Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Greit at barna velger kort utdannelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-10, 22:03   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?

Jeg kjenner svært vellykkede mennesker uten utdannelse whatsoever. Jeg kjenner svært vellykkede mennesker med høy utdannelse. Det er et fullt virrvarr av hvor de har vokst opp, hvor de bor nå, hvilke yrker de er innenfor. Hjelpes. At ikke bare folk kan holde seg innenfor statistikkene så jeg kan bevare fordommene mine?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 22:04   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det der er gruelig irriterende, altså.

Gammel 23-03-10, 22:30   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg påstår ikke at noen form for susing er bedre enn annen, altså. Gjeld er ikke bra når man ikke har noe igjen for det. Men det er ikke så bra å våkne opp som 25-åring og oppdage at tiden for å flytte til byen for å bo på hybel og bli student kanskje ikke helt er der lenger. (Har hatt inntekt i mange år, skaffet seg hus og/eller familie i bygda, etc.)

Gammel 23-03-10, 22:37   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Gammel 23-03-10, 22:44   #5
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Jeg synes forresten det hadde vært mer interessant å spørre....:

Er det greit at barna velger bort utdannelse?
Uten at jeg har noe tallmateriale å vifte med, så er det jo en god andel som ikke tar utdannelse. Er det ok om det er dine barn?

Lav utdannelse/høy utdannelse - de aller fleste er vel enige om at utdannelse er en fin ting i allefall.

Er det nå man lager spinoff kanskje...

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 22:48   #6
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg gikk allmennfag, og det er ganske mange derfra som ender opp med "ingenting". Slik sett kan det være like greit å ha en fagbrev, og heller bygge videre.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 22:54   #7
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

J

Er det greit at barna velger bort utdannelse? NEI
Uten at jeg har noe tallmateriale å vifte med, så er det jo en god andel som ikke tar utdannelse. Er det ok om det er dine barn?

Lav utdannelse/høy utdannelse - de aller fleste er vel enige om at utdannelse er en fin ting i allefall.

Er det nå man lager spinoff kanskje...

En utdannelse av noe slag skal jeg "presse" mine barn til å ta.
mellomste, hun som ville strikke, ville gjøre det, fordi da slapp hun å gå på skolen sa hun. Det var ikke aktuelt å kutte skolen for å strikke sa jeg.

Gammel 23-03-10, 23:01   #8
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Det var ikke aktuelt å kutte skolen for å strikke sa jeg.

du er kjip ass

Gammel 23-03-10, 23:25   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelpepleier? Skulle du fornærme meg?

Ja, flyvertinneyrket høres absolutt ikke ut som drømmeyrket, det høres tung og slitsomt ut.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 23:33   #10
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hjelpepleier? Skulle du fornærme meg?

Ja, flyvertinneyrket høres absolutt ikke ut som drømmeyrket, det høres tung og slitsomt ut.

Absolutt ikke noe ønske om å fornærme deg. Synes hjelpepleier er et respektabelt yrke jeg. Flyvertinne-yrket ER hardt og slitsomt - og VELDIG mye moro!

Gammel 23-03-10, 23:43   #11
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Som sagt så beundrer jeg jobben jeg ser at flyvertinner gjør, men jeg tror ikke helt jeg kan klare å se hva som kan være moro.

Hvorfor beundrer du noen som gjør en jobb du selv ikke kunne tenkt deg? Jeg beundrer ikke en politi, selv om h*n gjør en veldig samfunnsnyttig jobb. En jobb jeg aldri kunne tenkt meg og som jeg heller ikke beundrer. Jeg beundrer ikke apotekteknikeren eller ekspeditøren på Ica heller, selv om jeg er veldig glad for at noen selger meg det jeg skal kjøpe.

Gammel 23-03-10, 23:50   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Jeg beundrer i grunnen ganske mange!

Hm. Jeg gjør visst ikke det, selv om jeg mener de aller fleste har nyttige og viktige jobber.

Gammel 23-03-10, 23:54   #13
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hm. Jeg gjør visst ikke det, selv om jeg mener de aller fleste har nyttige og viktige jobber.

Ny spinoff:

Beundrer du mange? Hvorfor/hvorfor ikke?

Gammel 23-03-10, 23:54   #14
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Hva er det som er moro? Jeg har mer enn en gang beundret flyvertinner som tålmodige håndterer noen virkelige nek av noen passasjerer. I tillegg er det trangt å bevege seg og tungt arbeid. Det å ta seg av folk som spyr, også utenom poser er også noe jeg synes virker utfordrende, særlig hvis det sitter passasjerer ved siden av som ikke er særlig happy over å ha fått naboens spy på den nye designerdressen sin.

Som sagt så beundrer jeg jobben jeg ser at flyvertinner gjør, men jeg tror ikke helt jeg kan klare å se hva som kan være moro. Er det moro i luften eller er det mellom flyvningene det er moro?

Jeg er bare nysgjerrig.

Da jeg var liten ønsket jeg å bli flyvertinne fordi det så så glamorøst ut.. Det var vel kanskje litt mer glamour på 70-tallet?

Det var glamour inntil ca. 1998 eller så... jeg har vært med på gull-alderen hvor vi lå på "ferie" i utlandet i dagesvis mellom flyvningene. Slik er det IKKE lenger. Langt i fra. Men jeg stortrives, ellers hadde jeg definitivt ikke holdt ut i så mange år. Det er moro på jobb, med passasjerer (de aller fleste mennesker er nemlig hyggelige Det er langt mellom de skikkelige rævhølene, og man lærer å takle de vanskelige passasjerene etter noen år) og det er veldig moro i mellom jobb. Det er hyggelig å spise lunsj på en tirsdag i Bergen, og det er hyggelig å handle i Kensington på onsdag. Det er svært utviklende å jobbe i et miljø hvor aldersspennet er fra 23-63 hvor alle allikevel utfører den samme jobben, og hvor det er så mange forskjellige mennesker. Jeg har 1800 kolleger bare på Gardermoen og i tillegg kommer ca. 700 piloter. Det er ganske hyggelig å treffe og jobbe med så mange forskjellige og artige mennesker. Ingen dag er lik

P.S. Man blir immun mot spy også...

Gammel 24-03-10, 00:55   #15
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde nok ikke likt at barna valgte å gjennomføre kun videregående skole, med mindre de hadde klare planer for hva de ønsket å bli og at de var sikre på at dette var det rette valget (og selv da hadde jeg nok vært ganske skeptisk og gjort en del forsøk på å overtale dem). Det er jo som regel alltid muligheter for å studere senere, men man har så mange flere alternativer å velge mellom om man i det minste har en bachelorgrad. Da kan man gjerne velge yrker med mer avanserte muligheter enn man kan om man velger å ta utdanningsretningen sin på videregående (som oftere gir langt mer begrensede valgmuligheter, men dette avhenger selvsagt av hvilken linje man velger, osv). Jeg vil poengtere at jeg ikke ser noe galt i at andre velger å nøye seg med lavere utdanning, men om barna slekter på meg vil de aldri kunne nøye seg med lavere utdanning i det lange løp.

I min familie er det vanlig å studere ved siden av jobb. Min mor har, helt siden vi var små, tatt 2 årsstudier i året ved siden av full jobb i tillegg til diverse kurs/opplegg i regi av f eks BI, og dette gjør hun fortsatt så vi har vel egentlig fått det inn med morsmelka. For å si det sånn var det IKKE populært da jeg kom hjem og sa at jeg tenkte å avvente med den egentlige utdannelsen min for å ta sykepleien i stedet Selv om jeg har studert litt andre ting enn "bare" sykepleien var det liksom på høy tid at jeg startet med de ordentlige studiene mine nå - 3 år etter at jeg var ferdig utdannet sykepleier siden jeg fikk barn i fjor og utsatte studiestart ytterligere ett år. Og det kjentes veldig pinlig å skulle fortelle at jeg nå har valgt å utsette studiene enda noen år siden jeg går hjemme med tvillinger på drøye året, venter enda en liten og jobber halv stilling som sykepleier, og dermed ikke rekker å pendle til Oslo slik jeg hadde tenkt (eller lese for den saks skyld). Syns liksom ikke det var noe gyldig grunn, men jeg følte prioriteringen var gal og da ble det så halvhjertet at jeg syns det var best å vente

Selv om vi hele tiden har hatt et visst press til å ta høyere utdanning, samt fortsette utdanningen utover endt førsteutdanning, har det aldri vært noe direkte press i den forstand. La oss si det slik at vi har fått fordelene ved lengre utdanning grundig malt på veggen, og at alternativet egentlig aldri har vært noe tema

Siden jeg er av den oppfatning at man i de føeste tilfeller står friere til å velge på mange arenaer om man har lengre utdanning å rutte med er dette absolutt noe vi kommer til å vektlegge overfor våre barn. De skal nok møte hard motstand om de velger å droppe ut av videregående, eller nøye seg med kun videregående skole. Selvsagt er hovedprioriteten at de kan være lykkelige med de valgene de tar, men jeg ser liksom ikke at de skulle bli mer ulykkelige om de plumpser borti å velge en lengre utdannelse så den der holder ikke helt for meg

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 01:00   #16
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Eldstegutten min skal starte på vidregående til høsten (om han kommer inn da)
Han er langt fra noe skolelys og har dessuten "tapt" mye på at han har en bror med ADHD som har krevd oss foreldre utrolig mye. Det er kun dette siste skoleåret vi har senket skuldrene med tanke på mellomste siden han nå har fått diagnose og hjelp.

Det som kanskje overrasket meg var at han hadde tenkt ganske grundig igjennom hva han ville gå vidre på.
Han så selv sine svakheter og valgte bort allmenfag, og har valgt yrkesrettede linjer med ganske mange muligheter. Nå er også "linjene" litt videre i spektret en den gangen jeg gikk på videregående. De har et "grunnår" og så kan de velge så utrolig mye.
Det er også mye mer fokus på videre utdanning på ungdomsskolen.

Jeg har bare vidregående, men med noen kurs i ettertid.
Faren har ikke så mye engang, så statistisk vil mine kanksje bare fullføre vidregående.

Om de ved å bare ta dette finner den jobben de ønsker så får det være.
Det er i allefall viktigere en mine ønsker om at de skal ta lengre utdannelse.

Mellomste tror jeg nok kanskje ikke skolegang er det som passer best for han, men hvordan han er etter puberteten vil si mere om det. Slik det er nå så har han jo så mye skolegang som er tapt som de forsøker å ta igjen.
(jeg kjenner jeg hater PPT litt pga dette)

Jeg vil gjøre mitt for å legge til rette for at de skal kunne gå på skole så lenge som de måtte ønske.

Gammel 24-03-10, 11:21   #17
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Det aller, aller viktigste for meg er at barna mine får et godt liv. En jobb de trives med og som gir dem muligheten til å leve slik de selv ønsker.

Fullført videregående opplæring tror jeg er et viktig skritt på veien. Med mange år på universitetet bak meg, vil jeg nok sette pris på om de ihvertfall tar utdannelse - og gjerne forfølger det faget de liker et stykke opp i systemet. Dette er basert på mine erfaringer av det å studere, flytte litt rundt og leve studentlivet før man etablerer seg og blir voksen.

Når det gjelder status, så bor vi på et sted der det er jeg som må forsvare alle mine år med utdannelse, ikke de som arbeider i mammas butikk eller kommer til å arve farens håndverksbedrift.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 12:19   #18
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Når det gjelder status, så bor vi på et sted der det er jeg som må forsvare alle mine år med utdannelse, ikke de som arbeider i mammas butikk eller kommer til å arve farens håndverksbedrift.

Du kan forsvare det, på lik linje som de som arbeider i mammas butikk og arver farens business kan forsvare det. Ingen bør dømme eller mene at det ene er mer riktig enn det andre.

Gammel 24-03-10, 12:19   #19
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser gjerne at vesla tar videre utdanning etter videregående. Hva det måtte være, skal hun få velge selv. Hvorfor? Det er aldri dumt å ha "kunnskap på papir" i tillegg til hva man måtte ha av erfaring. Jeg skal iallefall sørge for å gjøre hva jeg kan for at hennes liv ikke er like kaotisk som mitt var, da jeg droppet ut etter grunnfag på UOI...

Skulle gjerne hatt den ekstra tyngden med spesifikk utdannelse etter VGS, selv om jeg har jobbet meg oppover i bedriften og har en grei tittel nå - særlig med tanke på jobbskifte...

Gammel 24-03-10, 12:33   #20
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg håper jeg ikke blir en sånn som skryter av ungene for utdannelsen de velger, enten det blir det ene eller det andre. Jeg håper de velger en levevei og en utdannelse de er fornøyd og trives med.

Emneord
griserøkter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.