreet står full i knopper som springer ut snart, og då får folk noko anna å sjå på.

Epletreet fekk me faktisk i gåve frå søster mi når svigerfar døde. Han døde i pinsehelga for 3 år siden, og treet blomstrer kvart år og minner oss om han.

Gammel 03-05-11, 13:32   #130
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Så den trenger støtte, syrinhortensiaen? Det har jeg ikke sett nevnt noe annet sted. Jeg forsto det som at den vokste som en syrin - bare at den blomstret på høsten. Det hadde passet perfekt. Kanskje man skulle forsøke å stamme den opp? Jeg har nemlig relativt liten plass på bakken der den skal stå, men trenger mye fyll i høyden.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 14:05   #131
Puslingen

Puslingen sin avatar

Standard

Finnes det plommetrær i potter? Eg veit det finnes epletrær ein kan ha på terrassen, men mamma ynskjer seg plommetre. Alt eg har funnet er familietre, og det er jo kjekt det. Men dama har dårlig helse, så eg ser ikkje for meg at ho klatrer i 5 m høge trær og plukker plommer.

Gammel 03-05-11, 14:07   #132
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Så den trenger støtte, syrinhortensiaen? Det har jeg ikke sett nevnt noe annet sted. Jeg forsto det som at den vokste som en syrin - bare at den blomstret på høsten. Det hadde passet perfekt. Kanskje man skulle forsøke å stamme den opp? Jeg har nemlig relativt liten plass på bakken der den skal stå, men trenger mye fyll i høyden.

Det er ikke sikkert de trenger støtte. Naboen som har latt sin vokse seg ganske svær, ser ikke ut til å ha støtte for sin. Men om det er snakk om støtte, holder det med sånn lang buet bøyle som man stikker ned i jorda.

Gammel 03-05-11, 14:28   #133
Pippa
Aktiv

Pippa sin avatar

Medlem siden: May 2011
Pippa er litt kulPippa er litt kul
Standard

i botanisk hage er det en stor syrinhortensia - og den er som et tre, og trenger m.a.o. ikke støtte. Jeg har en i hagen selv - ble så inspirert av den i botanisk hage - og den er foreløpig som en busk. Men den ble plantet for kun 3 år siden, da...

Storesøster 2007 * Lillesøster 2009
Pippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 16:27   #134
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skal ha syrinhortensia. Sånn er det med den saken. Lukter blomstene?

Gammel 03-05-11, 17:53   #135
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Jeg skal ha syrinhortensia. Sånn er det med den saken. Lukter blomstene?

Nei, ikke såvidt jeg husker.

Gammel 03-05-11, 20:27   #136
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Jeg har akkurat fått med meg naboen på å plante syrinhortensia på framsida av husene våre. Det kommer til å bli så fint!

I dag har vi hatt Rusken i brl, og da kan man bare legge alt hageavfall på gangveien, så kommer det en traktor og henter det. Så da har jeg beskjært 3 syrin-liknende trær kraftig i dag, og det er blitt så åpent og rent og pent!

Gammel 03-05-11, 20:55   #137
Sinobell
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2010
Sinobell er den lykkelige mottaker av konstruktiv kritikk
Standard

Eia: Jeg har en villvin rundt et gjerde, og den klatrer svært villig. Det kule med den er at den er så fantastisk om høsten, så om du har blomster foran som blomstrer tidlig og midsommer, så har du villvinen som tar over etter blomstringen. Den er lettstelt så det holder.

Lupiner er jo også ganske fargerikt da, og blir bittelitt høye. (Mine blir i hvert fall det. Men jeg mistenker at jeg kan ha brukt for mye gjødsel. ) Hva synes du om noe slikt?

Å plante lupiner er sterkt frarådet da de frøer voldsomt og utkonkurerer den floraen som er i norge. den står på hatlisten til botanikerne. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...delag/1.134572

Sinobell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 20:24   #138
Puslingen

Puslingen sin avatar

Standard

Hos oss skjer det ikkje så mykje. Me har slått plenen, og det er vel i grunn alt. Men no blomstrer epletreet kva tid som helst, og i dag bestilte eg morelletre. Kjøpte også plommetre til mamma, og lurer sterkt på om ikkje me skulle hatt det også. Naboen har gitt foreløpig klarsignal til at me får fjerna trær på nabogrensa + langs vegen på hans tomt. Dei tek utsikt og litt lys for oss.

Gammel 12-05-11, 20:49   #139
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Mitt epletre blomstrer i dag. Den ene greina i allefall. De to andre greinene er mer sentblomstrende sorter. Noen av blomstene i treet ble spist opp av maur. Jeg oppdaget dem heldigvis og fikk jaget dem vekk.

Klematisene mine er offiselt døde. Jeg har kjøpt en ny. Også har jeg kjøpt og plantet en syrinhortensia.

Gammel 12-05-11, 21:22   #140
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har endelig klart å flytte ei gigantisk rosebusk. Var egentlig klar til å drepe den med roundup, men så klarte jeg å artsbestemme den, og da måtte jeg bare beholde den. Så nå er den flyttet til andre enden av hagen, hvor den kan breie seg ut, uten å forstyrre naboen. Det er en Rosa moyesii som bli 3x3 m. Virkelig et sjakktrekk av tidligere hageeier å sette den 0,5 m fra nabogrensa .

Nå må jeg bare få tak i Rosa multiflora, så kan ugresset bare gi seg og rømme.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.