Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NRK nå: Barnets beste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-12, 22:19   #121
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Tatt ut av sammenhengen og uten å ha lest rapporten, tenker jeg det er fordi det kan relateres til tilfeller med barn som bare har bodd med den ene forelderen, der den andre krever mer omfattende samvær, på bakgrunn av biologi. Men jeg vet ikke, som sagt. Bare en tanke.

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mener. Raundalen-utvalget har sett spesifikt på det biologiske prinsipp innen barnevern, og lagt frem NOU-en "Bedre beskyttelse av barns utvikling."

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:25   #122
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.722
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg er helt menigmann og helt blank på barnevern, heldigvis. Men synes de har rare argumenter for hvorfor ikke gutten skal være mer sammen med faren. "Han har ikke behov for det". Neivel.

Jeg skulle likt å sett resultatene av at jeg sa at min sønn ikke har behov for overnatting med sin far. For det har han ikke, ennå. Han er for liten til å skjønne at han går glipp av noe. Men ser man på den langvarige relasjonen som skal dannes er det klart overnattingssamvær er viktig.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:26   #123
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.560
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Ja, Input. Godt eksempel fra virkeligheten.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:27   #124
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Nå fikk jeg ikke sett det, fordi telefonen ringte.
Men tenkte jeg skulle se det på nett tv på senga etterpå.

Men ja, jeg syns fryktelig synd på faren, kun utifra hva jeg så forrige uke.


Min far har vært i samme situasjon, og han sliter med samvittigheten den dag idag fordi han endte med å gi opp. Jeg har forståelse, men han selv har ikke det. Kanskje derfor jeg føler ekstra sterkt i akkurat den saken.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:28   #125
Thomas
Mmm, skeptisk
 
Thomas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 518
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Kjenner jeg ble mektig provosert over den fostermora som ble sur på barnevernet som fortvilt prøvde å løse en utrolig vanskelig situasjon.

__________________
Men hvi skal jeg være så haardt beklemt?
Om hundrede Aar er alting glemt.
Thomas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:29   #126
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg skulle likt å sett resultatene av at jeg sa at min sønn ikke har behov for overnatting med sin far. For det har han ikke, ennå. Han er for liten til å skjønne at han går glipp av noe. Men ser man på den langvarige relasjonen som skal dannes er det klart overnattingssamvær er viktig.

Ja, ikke sant, og det er de første årene de viktige relasjonene dannes.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:29   #127
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Thomas, her.

Kjenner jeg ble mektig provosert over den fostermora som ble sur på barnevernet som fortvilt prøvde å løse en utrolig vanskelig situasjon.

Ja, hun var direkte frekk. Mememe er den eneste følelsen jeg satt igjen med.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:33   #128
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.722
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Ja, ikke sant, og det er de første årene de viktige relasjonene dannes.

Det er det. Og det å få være den som legger, den som tar nattevåk, den som er der om morgenen - det er faktisk viktig. Det er det som skiller meg fra de ansatte i bhg. Satt litt på spissen riktignok, men dog.

Og det fostermoren sa om at barnet sovner i bilen og ikke får sove før langt på natt slik at dagen etter blir ødelagt, burde jo være et argument for overnattingssamvær. Da kan han komme hjem tidligere dagen etter.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:34   #129
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Thomas, her.

Kjenner jeg ble mektig provosert over den fostermora som ble sur på barnevernet som fortvilt prøvde å løse en utrolig vanskelig situasjon.

Sur? Ja, jo. Hun er nok i alle fall ganske så redd for å miste ungen som hun har hatt den daglige omsorgen for siden han ble født. Det blir sterke bånd og mye følelser av slikt. Heldigvis.

Det å tåle andre sine sterke emosjoner er en av de tingene man rett og slett bare må når man jobber i barnevernet. Det er mye følelser, alle typer følelser.

Det er ikke bare lett å være hverken far eller fosterforeldre i denne saken.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:35   #130
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.477
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Det var ikke akkurat en følelse av å være opptatt av å få til gode løsninger hun innga. Jeg skjønner at de er glad i gutten og redde for å miste ham, men jeg synes de burde være med på å tilrettelegge for et godt forhold mellom far og sønn.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:37   #131
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Fillern, denne glemte jeg.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:39   #132
Thomas
Mmm, skeptisk
 
Thomas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 518
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Det var ikke akkurat en følelse av å være opptatt av å få til gode løsninger hun innga. Jeg skjønner at de er glad i gutten og redde for å miste ham, men jeg synes de burde være med på å tilrettelegge for et godt forhold mellom far og sønn.

Er nettopp det jeg tenkte også. Inntrykket man sitter igjen med er at deres følelser trumfer guttens og farens behov for samvær, og sånn egoisme irriterer meg.

__________________
Men hvi skal jeg være så haardt beklemt?
Om hundrede Aar er alting glemt.
Thomas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:41   #133
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.517
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Å synse om hva man burde er temmelig mye lettere enn å reagere korrekt når man står i fare for å miste et barn man føler er sitt. Jeg syns dere er temmelig urimelige.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:43   #134
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Men ser man på den langvarige relasjonen som skal dannes er det klart overnattingssamvær er viktig.

Rettspraksis i disse sakene er gjerne at man skiller mellom fosterhjemsplasseringer som er tenkt for oppvekst, og de hvor tilbakeføring fremstår sannsynlig/mulig. Nettopp fordi det er forskjell på relasjonen som skal dannes, og viktigheten av relasjonen til fosterforeldrene.

Det er veldig vanskelig å si noe særlig om denne konkrete saken, siden det ikke gis noe særlig opplysninger om hva som har skjedd rent juridisk i de to årene fra far fikk foreldreansvar til programmet lages. Det refereres vagt til et nemndsvedtak. Dette vil vanligvis være det som avgjør hvordan barneverntjenesten skal tilrettelegge for samvær.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:43   #135
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.976
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Å synse om hva man burde er temmelig mye lettere enn å reagere korrekt når man står i fare for å miste et barn man føler er sitt. Jeg syns dere er temmelig urimelige.

Vel, man er vel også ganske naiv om man ikke har tenkt tanken på å miste barnet når man bli fosterforeldre? At man blir lei seg er noe helt annet enn slik denne damen fremsto. Syns jeg.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:52   #136
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.722
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Rettspraksis i disse sakene er gjerne at man skiller mellom fosterhjemsplasseringer som er tenkt for oppvekst, og de hvor tilbakeføring fremstår sannsynlig/mulig.

Akkurat det skjønner jeg, men om saken er slik den fremstilles, må i det minste far få normalsamvær i den grad det er mulig. Å ta fra et barn retten til å bli kjent med biologiske foreldre "bare fordi" er jo helt grusomt.

Ingen mor hadde kommet noen vei (forhåpentligvis) om de forsøkte å nekte en god far samvær med barnet sitt, hvorfor i all verden skal fosterforeldre/barnevernet kunne gjøre det? Jeg kjenner at denne saken slik den fremstilles provoserer meg noe voldsomt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:52   #137
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

kie:

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:53   #138
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Vel, man er vel også ganske naiv om man ikke har tenkt tanken på å miste barnet når man bli fosterforeldre? At man blir lei seg er noe helt annet enn slik denne damen fremsto. Syns jeg.

Det er blitt sagt i serien at barnet ble plassert med tanke på at han skulle vokse opp i fosterfamilien. Med det i bakhodet fremstår kanskje ikke fosterforeldrene naive?

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:54   #139
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.802
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Vel, man er vel også ganske naiv om man ikke har tenkt tanken på å miste barnet når man bli fosterforeldre? At man blir lei seg er noe helt annet enn slik denne damen fremsto. Syns jeg.

Når man henter barnet rett etter fødsel og blir forespeilet at dette er omsorg som vil vare til barnet er voksen (kom fram i forrige program) synes jeg det ikke er det granne rart at de ser på dette som sitt barn. Takk og lov.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 22:55   #140
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NRK nå: Barnets beste

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Akkurat det skjønner jeg, men om saken er slik den fremstilles, må i det minste far få normalsamvær i den grad det er mulig. Å ta fra et barn retten til å bli kjent med biologiske foreldre "bare fordi" er jo helt grusomt.

Ingen mor hadde kommet noen vei (forhåpentligvis) om de forsøkte å nekte en god far samvær med barnet sitt, hvorfor i all verden skal fosterforeldre/barnevernet kunne gjøre det? Jeg kjenner at denne saken slik den fremstilles provoserer meg noe voldsomt.

Hva er "normalsamvær"?
Når barnet plasseres med tanke på oppvekst, så er det ikke normalt å ha for hyppig samvær med biologiske foreldre. Dette av hensyn til tilknytning i fosterhjemmet.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no