Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hvordan legger dere dynen?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-10, 15:38   #101
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan legger dere dynen?

Dette ble litt mimring for meg.

Moren min er av den typen som liker å ha det ryddig. Derfor måtte vi alltid re sengene våre hver morgen. Dette holdt jeg på med helt til mannen min flyttet inn hos meg. Siden han står opp sist og ofte etter at jeg har forlatt huset ble det brått slutt på oppredde senger. Nå er vi fornøyd om dyna ligger et eller annet sted i senga. Sengeteppe eier vi ikke.

Da vi skulle selge den forrige leiligheten vår så la jeg på noe jeg trodde var et sengeteppe da fotografen kom. Mamma så bildene og ble litt fornærmet over at vi hadde brukt den fine duken vi fikk av henne til jul til noe slikt.

Gammel 24-02-10, 15:53   #102
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Da vi skulle selge den forrige leiligheten vår så la jeg på noe jeg trodde var et sengeteppe da fotografen kom. Mamma så bildene og ble litt fornærmet over at vi hadde brukt den fine duken vi fikk av henne til jul til noe slikt.

Gammel 24-02-10, 16:10   #103
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Dere vet hva som kan skje om man ikke legger dynen pent på sengen, ikke sant? Dere husker vel denne:
Når du tar med deg en venninne hjem for uplanlagt overnatting og du tror at mannen fortsatt er på reise så må du sjekke om han ligger under dynen før du hiver dyna høyt i luften når du skal vise venninnen soverommet (noen ble litt flau over at hun hadde lagt igjen dynen så krøllete). Og se for all del til at mannen ikke lager naken på ryggen og sover. Og finn en måte og roe ham ned på etterpå. Det var visst en litt burdus måte å bli vekket på. Han dro på jobb før venninnen som han aldri hadde møtt før stod opp. Har jeg hørt.

Det der hadde ikke helten tatt så tungt. Tvert imot, faktisk.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sånne senger er jo skikkelig ukoselige å legge seg i.

Men jeg rer jo opp før jeg legger meg! Altså, om morgenen legger jeg dynen over fotenden, slik at madrassen er mest mulig fri. Den ligger ikke uryddig og stygg. Om kvelden før jeg går på badet for å stelle meg, rister jeg opp dynen og puten og åpner vinduet. Ikke kom og fortell at det er lite hyggelig å legge seg i en slik seng.

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Men er det virkelig slik at dei som ikkje rer opp senga si kvar dag gjer det av middhensyn?

Jeg gjør det i alle fall av middhensyn.

Gammel 24-02-10, 16:16   #104
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For de som er interesserte, kan man jo lese litt her. Der står det blant annet:
• På soverommet trenger du faktisk ikke gjøre mer enn
å sove og stå opp. Dropp å re opp sengen om
morgenen, men åpne dynen helt slik at den får luftet
seg gjennom dagen.

Eller kanskje man syns det er greit med millioner av slike småtasser i sengen? Det kan jo hende. Jeg liker det ikke.

Her er det også en artikkel hvor det står noe om at man ikke bør re opp sengen om morgenen: - Et godt råd er å legge dyna åpen, slik at senga får luft og tørker ut. Dette motvirker at midden formerer seg. Hvis du legger dyna pent sammen, beholder du varme og fuktighet, sier insektsforsker Reidar Mehl ved Nasjonalt folkehelseinstitutt til Dagbladet

Gammel 25-02-10, 00:15   #105
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Heldisgvis for midd. For da er det ikke sjuskete med uoppredd seng.

Ja, jeg rer med vilje ikke senga. Forid jeg ønsker å minimere mengden midd.

Jeg har levert tilbake sengeteppet på Ikea i dag. Det har gjort jobben hos oss, bruker bare sengeteppe når vi har visning.

Gammel 25-02-10, 10:06   #106
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg har levert tilbake sengeteppet på Ikea i dag. Det har gjort jobben hos oss, bruker bare sengeteppe når vi har visning.

Du kjøper det med intensjonen om å bruke det bare litt og så leverer du det tilbake etter å ha brukt det? Faktisk?

Gammel 25-02-10, 10:11   #107
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det å brette dyna i to og legge den pent over sengegjerdet ved fotenden er altså ikke å re opp senga? Og ved å la dynene ligge i en sjuskehaug på senga minimerer man faren for midd i forhold til førstnevnte?

Gammel 25-02-10, 10:40   #108
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re opp? Det gjør vi aldri. Dvs. når vi skifter sengetøy så er senga mer oppredd enn vanlig, med dynene brettet til firkanter nederst i fotenden. Ved visning hadde jeg lagt dynene så flatt som mulig, og sengeteppe over.

Dobbeltdyne syns jeg er motbydelig ekkelt, og ikke spesielt mye penere enn vanlige dyner heller.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 10:42   #109
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Du kjøper det med intensjonen om å bruke det bare litt og så leverer du det tilbake etter å ha brukt det? Faktisk?

Ikke helt, jeg overdrev vel litt. . Jeg kjøpte det til fotografering med intensjon om å beholde det. Da jeg la det på innså jeg at det var stort og upraktisk og aldri ville bli brukt. Derfor returnerte jeg det.

Gammel 25-02-10, 10:46   #110
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På soverommet vårt rer vi ikke opp. Ligger som regel i en haug ja. Jeg lufter dynene om vinteren - når jeg skifter sengeklær.

På gjesterommet rer vi opp med sengeteppe på senga, det er fordi senga vises fra stua om døra står oppe.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 11:07   #111
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Dynen ligger som regel i en haug en tilfeldig plass i sengen. Om jeg skulle finne på å re opp, bretter jeg den dobbelt og legger den i fotenden og evt strekker litt i lakenet. Minsten sin dyne henges opp på sprinklene hver dag, det er den eneste sengen som blir "redd opp" hver dag. Lufting gjør vi noen ganger når vi skifter på.

Gammel 25-02-10, 11:10   #112
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Minsten sin dyne henges opp på sprinklene hver dag.

Det gjør jeg også, må alltid henge den over sprinklene.

Gammel 25-02-10, 11:11   #113
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men jeg rer jo opp før jeg legger meg! Altså, om morgenen legger jeg dynen over fotenden, slik at madrassen er mest mulig fri. Den ligger ikke uryddig og stygg. Om kvelden før jeg går på badet for å stelle meg, rister jeg opp dynen og puten og åpner vinduet. Ikke kom og fortell at det er lite hyggelig å legge seg i en slik seng.

Men da snakker jeg jo ikke om DIN seng? Jeg snakker om de som har dyner og puter i en sjuskehaug på senga og så legger seg. Det hadde jeg aldri orket. Det går selvsagt an av og til, men jeg synes ikke det er koselig.

Gammel 25-02-10, 11:22   #114
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjuskehaug. Jeg rister dyna før jeg legger meg, men jeg syns ikke forskjellen på å legge en dyne over seg som har ligget i en haug eller flatt er så enormt stor.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 11:23   #115
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg legger dynen min i en krøll, gjerne sparket ned til fotenden av sengen. Det ser ikke det minste pent ut, men hvem i alle dager bryr seg?

Gammel 25-02-10, 11:25   #116
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sjuskehaug. Jeg rister dyna før jeg legger meg, men jeg syns ikke forskjellen på å legge en dyne over seg som har ligget i en haug eller flatt er så enormt stor.

Nei, men det er der vi er forskjellige, hehe. Jeg er jo et ryddehode og blir dårlig humør av å se på ei seng som ser rotete ut, og aller minst er jeg lysten på å legge meg i en slik. Men jeg skjønner jo at jeg er gal når det gjelder sånt.

Gammel 25-02-10, 12:12   #117
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

- så godt å lese at det er flere som ikke rer sengene hver morgen!

Jeg synes det er hyggelig å gjøre i helgene og de dagene vi er hjemme. Da fluffer jeg dynene, bretter dem i tre langs kortsiden og lar den ligge nederst i sengen. Rister puten og strekker lakenet. Men de (aller) fleste kveldene kommer jeg til krøllet dyne.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 19:12   #118
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Nei, men det er der vi er forskjellige, hehe. Jeg er jo et ryddehode og blir dårlig humør av å se på ei seng som ser rotete ut, …

Jeg ser veldig lite på sengen om dagen. Det er bare å sørge for å holde soveromsdøren lukket.

Gammel 25-02-10, 19:16   #119
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg ser veldig lite på sengen om dagen. Det er bare å sørge for å holde soveromsdøren lukket.

Min seng er i andre etasje og stua er i første, så jeg ser ikke senga mi om jeg prøver engang (bortsett fra når jeg legger sammen klær, og det er jo i grunnen nesten hver dag). Men når jeg skal legge meg må den være ryddig, ellers blir jeg mutt. Myyye deiligere å legge seg i ei luftet og ryddig seng, synes jeg.

Gammel 25-02-10, 19:20   #120
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Min seng er i andre etasje og stua er i første, så jeg ser ikke senga mi om jeg prøver engang (bortsett fra når jeg legger sammen klær, og det er jo i grunnen nesten hver dag). Men når jeg skal legge meg må den være ryddig, ellers blir jeg mutt. Myyye deiligere å legge seg i ei luftet og ryddig seng, synes jeg.

Enig i de to siste setningene, og det sørger jeg også for å få til. Men jeg gjør det på et senere tidspunkt enn deg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:39.