Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sortering av klesvask

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-10, 22:36   #1
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Gammel 28-05-10, 22:36   #2
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Hvite klær? Annet enn bunadskjorter? De blir jo skitne bare man ser på dem

Ellers så skulle det vel holde å vaske hvitt og kulørt for seg selv Greier bare ikke å se hvorfor lyserosa og mørkerosa ikke skal kunne gå i samme maskin:supersjuske:

Gammel 28-05-10, 22:41   #3
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Ellers så skulle det vel holde å vaske hvitt og kulørt for seg selv Greier bare ikke å se hvorfor lyserosa og mørkerosa ikke skal kunne gå i samme maskin:supersjuske:

Nei, det klarer jeg virkelig ikke å skjønne, her går rosa, røde, gule, orange, lilla klær i samme maskin og foreløpig så har det aldri vært noe uhell. Det skjer at jeg vasker nytt tøy i ovenstående farger for seg sammen med en klut eller noe bare for å være sikker på om de farger eller ikke.

Om jeg har veldig skittent tøy, f.eks. barnetøy, men da snakker jeg om veldig skittent, så kan det skje at jeg tar en forvask først uten vaskemiddel for å skylle av tøyet før hovedvasken.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:42   #4
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er en av de mest absurde trådene jeg noen gang har lest.

Her ligger vi på 10-persentilen i antall kategorier, tror jeg, uten at jeg vet sikkert siden det er mannen som vasker klær.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:55   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Dette er en av de mest absurde trådene jeg noen gang har lest.

Jeg også. Jeg lar meg sjokkere sammen med LilleBulla. Jeg trodde JEG var nazihusmor, men det er jeg visst ikke. Jeg kan ikke for mitt bare liv fatte at noen gidder holde på med denne sorteringen. Jeg blander det meste, men holder nye plagg/ håndklær med sterke farger borte fra mitt lyse tøy (jeg går mye i hvite, lette tunikaer), men jeg har virkelig aldri opplevd avfarging, og de hvite plaggene mine er hvite som Blenda. (Til tross for at jeg ikke bruker Blenda.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:47   #6
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg sorterer rødt og lilla og gult og oransje og rosa sammen. Vi har mye rødt...
Grønt og blått og grått og svart også.
Tar gjerne en egen maskin med røde/rosa/lilla håndklær, men det er fordi vi har så mange slike at det mer enn fyller ei maskin (vår tar 8 kilo)
undertøy går sammen med annen 60-vask.

Jeg sorterer vel
ull (alle farger, men har splittet på lys og mørk, rett og slett fordi ullmaskiner skal jo ikke være fulle, og vi har mye ull...)
sengetøy (kan gjerne vaskes med annen 60-vask, men det fyller maskina når jeg bytter på for oss alle tre, i alle fall om vinteren (tykkere laken og dynetrekk))
40 og 60 i lys/mørk/rød, men her blander jeg sammen en blanding som fyller maskina.
Og bleiene vasker jeg for seg selv (med klutene hans, og mine bind/truseinnlegg da) Hver 3. dag fyller de maskina.

Sorterer ikke etter noe stramt skjema jeg, jeg ser hva jeg finner som fyller ei maskin...

Gammel 28-05-10, 22:51   #7
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sortering av klesvask

Hvis dere synes sortering av masse klær er absurd og sjokkerende blir jeg ærlig talt meget lattermild for å si det mildt.

Glemte:

Gammel 28-05-10, 22:56   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Hvis dere synes sortering av masse klær er absurd og sjokkerende blir jeg ærlig talt meget lattermild for å si det mildt.

Tuller du? Jeg måtte hatt fri fra jobben hvis jeg skulle sortert og vasket i 26 kategorier som enkelte her. I tillegg til at jeg synes det er helt latterlig og meningsløst. Og sløsete.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:00   #9
Hulda

Hulda sin avatar

Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sortering av klesvask

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Tuller du? Jeg måtte hatt fri fra jobben hvis jeg skulle sortert og vasket i 26 kategorier som enkelte her. I tillegg til at jeg synes det er helt latterlig og meningsløst. Og sløsete.

Sier du, med det nicket...

Værsegod, bare synes det du. *Generøs*

Hvorfor er det sløsete forresten?

Gammel 29-05-10, 08:16   #10
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Glemte:

Selve sorteringen er jo bare tåpelig, det er ikke det jeg har alvorlige issues med. (Jeg har issues med det, altså bare ikke alvorlige) Det jeg syns er absurd og sjokkerende er resultatene av slik overdreven sortering, som jada, du har presisert at du ikke får, men flere har nå sagt at de vasker maskiner med bare litt i, og at de vasker klærne etter en gangs bruk, for ikke å ankke om hvor mye klær man faktisk må ha for å kunne drifte et sånt system med fulle maskiner. Det er det jeg blir opprørt av.

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 29-05-10 kl 08:22.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 22:58   #11
Hulda

Hulda sin avatar

Standard

Jeg har forresten opplevd flere ganger å få ødelagt lyse klær pga mørkere som har farget av. Derfor nazisortering.

Hadde jeg hatt bare gutter så hadde det forresten blitt mindre sortering, lillemor skal ha rååsa selvfølgelig.

Men, who cares egentlig hva andre syns.

Gammel 29-05-10, 08:46   #12
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har forresten opplevd flere ganger å få ødelagt lyse klær pga mørkere som har farget av. Derfor nazisortering.

Ja, det er jo forståelig. Men det burde vel da holde å sortere lyst og mørkt. Evt hvitt, lyst og mørkt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 08:53   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, det er jo forståelig. Men det burde vel da holde å sortere lyst og mørkt. Evt hvitt, lyst og mørkt.

Nemlig. Det å sortere ut alle fargene er jo bare helt meningsløst.

Gammel 29-05-10, 09:49   #14
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nemlig. Det å sortere ut alle fargene er jo bare helt meningsløst.

Jepp, jeg hiver glatt en ny, rød genser i vasken med lilla og rosa også jeg, det verste som skjer er at den farger av og gjør ting en anelse (mer) rosa, og ehh... om den rosa genseren blir mer rosa så... synes jeg ikke det gjør noe...

Gammel 29-05-10, 18:04   #15
Hulda

Hulda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Selve sorteringen er jo bare tåpelig, det er ikke det jeg har alvorlige issues med. (Jeg har issues med det, altså bare ikke alvorlige) Det jeg syns er absurd og sjokkerende er resultatene av slik overdreven sortering, som jada, du har presisert at du ikke får, men flere har nå sagt at de vasker maskiner med bare litt i, og at de vasker klærne etter en gangs bruk, for ikke å ankke om hvor mye klær man faktisk må ha for å kunne drifte et sånt system med fulle maskiner. Det er det jeg blir opprørt av.

Men da blir du ikke opprørt av meg...

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men jeg gjør jo det, kun enkelte farger jeg vasker for seg...

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jepp, jeg hiver glatt en ny, rød genser i vasken med lilla og rosa også jeg, det verste som skjer er at den farger av og gjør ting en anelse (mer) rosa, og ehh... om den rosa genseren blir mer rosa så... synes jeg ikke det gjør noe...

Du om det...

Gammel 29-05-10, 09:04   #16
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sorterer:
40: farget finvask eller bomullvask: blått, sort, rødt, brunt osv
40: lys finvask eller bomullvask: lysgrått, lysrosa, lysgult, lysblå, osv... Om fargene er veldig lyse, eller har hvite partier vasker jeg det gjerne sammen med hvitt. Sprøs hvor mye det er osv...
60: kulørt. For det meste sokker og truser, og kulørt barnehagetøy...
90: lyst; håndkle,kluter, noe undertøy (truser).
40 ullvask: sorterer hvitt ulltøy, og kulørt ulltøy.
Sortere også selvf. ut silke og pener kler. Vasker dem på finvask eller håndvask: 30 event 40 grader.

Sist redigert av ItsOnlyMe : 29-05-10 kl 09:10.
ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 09:14   #17
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vasker ofte barneklerne for seg, fordi dem ofte er mer skitne og trenger forvask. Men etter at jeg begynte å helle vaskemiddel i vaskeball i maskinen, synes jeg at tøyet blir renere rett og slett, og slipper hvite render etter vask, noe jeg av og til opplevde før!

Har foresten hørt at man skal vaske kulørt tøy etter anbefalt grader på vaskelappen, om man vasker 60 tøy på 40, kan dem vist likevel falme og bli stygge like lett... ?
Før tenkte jeg at det måtte vel vere mer skånsomt å vaske på 40 enn 60?? Noen som har hørt dette?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 14:00   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

Aldri har noe blitt skoldete avfarget her i alle fall, muligens "frisket opp rosafargen", men ikke skolder.

Gammel 31-05-10, 15:25   #19
Hulda

Hulda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvor er det du kjøper klærne? Jeg kan ikke huske noensinne at klær er blitt ujevnt avfarget i vaskemaskinen og jeg er skikkelig sløv på sortering utenom hvitt og finvask/ull. Uansett tar det vel bare 1-2 vask før overskuddsfarge er ute, klær farger vel ikke av i hver vask?

Trenger du komplett liste da eller?

Må man legge frem bevis på flekker på klærne, litt av et forum det her...

Ikke akkurat godkjent å være litt utenfor firkanten.

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg har ikke sagt at jeg ble opprørt av deg spesielt, men av prinsippet generelt. Jeg presiserte til og med i innlegget at det ikke gjaldt deg, men generelt. les igjen!

Det sto du to ganger i det innlegget ditt, så les igjen selv du.

Gammel 31-05-10, 16:22   #20
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke akkurat godkjent å være litt utenfor firkanten.

"Ikke godkjent" i form av lettere sjokkert, ja.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:01.