Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Alkohol på julaften?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-10, 11:00   #121
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol på julaften?

Når jeg tenker meg om så er det ikke alkoholen som skapte misstemning hos oss, men heller en dønn utslitt og sur mor. Hun skulle ikke begynne pynting før på kvelden lille julaften. Ikke akkurat den sinstilstanden der jeg anbefaler alkohol. Alkohol forsterker gjerne sinnstemninger.

Jeg prøvde å vente til kvelden lille julaften selv, det resulterte i styr til lite søvn, sur Maz og ikke den hyggeligste julekvelden. Det hadde ikke noe med alkohol å gjøre.

Jeg er veldig glad for denne tråden, for nå kom jeg på at jeg kjøper små vinflasker så slipper jeg kaste så mye.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 11:15   #122
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

1-2 enheter kan vi fint finne på å innta, men det stopper med det. Drikker ikke veldig mye ellers i året heller egentlig.

Gammel 30-11-10, 11:20   #123
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi drikker alkohol på julaften ja.

Gammel 30-11-10, 11:24   #124
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Dette blir min første jul som nyfrelst rødvinsdrikker, så ett glass god vin til maten skal jeg ha. Det skal mannen min og min mamma også. Når ungene er i seng tar vi frem hjemmelaget kirsebærlikør, et lite glass til hvert. Det holder for oss.

Gammel 30-11-10, 11:25   #125
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På julaften er jeg travel vertinne, så alkoholforbruket begrenser seg selv helt fint.

Vi har en flaske champagne (delt på fem voksne) før maten, og rødvin til middagen. Jeg drikker et glass av hver, mannen, som tåler mye mer enn meg, og som stresser litt mindre med maten, drikker nok litt mer, men han blir aldri påvirket av noe som helst, så det ser jeg som uproblematisk. De andre drikker konjakk til kaffen, det gjør ikke jeg ettersom jeg ikke liker brennevin.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 11:32   #126
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg åpner en rødvin til maten som jeg, mamma og svigermor drikker av. Overhode ikke noe fyll, nei.

Gammel 30-11-10, 11:32   #127
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg drikker ikke, men noen drikker juleøl og akevitt til maten. Ingen som blir beruset, heldigvis.

For jeg har opplevelser fra oppveksten med dritafulle familiemedlemmer, og det ødela hele julekvelden for min del. Disse familiemedlemmene drikker seg fremdeles fulle på julaften, og det er grunnen til at jeg aldri feirer jul med dem.

Gammel 30-11-10, 12:01   #128
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når vi feirer hjemme hos oss selv, drikker vi litt vin. Det samme når vi er hos svigers. Når vi er hos mamma og stefaren min, serveres det ikke alkohol på julaften. Ganske enkelt fordi det ikke er viktig for dem. Og jeg synes begge deler er helt greit. Vi har ingen i familien som drikker mer enn de bør, så det med jul og alkohol er heldigvis problemfritt hos oss.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:05   #129
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det nytes alkohol til maten. Men vi er ikke noe fullere på julaften enn ellers :fjaser:

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 12:14   #130
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja. Øl og akevitt til maten. Vin etter gaveåpningen.

Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 14:13   #131
Torinn
Undrande

Medlem siden: Oct 2006
Torinn har et hav av muligheter foran seg
Standard

Gjerne eit glas vin til julemiddagen, viss eg ikkje må køyra heim om kvelden. Akevitt likar eg ikkje, men mannen drikk gjerne både øl og litt akevitt når det er min tur til å køyra.

Det aller, aller beste er uansett den flaska med raudvin som vert delt når me har kome heim, junior er i seng og me slappar av etter ei koselig men hektisk feiring.

Torinn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 14:16   #132
Frøken V
Passiv

Standard

Drikker sjeldent alkohol noen av oss. Men en bitteliten aquavitt blir det vel til ribben. Men drikker mye heller hjemmebrygget(alkoholfritt) sitronøl til middagen enn vin og øl.

Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 16:01   #133
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi pleier å ha litt, men i år tror jeg kanskje vi dropper det. I tilfelle vi må ut og kjøre bil eller noe. Man vet aldri.

Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 16:07   #134
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Ja det gjør vi, men vi blir aldri fulle. Det er snakk om til maten, ikke noen som sitter og super hele kvelden altså

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 16:18   #135
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Ja, i beherskede mengder. Øl / vin og akevitt til maten for de som vil ha det og er gamle nok, og så kanskje en likør til kaffen. Nå skal vi riktignok feire jul med min familie i år, der alle nå er over 18, så da er det vel bare jeg som av naturlige grunner kjører alkofritt.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 19:38   #136
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg drikker ikke alkohol på julaften. (eller i år skal jeg ha et par glass vin etter minsten er i seng.. han er det eneste barnet i år.)

jeg har dårlige minnner fra min egen barndom med berusede (de påstår selv de bare var "i godt humør") voksne på jul og nyttårsaften. Det var IKKE kjekt, så jeg drikker aldri selv på julaften eller nyttårsaften.. Det er barnas dager. Kunne helt fint klart å være helt "vanlig" og bare ta litt til maten, men selv husker jeg både lukten på mamma og øynene ble annerledes, selv etter kun en øl og en akevitt til middagen.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 20:00   #137
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Forresten startet jeg julefeiringen i fjor med et stort glass baileys til frokost.

Hadde leiebil i England og var møkk lei den skumle kjøringen på feil side, så jeg tenkte det var den greieste måten å slippe unna på.

Gammel 30-11-10, 20:20   #138
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ingen dårlige assosiajoner med alko, verken på julaften eller andre dager.
Her nytes første glass vin mens de andre er i kirka og jeg passer middagen, siden blir det vin/øl og aquavit til middagen, en cognac til kaffen og gjerne litt mer vin ellerhvamanønsker etter pakkeåpning.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 22:12   #139
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjertens enig med Maxi.

Gammel 30-11-10, 22:16   #140
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det har jeg, både på julaftener og hundrevis av ganger ellers. Og jeg kan love deg at det å ha et familiemedlem med alkoholproblemer, som drikker seg snydens full og skummel både titt og ofte, er noe helt, helt annet for et barn enn at foreldre som ikke har det tar seg ett glass vin (eller til og med tre) i ro og fred. Det er nesten så jeg syns det er litt provoserende at dette i det hele tatt sammenlignes og av enkelte nærmest sidestilles. Jeg syns det er provoserende å skrive "nei det har ikke mine barn opplevd" om alkohol i siviliserte former på julaften - som om det skulle være noe skremmende for et barn som ellers har det trygt og godt og har foreldre som aldri drikker seg fulle.

Siden Poly var enig så måtte jeg finne ut hva Maxi skrev jeg også.
Dette er igrunnen enkelt og greit det beste jeg har sett om dette temaet.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:06.