|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Synd på deltakerne i Luksusfellen? | |||
Ja, jeg synes synd på deltakerne i LF |
![]() ![]() ![]() ![]() |
11 | 5,53% |
Nei, jeg synes ikke synd på deltakerne i LF |
97 | 48,74% |
Synd på noen av dem |
75 | 37,69% |
Dustepoll/har ikke sett programmet |
20 | 10,05% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?
Fint du har tiltro til dine barn, men så enkelt som du fremstiller det, er det ikke. Alle kan "falle utenfor" på en eller annen måte, det burde du vite. Jeg har sett flere eksempler på tenåringsjenter fra "ordentlige hjem", sånne jenter som tar ansvar og er empatiske, skoleflinke og you name it, som etter å ha blitt forelsket i det vi vil kalle for en bad boy, går den samme veien selv. Og foreldrene sitter som spørsmålstegn. Venner og forelskelse er ofte viktigere faktorer enn at ungen har hatt et strøkent hjem, både på den ene og den andre måten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Enig, alt kan ikke legges på foreldrene slik Rine fremstiller det. Man kan gjøre så godt man kan, men før eller siden kan det gå galt, og miljøet ungene vanker i har ofte veldig mye å si. Ungdom er ofte svært lettpåvirkelige og hører heller på venner enn foreldre i en viss alder, de tror de er udødelige og at ting ikke får alvorlige konsekvenser. Jeg gjør mitt beste med mine barn, men å gå så langt som å si at jeg er 99 % sikker på at de ikke vil havne på noe skråplan vil jeg ikke. Jeg HÅPER de får et sunt og godt liv og jeg gjør som sagt alt jeg kan for at det skal skje, men ingen kan vite hva fremtiden bringer.
![]() |
#103 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Han ene deltageren på LF hadde jo hatt gjeldssanering en gang tidligere, men han syntes oppfølgingen i etterkant var for dårlig, så han hadde gjort de samme tabbene en gang til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
© All rights reserved
|
Nei. Men jeg er verken naiv eller domm såmm ett brø - jeg er vis nok til å forstå at jeg ikke kan spå inn i fremtiden eller vet bedre enn andre, og dermed kan garantere at ungene mine kommer til å klare seg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tenker faktisk at det er litt flaut å lese det du skriver, for det skinner så tydelig igjennom at du ikke har klart å få med deg poenget i innlegget du siterer: Nei, jeg har ikke sagt at mine barn aldri kan bli alkoholmisbrukere eller narkomane. Jeg har sagt at jeg er 99 % sikker på at mine barn ikke får den type problemer som folkene i Luksusfellen har. Selv om alle i teorien kan bli gjeldsslaver, rusmisbrukere og kriminelle, viser jo statistikken tydelig at slike ting ikke rammer blindt og tilfeldig. Jeg aner lite om hvilken jobb eller utdanning mine barn kommer til å velge, hvilken seksuell legning de har/får eller framtidig poltitisk ståsted, men jeg må da få lov til å si at jeg har svært liten tro på at de kommer til å ende opp som fremtidige luksusfelledeltakere?
Jeg tror løpet er kjørt når han er så gammel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Siden jeg er en av dem som en lang periode i livet mitt valgte å stikke fingeren i halsen, sliter jeg litt med å se sammenlikningen din mellom det å kaste opp julemiddagen på do mens tårene renner (stille, stille så ingen hører) og det å kjøpe en 2 ukers luksusferie til Bali med penger man ikke har. Sorry.
![]() |
#108 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Jeg har sett ett av de programmene, og hun som hadde søla det til, var førskolelærerutdannet (og styrer?). Veldig trang i toppen er hun sikkert ikke, vil jeg tro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg er enig i at man ikke skal unnskylde alt, kaste diagnoser eller folk og frita dem all skyld. Men jeg synes tross alt dét ofte er bedre enn all denne fordømmelsen som ofte florerer. Du valgte å stikke fingeren i halsen, men det å ha bulimi er faktisk en klassifisert sykdom man ikke bare kan skjerpe seg fra, og shopoholisme (?) er også en sykdom, en avhengighet. Overspising er også det, selv om mange synes det er kjekkere å tenke på overvektige som late og dumme fordi de ikke bare tar seg sammen. Jeg synes det kan sammenlignes helt fint. Det gjelder dermed sagt ikke alle, men vi VET ikke hvem det gjelder. Jeg kan også sitte og himle litt over at folk kan kjøre seg SÅ på trynet økonomisk for det er noe jeg og min mann aldri kunne gjort. Men jeg klarte å legge på meg 60 kg i løpet av noen år slik at jeg måtte ta vektoperasjon for å få dem bort. Det er det nok mange som himler over, det også.
![]() |
#110 |
Usedvanlig begavet
Iset, du vet ingenting om min bakgrunn når det gjelder grad av spiseforstyrrelser. Det jeg beskrev var et bilde på handlinger som ble beskrevet som likeverdige, trigget av avhengighet og resultat av en eller annen diagnose. Jeg _vet_ at bulimi er en sykdom. Jeg brukte over 10 år av livet mitt med å kaste opp mat. Men vet du, det ER faktisk mulig å skjerpe seg, kontrollere behovene. Vi er IKKE like, og det finnes faktisk de av oss som klarer å endre fokuset over til å SE galskapen i det man gjør. For min del var det flere faktorer som gjør at jeg i dag ikke lenger er en aktiv bulemiker. Jeg har drøssevis av issues med mat, for all del, DET slipper jeg nok ikke unna. Jeg vet at mange sliter med det ene og det andre, men jeg synes at vi av og til velter oss i en form for ansvarsfraskrivelse som nesten synes grenseløs.
![]() |
#111 |
A friend with benefits
|
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Jeg føler gjerne med dem, men jeg synes ikke synd på dem nei. Den situasjonen de sitter i har ikke kommet av seg selv.
![]() |
#112 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Jeg kan ikke si jeg er helt stø når det gjelder definisjonen på fordømming, men jeg tenker at det uansett er greit å ta avstand fra handlinger og i visse tilfeller også mennesker. I de ganske få episodene jeg har sett av LF har menneskene utført handlinger som er totalt på trynet, og disse handlingene fordømmer jeg. Dvs. jeg synes handlingene er dumme, uansvarlige og av og til patetiske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
weird
Ja hvem trenger vel empati når man har finansene i orden? Eller noe sånt? I såfall har nok vi litt forskjellig verdisyn. Jeg vil heller se at mine barn feiler og lærer av det i forhold til personlig økonomi, enn å f.eks. oppleve at de sjelden klarer å møte folk som har det tøft med annet enn fordømmelse og trangsynthet. Dersom de forhåpentligvis har en ok økonomi, så håper jeg de er medmenneskelige og ydmyke nok til å ikke rakke ned på andre som sliter. Medmenneskelige fordi folk som sliter sjelden har det særlig ok. Og ydmyke fordi livet er uberegnelig og kommer i klumper. Det er ikke kun fantastiske personlige egenskaper som gjør at noen ikke sliter mens andre gjør det. Livet kan gi en og annen ørefik også.
Akkurat dette med utstrakt bruk av bl.a. kausjonister er en ting jeg ikke er begeistret for med Luksusfellen. (Jeg har tidligere blogget mer omfattende om hvorfor her.)
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Leser
|
Jeg vil jo si at all adferd som bidrar til selvskading skyldes en bakenforliggende årsak. Denne årsaken kan selvfølgelig være ren uvitenhet, eller at man vurderer det kortsiktige behovet som viktigere enn det langsiktige behovet. Vurderingsevnen kan være skadet på grunn av sykdom, genetiske ting eller "bare" stress.
![]() |
#115 |
Usedvanlig begavet
Her er jeg helt uenig. Jeg klarer ikke se at det å f.eks skade seg selv i form av kutting eller liknende overhode kan sammenliknes med et behov for å leve et liv med eksotiske reisemål og liksusmiddager.
![]() |
#116 |
Pauset
|
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Noen av dem er det synd på. Ikke fordi de har rotet seg opp i et økonomisk uføre, men fordi de er så dumme at de 1) Eksponerer seg på TV på den måten og 2) Garantert kommer til å gjøre det samme igjen, etter å ha fått hjelp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
weird
Det var en fin presisering.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?Autofil: det har du rett, det ligger jo også litt i navnet at det er folk som har unnet seg luksusforbruk, ikke hatt firma som har veltet eller mistet jobben/ blitt ufør osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
rakkarpus
|
Ikke alle på Luksusfellen har hatt en luksusforbruk da, men tankeløst kjøpt alt de har lyst på feks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|