Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-11, 11:44   #121
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pannekaker

Jøje meg! Du må da selvsagt gjerne ønske at barnet ditt skal spise sunt, men det er ditt ansvar å sørge for det! Om du ikke er fornøyd med det han serveres andre steder, så får du holde på at han kun skal spise hjemme! Synd for gutten din, tenker jeg, siden måltider også har en viktig sosial funksjon.

Her spiser vi heldigvis så grei mat hjemme at jeg uten bekymring hadde latt poden "utsettes" for maten i andre hjem noen dager i uka. I mer eller mindre sunne varianter. Vi spiser forresten fisk tre ganger i uken, og middagsgjester på disse dagene blir servert dette. Ikke alle er like begeistret, og det skulle tatt seg ut om DET ble en sak på neste foreldremøte. Må vi samkjøre ukemenyene på bygda?

Gammel 13-04-11, 12:04   #122
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lager nesten alltid næringsrik og riktig sammensatt mat. Men jeg må si at det er litt ekkelt når de små vennene som er på besøk sitter og priker i maten, og ikke blir mette på det som serveres. Særlig hvis de ikke vil ha brød heller (ungene mine får ikke tilbud om brødskiver hvis de ikke spiser middagen sin).

De ytterst få gangene vi serverer pannekaker, så er det nettopp på dager da vi har besøk. Da vil det kanskje fremstå som om vi spiser dette ofte for de som er på besøk, men sånn er det jo slett ikke. Og så er det sikkert flere som tenker som meg; at "alle spiser pannekaker, så da blir alle glade". Og jeg hadde blitt eitrande forbanna om noen hadde ment noe om vårt kosthold basert på at det ble servert pannekaker der en gang.

Gammel 13-04-11, 12:08   #123
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er egentlig imponert over at så mange gidder å steke pannekaker til gjester. Jeg synes det er utrolig kjedelig, så jeg tror kanskje jeg gidder pannekaker max. to gang i året, og vi er bare tre pannekakespisende i familien.

Gammel 13-04-11, 12:09   #124
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøje. Hvis det er så viktig for deg at gutten din spiser sunt til alle måltider hver dag, så syns jeg du skal gi han mat hjemme. Å si fra til venner av ungene at de ikke serverer sunn nok middag høres ikke særlig klokt eller hyggelig ut. Banning er heller ikke noe jeg ville sagt noe om.

For min del er jeg mye mer opptatt av gode, sosiale relasjoner for ungene enn om de skulle få i seg litt hvitt mel og sukker et par ganger i uken.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 13-04-11 kl 12:18.
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 12:09   #125
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Vi også har pannekaker kun når vi har besøk. Det som er litt morsomt er jo også at nå kan vesla og kompisene liksom lage det selv, litt stas for de.
Jeg kan fint sette både pannekaker og Toro supper i kategorien "søppelmat" men har ingen som helst problemer med å servere det innemellom hvis det er det de små ønsker.

Gammel 13-04-11, 12:13   #126
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syltetøy og brunost er det såpass mye sukker i at når vi sen sjelden gang har pannekaker har jeg ikke en gang vurdert at litt sukker på skulle være vesensforskjellig fra de andre påleggstypene. :ubetydelig digresjon:

Jeg synes det virker som du sliter med det samme som mange av oss andre, Nip - barn som ønsker annen mat enn det som er optimalt sunt. Da tenker jeg at det er merkelig at du er så streng i forhold til andre foreldre, når du sier at du sliter både i forhold til egen sønn og besøk av andre små.

Istedet for beskyldningene som preget første del av tråden (andres middelmådige mat og andres kresne barn som har blitt sånn pga av andres middelmådige mat) hadde det vært lurt å heve dette til en samfunnsgreie som vi alle står litt i - og med det ville du fått en hyggeligere tone i svarene.

Våre gutter er sjokkerende kresne - vi har alltid tilbudt dem all mulig forskjellig mat. Jeg håper andre foreldre ikke tenker at vi er noen sløvinger som har fått så kresne barn.

Det er alltid bedre å inspirere enn å kritisere. Og jeg kunne godt tenke meg å høre mer om hvilket kosthold du selv velger og om du har noen forslag til sunn, barnevennlig mat.

Gammel 13-04-11, 12:15   #127
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Det er jo litt sånn om sønnen min hadde vært hos noen som bannet mye, lot barna se på 11-års grense når de bare er 6år osv, så burde man jo si ifra? Vet at det ikke kan sammenlignes helt, men for meg så kan det jo egentlig det.

Når i verden burde man si fra om noe som helst om andres livsførsel? Jeg hadde ledd meg ihjel om noen kom og sa til meg at ungene deres ikke fikk leke med min fordi jeg banner, bor i blokk, steker pannekaker, skriver tull på nettet eller hva som helst. Og det kunne ikke falle meg inn å si fra til foreldre som f.eks. røyker, ser på tv-nyhetene mens barna er tilstede, baktaler naboene, spiser smågodt på tirsdag, går på fylla en onsdag, eller whatever.
Det er ikke likt overalt.

-ea- er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 12:16   #128
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er alltid bedre å inspirere enn å kritisere.

Nå leste jeg inspisere og ble veldig i stuss her. Sorry, avsporing. Carry on.

Gammel 13-04-11, 12:17   #129
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Syltetøy og brunost er det såpass mye sukker i at når vi sen sjelden gang har pannekaker har jeg ikke en gang vurdert at litt sukker på skulle være vesensforskjellig fra de andre påleggstypene. :ubetydelig digresjon:

Det kommer da helt an på både brunosten og syltetøyet. For egen del syns jeg det er en ganske diger forskjell på f.eks. 100 % sukker, og 8 % sukker. I tillegg har man signaleffekten, sukker er rett og slett ikke noe å ha på maten hos oss. Som sagt serverer vi ofte rene bær, gulost eller middagsrester på pannekakene også.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 12:17   #130
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns i grunnen det er mye forlangt at en 7-åring skal være særlig opptatt av hva som er sunt for kroppen også. Å vite om at noe mat er sunnere enn annen mat - helt klart. Å være særlig opptatt av det - not so much. Kosthold er og blir ett voksent interessefelt. Jeg har mer tro på gode matvaner, måltidshygge og inkludere i måltidsplanlegging og tilberedning enn å predike om hva som er best for kroppen.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 12:18   #131
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes du høres litt panisk kontrollerende ut. Før eller siden må du slippe ham litt. Jeg tenker ikke på pannekakene - der har vi vel kommet til enighet om at vi sikkert tenker ganske likt alle sammen. Men jeg reagerte på utsagnet ditt om å velge venner. Du vil gjerne at han skal være mest med de som har foreldre som sørger for ok mat og at barna ikke sitter og spiller hele tida mens de er sammen.

Jeg tenker som så at man kan ønske seg alt man vil, men det er helt utopisk å få alt man peker på. Skal ikke sønnen din få velge venner selv? Interesser? Fritidsaktiviterer? Man kommer til et punkt der man bare må lukke øynene og stole på at det man har gitt barna sine av verdier og ballast er nok til å få dem helskinnede gjennom livet. Selvfølgelig må man innimellom gå inn med en styrende hånd om enkelte vennskap er helt ødeleggende for de små, men å skulle begrense "normale" vannskap mellom barn fordi foreldrenes kostholds- og fritidsvaner ikke sammenfaller finner jeg nesten litt usmakelig.

Gammel 13-04-11, 12:21   #132
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan trøste deg med -eller skremme deg med- at eldste datter her var nærmere 20 før hun ble veldig opptatt av sunn mat.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 12:29   #133
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Ja, jeg jobber for å få Vetle til å være mer selvstendig der, jeg synes det riktignok er utrolig vanskelig å få han med på å skjønne at all denne måten jeg lager er veldig bra for kroppen hans, han hører hva jeg sier, men bryr seg ikke så mye om det.
Hvordan får man egentlig en 7-åring til å skjønne det mer at om man bare tørr og prøve mer, så kanskje han faktisk tilogmed liker maten. Jeg har jo lest bøker som kjernesunn familie, superfood osv der det virker som barna er blitt med på konseptet (jeg kjører ikke så hard stil i det hele tatt) - Vetle er virkelig ikke på bølgelengde der.

Med å ta det opp på foreldremøte, så hadde ikke jeg planlagt å si noe som helst egentlig. Jeg skjønner jo at det ikke ville vært en bra ting å stille opp å si. "Alle dere serverer dårlig mat, jeg serverer bra for jeg er best" - jeg mener jo ikke det, jeg tror også at jeg faktisk har mer fokus på dette enn mange og kanksje er flinkere enn mange på det punktet, jeg har sikkert mange andre svakheter og håper at det også blir tatt opp med meg om noen synes jeg kan forbedre med på noen punkter. Sammenhet i skolesammenheng er jo veldig viktig.
Jeg har jo også en ting jeg ikke vet om jeg burde ta opp eller ei, V.pappa fikk ihvertfall en kraftig dose kjeft av meg da han nettopp har kjøpt mobil til Vetle. Vetle er da nummer 3 i klassen, jeg hater at det er sånn - det skaper ett press på foreldrene og jeg er helt sikker på at flere av barna har sagt dette hjemme, og foreldrene ergrer seg over at Vetle har fått det og synes det er tidlig (jeg ønsker ikke å ha det på min kappe og synes det faktisk er drit flaut, fordi jeg egentlig er så streng og prøver å tenke over slike valg hvrdan det også påvirker hele klassen).

Jeg tenker at det er flere ting du tar opp her, Nip, som gjør dette vanskelig for deg.
Jeg skjønner at du gjerne vil ha et sunt kosthold, og at du gjerne vil at sønnen din skal samarbeide med deg om dette prosjektet. Han er bare 7. Syvåringer er ikke så gode på langtidskonsekvenser av de valgene de gjør - de velger gjerne det de synes er greit der og da, eller det som gjør dem lykkelige der og da, og det de har lyst på der og da. Jeg mistenker at Vetle kan ha fått servert pannekaker fordi han har bedt om det. Jeg pleier ihvertfall å spørre små gjester om de har noen menyønsker når jeg inviterer på middag.
Hvis han har veldig lyst på mange ting som er forbudt hos dere, så tenker jeg at kanskje du må svelge noen kameler og inngå noen kompromisser? Det er kanskje bedre om du serverer ham noe av det han liker godt innimellom, istedet for at han skal bytte mat med klassekamerater. Da vet du ihvertfall hva han spiser.

Min åtteåring er verdens mest kresne. Hun smaker på ting når hun får beskjed om det, men bare en musebit, og bare for å fortelle at hun ikke liker. Mitt kompromiss er at hun spise grønnsaker, men at jeg gir henne grønnsaker hun liker. For tiden er det agurk, rå gulrot, brokkoli og dulcita-tomater.

Å oppdra barn handler veldig mye om kamelsvelging. Barn har sjokkerende nok egne meninger fra en veldig ung alder, og i tillegg blir de utsatt for påvirkning fra en masse andre mennesker enn oss foreldre, og det kan vi rett og slett ikke kontrollere uten å isolere oss fullstendig fra andre.

Jeg er forøvrig enig med -ea-; man kan rett og slett ikke kritisere andres valg og andres livsførsel. Hvis noen hadde kritisert mitt kosthold etter at barnet deres hadde vært på middag hos oss, hadde jeg synes det var dumt og klamt også hadde jeg nok rett og slett ledd litt, og latt være å invitere barnet igjen. Jeg vet at det ikke er barnets feil om foreldrene kritiserer meg, men jeg synes det er såpass ubehagelig og lite passende at andre kritiserer mine valg, at jeg nok ville unngått å komme i samme situasjon senere.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 13-04-11 kl 12:33. Årsak: Lagt inn avsnitt for å bedre lesbarheten.
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 12:33   #134
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble utsatt for en gutt på en 4-5 som var på "jeg liker BARE pølser" - kjøret.
Siden grillpølser ikke var aktuelt den dagen av litt ymse grunner, ble det minipizzaer m. grov bunn - laget av barna som var der selv- med valgfritt fyll på fra skåler på bordet, og valgfri saus/ketchup.
Pølse som var skåret opp i skiver gikk ikke an mente han, så de pølsene som lå i skålene kunne han ikke spise. Og pølse på pizza gikk ihvertfall ikke an. Han var med å lagde pizzaen sin, men smakte ikke på noenting, og gikk der etter flere timer, sulten. Han ville heller ikke ha noe å drikke siden vi ikke hadde saft. (jeg ringte moren og sa ifra da)

Og sorry, men nei, han fikk ikke grillpølse tredd i hånda for at han skulle spise noe når det lå oppskåret (tilsvarende) pølse rett foran han på bordet. Vi hadde ikke pølser den dagen, men tilpasset oss med å lage noe som pølse kunne passe i, og gi han fri tilgang på pølse. Jeg skar forsåvidt opp alle pølsene, så vi hadde ikke noe annet. Og ble advart om pølsemanien på forhånd, men ikke at de ikke kunne skjæres i.

Når han da ikke spiser pølse fordi den er skåret opp, vel.
Kanskje jeg var verdens verste vert. Men...

Ja, nå hadde jo det ingenting med pannekaker å gjøre
Det var mer relatert til det "spise det man får hos andre" og "hvor sunt er det" og "akseptere at man spiser annerledes borte" og "kresen"- problematikken.

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 12:34   #135
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er egentlig imponert over at så mange gidder å steke pannekaker til gjester. Jeg synes det er utrolig kjedelig, så jeg tror kanskje jeg gidder pannekaker max. to gang i året, og vi er bare tre pannekakespisende i familien.

Jeg gidder ikke. Mannen min er selvutnevnt pannekakeverdensmester, så jeg overlater stekingen til ham. :raus:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 12:36   #136
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns i grunnen det er mye forlangt at en 7-åring skal være særlig opptatt av hva som er sunt for kroppen også. Å vite om at noe mat er sunnere enn annen mat - helt klart. Å være særlig opptatt av det - not so much. Kosthold er og blir ett voksent interessefelt. Jeg har mer tro på gode matvaner, måltidshygge og inkludere i måltidsplanlegging og tilberedning enn å predike om hva som er best for kroppen.

Mente jo ikke at han skal lese kostholdsbøker, men prøve å få han til å bli nyskjerrig på ny og spennende mat. Fordi jeg tror det kunne gi han mye... ikke fordi jeg ønsker at han skal vite kaloriinnhold eller noe annet.

Det handler bare om at jeg ønsker han gode matvarer, måltidshygge (det er sjelden noe problem) og heller ikke noe problem å få han til å delta i planleggingen, han bestemmer gjerne middag innimellom, men forbehold om at jeg lager det og han får heller fullkornsmakaroni med ost og grønnsaker til kveldsmat enn middag da jeg ikke spiser pasta noe særlig.

Jeg tror forsåvidt det er fint å lære om hva som er bra for kroppen jeg, uten å ha en innviklet kostholdlære - det er fint med reklamen med disse fotballspillerne, har forklart Vetle at de som er på topp i fotball antagelig har en skikkelig streng kosthold og treningsplan, fordi ett sånt talent kommer ikke av seg selv, det krever enormt mye. Jeg liker å lære Vetle så mye som mulig jeg, samme om det handler om bil, kropp, engelsk eller hva det måtte være.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 12:37   #137
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønner poenget ditt, men jeg syns du burde legge det i boksen merket "sånn er det bare". Du har fått gode råd om hvordan du kan påvirke matserveringen på f.eks. SFO, og bortsett fra det syns jeg du enten bør servere middag hjemme, eller akseptere at han ikke spiser super-sunt akkurat de dagene han er borte.

Jeg tror også at du bør tenke på at jo eldre han blir, jo mindre kontroll over matserveringen får du. Hvis du serverer sunn mat hjemme tenker jeg at det jevnt over går opp i opp. Også er det kanskje greit at han spiser litt usunt innimellom, så nei-mat ikke blir så spennende?

Jeg serverer sjelden pannekaker til små gjester fordi jeg syns det er så kjedelig å lage, men det går ofte i Spaghetti eller tomatsuppe hvis jeg vet på forhånd at det kommer gjester. Jeg har ikke fått noen klager, så jeg regner med at de andre foreldrene syns det er greit, og at de ikke sutrer om det på et eller annet forum. Hvis noen hadde tatt opp middagsvanene våre på foreldremøte hadde jeg blitt så paff at jeg sikkert hadde sagt ja til å få oppskrifter tilsendt på mail i forkant av besøk.

Jeg tror ingen dør av en pannekake (selv med sukker) eller en toro-suppe en gang i uka. Eller flere ganger i uka, så lenge resten av kostholdet er balansert.

Neket er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 12:38   #138
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg ble utsatt for en gutt på en 4-5 som var på "jeg liker BARE pølser" - kjøret.
Siden grillpølser ikke var aktuelt den dagen av litt ymse grunner, ble det minipizzaer m. grov bunn - laget av barna som var der selv- med valgfritt fyll på fra skåler på bordet, og valgfri saus/ketchup.
Pølse som var skåret opp i skiver gikk ikke an mente han, så de pølsene som lå i skålene kunne han ikke spise. Og pølse på pizza gikk ihvertfall ikke an. Han var med å lagde pizzaen sin, men smakte ikke på noenting, og gikk der etter flere timer, sulten. Han ville heller ikke ha noe å drikke siden vi ikke hadde saft. (jeg ringte moren og sa ifra da)

Og sorry, men nei, han fikk ikke grillpølse tredd i hånda for at han skulle spise noe når det lå oppskåret (tilsvarende) pølse rett foran han på bordet. Vi hadde ikke pølser den dagen, men tilpasset oss med å lage noe som pølse kunne passe i, og gi han fri tilgang på pølse. Jeg skar forsåvidt opp alle pølsene, så vi hadde ikke noe annet. Og ble advart om pølsemanien på forhånd, men ikke at de ikke kunne skjæres i.

Når han da ikke spiser pølse fordi den er skåret opp, vel.
Kanskje jeg var verdens verste vert. Men...

Ja, nå hadde jo det ingenting med pannekaker å gjøre
Det var mer relatert til det "spise det man får hos andre" og "hvor sunt er det" og "akseptere at man spiser annerledes borte" og "kresen"- problematikken.

Skjønner godt problemattiken. Her har taco blitt bare pirket i fordi kjøttet ikke var "kuttet" opp på riktig måte :S Da er det lettvindt.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 13-04-11, 12:42   #139
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nå leste jeg inspisere og ble veldig i stuss her. Sorry, avsporing. Carry on.

Alle foreldre med respekt for seg selv drar da vel på jevnlige inspeksjoner hos foreldrene til barnas kamerater? Jeg pleier å bruke en hvit frakk for anledningen og har med meg en detaljert blokk med innholdet i ulike matvarer slik at jeg relativt raskt og greit kan få et overblikk over kvaliteten på kostholdet når jeg kikker inn i kjøkkenskapene. Mot slutten av året sender jeg ut resultatene i form av grafer hvor foreldrene kan vurdere egen framgang samt vurdere eget kosthold opp mot andres. Jeg har inntrykk av at de andre foreldrene setter pris på dette initiativet fra min side.

Gammel 13-04-11, 12:44   #140
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Emneord
ugler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:00.