Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Diettens første dag. Lettere :urk:

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-09, 08:48   #101
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Diettens første dag. Lettere :urk:

Det er rart der når man ikke hører de vanlige lydene. Da får man i hvert fall ikke sove. Du er bare superflink som klarer å finne ut av dette.

Jeg skulle gjerne prøvd ut et annet kosthold på storepropellen og minstepropellen. Dessverre vet jeg ikke hvordan jeg skal få storepropell til å spise da. Skal jeg gjøre det må det bli sonde på storepropellen og det virker så drastisk. Jeg har store problem med å se at det ville gått bra med sonde også. Selv om jeg tror at et bedre og annet kosthold ville hjulpet han veldig.

Gammel 25-09-09, 08:48   #102
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Det høres på mange måter greit ut å kutte ut f.eks melk og gluten, men i praksis er det en stor utfordring. Det koster mer av tid (planlegging, innkjøp og matlaging) og penger. Og man tenker at man ikke ønsker at barnet skal skille seg ut.

Men så innser man konsekvensene av ikke å endre kostholdet, kontra å endre det - da kan svaret være enkelt og man får en stor motivasjon. Og når man nå ser resultatene som du gjør...

Det er en tankevekker, for det er mange feilernærte barn og voksne som ikke fungerer optimalt, og de får ikke informasjon om konsekvensekvensene av kostholdsendring/dietter som dette uten å virkelig gå inn for det.

Akkurat det med melk og gluten var liksom greit nok for meg, siden lillegutt har cøliaki og melkeallergi. Hadde det "kun" vært adferd og ikke medisinsk grunn hadde jeg hatt mye tyngre for å gjennomføre melke- og glutenfritt. Jeg merker at lillegutt tar et "nei, det kan ikke du spise, du får vondt i magen" veldig alvorlig. Da vil han ikke ha og ferdig med det. Men har alltid prøvd å ha tilsvarende til han da, men jeg tror jeg er mer opptatt av at maten hans skal være "lik" de andre barna enn han er selv.

Samme nå, hadde det vært "kun" adferd hadde jeg hatt tungt for å gjennomføre et så stort prosjekt. Men med refluks-operasjon på trappene, mye vondt i magen og stor mage, og forstoppelse, dårlig nattesøvn o.l. så er det liksom verdt å prøve alt synes jeg.
Og jeg hadde IKKE gjort det uten medisinsk oppfølging. Prøver er sendt USA underveis til en heftig (heftig!!!) pris, og vi har norsk lege som kan dette som skal følge oss opp.

Men tenk da - han sov hele natta! "gravide"-magen er borte, uroen er mindre, ikke forstoppet lengre. Og han begynner å få litt på menyen etterhvert...

Fortsatt ingen tilsetningsstoffer. Og jeg irriterer meg grønn over at forskjellige produsenter tilsetter så mye forskjellig. Glukose og E-ditt-og-datt og nitritt og gudene vet i et produkt. "vann" i samme produktet fra en annen produsent.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 08:50   #103
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Jeg skulle gjerne prøvd ut et annet kosthold på storepropellen og minstepropellen. Dessverre vet jeg ikke hvordan jeg skal få storepropell til å spise da. Skal jeg gjøre det må det bli sonde på storepropellen og det virker så drastisk. Jeg har store problem med å se at det ville gått bra med sonde også.

Ja der er jeg heldig som har en altetende unge! Det eneste han ikke liker er salatblader... Jeg mener, han spiste til og med vafler lagd på egg, most kylling og overkokt most gulrot
Men hvorfor måtte det blitt sonde? Er han småspist?

Gammel 25-09-09, 08:54   #104
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Så flott!

Og for innsatsen din. Lillegutt har vært omhyggelig med valg av mor.

Allium sier det enkelt!

Det er så utrolig godt å høre at det ser ut som om den omfattende jobben du har valgt og ta, gir resultater. Fordi konsekvensene for dere begge er så store dersom det bare gir litt bedring.
Det blir spennende å høre hva legene sier om prøvene du har sendt av sted, om det er noe "synlig" forandring.

Gammel 25-09-09, 08:57   #105
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Ja der er jeg heldig som har en altetende unge! Det eneste han ikke liker er salatblader... Jeg mener, han spiste til og med vafler lagd på egg, most kylling og overkokt most gulrot
Men hvorfor måtte det blitt sonde? Er han småspist?

Småspist er han men det er greit nok. Verre er denne særspistheten. Han spiser ingen form for frukt og grønnsaker bortsett fra agurk. Han spiser kun pommes frites, chikken nuggets fra McDonalds, medisterkaker fra Gilde, hamburger i pitabrød, polarbrød, pepperoni fra Grillstad, grillpølser fra Gilde, ris og langkokte makaroni. Må ikke glemme stratos men kun fra den store platen. Det er annen smak på de mindre ifølge han. Han er så sær at han kjenner smaksforskjell fra pakke til pakke. Er det rart han er blek, svart under øynene og har skikkelig gravidmage? Man blir en smule bekymret.

Gammel 25-09-09, 09:01   #106
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Propella, her.

Er det rart han er blek, svart under øynene og har skikkelig gravidmage? Man blir en smule bekymret.

Kjenner igjen den der ja. Og masse magevondter og forstoppelse, og tiltagende refluksplager. Og det var på melke- og glutenfri diett til og med! Det var åpenbart for meg at det var noe mer hvertfall.

Her får jeg oppfølging: medhelse.no, hos dr. Flatabø. Og ja, det er tvers over landet
Jeg sendte en lang mail og beskrev problemstillingen, fikk telefontime og diskuterte fram og tilbake, også endel ytterligere info på email++ sånn til å begynne med.

Gammel 25-09-09, 09:29   #107
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Så bra å høre at dietten virker! Jeg er også kjempeimponert over at du kom på å lage vafler, du er kreativ og flink!

Gammel 25-09-09, 09:29   #108
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så glad på lillegutts og dine vegne, m^2. Og skikkelig imponert over innsatsen din!

Gammel 25-09-09, 09:37   #109
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Så utrolig bra at det virker. Da er det vært alt arbeidet!

Gammel 25-09-09, 09:40   #110
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Så flott at dietten virker.
All ære til deg som tar sånn tak i dette.

Må si all ære til gutten også som spiser vafler som høres noe uappeguffelige ut.

Gammel 26-09-09, 13:17   #111
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra m^2!

Gammel 26-09-09, 15:10   #112
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er en flott tråd! Veldig godt å høre at lillegutt har så godt utbytte av dietten.

Gammel 26-09-09, 16:01   #113
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Spennende å lese om hvordan dette går.

Har han noen form for eksem i tillegg til det andre?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 20:37   #114
m^2

m^2 sin avatar

Standard

ingen eksem nei

Her går det strålende, jeg har fjernet synderen fra tidligere i uka, og det virker som det er klaff. Blid og fornøyd og sover godt hvertfall. Lillegutt ville ikke spise hverken honningmelon eller kokt egg som han fikk til frokost, kanskje rett og slett litt lei. Jeg lagde smoothie av melon+pære, og serverte med noen kyllingkjøttboller så var det greit allikevel. Til lunsj ble det rosenkål og omelett med reker og urter og da ble det klaff. Nå står det masse hvit fisk og tiner på kjøkkenbenken og venter på å bli lagd til fiskekaker
Han har vært litt urolig idag, men har også tendenser til ufin mage så jeg innbiller meg at det er der det ligger.

Gammel 27-09-09, 23:17   #115
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Morgendagens frokost, og lunsj+ettermiddagsmåltid til SFO:
* frokost (til venstre): omelett med litt forsiktig stekt kjøttdeig og champignon
* lunsj - lyseblått i matboksen: kokt blomkål, mangogele (mango kjørt i kjøkkenmaskinen med rent gelepulver), fiskekaker lagd av breiflabb med koriander, løk, erter og egg, og muffins laget av raspet kokosnøtt (fersk), pekannøtter, litt mangosaft for søtningens del og egg. Kjempegode!
* ettermiddagsmåltid til SFO: smoothie av mango, pære og honningmelon, biter av honningmelon og litt av frokostomeletten
Det er mye mat, så jeg regner med at han ikke spiser alt altså, men når maten er litt annerledes er det greit å gi flere valg (også tok jeg ut en muffin. Nok får være nok )

Sist redigert av m^2 : 28-09-09 kl 09:36.
Gammel 27-09-09, 23:39   #116
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

*imponert*

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-09, 23:44   #117
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så flott!

Det er fascinerende dette med næringsopptak og tarmfunksjoner og knytninger til andre sykdommer. Virkelig.

Jeg leste om vektoperasjoner og om noen av bieffektene det kan få iom. at næringsopptaket er redusert. Og den lista var lang, og inkluderte blant annet MS og andre nervologiske sykdommer. Så da må det jo være andre ting også, som man kanskje kan spore tilbake til hvordan tarmen virker?

Gammel 28-09-09, 00:06   #118
Skvetten
Passiv

Standard

Oppskrift på de muffinsene?

Svar med sitat
Gammel 28-09-09, 00:11   #119
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Ehm, god håndfull pekannøtter - kjørt i kjøkkenmaskinkniven. Deretter 2 egg (eller var det 1 ), en god slums raspet kokosnøtt (jeg brukte fersk, men du kan sikkert bruke ferdige "flak"), jeg brukte litt mangojuice for å få oppi noe søtt og for å få røren litt våtere, og eh, litt bakepulver (dvs jeg brukte natron, siden det kun er det lillegutt kan ha). Ca 15-20 minutter på 200+ grader.

Sist redigert av m^2 : 28-09-09 kl 09:36.
Gammel 28-09-09, 00:13   #120
Skvetten
Passiv

Standard

Det skal jeg jammen forsøke meg på. Tusen takk!

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:07.