Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matpakkeregler?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-09, 10:54   #101
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Matpakkeregler?

Her er jeg veldig enig med Safran. Jeg har en sønn som er veldig småspist. I perioder spiser han veldig lite, og da hender det at han får med seg en yoghurt i tillegg til annen mat på skolen for at han hvertfall skal få i seg noe den dagen. Hvis han hadde fått en kommentar fra læreren om at det ikke var lov med yoghurt eller at det ikke var mat, tror jeg at han hadde gått helt i kjellern og ikke spist noe mer på skolen den dagen, og kanskje ikke resten av uka heller. På vår skole har det bare gått ut en generell oppfordring til å ikke ta med for mye søt mat på skolen, det har aldri vært noe uttalt forbud mot spesifikke ting.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 11:09   #102
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt uholdbart at barnehageansatte utnevner seg selv til kostholdseksperter, og som har myndighet å forby ting fra barnehagen som ikke engang eksperter er kritiske til, eller i verste fall uenige om.

Det holder ikke som argument for meg at barnehageansatten har besøkt et kurs fra en eller annen med en bestemt oppfatning om barns kosthold. Det holder heller ikke at barnehageansatte observerer barna etter matinntak og konkluderer etterpå hva som burde være lov og ikke lov.

Skal man innføre noe så drastisk som et matforbud faktisk er, så skal det være 100% enighet blant folk som KAN noe om kosthold om at maten som forbys er helt unødvendig eller skadelig for barn. Det mener jeg at man kan si med brus, godteri og sjokolade, kaker, osv. Barnehagen kan godt gi anbefalinger, men jeg mener at de overskrider kompetansenivået sitt når de skal detaljstyre og forby inntak av visse typer brød eller yoghurt.

Personlig hadde jeg ikke holdt meg til et slikt forbud, og jeg hadde heller ikke byttet barnehage på grunn av det. Veldig spent om man kunne miste barnehageplassen ved gjentatte brudd av youghurtregelen, og enda mere spent på om dette var juridisk holdbart på noen som helst måte.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 11:15   #103
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men bare så det er sagt: jeg synes det er fint at ungene får ha yoghurt i matboksen. Men hvis det hadde kommet et skriv fra barnehagen som forbød dette, så hadde jeg faktisk ikke sendt med yoghurt. Men jeg hadde helt klart jobbet for at det skulle bli lov igjen.

Gammel 15-11-09, 11:18   #104
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan rett og slett ikke godta forbud som er basert på at noen barnehageansatte har gått på kurs hos noen som har uttalt seg negativ om yoghurt. Beklager.

Jeg mener virkelig at jeg har like mye kompetanse på kostholdsplanet som en hvilken som helst barnehageansatt.

De må komme med kraftigere skyts og tyngre kompetanse for at et forbud skal virke på meg. :trassig og obsternasig:

Gammel 15-11-09, 11:21   #105
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men bare så det er sagt: jeg synes det er fint at ungene får ha yoghurt i matboksen. Men hvis det hadde kommet et skriv fra barnehagen som forbød dette, så hadde jeg faktisk ikke sendt med yoghurt. Men jeg hadde helt klart jobbet for at det skulle bli lov igjen.

Jeg hadde fortsatt, men jeg hadde forklart hvorfor til barnehagen først.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 11:21   #106
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Personlig hadde jeg ikke holdt meg til et slikt forbud, og jeg hadde heller ikke byttet barnehagen på grunn av det. Veldig spent om man kunne miste barnehageplassen ved gjentatte brudd av youghurtregelen, og enda mere spent på om dette var juridisk holdbart på noen som helst måte.

Jeg er nokså sikker på at hverken barnehager eller skoler har noen som helst juridisk hjemmel for å gå ut med et forbud mot spesifikke matvarer. Hvilke sanksjonsmuligheter skulle de ha med et slikt forbud? Nekte barnet å spise maten det får med seg hjemmefra? Miste barnehageplassen er jeg hvertfall helt sikker på at de ikke kan true med.
Jeg har en juristvenninne som tok opp kampen med sin barnehage da de gikk ut med et eller annet forbud mot matvarer (husker ikke akkurat hvilken type mat det var), og den saken endte hvertfall med at forbudet ble endret til en generell oppfordring.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 11:35   #107
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Når det er sagt, (amen, altså ) så er jeg faktisk akkurat like overrasket over forelderen som tøye strikken ved å sende med en vaffel med 30% hvete og 50 % bygg og 20% havregryn som jeg er over læreren som presterer å si til et lite barn at det de har i matboksen er forbudt? Jeg synes begge parter er like dustete. Helt ærlig.

Nå vet jeg ikke om dette er myntet på meg som HI, men jeg kan forsikre deg om at det ikke blir sendt med en grov vaffel eller noen som helst vaffel - hvis vi har fått beskjed om det. Noe vi alltså ikke har. Det er jo nettopp det som blir frustrerende; hvordan skal man vite hva som gjelder for akkurat denne skolen (eller, som jeg tror, for akkurat denne klassen, denne læreren).

Vi har ikke noen problemer med å følge regler, så lenge vi blir informert om dem. Og vi sender som sagt med sund mat ellers, så vi er ikke spesielt utfordrende der heller. Og så vil jeg jo helst at jeg får kritikken, ikke gutten. Han har ikke noen problem med å gjøre som læreren sier, men jeg skjønner godt at han følte seg urettferdig behandlet når det var jeg som hadde satt han i denne situasjonen.

Gutten det gjelder har som nevnt en fantastisk egenskap; han liker ikke søtt. Ikke godteri, ikke søte saker (det vil si ikke bakevarer, ikke brus, ikke søte yogurter osv osv) så vi har ingen problemer med kostholdet når det gjelder det. Hvis noe er for søtt så vil han ikke ha. Han liker ikke bursdagsfester, for "der får man jo bare kaker og is"! Vi andre i familien har ikke den egenskapen, men vi har jo vanlig kosthold for det.

Læreren har ikke vært i skolen siden den aktuelle dagen, så jeg har ikke fått diskutert det videre med henne. Vi får ta det når hun er tilbake. Eller så tar vi det på et snart kommende foreldremøte. I mellomtiden får gutten med "vanlige" matpakker uten de utfordrende grove vafflene.

Jeg er jo ikke norsk, og har ikke den norske matpakketradisjonen i margen, derfor lurte jeg oppriktig i HI hva som er lov kontra ikke lov i skolene rundt om.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 11:36   #108
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan rett og slett ikke godta forbud som er basert på at noen barnehageansatte har gått på kurs hos noen som har uttalt seg negativ om yoghurt. Beklager.

Jeg mener virkelig at jeg har like mye kompetanse på kostholdsplanet som en hvilken som helst barnehageansatt.

De må komme med kraftigere skyts og tyngre kompetanse for at et forbud skal virke på meg. :trassig og obsternasig:

:like trassig og obsternasig:

Gammel 15-11-09, 11:38   #109
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sundae, her.

Jeg er jo ikke norsk, og har ikke den norske matpakketradisjonen i margen, derfor lurte jeg oppriktig i HI hva som er lov kontra ikke lov i skolene rundt om.

Jeg er heller ikke norsk, men er blitt vant til mange rare norske særheter i årenes løp. Men ett sted går grensen, selv for en fredselskende utlending.

Gammel 15-11-09, 11:54   #110
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Like trassig jeg også.

Å nekte poden yoghurt i barnehagen hadde ikke jeg godtatt.
Han får yoghurt hver dag , ellers hadde han spist fint lite til frokost. Her får de uansett ha med yoghurt på morningen men ikke til senere når de er ute i skogen.

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor man har så mye i mot yoghurt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 12:13   #111
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Sånn tenker jeg også. Jeg hadde ikke tenkt at "det driter jeg i." Det sender jo flotte signaler til ungene ...: "Når mamma og pappa driter i skolens regler, kan vel jeg gjøre det samme." Diskuter gjerne på foreldremøtet og bli enige om felles regler. Havner flertallet på en annen løsning enn det du kunne tenke det, så bøyer du deg for det. Dette kalles demokrati.

.

Ja, det er du da.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du har barn som spiser godt ja? Det har jeg også. Naboens barn sultestreiket i barnehagen på grunn av forbud mot alt pålegg han likte. Ja, nabomammaen var veldig klar over at syltetøy ikke er det sunneste man kan gi barna, men i en setting hvor lunsj = brødmat og brødmat kun aksepteres med syltetøy på, skjønner jeg at hun var irritert på barnehagen som nektet å ha syltetøy over hodet. Jeg har en gutt som en periode kun aksepterte brødmat i kombinasjon med brunost, som egentlig ikke er så mye sunnere enn nugatti men dog ikke på barnehagens fy-liste enn så lenge. Resultatet hos oss hadde også blitt sultestreik.

Mine barn spiser som regel godt, men den eldste er mye mer kresen enn den yngste. Han får likevel bare skiver/knekkebrød med seg på skolen, men vi sender også med fiskekaker, middagsrester og masse grønnsaker. Vafler, youghurt og andre ting som ikke er lov, (her er det lov på turdager, så det er jo greit) spiser han hjemme. Jeg hadde blitt alvorlig bekymret for et barn som bare ville spise usunne ting. Å tilby vafler, nugatti eller sylteøy har aldri kommet på frågan her i huset, uansett hvor mye de har klaget over maten. Jeg hadde valgt sultestreik any day foran å tilby barnet mitt usunne ting som belønning for at han nekter å spise de sunne.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men i stedet for å da tenke at "da får alt som ligner være forbudt!", så mener jeg BESTEMT at de heller får si at "det som er lett å håndheve absolutt kan vi forby (brus og godteri), det andre må være opp til foreldrene".

Ja, det var ingen dum løsning. Den hadde iallfall vært grei å håndheve.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men mener du at fordi det er noen som ikke evner å gi barna sine et ordentlig kosthold, så skal det bety at andre får restriksjoner som faktisk gjør deres kosthold dårligere?

Sånn blir det jo mange steder når man lever i et samfunn med andre individer. Jeg blir alltid irritert over det blå lyset som er på en del av de offentlige toalettene her i byen. Hvorfor i all verden må JEG bli plaget av blått lys når jeg tisser? JEG setter da for guds skyld sprøyter der inne! Fordi noen ikke evner å ta vare på kroppen sin og driver og stikker seg på offentlige toaletter, blir MIN tisseopplevelse dårligere.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 12:24   #112
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn tenker jeg også. Jeg hadde ikke tenkt at "det driter jeg i." Det sender jo flotte signaler til ungene ...: "Når mamma og pappa driter i skolens regler, kan vel jeg gjøre det samme."

Det er ganske mange nyanser mellom å godta en idiotisk regel og å drite i den. Jeg hadde som sagt ikke funnet meg i regelen, men forklart hvorfor til barnehagen, og hvorfor til barnet mitt. Mitt barn er hvertfall glup nok til å forstå sånt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 12:57   #113
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn spiser som regel godt, men den eldste er mye mer kresen enn den yngste. Han får likevel bare skiver/knekkebrød med seg på skolen, men vi sender også med fiskekaker, middagsrester og masse grønnsaker. Vafler, youghurt og andre ting som ikke er lov, (her er det lov på turdager, så det er jo greit) spiser han hjemme. Jeg hadde blitt alvorlig bekymret for et barn som bare ville spise usunne ting. Å tilby vafler, nugatti eller sylteøy har aldri kommet på frågan her i huset, uansett hvor mye de har klaget over maten. Jeg hadde valgt sultestreik any day foran å tilby barnet mitt usunne ting som belønning for at han nekter å spise de sunne.

Mine barn gir meg heller ikke grunn til å bekymre meg med hensyn på næringsinntak, så jeg kan også fint takle sultestreik noen dager. Men dette med sunne og usunne matvarer er ikke alltid helt enkelt. Jeg nekter for eksempel å godta at syltetøy nødvendigvis er på fy-lista. Hos oss er det hjemmelaget med minimalt med sukker, og har da vitaminer og næringsstoffer som finnes i bær. Og det er et paradoks at nugatti og prim som regel står på fy-lista, mens brunost aksepteres selv om alle vet at det har samme nivå av sukker. Og hvor grovt skal brødet være? Er knekkebrød egentlig sunt? Det inneholder jo stoffer som ikke anbefales i store mengder til små barn. Er biola greit? Det inneholder viktige næringsstoffer og bakteriekulturer som er viktige for endel mager, men er en versting på sukker med mindre man velger naturellvarianten.

Jeg er også av dem som helt klart respekterer forbud og regler, jeg ser ikke noe poeng i å trosse regler som ikke blir direkte farlige for meg. Men blir de dumme nok, må de som har satt dem tåle at jeg går endel runder for å få endret på dem. Når det gjelder kosthold synes jeg at barnehager og skoler skal være litt forsiktige med absolutte forbud, det er mange utgaver av unger og det er mange filosofier rundt hva slags kosthold som er det beste. Og en ansatt som har hørt et foredrag om sukker i yoghurt og blitt skremt er ikke grunnlag godt nok for et sånt forbud. Derfor synes jeg kostholdsforedrag og oppfordringer til foreldrene er av det gode, mens forbud blir tullete når de blir innfløkte og vanskelige å håndheve samtidig som de provoserer fordi de ikke gir mening. Forby godteri, brus og kaker, nøye seg med å oppfordre til sunne matpakker ellers.

Gammel 15-11-09, 13:02   #114
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er knekkebrød egentlig sunt? Det inneholder jo stoffer som ikke anbefales i store mengder til små barn.

Huh?

Gammel 15-11-09, 13:03   #115
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Huh?

Ok gi meg litt tid så skal jeg lete etter kilder, jeg husker ikke nøye nok annet enn at jeg tenkte "oops" pga min gutt som bare spiser knekkebrød.

Gammel 15-11-09, 13:09   #116
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok gi meg litt tid så skal jeg lete etter kilder, jeg husker ikke nøye nok annet enn at jeg tenkte "oops" pga min gutt som bare spiser knekkebrød.

Kan det være akrylamid?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-09, 13:12   #117
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, nå demrer det litt for meg her, synes jeg husker at knekkebrød var med i den store akrylamid-debatten for noen år siden. Men jeg vet ikke om det gjaldt alle knekkebrød eller hvor mye det egentlig var. Har ikke tenkt over det i det hele tatt.

Gammel 15-11-09, 13:15   #118
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det er på grunn av akrylamid som dannes ved steking av ting som inneholder stivelse.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...0:5667:1:::0:0

http://www.forskning.no/artikler/2009/mars/215310

Nå greier jeg ikke å finne igjen noe sted det står klart hva som ble anbefalingen til barn, men poenget var vel at barn i vekst er mer påvirkelige fordi de er i vekst, og 2 knekkebrød utgjør mer for et lite barn enn for en stor voksen. Men jeg vil understreke at ingen har gått ut med at barn ikke skal spise knekkebrød, jeg skrev det for å poengtere at selv matvarer som er regnet som svært sunne også kan ha aspekter ved seg som gjør at man kan bli skeptisk, og at man kan finne på å ville forby en ellers sunn matvare etter et skremmende foredrag.

Gammel 15-11-09, 13:55   #119
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes dere overdriver en smule nå. Seriøst. Fordi en ansatt har hørt et foredrag som skremte henne? Dette var jo virkelig en seriøs måte å diskutere på.

La meg gjenta essensen: Vi sier ikke at det er FORBUDT med yoghurt hos oss. Alle foreldre har hørt samme foredraget - noen flere ganger. Ønsket om å droppe yoghurt kom fra foreldre og ble enstemmig vedtatt på foreldremøte etter at vi kom med et forslag om dette. Yoghurt er ikke noe som barn trenger i løpet av en barnehagedag. Enkelt og greit. Og dette er foreldrene hos oss enig i. Jeg sammenligner det med kake på bursdag - foreldrene hos oss ønsker ikke dette og kostholdslinjen i denne barnehagen er en av grunnene som mange oppgir som grunn til at de søker til oss. Vi tar selvsagt ikke denne diskusjonen med barna. For barna er det ikke noe tema, rett og slett. Jeg har aldri opplevd at det er et problem. Og sanksjoner? Ikke noe problem siden foreldrene mener dette er en god linje og derfor ikke sender med yoghurt. Vi snakker frokost her. Jeg ville ikke servert min unge yoghurt til frokost, verken hjemme, på skole eller i barnehage. Så jeg ser ikke problemet. Alle andre måltider serveres i barnehagen. På skolen får Ungen nå yoghurt en gang i uka som SFO-måltid. Jeg synes ikke det er et fullverdig måltid å få en Litago klokka 14, men jeg orker da ikke lage noe styr av det. På samme måte som om det hadde vært omvendt. Man innfinner seg med at sånn er det.

Jeg skjønner rett og slett ikke problemet. Så mye styr? Som forelder hadde jeg faktisk satt pris på en sånn linje. Da Barnet gikk i barnehagen satte jeg pris på å vite at han hadde fått i seg sunn og balansert mat i barnehagen. Så kunne jeg faktisk tilby det jeg ville hjemme. Nå når han går på skole, vet jeg at det er mer jalla-mat og da blir jeg mer opptatt av hvilken dag han har spist hva på skolen.

Lager dere like mye styr om alt? Jeg tenker at dette kan sammenlignes med kake på bursdagen-debatten. Det er foreldrene som synes det er så trist at ungene ikke skal ha med kake i barnehagen fordi vår generasjon er oppdratt til at kos og feiring = søt mat. Om det er viktig at ungen får i seg yoghurt, så ser jeg ikke problemet med å gi han den hjemme. Om det skal gis med brød - ta den til kveldsmaten. Eller spis frokosten hjemme? Verre er det strengt tatt ikke. Dere får jo dette til å høres fullstendig nazi ut. Det er strengt tatt ikke noe problem.

På lik linje med at de ansatte hos oss ikke får røyke i arbeidstiden. Nok et tiltak for å skape en god hverdag for liten og stor.

Gammel 15-11-09, 14:06   #120
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er greit med en regel om at vafler, kjeks ol. ikke er tillatt på skolen. Det blir vanskelig å differensiere mellom hva som er laget på grovmel og hva som ikke er det. Det som ikke er greit, er å formidle dette til barna. Den beskjeden må gis til foreldrene, naturligvis.

Selv har vi ikke fått noen restriksjoner så langt, med unntak av kiwi og nøtter, da det finnes noen hyperallergikere på skolen. Både fiskekaker og karbonader har vært i matpakken, uten at det har vært reaksjoner på det. Og jeg har sendt med kjeks på turdagen, uten at jeg har hørt noe om det.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.