Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Påkledning i barnehagen, jeg har ingen kontroll!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-09, 00:18   #101
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påkledning i barnehagen, jeg har ingen kontroll!

Men nå ble jeg usikker. Gidder du sjekke flaska di? Kanskje jeg har gjort feil og bare hatt flaks.
Må kanskje ha tørketrommel alikevel.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 07:41   #102
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg vasker med tech wash og så har jeg imprigneringen i skyllemiddelet. Det har tålt alt.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 10:43   #103
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Sammen er vi sterke. Og blir vi mange nok tar vi knekken på de regntøyelskende barnehagene så de ikke vil ha det lenger, kun goretex.

Det hadde jamen vært fint.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 11:06   #104
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men nå ble jeg usikker. Gidder du sjekke flaska di? Kanskje jeg har gjort feil og bare hatt flaks.
Må kanskje ha tørketrommel alikevel.

Jeg vet ikke hvilken impregneringsgreie vi har hatt, men skal sjekke den når jeg kommer hjem.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 11:18   #105
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Vasker med den tech wash vaskesåpa og vasker så med impregeneringen. Det holder det, dressene har holdt helt tett.

Jeg har også en tech wash-impregnering som ikke trenger tørketrommel. :datapunkt:

Gammel 03-09-09, 11:27   #106
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde en laaang runde med forrige barnehage i fht ull, det var visst veldig vanskelig å respektere vårt ønske om å alltid ha ulltrøye på ungen. Eldste er en frysepinn, og trenger ulltrøyen sin. De i barnehagen mente at ull klødde, for det hadde de opplevd som barn. Men vi fant ut av det.

Gammel 03-09-09, 12:57   #107
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår barnehage kan de ull. Hvis man sender barnet i barnehagen i vanlige bukser og genser, er det skiftet til ullsett fra skiftehylla før de går ut. Barna kan også endel om trelagsbekledning etter å ha vært der.

Men regntøy vs dress-diskusjonen har vi også hatt. I to barnehager har jeg hatt en samtale som har forløpt omtreng som følger: "Jeg ser dressen hans ofte henger på knaggen. Hvorfor bruker dere ikke den?" "Det er jo en sånn dyr dress, og de blir jo ofte slitt når de brukes mye ute når det ikke er snø, derfor er det endel foreldre som vil vi skal spare litt på de dressene slik at de varer lenger og kan arves." "Åh, men jeg vil gjerne at den brukes. Det er derfor jeg har kjøpt den, og hvis det betyr at jeg må kjøpe ny til lillebror tenker jeg at den har gjort jobben sin. Det er bedre med tøy som puster enn regntøy når det ikke er veldig vått ute". "Ok da skal vi notere at vi kan bruke den dressen".

Jeg synes egentlig de har god peiling på påkledning. Men de har ofte brukt regnbukser på ungene når det har vært litt smågrisete ute, for varmt for dress/jakke, men ikke regn. Da med joggesko til.

Gammel 03-09-09, 13:15   #108
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vi hadde en laaang runde med forrige barnehage i fht ull, det var visst veldig vanskelig å respektere vårt ønske om å alltid ha ulltrøye på ungen. Eldste er en frysepinn, og trenger ulltrøyen sin. De i barnehagen mente at ull klødde, for det hadde de opplevd som barn. Men vi fant ut av det.

Vi er heldige der, i vår barnehage er bomull fy fy å samme med strømpebukser. De vil kun ha ull/ullfrotte i høst/vintermånedene og stilongs.

Gammel 03-09-09, 13:31   #109
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Vi er heldige der, i vår barnehage er bomull fy fy å samme med strømpebukser. De vil kun ha ull/ullfrotte i høst/vintermånedene og stilongs.

Da vil jeg si du er heldig fordi barna dine tydeligvis tåler å ha ull rett på kroppen. Barn med atopisk hud eller eksem tåler ofte ikke det. Selv har jeg barn som fint kan ha ull som ikke klør (de er veldig vare på hva som klør) i de kaldeste vintermånedene, men på høsten er det utelukket for dem, de blir for varme og da klør det. Vi er forskjellige. Nå ble jeg veldig glad for at vi ikke har noe som er fy fy i vår barnehage.

Veldig mange gode tips om skallklær etc i denne tråden. Kan noen som virkelig har peilig på reimpregnering skrive en punktvis liste på hva og hvordan? :har litt tungt for det:

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 14:03   #110
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Da vil jeg si du er heldig fordi barna dine tydeligvis tåler å ha ull rett på kroppen. Barn med atopisk hud eller eksem tåler ofte ikke det. Selv har jeg barn som fint kan ha ull som ikke klør (de er veldig vare på hva som klør) i de kaldeste vintermånedene, men på høsten er det utelukket for dem, de blir for varme og da klør det. Vi er forskjellige. Nå ble jeg veldig glad for at vi ikke har noe som er fy fy i vår barnehage.

Veldig mange gode tips om skallklær etc i denne tråden. Kan noen som virkelig har peilig på reimpregnering skrive en punktvis liste på hva og hvordan? :har litt tungt for det:

Men de tok selvsagt opp de som ikke tåler ull, ullfrotte skal visst være bedre for de som ikke tåler ull.Å det finnes vel ull som har bomull på innsiden som mage atopikere kan bruke?Barna er jo ute hele dagen fra 8.15 til de blir hentet å min gutt som er varm av seg har aldri vært for varm med ull på høsten.

Gammel 03-09-09, 21:56   #111
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

:misunnelig: I vår barnehage mistenker jeg at flertallet av de ansatte har null peiling på hva ulla er god for.
De sender ut poden i ullstillongs med dongeribukse utenpå under dressen i stedet for å ta av buksa og sette på ullbukse.
Jeg må ta en prat med dem igjen nå når ullsesongen setter inn, må bare finne rette strategi.

Gammel 03-09-09, 22:28   #112
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:misunnelig: I vår barnehage mistenker jeg at flertallet av de ansatte har null peiling på hva ulla er god for.
De sender ut poden i ullstillongs med dongeribukse utenpå under dressen i stedet for å ta av buksa og sette på ullbukse.
Jeg må ta en prat med dem igjen nå når ullsesongen setter inn, må bare finne rette strategi.

Jeg tror den eneste strategien som alltid virker er å begrense det de har å velge i. Min erfaring er at barnehager er enten-eller. Enten er de veldig opptatt av påkledning og dermed ulltøy/lagbekledning. Typisk utegrupper. Ellers er de umulig å lære opp.

Krinkelull- eller ribbebukser på når han går i bhg istedenfor dongeri, så har du løst det problemet.

Gammel 03-09-09, 22:35   #113
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tror den eneste strategien som alltid virker er å begrense det de har å velge i. Min erfaring er at barnehager er enten-eller. Enten er de veldig opptatt av påkledning og dermed ulltøy/lagbekledning. Typisk utegrupper. Ellers er de umulig å lære opp.

Krinkelull- eller ribbebukser på når han går i bhg istedenfor dongeri, så har du løst det problemet.

Jeg tror desverre du har så rett så rett.
Har kjøpt inn to krinkelullbukser så har vi noe å begynne med.

Gammel 03-09-09, 22:39   #114
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Bare sånn for å oppdatere;

I dag var det strålende sol i Bergen. Friskt høstvær! Herlig dag. Litt utover dagen skygget det over, men det var opplett.
Mannen hentet M i regnbukse og støvler... Trolldressen hang så fint på knaggen sin. Bergansjakken likeså. Overtrekksbuksen er ikke tatt i bruk enda..

Imorgen er det turdag og mannen skal ettertrykkelig gi beskjed om å bruke dressen. Hvis det er blå himmel imorgen tidlig dropper jeg å ta med regnbukse altså!

Lillesøster sin avdeling hadde klart å bruke riktige klær da.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 21:15   #115
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påkledning i barnehagen, jeg har ingen kontroll!!

Da har jeg målt
Jakke i str 98/104:
Arm målt fra underarmen: 33 cm.
Hel lengde på jakka foran: 46 cm.
Hel lengde på jakka bak: 52 cm.

Bukse i 98/104:
Benlengde fra skrittet og ned: 43 cm.

Jakke str 110/116:
Arm målt fra underarmen: 37 cm.
Hel lengde på jakka foran: 50.5 cm.
Hel lengde på jakka bak: 55 cm.

Bukse i 110/116:
Benlengde målt fra skrittet og ned: 50 cm.

Jeg er veldig i tvil om hvilken str jeg skal kjøpe. Poden bruker 104/110, han er 104 cm lang, og jeg målte en bukse som er LITT for lang, den er 46 cm.
I Bergans Stallo som er stor i str bruker han str 4 år.

Så hvilken str bør jeg kjøpe?

Hvis jeg bestiller fra den svenske siden... kommer mva og sånn i tillegg?

Tre stk!
Gammel 06-09-09, 21:32   #116
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nøye på hva jeg tar på ham om morgenen, spesielt på vinteren. Tar jeg på dongeri, er det stor sjanse for at dressen er utenpå dette. Har han bomullssokker kan de tre ull utenpå før de går ut osv. Tror de har tredd på motsatt ogsp. Derfor går Lillegutt bare i ulltøy i bhg. Blir litt lei av det da, har jo så mange fiine klær som bare blir brukt i helgene.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 21:39   #117
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg endte opp med å ta hjem alt O sitt bortsett fra jakke og reimatec høstdressen.. i begynnelsen drev de og tullet og fant låneregntøy til han osv.. tror jeg måtte gi beskjed til dem 10 ganger før de skjønte det..

og hvem er den tørreste og varmeste ungen der om dagenene?? joda min...

det var like før jeg måtte henge opp lapp på plassen hans..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 21:40   #118
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg er nøye på hva jeg tar på ham om morgenen, spesielt på vinteren. Tar jeg på dongeri, er det stor sjanse for at dressen er utenpå dette. Har han bomullssokker kan de tre ull utenpå før de går ut osv. Tror de har tredd på motsatt ogsp. Derfor går Lillegutt bare i ulltøy i bhg. Blir litt lei av det da, har jo så mange fiine klær som bare blir brukt i helgene.

samme her.. ungene mine går nesten bare i "stygt" ulltøy i høst/vinter sesongen.. og har masse pent tøy her hjemme som de ikke får brukt.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 21:45   #119
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

mm, går i ull her også. Til og med trusene..

Tre stk!
Gammel 06-09-09, 21:47   #120
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Denne tråden støtter i alle fall min oppfatning av at om jeg kjøper en god nok dress(tenker i utgangspunket på reimatec, god nok?) til guttungen, så skal han ikke trenge regndress...

Min knott går ikke i barnehagen enda da, så enn så lenge trenger jeg ikke lære opp noen andre enn pappa'n, og han er meget lærevillig (og om vi ikke har regntøy, er det jo ingen å låne fra) så det burde gå fint. Her i huset er ullundertøy en selvfølge fra høst til vår, på så vel mor som sønn (dog, jeg har ikke ulltruser da, og bruker ikke strømpebukser inne)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:12.