Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-10, 19:53   #101
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Jeg husker ikke mye av hva vi lagde. Jeg husker at på ungdomsskolen måtte vi si om vi likte, eller ikke likte det som skulle lages. Alle måtte smake, men vi fikk utdelt matmengder etter hvor mange som likte. De som ikke likte fikk forsyne seg lite...

Oppskriftene ble skrevet på tavla, vi skrev av. Har aldri tenkt over at det var et fag man kunne ha bok i...

Vi lagde vel en del vanlige greier, tror jeg.
Og bakepulverhorn. En hornoppskrift uten gjær. Som ble brukt mye hjemme. Uvisst av hvilken grunn hadde nemlig jeg og min bror i en periode en vane med å stå opp tidlig på søndagene, stille for ikke å vekke de voksne (trodde vi i alle fall, mamma sier jeg tramper som en elefant..) og bake noe godt til frokosten. (så dekket vi bordet, satte på te, og banket på døra klokka ti og varslet at "nå setter vi på eggene") Dette VISSTE mamma og pappa. Ofte hadde de gjær i kjøleskapet, men ofte hadde de ikke det, og det falt dem aldri inn å kjøpe en pakke tørrgjær... da ble det gjerne bakepulverhorn...

Gammel 06-06-10, 19:56   #102
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Uvisst av hvilken grunn hadde nemlig jeg og min bror i en periode en vane med å stå opp tidlig på søndagene, stille for ikke å vekke de voksne (trodde vi i alle fall, mamma sier jeg tramper som en elefant..) og bake noe godt til frokosten. (så dekket vi bordet, satte på te, og banket på døra klokka ti og varslet at "nå setter vi på eggene") Dette VISSTE mamma og pappa. Ofte hadde de gjær i kjøleskapet, men ofte hadde de ikke det, og det falt dem aldri inn å kjøpe en pakke tørrgjær... da ble det gjerne bakepulverhorn...

Håper mine barn blir sånn.

Gammel 06-06-10, 19:58   #103
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kanskje, kanskje ikke ... Jeg tror likevel ikke at jeg har vært læreren din. Da hadde du aldri skrevet vest siden.

(Du tålte den? )

Jeg tåler ganske mye
Hadde du vert læreren min hadde kansje skrive lesevanskene blitt oppdaget før på vidergående.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 20:00   #104
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Håper mine barn blir sånn.

Jeg lurer litt på hva jeg må gjøre for å få Knerten til å bli slik, om en ti års tid... Fortelle ham om det, ofte? (Utelate den delen om hvor gledelig overrasket min tante ble, en gang vi hadde overnattet der en lørdag... det smittet ikke over på hennes barn, forøvrig.)

Gammel 06-06-10, 20:01   #105
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg tåler ganske mye
Hadde du vert læreren min hadde kansje skrive lesevanskene blitt oppdaget før på vidergående.

Kanskje det. Jeg har ikke "oppdaget" så mange der jeg er nå, men så er jo de fleste oppdaget før de kommer i vg. skole. Heldigvis. Tror man er mer OBS på slike ting nå enn man var for 15- 20 år siden.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 23:09   #106
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Appelsinris
Pølsesuppe/gryte
Grove scones
Rullekake
Pizza (oppskriften til bunnen bruker min mor fortsatt)
Rødgrøt
Semulepudding med hjemmelaget rød saus

Dette er det jeg husker foreløpig. Det og at vi vasket opp masse!

Gammel 06-06-10, 23:12   #107
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg glemmer aldri pizza med makrell i tomat.

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Også husker jeg at vi vasket opp. Mye og veldig grundig.

Mellomoppvask. Og grundig regime på rekkefølgen når man vasket opp.

Gammel 06-06-10, 23:12   #108
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Vi hadde heller ikke bok, men fikk utydelige stensiler med oppskrifter som vi limte inn i en bok. Det var forresten ikke bare oppskrifter, men faktaark om diverse, f.eks. vitaminer, gjær, egg osv. Boken har jeg fremdeles!

Av matretter vi lagde husker jeg spesielt langstekt pizza (175 grader i 25 minutter eller noe sånt), alt-i-ett-gryte (hvit fisk og poteter og gulrøtter kokt i tomatpurésaus), vridd saft, eplesyltetøy, appelsinris, fløyelsgrøt () og scones.

En ting som gjorde sterkt inntrykk var da husstell-lærerinnen viste oss hva som skjedde hvis potetmel fikk koke mer enn de tre boblene - det ble strikk! Vi ble veldig flinke til å lage rød saus til dessertene, i hvert fall. Vi måtte også koke bestikk og glass i kjele på komfyren. Året etter at vi var ferdige fikk de oppvaskmaskin. Og det evige maset om arbeidstallerken var jo faktisk ikke så dumt likevel...

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 23:13   #109
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Appelsinris, ja. Den husker jeg også. Og så er jeg jaggu for gammel for den derre burritosboka, for den husker jeg ikke.

Og så kuttet jeg av meg fingertuppen en gang.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 23:17   #110
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Også minnes jeg en potetmos (fra pose faktisk) som fikk litt grønn konditorfarge i seg før servering.

Jeg har forøvrig alle oppskriftene vi fikk på stensiler i en perm enda, sammen med kokebøkene mine. Gidder bare ikke å gå å finne dem nå. :lat:

Gammel 06-06-10, 23:19   #111
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi hadde husstellærer av den "gamle skolen". Det var ikke oppskrifter ala "Fra boller til burritos" der, nei. Det eneste matretten jeg husker fiskeburgere fulle av bein. :urk:

Jeg har aldri likt å lage mat og det ble ikke noe bedre av at jeg ble satt på gruppe med to slaurer. Jeg var jo snill pike så selvsagt ble jeg (da og ellers) brukt som buffer.

Det var ingen av oss som likte noe av maten som ble laget. Vi måtte jo spise den og hadde i friminuttet før stappet innpå med godteri etc for å bli så mette at vi bare orket litt.

Sist redigert av Éowyn : 06-06-10 kl 23:28.
Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 23:19   #112
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, ja. Og så var det et eller annet som jeg ble tvunget til å spise, som jeg viiiiirkelig ikke taklet, og kastet opp etterpå, og ble kalt inn på samtale for å sjekke om jeg hadde anorexia.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 23:25   #113
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det eneste jeg har med meg fra skolekjøkkenet er en eplekakeoppskrift. Den er til gjengjeld utrolig god.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 00:09   #114
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det jeg husker best fra skolekjøkkenet er læreren vi hadde på ungdomsskolen. Hun hadde et sinnsykt system i tingene sine, som hun krevde at alle elevene også fulgte.

Jeg hadde heimkunnskap på begynnelsen av 90-tallet, og kommunen hadde dårlig råd. Vi hadde teori halvparten av timene, som feks skopussing, skjortestryking og vask av ullgenser. Jeg husker at det ble ramaskrik da læreren kom tilbake med de tørre genserne og trodde min hadde krympet. (Jeg hadde tatt med genseren til min tolv år yngre bror i størrelse to år.) Jeg fikk også veldig god karakter på en prøve der vi skulle ta utgangspunkt i en muffinsoppskrift og forklare framgangsmåten. Hvilken rekkefølge man skulle stryke de ulike delene av en skjorte i var også en del av den prøven.

De gangene vi lagde mat var det mye råvarer fra nevnte lærers foreldres gård. Gulrøtter man kunne slå knute på omtrent, og poteter man måtte skjære bort 75% av. Jeg skjønner nå at læreren antagelig hadde et helvete med å finne ting man kunne lage i det hele tatt med det budsjettet hun satt med. Men jeg kan ikke forstå at noen av oss elevene fikk noe særlig ut av disse timene noen gang. Det ga meg i hvert fall ikke lyst til å lære mer om å lage mat.

Gammel 07-06-10, 09:16   #115
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Nå kom jeg forresten på at vi hadde skriftlig, teoretisk eksamen i heimkunnskap på lærerskolen, altså i det som var definert som et praktisk fag. Jeg beskrev trinn for trinn hvordan man laget bacalao.

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 07-06-10 kl 09:23.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 09:21   #116
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg husker egentlig ikke at vi lagde mat i det hele tatt.
Syntes bare vi vasket opp, talte opp utsyr og leste av hvor mye strøm vi hadde brukt.

På VK1 derimot hadde jeg kjøkken 4 timer i uka og vi lagde mye mat.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 09:26   #117
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Saftsuppe husker jeg vi laget. Egentlig ble det store sprettballer i stede. Potetmel var djevlens verk. I allefall for den stakkars læreren.

Ellers laget vi vel vaffler, eplekake, horn med og uten fyll, fiskegryte og stekt sei.

Vi fikk også oppskriftene på utydelige stensilark som var vanskelige å tyde. Men jeg har permen med alle arkene i ennå, med alle skribleriene på.

Gammel 07-06-10, 09:36   #118
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker kun "risotto" jeg. Kjøttdeig og ris i kjøttsaus.

Jeg har heimkunnskap fra lærerhøgskolen også - før det het mat og helse.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 09:47   #119
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Bakepulverscones, krydderkake, berlinerboller, ulike middagsretter, rundstykker (som ramlet ned i vasken da vi skulle heve over varmvann), betasuppe, brød, sukkerbrød, skolebrød, julekaker, et.c.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 09:52   #120
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi laget en god del gjærbakst. Klippekrans, osterundstykker og stilen der. Ellers så husker jeg kjøttsuppe, torsk i karrysaus (den var god) fæl risotto (oppvokst med god risotto fra min mors kjøkken) appelsinfromasj (den var god), pizza med middagspølse, spaghetti med farsedeig, seibiff...

Jeg husker ikke så godt maten, men husker godt læreren.
Sitat fisefin lærer: "Her lukter døden og grønne erter - er det noen som har prumpet?" Vi var en gjeng trønderfjortiser og brukte uttrykket for alt det var verd

- Bestikk og glass ble forøvrig kokt, lagt i skyllevann og så ble de dampet i kasserolle. Oppvaskmasin kom til skolen da jeg gikk i 9. Mener jeg hadde heimkunnskap da og jeg - men stemmer det, mon tro?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:10.