Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Stygge dialekter?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Er noen dialekter finere enn andre? (spesifiser i tråden)
Ja 130 90,91%
Nei 5 3,50%
Det tør jeg ikke ha noen mening om 3 2,10%
Vet ikke 0 0%
Dustepoll 5 3,50%
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-08, 18:55   #121
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nå kommer dere sikkert til å le og synes jeg er domm såm et brø, og det er jeg jo, men jeg sliter litt med å forstå hva dere mener med denne kj- kontra ch-lyden. Jeg blir usikker på om jeg snakker "feil", men jeg snakker jo slik som alle andre jeg kjenner, med unntak av ei venninne fra Bryne. Hun har denne "tyske" uttalen når hun skal si kjøkken, kino osv. Som når man sier "ich". Er det det som er feil eller riktig? Er det en ch-lyd eller kj-lyd? Flaut å spørre, men jeg må jo ...

Oioioi... Iset da. Kan muligens se igjennom fingrene her, iom at du ikke er østlending. Men hadde du snakket min dialekt, men chhhhhh, så hadde jeg antagelig tenkt litt at du muligens ikke 1. Ikke var så lur 2. Var en av våre nye landsmenn 3. Kunne trengt noen timer hos logoped.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 19:05   #122
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Hehehe, det kan jeg godt forstå. Men jeg tror ikke du hadde hørt så stor forskjell her på min dialekt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 19:06   #123
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Kjell og kino skal uttales likt, men uttaler du shell (som i bensinstasjonkjeden) og kjell også likt? For det er der du finner de to ulike lydene. Shell med sch og kjell med kj (ich?).

Poenget (eller problemet?) er at vi stort sett ikke bruker ich-lyden overhodet. Jeg kjenner kun TO (!) personer som gjør det, og det er mamma og ei venninne fra Bryne. Så da blir det likt ja.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 19:39   #124
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.211
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hehehe, det kan jeg godt forstå. Men jeg tror ikke du hadde hørt så stor forskjell her på min dialekt.

Enig i det, men jeg syns det er rart at du ikke hører forskjell hos andre som ikke har din dialekt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 20:38   #125
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.263
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

På vestlandet er det ofte større forskjeller mellom kj og skj/sj enn på østlandsk.

Jeg uttaler Kjell som "tsjell", og Shell som "sjell".

Jeg sliter skikkelig med å uttale den østlandske Kj-lyden, og et er litt dumt, siden jeg jo ønsker å lære barna mine forskjellen mellom kj og skj. Er det noen som vil komme og kurse dem?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 20:42   #126
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Enig i det, men jeg syns det er rart at du ikke hører forskjell hos andre som ikke har din dialekt.

Jeg tror ikke jeg har hørt så mye etter, egentlig. Jeg har ei venninne i Oslo, og hun sier ikke ich-lyden.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 20:55   #127
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Poenget (eller problemet?) er at vi stort sett ikke bruker ich-lyden overhodet. Jeg kjenner kun TO (!) personer som gjør det, og det er mamma og ei venninne fra Bryne. Så da blir det likt ja.

Åja, jøss. De jeg kjenner som bor i Stavanger skiller på lydene, men de er ikke fra Stavanger opprinnelig, men litt lenger sørfra.

Bestemor, som er fra sør i Rogaland, kan ikke si gin skikkelig (med stemt dsj-lyd). Hun sier djinn. Men hun skiller på kj og sj.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 20:57   #128
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Ja, lenger mot sør skiller de. Sørlendinger har vel ganske kraftig ich-lyd, har de ikke?
Djinn.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 00:49   #129
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg bor da ikke på Bryne. :hyl:

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 23:31   #130
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Same shit.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 23:43   #131
iBam
Erfaren
 
iBam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.076
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes norsk er stygt jeg, og synes vi enten skal gå over til svensk eller til gammelnorsk.

signerer. vet ikke helt om jeg tør å skrive de dialektene jeg syns er stygge jeg.. Får vel halve forumet på nakken

iBam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 23:48   #132
JabbaJabba
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2
JabbaJabba har et hav av muligheter foran seg
Spørsmål

Sv: Stygge dialekter?

Kan det være sånn at man danner seg et førsteinntrykk av en dialekt? Slik at det blir avgjørende hvem som bruker den og hvordan, mer enn lyden i den. Det er jo sjelden man missliker dialekten til noen man liker. Eller?

JabbaJabba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 23:52   #133
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Det eneste jeg "ikke klarer" er trønderdialekter igrunnen; takler jo de også, men det er usælt, brautende og breialt! Er heller ikke så glad i flere av dialektene på Sunnmøre, men de fleste har jo sin sjarm.

Div. dialekter oppover i Setesdal er helt kauderveldsk og totalt uforståelig, men likefullt sjarmis

Best liker jeg nok enkelte sørlandsdialekter (nå snakker vi typ Kristiansand, og ikke breutende Venndølsk, irriterende "jeg får ikke helt til å skarre "arendalsk" osv.), men her er jeg nok preget av at jeg både er bosatt i sør og gift med en sørlending, sjarmert i senk av de bløde konsonantårr ...selv om ikke alt er like pent. Selv er jeg fra Oslo og snakket veldig pent, om enn er jeg uslepen og mer sørlandsk av meg nå. Men jeg sier uttaler f.eks Oslo rett frem og ikke Oschlo mm.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.

Sist redigert av Bomull : 08-12-08 kl 00:01.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 23:54   #134
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av JabbaJabba, her.

Kan det være sånn at man danner seg et førsteinntrykk av en dialekt? Slik at det blir avgjørende hvem som bruker den og hvordan, mer enn lyden i den. Det er jo sjelden man missliker dialekten til noen man liker. Eller?

Tja, det er nok mye i det. F.eks. hadde jeg problemer med dialekter fra Stavangerområdet tidligere, men etter at jeg ble kjent med flere og flere fra de trakter, synes jeg det er skikkelig sjarmerende.

Men, jeg bryr meg jo veldig mye om min svoger og liker han, selv om han snakker veldig lite pent trøndersk - og det holder jeg fast ved og kommer aldri til å synes det er noe pent, okke som!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 08:17   #135
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.762
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Fine:
Stord
Toten
Egersund
Bergen

Stygge:
Vennesla
Østfold
Grenland

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 08:45   #136
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.702
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Hvor er de som synes trøndersk er en fin og levende dialekt?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 09:13   #137
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Hvor er de som synes trøndersk er en fin og levende dialekt?


Her ...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 09:16   #138
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg synes trøndersk er fælt. Og noen ganger vanskelig å forståfaktisk.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 09:21   #139
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Jeg synes mange trønderdialekter er aldeles nydelige, men bytrøndersk er ikke pent i det hele tatt. Jeg liker generelt ikke "pene" bydialekter.

Ålesundsdialekt er en av de minst velklingende dialektene jeg vet om, men jeg synes andre sunnmørsdialekter er flotte.

Jeg synes dialekten i Vennesla er finere enn i Kristiansand. De snakker kulere på Undheim enn i Stavanger og Sandnes. (Merk at jeg skrev kulere ).

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-12-08, 09:31   #140
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.157
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Stygge dialekter?

Opprinnelig lagt inn av iBam, her.

signerer. vet ikke helt om jeg tør å skrive de dialektene jeg syns er stygge jeg.. Får vel halve forumet på nakken

Jeg tør. Oslodialekt er litt stygt.

Og Ålesundsdialekt.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no