Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du kristen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du kristen?
Ja 61 22,76%
Nei 164 61,19%
Usikker/sånn halvveis 40 14,93%
Dustepoll 3 1,12%
Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-10, 11:43   #1
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du kristen?

Jeg er kristen og full av tvil.

Gammel 04-04-10, 12:00   #2
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg er ikke kristen.

Gammel 04-04-10, 20:15   #3
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, jeg er kristen. Jeg tok ganske så avstand fra det i min ungdomstid, men har nå funnet tilbake troen igjen.

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg er kristen og full av tvil.

Jeg tror ikke det er mange kristne som ikke tviler innimellom. Jeg er full av tvil jeg og.

Gammel 04-04-10, 12:11   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg er ikke kristen. Been there - done that, ferdig med den saken.

Gammel 04-04-10, 12:21   #5
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Er det virkelig så viktig i et menenskelig? Hvorfor det?

Jeg syntes ikke det.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Selvsagt er det ikke viktig. Det er bare noe svake mennesker klynger seg til fordi de ikke klarer fylle den rollen selv.

Det er klart ritualer/høytidelige markeringer er viktige i et menneskeliv - også for dere. Kanskje ikke alle markeringer som finnes, men i enkelte situasjoner, som f.eks dødsfall, vil det være av stor betydning for sorgarbeidet at man følger noen rutiner/ritualer.

Les mer om ritualers betydning i forbindelse med sorg/kriser her.

Her er også en kronikk i Dagbladet som omhandler våre behov for ritualer.

At borgelige ritualer/feiringer har blitt så høytidelige og flotte, synes jeg er veldig positivt. Det gir folk en reell valgmulighet. Likevel kan det kanskje vær sånn at det fremdeles er på litt større steder man opplever de flotteste borgelige konfirmasjoner/navnefester? Uansett, jeg synes ikke noe om å være altfor strenge med folk uten gudstro som velger en kirkelig feiring - hvis de selv ikke blir plaget av det, men at det gjør andre i familien glade, samt er det greieste valget der de bor, ser jeg ingen grunn til å hente fram gammeltestamentlige ord som hykler og sånn, altså.

Gammel 04-04-10, 12:28   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

I min bok er rutiner og ritualer to vidt forskjellige ting. Rutiner er viktige for de fleste, ritualer trenger overhodet ikke være det. Jeg har aldri følt behovet for ritualer av noen slag, faktisk. Hverken ved fødsel, bryllup, jul, påske eller dødsfall.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 12:37   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

I min bok er rutiner og ritualer to vidt forskjellige ting. Rutiner er viktige for de fleste, ritualer trenger overhodet ikke være det. Jeg har aldri følt behovet for ritualer av noen slag, faktisk. Hverken ved fødsel, bryllup, jul, påske eller dødsfall.

Nei. Den er grei.

Men er faringer (som du f.eks kan lese om i Dagbladartikkelen) viser at folk generelt er opptatt av ritualer i overgangsfaser i livet, om ikke du spesielt er det.

Gammel 04-04-10, 13:09   #8
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er klart ritualer/høytidelige markeringer er viktige i et menneskeliv - også for dere. Kanskje ikke alle markeringer som finnes, men i enkelte situasjoner, som f.eks dødsfall, vil det være av stor betydning for sorgarbeidet at man følger noen rutiner/ritualer.

Les mer om ritualers betydning i forbindelse med sorg/kriser her.

Her er også en kronikk i Dagbladet som omhandler våre behov for ritualer.

At borgelige ritualer/feiringer har blitt så høytidelige og flotte, synes jeg er veldig positivt. Det gir folk en reell valgmulighet. Likevel kan det kanskje vær sånn at det fremdeles er på litt større steder man opplever de flotteste borgelige konfirmasjoner/navnefester? Uansett, jeg synes ikke noe om å være altfor strenge med folk uten gudstro som velger en kirkelig feiring - hvis de selv ikke blir plaget av det, men at det gjør andre i familien glade, samt er det greieste valget der de bor, ser jeg ingen grunn til å hente fram gammeltestamentlige ord som hykler og sånn, altså.

Jeg ser ikke helt at man må holde på kristne tradisjoner for å kunne ha en begravelse feks. Ellers så kan jeg ikke komme på så mange ritualer som er viktige for meg. Kanskje bryllup, men det er fint mulig å ha dette andre steder enn i kirken også. Jeg ser virkelig ikke hvorfor mane som ikke-kristen likevel avholder diverse ritualer i kirken. Det er ganske dobbeltmoralskt å sitte der og høre på "gud sier ditt og datt" når man egentlig er der for å få "dagen sin", kort og godt. Jeg syntes det er teit.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 13:12   #9
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg ser ikke helt at man må holde på kristne tradisjoner for å kunne ha en begravelse feks.

Men det mener da heller ikke jeg! Tvert i mot - det er flott at det etterhvert dukker opp fullgode alternativer.

Gammel 04-04-10, 13:22   #10
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det mener da heller ikke jeg! Tvert i mot - det er flott at det etterhvert dukker opp fullgode alternativer.

Det jeg tok opp var at mange likevel gikk i kirken osv selv om de erklærte seg for å være ikke troende. Når det finnes alternative ritualer, så mener jeg, at det argumentet med at man trenger ritualer og derfor bruker kirken, faller litt dødt. Dermed så blir det idiotisk å forsvare bruke av en kristen institusjon fordi man "trenger det"... var det jeg mente.

Gammel 04-04-10, 13:14   #11
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser ikke helt at man må holde på kristne tradisjoner for å kunne ha en begravelse feks. Ellers så kan jeg ikke komme på så mange ritualer som er viktige for meg. Kanskje bryllup, men det er fint mulig å ha dette andre steder enn i kirken også. Jeg ser virkelig ikke hvorfor mane som ikke-kristen likevel avholder diverse ritualer i kirken. Det er ganske dobbeltmoralskt å sitte der og høre på "gud sier ditt og datt" når man egentlig er der for å få "dagen sin", kort og godt. Jeg syntes det er teit.

Zoe tenkte nok mer på behov for ritualer generelt, og ikke nødvendigvis kristne ritualer.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 13:15   #12
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Zoe tenkte nok mer på behov for ritualer generelt, og ikke nødvendigvis kristne ritualer.

Gammel 04-04-10, 13:27   #13
Joika
Pauset

Standard

Jepp jeg skjønte også det, men Zoe siterte meg i innlegget sitt, hvor jeg hadde sitert henne før det osv. Dette er en del av en lenger føljetong, skjønneru.

Gammel 04-04-10, 16:03   #14
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Er så enig med deg. Ser ikke helt den i forbindelse med bryllup heller. Tradisjon er en dum og teit unnskyldning synes jeg.

Gammel 04-04-10, 12:20   #15
eka
Grubler.

eka sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke kristen.

Gammel 04-04-10, 12:40   #16
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Å være kristen er vel å tro at Jesus er Guds sønn og født av jomfru Maria? Den har jeg vanskelig for å tro på. Jeg er troende. Jeg tror på Gud, men ber ikke til Jesus. Det blir helt feil for meg. Jeg bedt til Gud da jeg lå i dødsangst. Flere ganger. Hver gang har jeg kjent på kroppen at det har skjedd noe. En veldig spesiell opplevelse som har gjort dypt inntrykk på meg. Jeg er sikkerk på at det finns en gud som hjelper oss. Kall det energi, Gud eller noe, men jeg fikk hjelp da jeg sa "amen" og lå i dødsangst. Derfor tror jeg sterkt nå på at det finns noe, og jeg kaller det Gud. Så får de som vil håne for det, men de kan ikke ta fra meg min opplevelse.

Ja, jeg er troende. Jeg svarte ja på at jeg er kristen, men ikke slik kristen som mange mener det er å være kristen. Jeg har problemer med å lese hele trosbekjennelsen i kirken. Kanskje det er noe jeg ikke har forstått.

Egentlig hadde jeg bestemt meg for å ikke si noe mer om å tro her inne for da har jeg følt at jeg blir plassert i en bås med sånn og sånn er du, men det stemmer ikke. Nå sa jeg noe om det likevel.... :lett-lurt:

Sist redigert av Jessica : 04-04-10 kl 12:45.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 12:43   #17
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jessica - vi er allerede puttet i bås, så don't worry!

Gammel 04-04-10, 12:53   #18
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Fikk ikke grønnprikket deg, men du har rett he he.... Det er trist at det skal være slik. Jeg skjønner at mange har en oppfatning når man har vært innom små kristne miljøer, og sett hvordan ting fungerer der, og hvor sneversynt det kan bli. Nå er det kanskje jeg som er fordomsfull

Av den grunn velger jeg bevisst hva jeg vil delta i når det gjelder tro. Jeg vil være åpen mot tanker om tro og har egentlig funnet meg et ståsted jeg kan leve med. Jeg deltar i et kvinneforum med ulike troende. Vi har nettopp startet og jeg er spent på fortsettelsen. Flere av damene der er vokst opp i kristne miljøer og har nok "kjøpt" troen som den var. Jeg har diskutert med mennesker som har har vokst opp i en tro og opplevd at de har en tro og sånn er det lissom. Når jeg da stiller spørsmål ved en del ting som f.eks. treenigheten så titter de spørrende på meg. Det har de da ALDRI tenkt skulle være noe å stille spørsmål om. Den er bare sånn.

Det blir feil for meg. Jeg er for den frie tanke. Vi må tenke hva som er tro for oss. Alle religioner er på en måte en enighet om hva som Bibelen sier. Ikke alle passer inn fullt og helt i den troen. Jeg vil finne min vei, og jeg gjør det.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 12:58   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Føledamer, var det ikke så?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-10, 13:00   #20
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jepp. Føledamer, var det ikke så?

Thats us!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.