|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterJeg er til og med så ond at jeg nok fint kunne latt dem være på eget rom uten å få delta i voksenmiddag, selv om de var så store at de ikke nødvendigvis sov. Nå legger mine seg tidlig, da, men jeg ser ikke automatisk for meg at de skal delta på samtlige voksenmiddager selv når de blir 12-14 år heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterNei, da går det jo an at de har sitt eget lille party et annet sted i huset. Det er ikke grusomt trist og traumatisk for 12-14-åringer å ikke være med foreldrene absolutt hele helgen. Har jeg hørt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjester
Eldste legger seg sent og har ikke så lett for å sove. Da er det unatulig å forvise henne til rommet sitt fordi vi voksne skal spise, jeg er ikke så glad i middager rundt 2030. Jeg ville enten valgt barnevakt eller middag tidligere med barna. Hadde de sovnet kl 20 ville det kanskje blitt noe annet.
![]() |
#124 |
Glamorøs
|
Jo, men ikke som jeg ble nektet å være med på. Dvs. jeg var med så lenge det var naturlig, og ble lagt etterhvert.
Nei, absolutt ikke. Min seksåring legger seg gjerne da uansett. Det er allikevel en utenkelig tanke for meg, å skulle invitere gjester til en middag etter hans leggetid. Det betyr jo ikke at gjestene må gå hjem når han legger seg.
![]() |
#125 |
Off the map.
|
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterDet er ikke ofte vi har sånne middagsgjester som går utover kvelden. Det dreier seg om nyttårsaften, 17. mai og kanskje et par kvelder til. Da er det som oftest med barn på samme alder som vår eldste, og de er oppe 'så lenge de gidder' Vi voksne koser oss med god mat og prater sammen og de holder på med sitt. Noen av de voksne drikker da også vin og øl, men i moderat mengde og tempo.
![]() |
#126 |
Fortynnet
|
Når du skriver dette så får jeg følelsen av at du syns det er veldig feil å ha gjester uten at barna er involvert. Syns du det? Jeg har aldri nektet barna å være med på voksenmiddager etter deres leggetid - de har aldri opplevd det som noe problem eller noe de burde være med på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg håper at jeg er veldig klar på at jeg ikke sier at deres måte å gjøre det på er feil. Vi gjør det ikke og kommer nok ikke heller til å gjøre det.
![]() |
![]() |
#128 |
Glamorøs
|
Nei, jeg syns ikke det er problematisk i det hele tatt.
![]() |
#129 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterJeg syns jo heller ikke det er noe problem at andre gjør det annerledes. Det er bare en veldig fremmed tanke for meg at det er utenkelig å arrangere noe for voksne hjemme etter barnas leggetid, og det er veldig fjernt for meg å skulle sende dem avsted til barnevakt for noe sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Glamorøs
|
Det er jo ikke utenkelig for meg å gjøre noe etter barnas sengetid, det er bare fremmed for meg å sende ham i seng før normal tid for at det skal være voksenselskap. Eller at det på noe vis skal være ubehagelig med et våkent barn i en sånn setting. Vi inviterer folk til det vi anser som normal spisetid, helt uavhengig av barn, også legger de seg når det er leggetid eller deromkring. Om han skulle være våken litt utover så er det greit også.
![]() |
#131 |
maler
|
Det er vel litt mer utfordrende når det ikke er ett, men flere våkne barn. Mine får typisk hilse på gjestene, men får ikke virre oppe etter leggetid. De tar rett og slett for mye plass i selskapet. Jeg synes også det kan være slitsomt hjemme hos andre når barna ikke bare er der, men krever stor plass i et typisk voksen/venninneselskap.
![]() |
#132 |
Glamorøs
|
Det er det kanskje, jeg har bare ett, og kan bare uttale meg om det. Jeg har i grunn aldri opplevd at barn har tatt for stor plass, men det har jo igjen sammenheng med at jeg har vokst opp med at det er naturlig at barn er til stede. At hvem som helst tar for stor plass er problematisk, uansett alder. At andre velger å gjøre det anderledes hos seg, ser jeg ikke som problematisk i det hele tatt.
![]() |
#133 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
I vårt tilfelle hadde det medført veldig mye hyl og skrik, som ikke er hyggelig, men enda værre, så hadde det medført utrolig tidlig oppvåkning dagen etterpå. og det er det ikke verdt, rett og slett.
![]() |
#134 |
Drømmer
|
Selvsagt er det ingen krise, men for vå del så hadde det medført at poden sto opp igjen 200 ganger i tillegg til mye hyl. Det vil jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterVi har stadig vekk vennepar på middag i helgene, da er de invitert til klokka 20 og vi spiser i halv ni-tiden. De to minste legger seg rundt halv åtte og de to store får hilse på gjestene før de legger seg på rommet til storebror og ser en film sammen.
![]() |
#137 |
Rockesøster
|
Dette høres ut slik vi har praktisert sosialisering i alle år. Store og små sammen, og en ungeflokk med et aldersspenn på 15-16 år som koste seg i lag etter middagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Etylbarbital
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterVi har A-barn som liker å legge seg og som ikke står opp senere dagen derpå hvis de legger seg sent (selv ikke hvis vi forsøker flere dager på rad). Venner med barn har også tilsvarende rytmer på ungrne sine, så for vårt vedkommende er det ikke snakk å legge ungene tidligere, altså. Det ville jeg synes var veldig snodig ting å gjøre. Legge ungene kl 1730 for at vi skulle få en fredelig voksenmiddag kl 1830?
![]() |
#139 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjesterGreia for mitt vedkommende er vel at jeg ikke liker å spise etter kl. 19, så vi inviterer ikke til middagselskap klokken 21. Vi holder heller ikke barnet (og eventuelle barnegjester) oppe seint med vilje, men de er en naturlig del av selskapet frem til sin leggetid. Den er som regel i 21-tiden i helgene, og kanskje senere ved spesielle anledninger. Da sover han gjerne til 0930-1000.
Sist redigert av Tallulah : 01-03-11 kl 09:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Det er det samme her. Til og med i sommerferien er de oppe i sekstiden. Kanskje av og til nærmere sju. Da må de legge seg tidlig for å klare dagen. De legger seg nok tidligere enn unger flest(?). Snart sjuåringen klokka halv åtte-åtte og rundt åtte for niåringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|