Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 19:17   #121
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jada, men likevel får man invitasjoner til både dåpssamtaler, fireårsbok m.m.

Ja? Hives i søpla som man gjør med alt annet av reklame, tigging, invitasjoner, tilbud etc.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:18   #122
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ja? Hives i søpla som man gjør med alt annet av reklame, tigging, invitasjoner, tilbud etc.

Neida. For reklamefolkene respekterer i det minste mitt klistremerke der jeg sier nei takk. Så det ringes selvsagt og skjelles ut. Noe som de er nødt til å like, siden de ikke slutter.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:18   #123
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.866
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Er det vanskelig å svare på et brev? Det var vaaaanskelig.

Det er ikke vanskelig. Ikke i det hele tatt.

Poeng: Når man har sendt brev om utmelding av sitt barn, så regner man med at beskjeden blir oppfattet og forstått, og ønsket imøtekommet. Når man da oppdager at så ikke har skjedd, blir man irritert. Og dette er det ikke bare jeg som har opplevd.

Men dette var vel en liten avsporing av trådens opprinnelige spørsmål.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:20   #124
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Og da bør vel den som ikke er meldt inn være så obs at h*n melder ut barnet også, hvis det er viktig.

Vi har gjort det. For meg er det en prinsippsak. Jeg hadde ikke likt det om barna mine ble automatisk medlem i andre trossamfunn heller. Jeg synes som sagt det er flott at barna lærer om ulike religioner, men jeg ønsker ikke at barna mine skal bli introdusert til kristendommen som en sannhet (som vi har opplevd i barnehagesammenheng.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:20   #125
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Jeg er født i 77, og vi lærte om de fleste tror jeg, og bygde så videre på dette på vgs. Kristendommen var selvsagt dominerende, men vi hadde jo om de andre også.


Jeg er like gammel som Electronica og har samme erfaring.
Jeg kan ikke se det store problemet med én julegudstjeneste i året.
Hver gang denne debatten dukker opp, tenker jeg på episoden "Mr.Hanky, The Christmas Poo" fra South Park, der alle de voksne er så opptatt av at julen skal være så nøytral og PK som mulig at hele julespillet til ungene ble et ufrståelig sammensurium med musikk av Philip Glass.
Fra spøk til alvor, disse gutta satte saken på spissen, men det er ikke til å komme fra at slike tilstander kan oppstå.
Og så lenge vi faktisk har statsreligion, ser jeg ikke noe galt i at ungene får opplæring i og innføring i den.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:20   #126
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Riktig, man kan la være å melde sine barn inn. De aller færreste melder sine barn inn i den norske kirke. Det skjer nemlig automatisk, så lenge en av foreldrene er medlem. Man må faktisk aktivt velge å melde ut sitt barn, om man ikke ønsker at det skal være medlem.

Og det glemte jeg å nevne
Takk!

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:23   #127
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Poenget er at utenfor religiøse miljøer er man visst livredde for noen form for religiøs påvirkning. Farlig! Da kan man visst ikke ha stor tro på egne verdier og holdninger hvis man frykter at et religiøst møte av et hvilket som helst slag, skal kunne ødelegge alt man har forsøkt å lære ungene hjemmefra. Derav min oppfatning om mangel på vidvinkel.

Jeg har mye mer respekt for ateistene i min omgangskrets som sender ungene på søndagsskole for at de skal ha samme mulighet til å ta selvstendige valg som det foreldrene selv har tatt. De risikerer at "ateistens sønn ber aftenbønn".

Jeg er ikke redd for at barna mine skal bli religiøse. Derimot vil jeg at de skal ha et faktisk grunnlag å basere sine valg på, og at de skal ha et oppdatert syn på religion, religionshistorie og konsekvensene av valget, ikke minst. De skal være klar over at det ikke er et lettvint valg, og de skal (forhåpentligvis) ikke bli indoktrinert på skolen, den store læringsanstalten, om at i Norge er vi kristne.
Som jeg prøvde å poengtere (leste du ikke hele innlegget?), det er ikke tilfeldige turer i kirken, moskéen, synagogen eller whatnot jeg reagerer på. Det er manglende forståelse og opplegg for de barna som ikke vil delta. Den dagen undervisning om islam, jødedom og buddhisme blir likestilt med undervisning om kristendom (i religionstimene), da er det en helt annen sak.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:24   #128
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Det er ikke vanskelig. Ikke i det hele tatt.

Poeng: Når man har sendt brev om utmelding av sitt barn, så regner man med at beskjeden blir oppfattet og forstått, og ønsket imøtekommet. Når man da oppdager at så ikke har skjedd, blir man irritert. Og dette er det ikke bare jeg som har opplevd.

Men dette var vel en liten avsporing av trådens opprinnelige spørsmål.

Siden du fikk brev om at barnet sto i to trossamfunn regner jeg med at det var noe spesielt, og derfor et betimelig spørsmål du måtte svare på.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:30   #129
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.866
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Siden du fikk brev om at barnet sto i to trossamfunn regner jeg med at det var noe spesielt, og derfor et betimelig spørsmål du måtte svare på.

Ikke noe spesielt nei, bare et innlegg med litt for lite informasjon.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:30   #130
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Poenget er at utenfor religiøse miljøer er man visst livredde for noen form for religiøs påvirkning. Farlig! Da kan man visst ikke ha stor tro på egne verdier og holdninger hvis man frykter at et religiøst møte av et hvilket som helst slag, skal kunne ødelegge alt man har forsøkt å lære ungene hjemmefra. Derav min oppfatning om mangel på vidvinkel.

Jeg har mye mer respekt for ateistene i min omgangskrets som sender ungene på søndagsskole for at de skal ha samme mulighet til å ta selvstendige valg som det foreldrene selv har tatt. De risikerer at "ateistens sønn ber aftenbønn".

Jeg er ikke redd for at barna mine skal møte ulike religioner, men skal de ha reelle valg bør det jo være mer variert enn kun søndagsskole eller av-og-på-religiøsitet som er temmelig vanlig her til lands.

Jeg tror ikke barna mine hadde blitt "ødelagt" av å bli døpt heller, men for meg er det like feil å si ja til å oppdra dem i den kristne tro som å si ja til å oppdra dem i andre trosretninger. Jeg synes det er et underlig valg mange tar som ikke tror, men som døper barna "fordi det er tradisjon".

Seksåringen vår vet en del om mange religioner, og vi er opptatt av å læe henne at selv om vi ikke tror slik og sånn, er det mange som gjør det.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:39   #131
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.659
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Jeg klarer ikke helt å se at buddhismen og jødedommen skal få like stor del i undervisningen i Norge.
1. Det var de kristne som slaktet de som ikke ville bekjenne seg til den kristne troen
2. Det var de kristne som reiste ut for å misjonere ( og drepe og påføre sykdommer) i andre land
3. Kristendommen har en lenger historie i Norge enn de andre religionene
4. Vi har en statsreligion (kristendom)

Ut i fra disse punktene synes jeg det er riktig at kristendommen vies mest oppmerksomhet i RLE-timene.
Det betyr ikke at jeg synes at vi bør ha en statsreligion.
Det betyr ikke at jeg ikke synes at barn bør få en grundig innføring i hvordan de andre religionene er.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:45   #132
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Synes du virkelig at mobbing og å delta i en julegudstjeneste er det samme? Utrolig dårlig sammenligning.

Der har vi det igjen. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange ikke forstår hva man prøver å si når man sier noe sånt.

Det påpekes at argumentasjonen er feil. At det gikk bra med meg selv om jeg ble utsatt for dette ikke er en unnskyldning for å fortsette med det. Det er ingen som sier at mobbing og religionsundervisning er det samme.

På samme måte som det er jo naturlig brukes som argumentasjon for offentlig amming. Det er mye annet som er naturlig (toalettbesøk, sex), uten at jeg gjør det ved kafébord av den grunn. Og det betyr ikke at jeg sammenligner amming og sex eller toalettbesøk, bare at jeg prøver å påpeke at argumentasjonen ikke holder. Men et eller annet gjør jeg åpenbart feil, for jeg får ikke folk til å forstå det. (Og for the record, jeg synes offentlig amming er helt greit, men jeg vil høre andre argumenter for det enn at det er helt naturlig.)

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:46   #133
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.533
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Er ikke en barnedåp forkynnelse. Det foregår jo så og si alltid som del av en gudstjeneste. Vanligvis på slutten.

Sorry, feil eksempel da. Har ikke vært i så mange Bryllup er vel bedre eksempel.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:53   #134
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Jeg blir litt skuffet over holdningene enkelte har til det å tro. Det virker som de ekstreme kristne er målestokken for enkelte her. Husk at det finns mange kristne her i landet som ikke er aktive i noen kristne miljøer, men som har en tro. Jeg vil tro det er de fleste av de som tror.

Føler at mange ateister har en frykt mot religion av en eller annen grunn. (pssst... ikke kom med alle skrekkeksemplene nå. De har vi hørt).

For mange mennesker er religion et trygt og godt ståsted. De som ikke tror trenger ikke å forstå det, men de kan i det minste respektere at noen tror og at det gir dem noe.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:57   #135
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg blir litt skuffet over holdningene enkelte har til det å tro. Det virker som de ekstreme kristne er målestokken for enkelte her. Husk at det finns mange kristne her i landet som ikke er aktive i noen kristne miljøer, men som har en tro. Jeg vil tro det er de fleste av de som tror.

Føler at mange ateister har en frykt mot religion av en eller annen grunn. (pssst... ikke kom med alle skrekkeksemplene nå. De har vi hørt).

For mange mennesker er religion et trygt og godt ståsted. De som ikke tror trenger ikke å forstå det, men de kan i det minste respektere at noen tror og at det gir dem noe.

:gjentar meg selv til deg kjedsommelige:

Problemet er ikke at noen tror. Det er en Fin Ting™. Problemet er at man ikke blir respektert på et likeverdig nivå i disse situasjonene hvis man ikke tror. (Og så synes jeg du leser mye vrangvilje der det ikke er noe, Jessica. Eller at du bare tror (pun not intended) verre om andre (oss) enn de (vi) fortjener.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:58   #136
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Åh, og jeg er så drittlei av bruken av "enkelte"!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:59   #137
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.659
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Er det bedre med noen enn enkelte da aC?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:00   #138
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Poenget er at utenfor religiøse miljøer er man visst livredde for noen form for religiøs påvirkning. Farlig! Da kan man visst ikke ha stor tro på egne verdier og holdninger hvis man frykter at et religiøst møte av et hvilket som helst slag, skal kunne ødelegge alt man har forsøkt å lære ungene hjemmefra. Derav min oppfatning om mangel på vidvinkel.

Jeg er ateist og jeg synes det er viktig at sønnen min har god kunnskap om forskjellige religioner. Men jeg ønsker ikke at han skal gå på søndagsskole, fordi jeg har selv gått på søndagsskole og det er jo ren forkynnelse. At du mener at ateister dermed ikke har tro på egne verdier og holdninger er jo like meningsløst og platt å si som at kristne som ikke sender barna sine på koranskole heller ikke har tro på egne verdier.

Jeg synes det er helt ok at skolebarn får delta i en gudstjeneste, i både protestantiske, katolske og russisk-ortodokse kirker, tilsvarende i moskéer og synagoger. Men jeg synes det er en uting at man skal gjøre det som en del av juleavslutningen, og det er skikkelig dårlig gjort å ikke gjøre noe hyggelig for de barna som ikke skal være med i gudstjenesten. Om man ønsker at barna skal få se en gudstjeneste i læringsøyemed så finnes det mange andre anledninger som jeg synes passer bedre.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:00   #139
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.349
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Er det bedre med noen enn enkelte da aC?

Ja. Ikke spør meg hvorfor. Det ble skrevet i affekt. Det er bare så ... dømmende. "Enkelte her er ikke som jeg synes de bør være. Jeg vil ikke nevne navn."

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:00   #140
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

:gjentar meg selv til deg kjedsommelige:

Problemet er ikke at noen tror. Det er en Fin Ting™. Problemet er at man ikke blir respektert på et likeverdig nivå i disse situasjonene hvis man ikke tror. (Og så synes jeg du leser mye vrangvilje der det ikke er noe, Jessica. Eller at du bare tror (pun not intended) verre om andre (oss) enn de (vi) fortjener.)

Kanskje det...

Apropos "enkelte" så hva mener du jeg i så fall skal skrive? Gå til angrep på med nick på de som har sagt noe om... osv.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
religion, tro


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no