Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-11, 20:10   #121
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hjelpes.

Det er jeg som skrev innlegget i går. Jeg kaller henne vaskeengel fordi jeg er så utrolig glad i henne når hun har vært der. Ja, hun gjør bare jobben sin, men det er en jobb jeg setter umåtelig stor pris på at hun gjør. Derfor er det ment som en hedersbetegnelse. Ingenting likt det dere skriver at jeg skal legge i det.

Jeg tenker som deg, Tjorven!

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:15   #122
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Dere som blir kalt så lekre ting på jobb, dere er ungdomsskolelærere ja?

Niks.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:19   #123
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Har blitt kalt engel av en elev en gang - "Takk, du er en engel " skrev han som svar på hjelp per mail. Ble glad, jeg.

Men det er klart, tenåringer flest er ikke superopptatt av å dele ut rosende ord, så her er det bare om å gjøre å embrace the moment.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:21   #124
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Klyper deg i baken! Er dette også vanlig, altså? Jøje. Hadde noen funnet det for godt å klype meg i baken på jobb (eller ellers) hadde jeg vært svært lite vennlig. Men jeg begynner jo å innse at det tydeligvis er endel sære greier som jeg ikke ante var vanlig.

Det kommer vel an på hvilken type jobb du har. En del ting som man vanligvis ikke kunne forestille seg å finne seg i, skjer daglig i enkelte yrker. Selv har jeg opplevd å bli spyttet i ansiktet. Det er ikke dagligdags, ikke blir jeg kalt bitch heller, men det hjelper veldig lite å gjøre noe med det. Vedkommende som bedriver sånne ting har nesten alltid et stort problem selv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:33   #125
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det kommer vel an på hvilken type jobb du har. En del ting som man vanligvis ikke kunne forestille seg å finne seg i, skjer daglig i enkelte yrker. Selv har jeg opplevd å bli spyttet i ansiktet. Det er ikke dagligdags, ikke blir jeg kalt bitch heller, men det hjelper veldig lite å gjøre noe med det. Vedkommende som bedriver sånne ting har nesten alltid et stort problem selv.

Ja, jeg er ikke overrasket dersom det gjelder en slik type jobb. Mitt yrke innebærer også risiko for den slags, noe som selvsagt er mye mer voldsomt enn å bli kløpet i baken - men nettopp fordi det gjelder mennesker i svært spesielle situasjoner og med svært spesielle problemer, synes jeg det blir noe annet. Jeg så for meg at det var mer eller mindre "vanlige mennesker" som bedrev rumpeklypingen, men det er mulig jeg tolket feil. Jeg håper virkelig det.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:36   #126
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.942
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Vanlige elever spytter meg i hvert fall ikke i ansiktet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:39   #127
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.936
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Tja. I likhet med Syrin kan jeg finne på å si at folk rundt meg er en engel eller en knupp, når de hjelper meg med noe eller ordner noe for meg. Det er jo stort sett forholdvis nære kollegaer, men jeg er sikker på at jeg har sagt det til IT-support også.

Jeg ser hva du mener Heilo, men slik jeg bruker engel nekter jeg å gå med på at det er nedlatende.

Når det gjelder hun som vasker hos oss, så sier jeg vel ikke så mye annet enn god morgen, eller god dag og "tusen takk" når hun er ferdig med å vaske kontoret. Og det håper jeg er lov.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:42   #128
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vanlige elever spytter meg i hvert fall ikke i ansiktet.

Det er jeg glad for å høre.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:43   #129
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Rompeklyperne er stortsett (smådemente) menn over 80, eller redde (småslibrige) menn i 60-åra. Og det er ikke dagligdags, nei. Jobber man på sykehus, møter man alle typer mennesker, sånn er det jo. Eksempelet var bare ment som en digresjon, og for å fortelle at helsearbeidere biter i seg endel, og klarer å håndtere de fleste situasjoner profesjonelt. De aller fleste menneskene jeg møter i jobben min er fine. At noen velger å kalle meg "engel" framfor "dyktig sykepleier" lever jeg fint med. Men jeg kaller ikke vaskehjelpen min for vaskeengel, jeg forteller henne heller at jeg er fornøyd med jobben hun gjør; at hun er effektiv og grundig.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:47   #130
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg nekter å gå med på at noen (her i tråden) sier vaskeengel til vedkommende. Man sier kanskje "takk, du er en engel", og ikke "takk, vaskeengel!" At man kan bruke det som et ord i useriøs dagligtale, blir noe annet, altså.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:50   #131
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.819
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia;2621053Likevel har det [I

aldri[/i] skjedd at noen har fortalt meg at "jeg jammen gjør en viktig jobb" eller at "det er godt de har slike som meg her" i de jobbene.

Det høres nesten litt kipt ut, og jeg kjenner jeg er glad for at jeg, i opptil flere ulike jobber jeg har hatt, alt fra butikkhjelp, til daglig leder av et lite hotell/konferansesenter, til styrer og/eller ped.leder eller assistent i barnehage - at jeg har hatt sjefer som har kommet til meg og sagt, helhjertet ment - "åh, det er godt å ha en slik som deg her."

Men nå er jeg kankskje litt for snill med folk som ikke har følt meg patronisert da, men tatt det som et kompliment fordi jeg har utført en god jobb, selv om sjefen ikke nøyaktig konkretiserte der og da hva det var jeg var god i. Noen ganger syns jeg det er deilig å få generell ros også, jeg.

Og sånn til Skremmern - siden jeg er en av disse som ikke engang skammer meg over å omtale hjemmehjelpen vår som "vaskeengelen" - det stemmer. I hvertfall jeg omtaler henne som hjemmehjelpen når jeg snakker i offesielle settinger. Vaskeengelen blir brukt overfor venner og familie, som faktisk skjønner hva jeg mener - at hun kom inn som en reddende engel i heimen vår.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:01   #132
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Når jeg leser vaskeengel tenker jeg bare at man ønsker å vise hvor ekstremt takknemmelig man er for jobben som gjøres. Ja, de får betalt og det er jobben deres, men det er da vel likevel hyggelig å bli satt pris på? Jeg gjør forresten ikke jobben min bare for pengene. Lønnen er selvsagt viktig, men en stor del av min motivasjon for jobben er at jeg tror jeg gir et viktig bidrag til samfunnet. Er det fordi vasking er så kjedelig at man kun tillegger penger som motivasjon for å gjøre en god jobb?

Men jeg skjønner sammenlikningen til neger og barnehagetante og at selv om man mener noe godt så blir det feil hvis det oppfattes negativt, og må tygge litt på den.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:04   #133
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.654
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Anestesileger som gir epidural må det være lov å kalle engel. Jeg sa til og med at jeg ville oppkalle barnet etter han og da ble han skikkelig brydd og rød, gitt. (Han visste ikke at navnet allerede var bestemt og det samme som hans etternavn.)

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:04   #134
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av Fryd, her.

Dere som blir kalt så lekre ting på jobb, dere er ungdomsskolelærere ja?

Nei, vgs. Men til elevenes forsvar har det bare skjedd ca to ganger på 13-14 år, så jeg overlever fint. Sa det mest for å være morsom.

Jeg synes egentlig det er rart at man skal være mer takknemlig over jobben en vaskehjelp gjør enn f.eks over jobben en busssjåfør gjør. Begge får betalt og gjør det vel neppe bare ut fra sitt gode hjerte.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:24   #135
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Sitat:

Min hypotese er at uttrykket vaskeengel bidrar til å underkommunisere maktforskjellen i at noen tjener så mye mer enn andre at det lønner seg for dem å ansette noen til å vaske i huset sitt mens de selv er på en annen jobb. Bruk av vaskehjelp er nok fortsatt forbundet med et visst kulturelt ubehag i Norge, kanskje som en kombinert følge av likhetsideologien i sosialdemokratiet og den tradisjonelle forståelsen (i allefall i andre halvdel av forrige århundre) av husvask som noe en god husmor gjør selv.

Jeg mener du har noen skikkelig bristende forutsetninger, Heilo. For det første, at det er skambelagt å kjøpe en tjeneste som å vaske huset sitt. Det tror jeg ikke de fleste av oss har. Kanskje eventuelt overfor staten, hvis man bedriver skatteundragelse, men ikke fordi man kjøper en tjeneste.

Det handler heller ikke om at man tjener bedre på jobb selv enn vaskehjelpen. De færreste av oss har en slik jobb at man kan velge at i dag, onsdag, jobber jeg fire timer mindre og vasker huset i stedet, for det er billigere enn å betale noen for det. De fleste av oss har faste arbeidstider og må forholde oss til det. Vi betaler for et arbeid som vi ellers måtte bruke fritiden vår på. Skulle det være noe nedlatende i at jeg betaler noen for å vaske og farge håret mitt, fordi jeg tjener bedre enn ham/henne? Mener du tilsvarende at jeg betaler en PT for å dra den late rumpen min opp av sofaen, fordi jeg tjener så mye og han så lite at han gjør alt for penger?

Og der er du over på den siste, viktigste sviktende forutsetningen. Du sier implisitt at å vaske hus er skikkelig ikke-kompetansekrevende, og noe noen bare velger fordi de ikke har noe annet valg; aka maktmisbruk. Jeg mener det er helt feil. Jeg har hatt to vaskehjelper, og de er begge helprofesjonelle. De er mye dyktigere og mer effektive enn meg, de jobber mye og tjener rimelig bra. Jeg har helt sikkert bedre timepris enn dem, og det kan godt hende de egentlig ville vært rakettforskere hvis ikke livet gikk dem i mot, men jeg tror først og fremst at de vasker fordi de synes det er en grei måte å tjene til livets opphold på, gitt deres livssituasjon. Og de har definitivt yrkesstolthet, den ene eier og driver også et firma innen renhold.

Jeg tror, som Polyanna, at folk eventuelt kaller vaskehjelpen, frisøren, fysiotereapeuten eller legen sin en engel fordi at de føler at verdien av tjenesten deres er så høy, ikke som en pseudorettferdiggjøring. Jeg bruker aldri ordet selv, men jeg synes ikke det er verken nedlatende eller uverdig.

Jeg kan til gjengjeld kalle PT-en min for djevel. H*n tar det rimelig greit.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:26   #136
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.573
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Dere kan få kalle meg Bonde-engel
:generøs:

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:27   #137
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.819
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Ja, jeg syns det er litt trist at det tydelig er holdinger ute og går at det å vaske nødvendigvis må være et nedverdigende yrke. De renholderne jeg kjenner, er stolte over jobben de gjør, og de trives med jobben de gjør.

Floksa - bondeengelen!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:37   #138
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jeg synes kanskje folk er i overkant politisk korrekt eller noe slikt.

At man i enkelte sammenhenger kaller noen en engel, selv om de bare gjøre en jobb de er betalt for, synes jeg ikke har noe med nedlatenhet å gjøre. Hvis noen kommer inn å "redder" dagen min, gjør noe som jeg kjenner at letter trykket fra skuldrene mine - så er jeg takknemlig for det og kunne finne på å kalle dem en engel. Det være seg vaskehjelpen, frisøren, rørleggeren e.l. (Det er sjelden kassadama på Rimi gir meg den følelsen for å si det slik... )

For meg er det å bidra med noe for andre en viktig del del av motivasjonen i jobben min. Og jeg regner med at det gjelder andre yrker også, vaskehjelp inkludert. Hvis noen blir kjempeglad og sier til meg "nå reddet du dagen min, du er en engel" så blir jeg glad for at noen ser og setter pris på det jeg gjør. Selv om jeg bare har gjort jobben min som jeg tross alt får betalt for... Men etter å ha lest her, så virker det jo som om det burde man oppfatte nedlatende. (selv om det kanskje kan virke som om det gjelder andre regler for it-folk enn vaskehjelper)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:44   #139
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.


Men jeg skjønner sammenlikningen til neger og barnehagetante og at selv om man mener noe godt så blir det feil hvis det oppfattes negativt, og må tygge litt på den.

Jeg skjønner ikke sammenligningen til neger og barnehagetante. Det er ikke slik at noen insisterer på å kalle en yrkesgruppe noe annet enn deres beskyttede (?) tittel fordi "en ikke mener noe vondt med det", man henviser derimot til det de gjør og hva det betyr for en selv og familien å få det gjort.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:46   #140
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.221
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?

Jepp, frisøren min har jeg også kalt engel. Han tok en av fjorårets aller, aller verste dager, og strødde gull og glitter på den slik at den faktisk ble riktig så bra. Fordi han er flink, fordi han er utrolig morsom, og fordi han behandler meg som en prinsesse. I timesvis.

Så ja, jeg landet på "takknemlighet", ikke nedlatenhet. (er det et ord?)

Jeg har aldri hørt noen kalle renholdsarbeiderne på jobben for "engler", forresten. De gjør meg rett og slett ikke like glade.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no