Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Nå er det jul igjen!

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-10, 23:20   #101
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nå er det jul igjen!

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Pøsj, eg får jo hverken gjærbakst eller Brelett?!

Det kan du få hos meg!

Gammel 04-08-10, 23:20   #102
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg holder på å lære meg ordning og reda. Holder du kurs, Haugtussa?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 23:23   #103
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg holder på å lære meg ordning og reda. Holder du kurs, Haugtussa?

Ja, sjølvsagt. Når huset ditt er ferdig invitere du meg på kaffi, eller vin faktisk, så skal vi få ordnings opp med deg!

Gammel 04-08-10, 23:24   #104
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pøsj, eg får jo hverken gjærbakst eller Brelett?!

Gjærbakst kan du alltid få, jeg bakte kanelboller senest på lørdag. Men Brelett er forbudt her i huset, så da må du gå til naboen og spise, eller noe.

Gammel 04-08-10, 23:26   #105
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men litt seriøst; Om en ikkje tar vare på alt mulig, om en kaste aviser og papirreklame med det samme dei er utlest, om en sette i oppvaskmaskin med en gong, om en legge i skittentøykorga med en gong, og brette rett frå stativet og inn i skapa når klær er tørt, om en pante flasker når EN pose er full, om en har korger med ungane sitt navn på så alle tinga deira er der, om en har arkivskuffe til alle typer papir osv, DA er det ikkje så vanskelig å ha det ryddig.

På samme måte som nokon kan seie til meg; Det er jo berre å ha vatn og såpe i ei bøtte og vaske over golvet.

Gammel 04-08-10, 23:30   #106
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, sjølvsagt. Når huset ditt er ferdig invitere du meg på kaffi, eller vin faktisk, så skal vi få ordnings opp med deg!

Avtale! Kake? Potetgull?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 23:33   #107
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Berre nokon kan vaske til meg så kan eg gjerne rydde. Og så må eg få kaste uhemma!

Jeg kan vaske om du kommer å ordner i alle skuffer og skap her. Eller egentlig bare på kjøkkenet. Der får jeg aldri orden.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 23:34   #108
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men litt seriøst; Om en ikkje tar vare på alt mulig, om en kaste aviser og papirreklame med det samme dei er utlest, om en sette i oppvaskmaskin med en gong, om en legge i skittentøykorga med en gong, og brette rett frå stativet og inn i skapa når klær er tørt, om en pante flasker når EN pose er full, om en har korger med ungane sitt navn på så alle tinga deira er der, om en har arkivskuffe til alle typer papir osv, DA er det ikkje så vanskelig å ha det ryddig.

På samme måte som nokon kan seie til meg; Det er jo berre å ha vatn og såpe i ei bøtte og vaske over golvet.

Heh, har du prøvd å bo med mine tre? Jeg gjør alt det du har ramset opp her, for jeg takler ikke å la ting bli stående. Alt papir og regninger og sånt ligger ett sted (i bokser og arkivmapper) og jeg har vaskerom der skittentøyet blir lagt med én gang, og tørt, nyvasket tøy blir lagt i skapene umiddelbart. Men jeg har barn som elsker å rote, leker ligger strødd, de elsker å bruke forskjellig yttertøy hele tiden, overflod av sko og leker osv. Og jeg er virkelig den eneste i hele huset som bryr meg om å ha det ryddig, jeg blir gal! Gleder meg til den dagen ungene (og evt. mannen ) flytter ut!

Gammel 04-08-10, 23:42   #109
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Eg er nok ganske streng på det med leiker; det er kun lov på romma. Eg orkar ikkje ha leiker her oppe. Det hjelpe nok...

Gammel 04-08-10, 23:42   #110
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Avtale! Kake? Potetgull?

Kake og kaffi, potetgull og vin!

Gammel 04-08-10, 23:51   #111
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Eg er nok ganske streng på det med leiker; det er kun lov på romma. Eg orkar ikkje ha leiker her oppe. Det hjelpe nok...

Åja jeg er ikke så fryktelig streng der siden minsten bare er 2 år gammel. Eldste trenger ikke leker her nede, men yngste har hatt noe siden han ikke har lekt alene oppe på rommene så lenge. Nå kan han gjøre det men skjønner ikke helt konseptet "leker skal bare være på rommet", dessuten er han selskapssyk og jeg vil ikke la mine ryddediller gjøre at han må sitte alene der oppe og leke og ikke ha NOE her nede. Eldre barn blir noe annet, synes jeg.

Gammel 05-08-10, 00:37   #112
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Det var temmelig ryddig i stua helt til noen plasserte et telt, et pledd, ørten puter, et lammeskinn og litt mer på gulvet. Så la hun seg. Og siden jeg ville ha ro i huset lot jeg henne gjøre det. *skuer ut på campingplassen*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 01:55   #113
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Øøh, da må det være all of the above per rom her i huset. Mitt rot er mer omfattende enn at en arkivskuffe og umiddelbar bretting av klær gjør susen. Men jeg mangler nok uansett ordning og reda-genet. Liker butikken, da.

Gammel 05-08-10, 10:08   #114
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Er dette fremdeles juletråden? Jeg har kjøpt alle julekalendergavene til kalenderen til Mini. Takk, eBay.
Nå skal jeg gå løs på den til mannen.

Gammel 05-08-10, 10:53   #115
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min sønn har ikke eget rom, han har lekekrok i stua. Så leker i stua har vi. Masse.

Også til jul, tenker jeg. (Dog skal han få eget rom i løpet av høsten, etter planen... vi får se) Desstuen står (denne uplanlagte) hunden sin seng der juletreet skulle stå/sto sist vi hadde juletre. Lite strategisk (men eneste ledige plass i stua.)

Ryddemessig er nemlig hovedproblemet at vi har så innigranskauen mange flere ting enn vi egentlig har plass til... Når jeg da vil ha julepynt i tillegg blir det kaotisk...

Gammel 05-08-10, 13:46   #116
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Øøh, da må det være all of the above per rom her i huset. Mitt rot er mer omfattende enn at en arkivskuffe og umiddelbar bretting av klær gjør susen. Men jeg mangler nok uansett ordning og reda-genet. Liker butikken, da.

Kva er rotet ditt da? Oppriktig spørsmål altså.

Gammel 05-08-10, 14:25   #117
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Standard

Kva er rotet ditt da? Oppriktig spørsmål altså.

Garn

Nei altså. Det er nok sikkert helt sant det du sier. Mitt store problem er at jeg ikke kan se for meg at det er så enkelt som du skisserer der, fordi ting ikke har sin faste plass her hos meg. Papirer flyter, og siden jeg ikke aner hva jeg skal ta vare på og hvordan det skal sorteres, så kommer de aldri til å arkiveres heller. Notater fra skolen - jeg eier ikke en eneste perm. Leker, barneklær, bøker. Alt er litt her og der.

Akkurat nå er det spesielt ille, for jeg er helt umotivert til noe annet enn å bare trå vannet (mye fordi eksen må ta det han skal ha og sånn). Derfor må jeg ta rom for rom grundig og lage smarte og fine løsninger underveis. Dessuten skal jeg lage meg en studiekrok og få solgt/gitt bort/lagret klær som er for små til ungene, og da regner jeg med at 50 % av rotet blir borte.

Gammel 05-08-10, 17:27   #118
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er litt sånn at jo bedre plass man har til å lagre ting, jo mer tar man vare på. Derfor ville ikke jeg ha kjeller Vi har ei bod under trappa som bør ryddes snart. Og vi har en garasje som er full, men det er mannens ansvar. Litt av problemet hos oss er vel at jeg er en kaster, mannen ikke. Så vi knives litt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 19:27   #119
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Garn

Nei altså. Det er nok sikkert helt sant det du sier. Mitt store problem er at jeg ikke kan se for meg at det er så enkelt som du skisserer der, fordi ting ikke har sin faste plass her hos meg. Papirer flyter, og siden jeg ikke aner hva jeg skal ta vare på og hvordan det skal sorteres, så kommer de aldri til å arkiveres heller. Notater fra skolen - jeg eier ikke en eneste perm. Leker, barneklær, bøker. Alt er litt her og der.

Akkurat nå er det spesielt ille, for jeg er helt umotivert til noe annet enn å bare trå vannet (mye fordi eksen må ta det han skal ha og sånn). Derfor må jeg ta rom for rom grundig og lage smarte og fine løsninger underveis. Dessuten skal jeg lage meg en studiekrok og få solgt/gitt bort/lagret klær som er for små til ungene, og da regner jeg med at 50 % av rotet blir borte.

Ting som klær er det første eg hadde hatt fokus på trur eg. Få det i skap og skuffer med løsningar som fungere. Klær som er for lite er eg ram på; Eg har en pose til kvar av ungane der eg legge i. Når den er full går den enten til arv eller til UFF. Dermed får eg orden der.

Eg er også en tilhengar av å ha færre ting og klær, spesielt til ungane. Ungane mine har ikkje så mange av kvar sort og dermed fungere et slags system der også. På badet har eg tre korger med undertøy, en til kvar av oss. Slike ting er også veldig greit.

Gammel 05-08-10, 20:33   #120
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Standard

Ting som klær er det første eg hadde hatt fokus på trur eg. Få det i skap og skuffer med løsningar som fungere. Klær som er for lite er eg ram på; Eg har en pose til kvar av ungane der eg legge i. Når den er full går den enten til arv eller til UFF. Dermed får eg orden der.

Eg er også en tilhengar av å ha færre ting og klær, spesielt til ungane. Ungane mine har ikkje så mange av kvar sort og dermed fungere et slags system der også. På badet har eg tre korger med undertøy, en til kvar av oss. Slike ting er også veldig greit.

Oppdrag mottatt! Jeg skal få orden i klærne våre asap. Først klesskap og kommode (og utnytte plassen der inne; bruke hengere og sånn), så klærne i gangen. Undertøyskurver på badet var smart! Jeg skal også ha en liten skittentøyskurv og en kurv med frøkentruser på do (separat bad og do), for der nede ligger det stadig små truser og slenger

Ungene har forresten altfor mye klær og jeg rydder visst ikke sesongklær ut av skapene

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.