Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Guttungen og Jentungen"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-09, 09:47   #101
Ylvania
Steiketakkehatar
 
Ylvania sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 349
Ylvania er litt kul
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg tenker at de er barnemishandlere og bør fratas omsorgen for ungene.

__________________
Ylvania er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 09:52   #102
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.702
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Jeg kaller jo gutta boys for "gutlærvan", så jeg bør nok ikke uttale meg. Er det noen som anser det som fælt altså?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 09:56   #103
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Mange her sier gubben, og det blir helt snålt for meg.

Her betyr snål kjekk/søt så da er det vel helt greit at jeg kaller mannen for gubben innimellom.


Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Av og til sier jeg drittunger og.

Jeg sier nok mer drittunger enn jentungen og guttungen, men alle betegnelsene blir brukt.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 10:02   #104
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I følge enkelte er det bare dyr som eter. Mennesker spiser. Det blir kanskje noe av det samme. (En jeg kjenner sier at det stammer fra dansk og jeg har en mistanke om at kanskje det faren din sier om unger og barn også kan ha bakgrunn fra dansk.)

Betydning og nyanser i ord og begreper varierer veldig fra dialekt til dialekt.

Jepp. Det er ikke vanlig å si barna på Stavangerdialekt, med mindre man snakker litt "penslig". Jeg sier "ongane".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 11:59   #105
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

"Mine menn" som kollektiv betegnelse for modell 1959, samt 1997 og 2003.

Ellers noen fine franske kjælenavn.

Guttunge /gubbe brukes her jer bor, men det er vel temmelig "brei". Og er en gubbe ikke helst over 50 og med skjeggstubber ?

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 12:00   #106
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.734
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Drittunge brukes ikke her i huset, men grisunge brukes stadig vekk... (og det har ikke noe som helst med svineinfluensa å gjøre...)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 12:06   #107
amor
Den som gir seg...
 
amor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.710
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

...de kjære barna har mange navn....

13 åringen liker det særs godt når mamsen sier; duttebasset mitt!
...han liker det faktisk!

__________________
Mamma til fem
Wish It ☆ Dream It ☆ Do It
amor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 12:36   #108
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.891
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Jeg synes det er litt snobbete å reagere på ordet unge.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 12:47   #109
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.491
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Jeg sier verken guttungen eller jentungen, men mannen gjør det av og til når han nevner dem for andre som ikke kjenner dem "jeg har vært med jentungen til lege i dag så jeg kom litt sent på jobb" liksom.

Men jeg sier mye annet til dem, snuppelure på jenta og snuppen på gutten er vel det mest vanlige, i tillegg til "vennen min". Lillegutt (oj der var det enda et kallenavn) har i perioder også blitt kalt Skrikerten, men det var mest de første månedene av sitt liv. Det passer heldigvis ikke like godt lenger. Men dette er jo kjælenavn som brukes hjemme, og ville ikke blitt brukt til andre. Ute bruker jeg navnene deres, ettåringen, toåringen eller ungene hvis jeg skal omtale dem begge på en gang.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 12:59   #110
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg synes det er litt snobbete å reagere på ordet unge.

Vel, da er jeg snobb. Det er jo helt teit å snakke om de unge. Passer mye bedre å snakke om de barnete.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 13:05   #111
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Minsten her i huset går under navnet gutekvalpen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 13:06   #112
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Mannen sier det om lillebror av og til. Men det er fordi vi bare har en av han.
Tror han sier "eldste" om storesøster av og til og "minste" om lillesøster. Det er bare begrep. Tenker ikke noe videre over det.

På vår dialekt sier vi forøvrig onga (led: unger) og ikke barn. Barn og barna er ikke vanlig å si nordpå.
Ordet kjerring brukes mye hjemme om jenter/damer generelt. Det kan være litt negativt, men ikke så veldig.
Ho va ei tøvkjerring, kan jeg godt si. Eller en tøvpeis - mannlig versjon. Peis og kjerring går igjen i mye.

Kjælenavn har jeg dog på dem, litt etter situasjonen. Snuppeline og snuppen og lille vennen og bærteline og pjuskeline og baldrian og et.c. et.c.
Masse rart.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 14:43   #113
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Jeg bruker jentungen/guttungen kun her inne og i settinger der jeg ikke vil oute navnene deres/ snakker med folk som ikke kjenner ungene mine.

Gubben brukes mye rundtomkring her, men det kunne ikke falle meg inn å bruke det om mannen min.

__________________
*
Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 17:04   #114
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Jeg sier både guttongene og gubben. Guttongene går også under puddingene. Og gubben under bompen.


__________________

Sist redigert av Nabojenta : 09-11-09 kl 17:25.
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 17:25   #115
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Dere damer, liker dere å bli kalt kjerring? Her kaller mange mannfolk kona si for kjerringa.

Jeg synes det høres fælt ut rett og slett. Like fælt som gubben. Dere høres så gammelt ut.

Jeg kaller meg selv for kjerring rett som det er. Første gangen jeg pratet med den tidligere sjefen til gubben, hilste jeg pent, sa navnet mitt og forklarte; kjerringa te gubben. Selve ordet kjerring har ingen negativ virkning, men dersom man legger til jævla(som mange dessverre gjør), blir det veldig negativt.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 18:43   #116
iana
safariqueen
 
iana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 534
iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Jeg bruker ikke disse benevnelsene, men reagerer ikke negativt om noen gjør det. At mannen min kaller småjentene for "veitungan" reagerte jeg på før, men nå er jeg vant til å være gift med en trønder.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 22:01   #117
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg sier både guttongene og gubben. Guttongene går også under puddingene. Og gubben under bompen.


__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-09, 22:56   #118
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg får litt "rar" følelse når noen omtaler levende barn som englebarn. Det er sikkert ikke galt, men jeg forbinder engelbarn med døde barn. Men det er godt mulig jeg er litt rar/sær.

Du er i alle fall ikke alene om å tenke den tanken. Jeg tok opp noe lignende en tid tilbake.
Jeg kaller mannen for gubbe til tider, og han repliserer med kjerring, helt fint så lenge det sies i en spøkefull tone oss i mellom. Lille har mange kosenavn, men ikke jentungen.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 11:46   #119
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg får litt "rar" følelse når noen omtaler levende barn som englebarn. Det er sikkert ikke galt, men jeg forbinder engelbarn med døde barn. Men det er godt mulig jeg er litt rar/sær.

Er ikke det et resultat av internett og forum/websider? At man i den forbindelse deler mer informasjon om nettopp det å miste et barn, og har fått en del begrep av ulik art knyttet til tematikken. Da jeg vokste opp var i alle fall englebarn ensbetydende med snille barn.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 11:58   #120
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Guttungen og Jentungen"

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Er ikke det et resultat av internett og forum/websider? At man i den forbindelse deler mer informasjon om nettopp det å miste et barn, og har fått en del begrep av ulik art knyttet til tematikken. Da jeg vokste opp var i alle fall englebarn ensbetydende med snille barn.

Den samme betydningen vokste jeg opp med og.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no