Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvordan går det an å like disse bøkene?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-07, 15:39   #121
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.636
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Nå banner jeg sikker i kjerka så det holder, men klarer bare ikke å skjønne at noen klarer å lese "Stolthet og Fordom" :løper og gjemmer meg:
Den ligger på nattbordet og jeg har forsøkt opptil flere ganger, men den virker på samme måte som Rohypnol.

Kanskje ikke helt like vellykket som Date Rape Drug...

Må ellers si jeg er imponert over motet ditt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 15:41   #122
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.172
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Kanskje ikke helt like vellykket som Date Rape Drug...

Jeg satt faktisk og prøvde å skrive ett eller annet om parallellene mellom Mr. Darcy og date rape drugs, men greide ikke å finne noe som ikke ble totalt smakløst, så jeg droppet hele svaret mitt.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 16:58   #123
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.936
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det kan være det samme, jeg nekter å tilgi ham at vi ble tvunget igjennom "Det store spelet" i åttendeklasse. :sta: (Hvorfor i alle dager tvinge barn til å lese litteratur som de overhodet ikke er modne for, når det finnes så utrolig mye bra som er skrevet for deres alder? Det dreper alt som er av leselyst for veldig mange. )

Det kan vel ikke være stakkars Tarjeis feil. Men at det er mange norsklærere som presenterer ungdomsskoleelever for litteratur som ikke passer, det er sikkert. Vi ble tvunget gjennom deler av Juvikfolket på ungdomsskolen og selv jeg, som leste ganske voksen litteratur i den alderen og har lest mye hele mitt liv har ennå ikke klart å ta den opp igjen etterpå.

Ellers slutter jeg meg til de som er sjokkerte over at det er mulig å ikke like Haldis Moren Vesaas.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 17:07   #124
Solen
Tusenkunstner
 
Solen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 538
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg har ikke lyst til å lese Eremittkrepsene og Berlinerpoplene. Det er sikkert noe galt med meg, men de er for hypte for min smak.

Den instillingen har jeg også til de bøkene.

__________________
Mamman til storebror 2001 og lillebror 2004
Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 17:20   #125
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Kanskje ikke helt like vellykket som Date Rape Drug...

Må ellers si jeg er imponert over motet ditt.

Vet du ikke at det er det nye nå...
P&P er synonympreperatet til Rohynol.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 17:40   #126
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.675
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg skal ikke smekke deg mer på lanken enn Tinetoff allerede har gjort (i alle fall ikke i første omgang ), men lurer bare på hvilken genre du mener den tilhører (og hva du er forutinntatt mot), siden du ikke har lest den? (Jeg har fått med meg at det går an å ikke like Austen, altså, jeg er bare nysgjerrig på hva slags bok du tror det er.)

Jeg tror det er den som filmen er basert på. Grei nok underholdning som film, men ikke en handling som det interesserer meg å lese om. Men filmer maltrakterer jo ofte bøker så jeg burde kanskje ikke dømme for mye ut fra den.


Jeg er forutintatt på den måten at jeg antar at det som en Jane Austen-bok handler om kjærlighetshistorie blant middelklassen i 1800-tallets England, en setting som har sluttet å fascinere meg. Man finner jo heller ikke ut så mye om språket, hvor bra den er skrevet etc av å lese sammendrag/omtale (som jeg selvfølgelig har gjort), men det er jo likevel det jeg oftest baserer meg på når jeg velger om det frister å ta fatt på en bok eller ikke. Er boka bra nok skrevet er den selvfølgelig god å lese likevel, men det blir som regel til at jeg velger noe annet. Men det kan hende jeg leser den likevel nå, av ren nysgjerrighet ...

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 12-04-07 kl 17:52.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 17:57   #127
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.636
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Vet du ikke at det er det nye nå...
P&P er synonympreperatet til Rohynol.

Dvs klasker en hardcoverutgave over hodet på offeret?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 19:04   #128
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.845
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Dvs klasker en hardcoverutgave over hodet på offeret?


Nei, be det lese første kapittel

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 19:17   #129
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Nå banner jeg sikker i kjerka så det holder, men klarer bare ikke å skjønne at noen klarer å lese "Stolthet og Fordom" :løper og gjemmer meg:

Det er jo uten tvil den aller aller aller beste boken i verden! Skarp satire, et politisk og feministisk kampskrift, en vidunderlig kjærlighetshistorie og herlig underholdning. Alt i ett!

Dinas bok, derimot...

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 21:00   #130
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Den ligger på nattbordet og jeg har forsøkt opptil flere ganger, men den virker på samme måte som Rohypnol.

Unnskyld meg, men det er da ikke riktig. Man blir aggressiv av alkohol og Rohypnol, mens vin og PP blir man bare søt og kosete av. :datapunkt:

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 21:00   #131
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.991
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Karin Fossum - Svarte sekunder - skikkelig møl av en krim, alt var avslørt i første kapittel.

Må også slenge meg med i rekken av Wassmo motstandere - Dina bøkene er virkelig skrekkelige. Men det verste er nesten å måtte høre Wassmo prate om bøkene sine - der er det mye sjelfull tale og forsøk på dyp. Totalt mageplask spør du meg.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 21:06   #132
era
Bør lage seg en tittel selv
 
era sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Innlegg: 3.538
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Herbjørg Wassmo uuuuuuuuuuurk
Og Amalie Skram variasjoner over temaet, hoste på våren død på høsten og derfra går det rett i dass ...spar meg.
DaVinci koden var nedtur.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 21:35   #133
Doxa
hmmm
 
Doxa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Det må bli Alkymisten (Uff!) og Halvbroren (det hele toppet seg med den voldtekten - etter det orket jeg ikke mer).

Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:07   #134
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.998
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Men det verste er nesten å måtte høre Wassmo prate om bøkene sine - der er det mye sjelfull tale og forsøk på dyp. Totalt mageplask spør du meg.

Norsklæreren min på lærerskolen lo rått og hånlig da hun fortalte om hvordan Wassmo hadde reagert da hun fikk Nordisk råds litteraturpris: "Å, det må æ fortælle ho Tora!" Fortelle til romanfiguren sin, liksom. Norsklæreren var IKKE imponert.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:11   #135
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.636
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Noen som husker KLMs parodi for mange år siden ("Fjærsynet", tror jeg det var) på henne?
(Herlig Wassgraut het hun da).

Helt genialt, lo meg fordervet. Et språk selv Ari Behn kunne ha lært litt av.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:27   #136
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Jeg slet meg gjennom Halvbroren og syns mesteparten av boka var dønn kjedelig.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:27   #137
HSJ73
Henger i stroppen
 
HSJ73 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.669
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Kom på noen bøker som jeg på grunnlag av gode anmeldelser og anbefalinger leste, og som skuffet meg:

Per Petterson: Ut og stjæle hester
Sue Monk Kidd: The Secret Life of Bees

Og denne orket jeg faktisk ikke lese ferdig:
Niels Fredrik Dahl: På vei til en venn


HSJ73 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:31   #138
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.399
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Noen som husker KLMs parodi for mange år siden ("Fjærsynet", tror jeg det var) på henne?
(Herlig Wassgraut het hun da).

Helt genialt, lo meg fordervet. Et språk selv Ari Behn kunne ha lært litt av.

SkaiTV
Armod Wassgraut
Tora Tora Tora (om de 3 søstrene Tora)
Stupet med den blinde glassmaneten
Den dumme stuten
Hudløs vimpel
:korrigerer:

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:35   #139
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Jeg glemte helt å si at jeg synes Linn Ullmann burde finne seg en annen jobb.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:36   #140
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.877
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan går det an å like disse bøkene?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg glemte helt å si at jeg synes Linn Ullmann burde finne seg en annen jobb.

Det samme gjelder mannen hennes.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no