Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2011

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-11, 22:14   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2011

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men føler du ikke dette målet som et press? Jeg hadde blitt stresset og ikke tord å velge lange bøker, og så hadde jeg lest fort-fort og kanskje ikke fått med meg innholdet.

Nei, egentlig ikke. Jeg leser uansett en del på toget, så lange bøker foretrekkes uansett ikke av vekt- og konsentrasjonsgrunner (med mindre forfatteren heter Knausgård, da. Og ja, ting som Shantaram utgår med høye kneløft i alle tilfeller.) Det er ingen krise om det blir 30 bøker et år heller, altså.

Gammel 01-02-11, 21:48   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men føler du ikke dette målet som et press? Jeg hadde blitt stresset og ikke tord å velge lange bøker, og så hadde jeg lest fort-fort og kanskje ikke fått med meg innholdet.

Måtte sjekke, og ser at jeg leste 15 bøker over 400 sider i fjor - og 5 over 550, så veldig korte er de ikke (ikke alle, i hvert fall ).

1. Odd W. Surén: For hva det er verdt (som alltid underfundig og morsomt, men historien trekker litt ned. 5/4)
2. Ian McEwan: Solar (velskrevet og litt treg begredelighetsskildring med innslag av komikk. 4.)
3. Martin Skjekkeland: Dialektlandet (veldig grunnleggende og lite nyskapende innføring i norsk dialektlandskap. 4/3.).
4. David Nicholls: One Day (seig og bare litt morsom, men gripende og minnefremkallende. 5/4.)
5. Ingvar Ambjørnsen: Galgenfrist (litt poengløs og hardkokt sjangerbastard, men drivende nok. 4.)
6. Amal Aden: Se oss (ikke så godt skrivehåndverk, men rystende skildringer av somalisk miljø. 4/3.)

Gammel 10-02-11, 09:50   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

1. Odd W. Surén: For hva det er verdt (som alltid underfundig og morsomt, men historien trekker litt ned. 5/4)
2. Ian McEwan: Solar (velskrevet og litt treg begredelighetsskildring med innslag av komikk. 4.)
3. Martin Skjekkeland: Dialektlandet (veldig grunnleggende og lite nyskapende innføring i norsk dialektlandskap. 4/3.).
4. David Nicholls: One Day (seig og bare litt morsom, men gripende og minnefremkallende. 5/4.)
5. Ingvar Ambjørnsen: Galgenfrist (litt poengløs og hardkokt sjangerbastard, men drivende nok. 4.)
6. Amal Aden: Se oss (ikke så godt skrivehåndverk, men rystende skildringer av somalisk miljø. 4/3.)
7. Christer Mjåset: Legen som visste for mye (deilig lettlest og spennende legekrim som trekkes litt for en vag avslutning. 5/4.)

Gammel 17-02-11, 14:48   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

7. Christer Mjåset: Legen som visste for mye (deilig lettlest og spennende legekrim som trekkes litt for en vag avslutning. 5/4.)
8. Jo Nesbø: Hodejegerne (som alltid drivende nok, men for mye av en usannsynlig røverhistorie. 4/3.)

Gammel 19-01-11, 15:28   #5
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Januar
1. The Lost Symbol - Dan Brown. Typisk Brown!
2. On the Road - Jack Kerouac - likte denne veldig godt!
3. Fritt fall - Roderick Gordon og Brian Williams - dårligste av de Tunneler-bøkene hittil!
4. Engelens spill - Carlos Ruiz Zafrón - Vakker!
5. Percy Jackson, The Lightning Thief - Rick Riordan - Helt ok!
6. Løp hare løp - Harald Rosenløw Eeg - retrobok med handling lagt til 80-tallet. Nok en oppvekstbok, men i og for seg godt skrevet! Sånn midt på treet!
7. Små sitroner gule - Kajsa Ingermarsson - lettlest, morsom og koselig!
8. Ulvenatt - Tom Egeland - spennende, velskrevet og min første bok av forfatteren, men ikke den siste.
9. Salvadoreña - Cecilia Samartin - den dårligste av henne som jeg har lest.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 23:38   #6
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Målet mitt er rett og slett lese i år, og då mykje meir enn i fjor. Ellers anbefaler eg http://bokelskere.no/ for dei som ynskjer å halda ein fin oversikt over bøker dei har lest, bøker dei skal lesa og få med seg gode diskusjonar om ulike bøker og forfattarar.

1. Jo fortere jeg går jo mindre er jeg av Kjersti Annersdatter Skomsvold. Ei lita bok om ensomhet og alderdom, både trist, rar og morsom på ein gong.
2. En dåre fri av Beate Grimsrud. Boka handler om Eli som har diagnosen schizofreni og deler livet sitt med Erik, Espen, Emil og prins Eugen. Ei sterk historie om å leva med psykisk sjukdom.

Gammel 22-01-11, 23:44   #7
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Januar
3. Fritt fall - Roderick Gordon og Brian Williams - dårligste av de Tunneler-bøkene hittil!
6. Løp hare løp - Harald Rosenløw Eeg - retrobok med handling lagt til 80-tallet. Nok en oppvekstbok, men i og for seg godt skrevet! Sånn midt på treet!
8. Ulvenatt - Tom Egeland - spennende, velskrevet og min første bok av forfatteren, men ikke den siste.
10. Den lille prinsen - Antoine de Saint-Exupéry - nydleig og vekker mange tanker!

Gammel 23-01-11, 10:23   #8
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Januar:

Innsirkling 2 - fantastisk.
Populærmusikk fra Vittula - rar, annerledes, selv om motivene er kjente.

Gammel 23-01-11, 15:01   #9
Manga

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

1. Jorun Thørring - Tarantellen. Ny forfatter for meg. Boka var veldig spennende, synes jeg. Må sjekke ut hvor mange andre bøker hun har skrevet.

Gammel 23-01-11, 15:35   #10
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Mala Naveen Desiland Om en norsk-indisk familie der hvert familiemedlem gjennomgår en krise. Ok leseopplevelse.

2. Jamie Ford Hotellet på hjørnet av bitter og søt Den fenget meg, men jeg syns likevel den ble litt lettvint til tider, og det var ikke noe sjakktrekk å lese den på norsk.

3. Carl Frode Tiller Innsirkling 2 Velskrevet og snedig komponert, men du verden så traurig, og så mange dysfunksjonelle folk å forholde seg til.

Gammel 24-01-11, 19:38   #11
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Januar
10. Den lille prinsen - Antoine de Saint-Exupéry - nydelig og vekker mange tanker!
11. The Postcard Killers - Liza Marklund og James Patterson - helt grei krim, verken mer eller mindre

Gammel 28-01-11, 17:55   #12
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Januar
10. Den lille prinsen - Antoine de Saint-Exupéry - nydelig og vekker mange tanker!
11. The Postcard Killers - Liza Marklund og James Patterson - helt grei krim, verken mer eller mindre
12. The Book Thief - Markus Zusak - godt skrevet, veldig trist!
13. Innsirkling - Carl Frode Tiller - morsom innfallsvinkel, godt skrevet og jeg gleder meg til bok 2.

Gammel 29-01-11, 00:11   #13
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror jeg henger meg på denne tråden. Veldig inspirerende å se hva andre har lest.

Målet mitt er 52 bøker i 2011. Har lest rundt 60 bøker pr år i 2010 og 2009

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 21:46   #14
Høns

Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mål 52 bøker

1. Å elske noe annet - KarinFfossum. Relativt god krim. Lettlest og uventet
2. Drapet på Harriet Krohn- Karin Fossum. Grei nok, men ikke veldig bra
3. Trikken i ditt liv - Yvonne Kuhn. Litt underlig og rar bok, men på mange måter bra
4. Reinsdyr kan fly - ?. Barnesitater/utagn om julenissen. Koselig, men relativt langt mellom de virkelig gullkornene
5. Tingenes århundre - ?. Grei innføring og oversikt over stilarter, epoker mm
6. Hvitvasking - Tom Kristensen. Underholdende lettlest, men ikke uintelligent, krim med greit språk og plott
7. jeg fatter ikke hvordan hun får det til - Allison Pearson. Som alltid utrolig bra. denne leser jeg med jevne mellomrom.

Gammel 15-03-11, 20:43   #15
Høns

Standard

1. Å elske noe annet - Karin Fossum. Relativt god krim. Lettlest og uventet
2. Drapet på Harriet Krohn- Karin Fossum. Grei nok, men ikke veldig bra
3. Trikken i ditt liv - Yvonne Kuhn. Litt underlig og rar bok, men på mange måter bra
4. Reinsdyr kan fly - ?. Barnesitater/utagn om julenissen. Koselig, men relativt langt mellom de virkelig gullkornene
5. Tingenes århundre - ?. Grei innføring og oversikt over stilarter, epoker mm
6. Hvitvasking - Tom Kristensen. Underholdende lettlest, men ikke uintelligent, krim med greit språk og plott
7. jeg fatter ikke hvordan hun får det til - Allison Pearson. Som alltid utrolig bra. denne leser jeg med jevne mellomrom
8. Hvit Snø - Lindell. Kjent Lindell stil med en tvist
9. Fyrvokteren - Läckberg. God bok, lettlest. Uventet plott.
10. Et vanskelig valg - Nicholas Sparks. En flott kjærlighetshistorie
11. Myren - indridason. Drivende krim, godt skrevet, fenger.
12. One day - Nichols. Denne er blitt skrytt masse av, jeg falt ikke.
13. Bensinstasjonen - ?. Om bensinstasjonens reolle i samfunnet og arkitektur opp gjennom. Interessant.
14. Dragen - Kristensen. Underholdende lettlest krim
15. Se og hør (boken) - Melvik. Morsomt å få med segg, selvom det ikke er stor litteratur
16. Daddy Cool - ?. Bok om å være pappa (jeg er mor)
17. Drømmehjerte - Samartin. Flott bok, rørende.
18. Saras nøkkel -Tatiana de Rosnay. Utrolig vakker og gripende bok.

Gammel 29-01-11, 23:02   #16
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Mitt mål er 104 på 52 uker. Jeg klarte 52 bøker på 52 uker i fjor, så jeg satser på å doble det. Ikke noe gøy med mål man vet man klarer! Jeg liker utfordringen. Dessuten får jeg lest mange bøker, og det er i grunnen hovedmålet mitt, å få lest mange bøker igjen! Leste mye før barn, men har liksom ikke fått lest like mye etter barn! Jeg føler ikke noe press, for det er kun meg som styrer målet! Leser ikke fortere enn at jeg får med meg det jeg vil i bøkene!

Gammel 29-01-11, 23:59   #17
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

To bøker i uken? Jeg tror jeg må lese ekstremt sakte, eller noe. Men jeg er nøye på å få med meg handlingen. Før leste jeg nesten bare for å bli ferdig med boka. Nå sørger jeg for å gå tilbake og lese på nytt hvis jeg merker at jeg har falt ut. Sånn for å være sikker på at jeg virkelig har lest boka.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 17:27   #18
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Januar:
1. Audrey Niffenegger: Den tidsreisendes kvinne. Jeg har sett filmen og elsket den. Syns boken var litt langdryg i starten, men den tok seg kraftig opp. Allikevel første gang jeg har likt en film bedre enn boken.
2. J.M. Coetzee: Vanære. En gripende bok fra Afrika om en professor som opplever å bli vanæret på flere områder.
3. Jamie Ford: Hotellet på hjørnet av bitter og søt. En søt roman om kjærlighet.
4. Geraldine Brooks: Undrenes år. En dyster og tragisk bok fra pesten på 1600-tallet. Samtidig var den fantastisk godt skrevet og rørte meg dypt.

Februar:
5. Geraldine Brooks: Bokens folk. En fantastisk historie om Haggadáen i Sarajevo. Hun skriver så nydelig.

Gammel 19-02-11, 12:27   #19
Manga

Manga sin avatar

Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

1. Jorun Thørring - Tarantellen. Ny forfatter for meg. Boka var veldig spennende, synes jeg. Må sjekke ut hvor mange andre bøker hun har skrevet.
2. Bjørn Olav Jahr/Olaf Olsvik - Rus og Rolex. En sterk historie der Olsvik forteller åpent og ærlig om sitt rusmisbruk.
3. Victoria Hislop - Øya. En fantastisk bok. Er nesten litt trist over at den er ferdiglest.

Gammel 05-03-11, 17:59   #20
Manga

Manga sin avatar

Standard

2. Bjørn Olav Jahr/Olaf Olsvik - Rus og Rolex. En sterk historie der Olsvik forteller åpent og ærlig om sitt rusmisbruk.
3. Victoria Hislop - Øya. En fantastisk bok. Er nesten litt trist over at den er ferdiglest.
4. Rolf J. Widerøe/Hans Petter Aass - Dødsranet

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:47.