Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Tid for middagsgjester

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-11, 22:04   #121
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: Tid for middagsgjester

Jeg er til og med så ond at jeg nok fint kunne latt dem være på eget rom uten å få delta i voksenmiddag, selv om de var så store at de ikke nødvendigvis sov. Nå legger mine seg tidlig, da, men jeg ser ikke automatisk for meg at de skal delta på samtlige voksenmiddager selv når de blir 12-14 år heller.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 22:07   #122
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, da går det jo an at de har sitt eget lille party et annet sted i huset. Det er ikke grusomt trist og traumatisk for 12-14-åringer å ikke være med foreldrene absolutt hele helgen. Har jeg hørt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 22:09   #123
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det er utenkelig her også. Men voksenmiddager etter leggetid er da noe helt annet. Og gode middager lager jeg hver dag, så det er ingen krise for dem å ikke spise en ekstra middag etter leggetid.

Eldste legger seg sent og har ikke så lett for å sove. Da er det unatulig å forvise henne til rommet sitt fordi vi voksne skal spise, jeg er ikke så glad i middager rundt 2030. Jeg ville enten valgt barnevakt eller middag tidligere med barna. Hadde de sovnet kl 20 ville det kanskje blitt noe annet.

Gammel 28-02-11, 22:09   #124
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men dere som ikke ser for dere voksenmiddager etter barnas leggetid - hadde foreldrene deres aldri selskaper med bare andre voksne?

Jo, men ikke som jeg ble nektet å være med på. Dvs. jeg var med så lenge det var naturlig, og ble lagt etterhvert.

Men MÅ barn på 3-6 år legge seg så veldig sent hver eneste helg? Er det krise for dem å legge seg klokka 20 en lørdag en sjelden gang?

Nei, absolutt ikke. Min seksåring legger seg gjerne da uansett. Det er allikevel en utenkelig tanke for meg, å skulle invitere gjester til en middag etter hans leggetid. Det betyr jo ikke at gjestene må gå hjem når han legger seg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 22:10   #125
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke ofte vi har sånne middagsgjester som går utover kvelden. Det dreier seg om nyttårsaften, 17. mai og kanskje et par kvelder til. Da er det som oftest med barn på samme alder som vår eldste, og de er oppe 'så lenge de gidder' Vi voksne koser oss med god mat og prater sammen og de holder på med sitt. Noen av de voksne drikker da også vin og øl, men i moderat mengde og tempo.

Gammel 28-02-11, 22:13   #126
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jo, men ikke som jeg ble nektet å være med på. Dvs. jeg var med så lenge det var naturlig, og ble lagt etterhvert.

Nei, absolutt ikke. Min seksåring legger seg gjerne da uansett. Det er allikevel en utenkelig tanke for meg, å skulle invitere gjester til en middag etter hans leggetid. Det betyr jo ikke at gjestene må gå hjem når han legger seg.

Når du skriver dette så får jeg følelsen av at du syns det er veldig feil å ha gjester uten at barna er involvert. Syns du det? Jeg har aldri nektet barna å være med på voksenmiddager etter deres leggetid - de har aldri opplevd det som noe problem eller noe de burde være med på.

Gammel 28-02-11, 22:24   #127
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når du skriver dette så får jeg følelsen av at du syns det er veldig feil å ha gjester uten at barna er involvert. Syns du det? Jeg har aldri nektet barna å være med på voksenmiddager etter deres leggetid - de har aldri opplevd det som noe problem eller noe de burde være med på.

Jeg håper at jeg er veldig klar på at jeg ikke sier at deres måte å gjøre det på er feil. Vi gjør det ikke og kommer nok ikke heller til å gjøre det.

På hverdagene inviteres gjester til et tidspunkt som passer både store og små. Ved vennemiddager i helgene fikser vi barnevakt. Snuppa hadde heller ikke villet legge seg med huset fullt av folk, så vi ville fått et problem.

Gammel 28-02-11, 22:26   #128
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg syns ikke det er problematisk i det hele tatt.

Gammel 28-02-11, 22:31   #129
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg syns jo heller ikke det er noe problem at andre gjør det annerledes. Det er bare en veldig fremmed tanke for meg at det er utenkelig å arrangere noe for voksne hjemme etter barnas leggetid, og det er veldig fjernt for meg å skulle sende dem avsted til barnevakt for noe sånt.

Og når det gjelder det med å ville legge seg eller ikke så er vel det litt hva de er vant til.

Gammel 28-02-11, 22:43   #130
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er bare en veldig fremmed tanke for meg at det er utenkelig å arrangere noe for voksne hjemme etter barnas leggetid, og det er veldig fjernt for meg å skulle sende dem avsted til barnevakt for noe sånt.

Det er jo ikke utenkelig for meg å gjøre noe etter barnas sengetid, det er bare fremmed for meg å sende ham i seng før normal tid for at det skal være voksenselskap. Eller at det på noe vis skal være ubehagelig med et våkent barn i en sånn setting. Vi inviterer folk til det vi anser som normal spisetid, helt uavhengig av barn, også legger de seg når det er leggetid eller deromkring. Om han skulle være våken litt utover så er det greit også.

Gammel 28-02-11, 22:47   #131
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo ikke utenkelig for meg å gjøre noe etter barnas sengetid, det er bare fremmed for meg å sende ham i seng før normal tid for at det skal være voksenselskap. Eller at det på noe vis skal være ubehagelig med et våkent barn i en sånn setting. Vi inviterer folk til det vi anser som normal spisetid, helt uavhengig av barn, også legger de seg når det er leggetid eller deromkring. Om han skulle være våken litt utover så er det greit også.

Det er vel litt mer utfordrende når det ikke er ett, men flere våkne barn. Mine får typisk hilse på gjestene, men får ikke virre oppe etter leggetid. De tar rett og slett for mye plass i selskapet. Jeg synes også det kan være slitsomt hjemme hos andre når barna ikke bare er der, men krever stor plass i et typisk voksen/venninneselskap.

Gammel 28-02-11, 23:01   #132
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er vel litt mer utfordrende når det ikke er ett, men flere våkne barn. Mine får typisk hilse på gjestene, men får ikke virre oppe etter leggetid. De tar rett og slett for mye plass i selskapet. Jeg synes også det kan være slitsomt hjemme hos andre når barna ikke bare er der, men krever stor plass i et typisk voksen/venninneselskap.

Det er det kanskje, jeg har bare ett, og kan bare uttale meg om det. Jeg har i grunn aldri opplevd at barn har tatt for stor plass, men det har jo igjen sammenheng med at jeg har vokst opp med at det er naturlig at barn er til stede. At hvem som helst tar for stor plass er problematisk, uansett alder. At andre velger å gjøre det anderledes hos seg, ser jeg ikke som problematisk i det hele tatt.

Gammel 28-02-11, 23:22   #133
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Men MÅ barn på 3-6 år legge seg så veldig sent hver eneste helg? Er det krise for dem å legge seg klokka 20 en lørdag en sjelden gang?

I vårt tilfelle hadde det medført veldig mye hyl og skrik, som ikke er hyggelig, men enda værre, så hadde det medført utrolig tidlig oppvåkning dagen etterpå. og det er det ikke verdt, rett og slett.

Gammel 28-02-11, 23:25   #134
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Selvsagt er det ingen krise, men for vå del så hadde det medført at poden sto opp igjen 200 ganger i tillegg til mye hyl. Det vil jeg ikke.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 23:38   #135
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Nei, det er jo forståelig. Har aldri opplevd det.

Gammel 01-03-11, 08:56   #136
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har stadig vekk vennepar på middag i helgene, da er de invitert til klokka 20 og vi spiser i halv ni-tiden. De to minste legger seg rundt halv åtte og de to store får hilse på gjestene før de legger seg på rommet til storebror og ser en film sammen.
Det har aldri vært et problem for ungene, og jeg trodde alle sammen gjorde det slik jeg.
Vi har oftere vennemiddager med barn da, men det blir jo ikke den samme roen til å prate og til å komme inn på litt dypere temaer. Vi har det jo koselig allikevel, men det er to forskjellige selskap.
Har jeg venninnekvelder så legger ungene seg til vanlig tid, selv om det hender at de kommer ned for å hilse på hvis de hører kjente stemmer.

Gammel 01-03-11, 09:00   #137
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nei, ikke som jeg kan huske.

Jeg har, i likhet med Tallulah etter hva jeg har forstått, vokst opp i noe som til forveksling var likt den svenske filmen "Tilsammans". Vi bodde ikke sammen, men i samme nabolag. Vi ungene fikk være oppe så lenge vi ønsket og spise det som ble servert til middag på samme måte som de voksne.

Dette høres ut slik vi har praktisert sosialisering i alle år. Store og små sammen, og en ungeflokk med et aldersspenn på 15-16 år som koste seg i lag etter middagen.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-11, 09:42   #138
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har A-barn som liker å legge seg og som ikke står opp senere dagen derpå hvis de legger seg sent (selv ikke hvis vi forsøker flere dager på rad). Venner med barn har også tilsvarende rytmer på ungrne sine, så for vårt vedkommende er det ikke snakk å legge ungene tidligere, altså. Det ville jeg synes var veldig snodig ting å gjøre. Legge ungene kl 1730 for at vi skulle få en fredelig voksenmiddag kl 1830?

Gammel 01-03-11, 09:46   #139
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Greia for mitt vedkommende er vel at jeg ikke liker å spise etter kl. 19, så vi inviterer ikke til middagselskap klokken 21. Vi holder heller ikke barnet (og eventuelle barnegjester) oppe seint med vilje, men de er en naturlig del av selskapet frem til sin leggetid. Den er som regel i 21-tiden i helgene, og kanskje senere ved spesielle anledninger. Da sover han gjerne til 0930-1000.

Sist redigert av Tallulah : 01-03-11 kl 09:54.
Gammel 01-03-11, 09:48   #140
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vi har A-barn som liker å legge seg og som ikke står opp senere dagen derpå hvis de legger seg sent (selv ikke hvis vi forsøker flere dager på rad). Venner med barn har også tilsvarende rytmer på ungrne sine, så for vårt vedkommende er det ikke snakk å legge ungene tidligere, altså. Det ville jeg synes var veldig snodig ting å gjøre. Legge ungene kl 1730 for at vi skulle få en fredelig voksenmiddag kl 1830?

Det er det samme her. Til og med i sommerferien er de oppe i sekstiden. Kanskje av og til nærmere sju. Da må de legge seg tidlig for å klare dagen. De legger seg nok tidligere enn unger flest(?). Snart sjuåringen klokka halv åtte-åtte og rundt åtte for niåringen.

Hadde virkelig ikke lagt dem klokka seks for å spise voksenmiddag.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:40.