Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Tid for middagsgjester

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-11, 16:26   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjester

Våre middager starter i 15-16 tida. Gjestene drar som regel i 19-20 tida, men så klart noen ganger har det blitt senere.
Å starte en middag (eller et besøk for den del) så sent er en veldig uvant tanke for meg. Det må i så fall være at en kompis av mannen stikker innom, men det regner jeg ikke helt som et besøk av samme art.
Å be til middag som barna ikke skal være med på er også en helt fjern tanke for meg.
Vi har derimot hatt barn som har blitt trøtte under et besøk, men det er sjelden noe problem å pusse tenner og få dem i seng, mens vi har besøk. En av oss ordner, og den andre prater, og så er man tilbake igjen på 1-2-3.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 16:34   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig hyggelig med voksenmiddag etter barnas leggetid, altså. Kan anbefales for de som ikke har prøvd det. Jeg syns også det er hyggelig med middager med mange småbarn, men det er noe veldig annet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 16:50   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke det at jeg ikke liker voksemiddager, men at jeg ikke liker å spise sent på kvelden. Og voksenmiddager er da ikke så viktig for meg at jeg syns det er et poeng at barna ikke er med på den. Vi skravler jo like mye uten mat på bordet, og det fortsetter etter barnas leggetid.

Jeg var barnløs til jeg var 30, så jeg har god kjennskap til hvordan middag uten barn fungerer altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 16:58   #4
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er ikke det at jeg ikke liker voksemiddager, men at jeg ikke liker å spise sent på kvelden. Og voksenmiddager er da ikke så viktig for meg at jeg syns det er et poeng at barna ikke er med på den. Vi skravler jo like mye uten mat på bordet, og det fortsetter etter barnas leggetid.

.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 17:24   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke trodd at dere har dopet ungene og stappet dem til sengs klokka seks. Men siden jeg foretrekker å spise før klokken 20, så måtte jeg ha gjort det om jeg ønsket en barnefri middag.

Gammel 01-03-11, 17:32   #6
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er svært sjelden vi har voksenmiddager uten unger tilstede.
Hver 3. måned har jeg venninneklubb klokken 20.00 og da vet ungene at de må være i seng før venninnene mine kommer. Det bare er sånn!

Gammel 02-03-11, 14:02   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg kunne heller ikke bedt barnet mitt holde seg på rommet for at jeg skulle hatt alenetid, verken i selskap eller ellers. Jeg syns det er forskjell på å legge opp til at det er kulere å være på rommet under en fest (med godis, film, osv) og å si eksplisitt at de får holde seg på rommet. Førstnevnte syns jeg er helt greit, og noe jeg kan se for meg er det foretrukne alternativet for husets yngste medlem om han også hadde gjester.

I vårt hjem bor det tre stykker, og ingen av oss har mer rett på stua enn andre.

Gammel 02-03-11, 14:18   #8
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg kunne heller ikke bedt barnet mitt holde seg på rommet for at jeg skulle hatt alenetid, verken i selskap eller ellers. Jeg syns det er forskjell på å legge opp til at det er kulere å være på rommet under en fest (med godis, film, osv) og å si eksplisitt at de får holde seg på rommet.

Det er jeg enig i, og da jeg var barn og mamma og pappa hadde selskap (dette skjedde mest fra jeg var rundt 10 år tipper jeg, og jeg hadde også en søster som selskap) følte jeg aldri at jeg ble "sendt på rommet", det var bare opplagt at vi koste oss et annet sted med litt ekstra. Vi fikk selvsagt også komme hvis det var noe - dersom vi hadde slått oss ned, hadde vi vel kanskje fått et tips om at festen ikke var beregnet for oss, men det var ikke noe issue, hadde aldri noe ønske om å delta i festen.

Men jeg tenker at jeg kunne forklart en tiåring at festen ikke var beregnet på henne. I mitt hode blir det noe helt annet enn å be henne holde seg på rommet til vanlig. Jeg forstår imidlertid at HIs problemstilling er litt annerledes.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 14:47   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det var nå ikke jeg som laget denne tråden, men.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 14:48   #10
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, det var nå ikke jeg som laget denne tråden, men.

Øh sorry . Der blandet jeg litt. Jeg skal redigere innlegget mitt.

Gammel 02-03-11, 14:49   #11
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne forresten kanskje innrede soverommet mitt som en voksenfrisone med tv eller noe. Vi har ingen loftsstue eller kjellerstue som ungene kan bruke når alle vil være litt i fred, det er derfor vi har gitt ungene store soverom med oppholdsmuligheter som kan erstatte en slik sone.

Jeg kan ikke leve slik at jeg alltid må gå ut av huset for å være alene, jeg må kunne slappe av alene et sted i huset mitt jeg også. Og det eneste rommet som er tilgjengelig for meg og mannen min er stua. Ungene har både stua og de store rommene sine. Jeg synes ikke det er naturlig at jeg setter meg på ungenes rom om kvelden, men det har faktisk hendt det også.

Gammel 02-03-11, 14:50   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg kunne forresten kanskje innrede soverommet mitt som en voksenfrisone med tv eller noe. Vi har ingen loftsstue eller kjellerstue som ungene kan bruke når alle vil være litt i fred, det er derfor vi har gitt ungene store soverom med oppholdsmuligheter som kan erstatte en slik sone.

Jeg skjønner. Men da tenker jeg at ungene tydeligvis ikke tenker det samme som dere nødvendigvis, rundt bruke av eget rom, så da ville jeg lagd en sånn sone for meg selv isteden ja.

(Jada, jeg har egentlig sluttet å være i tråden...)

Gammel 02-03-11, 14:54   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men da tenker jeg at ungene tydeligvis ikke tenker det samme som dere nødvendigvis, rundt bruke av eget rom,

Nei, det har du rett i. Vi snakket senest om det her forleden, det at ungene ikke bruker de flotte rommene sine noe særlig, spesielt ikke om kvelden. Nå er vi velsignet med ekstremt sosiale og noe kranglete barn. Det hender det kan bli litt too much. Jeg synes leggetid er deilig og er ikke redd for å innrømme det. Det betyr ikke at jeg ikke liker å være sammen med dem. Å lage meg en egen sone er ikke så lett, det måtte i tilfelle vært soverommet vårt, og det er både kaldt og lite.

Gammel 02-03-11, 18:30   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes faktisk det er helt greit å bestemme at stue og tv er voksenareal etter et visst tidspunkt på kvelden. Kvelden blir jo kortere og kortere etterhvert som ungene blir større, men jeg kan på et vis ikke se for meg å ikke kunne se 21-nyhetene og voksenprogrammer fordi jeg har en våken 9-10-åring i stua. Når de er blitt store nok til å dele tv med meg om kvelden blir det annerledes. Barna har egne rom å boltre seg på med ting de driver med, jeg har ikke den luksusen.

Jeg håper vi har kjellerstue før den problematikken der gjør seg gjeldende her i huset.

Gammel 02-03-11, 18:58   #15
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er av dem som synes at voksne skal få bestemme tid og sted for når de ønsker å være litt for seg selv. Jeg er også av den oppfatning at det å være en familie ikke innebærer samvær 24/7, og at det enkelte ganger må være lov å si at jeg/vi trenger litt tid å snakke sammen/se noe på TV - UTEN barn tilstede.

Det å dra familieverdikortet, eller gi inntrykk av at det eneste saliggjørende som forelder er å ønske så mye tid som overhode mulig sammen med barna, er selvsagt fristende. Jeg er dog helt, helt sikker på at ingen av ungene i denne tråden lider av mangel på tid med foreldrene eller at de sitter med følelsen av at deres familiemedlemskap ikke betyr så mye.

Gammel 02-03-11, 19:03   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg er dog helt, helt sikker på at ingen av ungene i denne tråden lider av mangel på tid med foreldrene eller at de sitter med følelsen av at deres familiemedlemskap ikke betyr så mye.

Det er jeg også.

Gammel 02-03-11, 19:26   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det å dra familieverdikortet, eller gi inntrykk av at det eneste saliggjørende som forelder er å ønske så mye tid som overhode mulig sammen med barna, er selvsagt fristende.

Hvor i all verden leser du dette? Det er vel ingen som påstår at en familie må være sammen 24/7, eller at man ikke har behov for voksentid.

Gammel 02-03-11, 19:33   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Strider mot mitt familieverdisyn. Fniis. Ja, så pompøst kan det jo også sies.

At unger oppholder seg i annet rom mens de voksne prater eller spiser er vel ikke akkurat ufrivillig i mange situasjoner. Mine er ihvertfall såpass store nå at de foretrekker å leke, spille eller se film på rommene eller tv-rommet og føler seg nok ikke spesielt forvist selv om de underforstått skjønner at det til en viss grad er forventet og at middagsbesøk er en litt annen setting enn til vanlig. De er jo selvfølgelig velkomne til å sitte litt på fanget, prate eller få hjelp til noe.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 19:55   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Pompøst? Det må du gjerne kalle det, for meg er det reelt.

Jeg synes godt man kan si at man ønsker fred og ro til å lese en bok, man kan si at man ikke ønsker prate akkurat nå, man kan si at det ikke passer å spille Wii i stua akkurat nå - men det som ble presentert var at barna skulle sendes ut og være på rommene sine fra en viss tid for at man skulle få voksentid. Det er noe helt annet enn at man setter grenser ift aktivitet.

Det kan da ikke være sånn at eneste måten å få et barn til å la være å forstyrre under for eksempel et tv-program man ønsker å se, er å sende dem ut? Da får man si at barnet må være stille, kanskje velger barnet selv å gå, men det er noe annet.

Gammel 02-03-11, 19:57   #20
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

At unger oppholder seg i annet rom mens de voksne prater eller spiser er vel ikke akkurat ufrivillig i mange situasjoner. Mine er ihvertfall såpass store nå at de foretrekker å leke, spille eller se film på rommene eller tv-rommet og føler seg nok ikke spesielt forvist selv om de underforstått skjønner at det til en viss grad er forventet og at middagsbesøk er en litt annen setting enn til vanlig. De er jo selvfølgelig velkomne til å sitte litt på fanget, prate eller få hjelp til noe.

Mens min ikke vil være alene i 2 etasje når vi andre er i første etasje.
Så han hadde nok følt seg forvist.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:36.