Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Ryanair

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-09, 14:10   #1
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ryanair

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg kjører såpass lite fly og lever relativt miljøbevisst ellers, så jeg har faktisk ikke dårlig samvittighet for å velge RyanAir fremfor et annet selskap. Jeg reiser ikke MER pga. lavprisselskapene, det er turer jeg ville tatt uansett. Men nå kan jeg ta dem uten å leve på havregrøt resten av året.

Nei, du reiser ikke særlig mer kanskje, men uten Ryanair og tilsv, ville du kanskje ikke reist i det hele tatt, rett og slett fordi det ville vært for dyrt dersom alle måtte betale den reelle prisen på flyreiser. Flyreiser og antall flyselskaper og rutenett har eksplodert siste 10 år. Det er en skremmende utvilkling. De eneste flyselskapene som tjener penger er Ryanair (som driver snuskete) og de store charterflyselskapene hvor setene stort sett er forhåndsbetalt av gigantisk store turoperatører.
Jeg stiller STORE spørsmålstegn ved at det bør være slik at alle skal ha råd og mulighet til å fly hvorsomhelst nårsomhelst som en følge av at den frie konkurransen i luftfarten har tatt helt av, og snart er fullstendig ute av kontroll. Jeg synes selvsagt at det er hyggelig at så mange har råd til å se verden, men skulle vi tenke slik i alle henseende, så har miljøpolitikk INGEN hensikt over hode. Vi frydes over flybilletter til 1 Euro og tror og synes at det er helt ok. Jeg synes det burde være adskillig strengere regulering av lufttransporten, og den generasjonen vår som skal være så jævlig politisk korrekte på alle mulige måter hva angår miljø burde i hvert fall tenke deretter, og ikke bare pris og hejbabeluba.

Vi er en gjeng dobbeltmoralister hele hurven! Det er fy skam å kjøre diger SUV eller ha stor hytte på fjellet, men det er helt ok å fly Ryanair for da kan man fly oftere.... Jada...

Sist redigert av Elin : 30-07-09 kl 14:17.
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 14:13   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nei, du reiser ikke særlig mer kanskje, men uten Ryanair og tilsv ville du kanskje ikke reist i det hele tatt rett .

Jo, jeg hadde reist. Mannen min har familie i England, så vi hadde prioritert reisen uansett. Men det ville i veldig stor grad ha gått på bekostning av mye annet. Og siden vi lever VELDIG nøkternt til vanlig, så nekter jeg å ha dårlig samvittighet for å reise med Ryanair en gang eller to i året.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 14:30   #3
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Og siden vi lever VELDIG nøkternt til vanlig, så nekter jeg å ha dårlig samvittighet for å reise med Ryanair en gang eller to i året.

Selvsagt skal hverken du eller andre ha dårlig samvittighet Jeg mener bare å poengtere på tankegangen vår, min egen, din, andres. Man står seg selv nærmest uansett. Hos de fleste flyselskaper kan man kjøpe miljøkvoter for å rette opp litt på dårlig samvittighet når man bestiller en flyreise. Alle VET det, og alle vet at fly spyr ut flybensin. Så og si ingen kjøper slike miljøkvoter. Vi snakker høyt og gjerne om hvor miljøbevisste vi er - så lenge vi slipper å betale for det. De mest ihuga miljøaktivistene i det politiske Norge, flyr gladelig og helst med SAS når de skal holde foredrag mellom bakkar og berg - de setter seg ikke på toget de heller, for det tar for lang tid.... De kjemper et maktspill og bedriver en lobbyvirksomhet som ikke tåler dagens lys for å få flyruter til den lille plassen de ukependler til mellom Stortinget og hjem kjære hjem. OG de synes det er knakende flott at Norwegian og SAS flyr side om side med halvfulle fly overalt slik at den frie konkurransen opprettholdes. Jammen sa jeg miljøpolitikk...

Gammel 30-07-09, 14:28   #4
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi er en gjeng dobbeltmoralister hele hurven! Det er fy skam å kjøre diger SUV eller ha stor hytte på fjellet, men det er helt ok å fly Ryanair for da kan man fly oftere.... Jada...

Det var da voldsomt.

For min del vil det nok bli miljøgevinst om jeg flyr RA til London. Kun en flyging. Om jeg flyr SAS må jeg bytte fly og da er det to flygninger. Nå skal det sises at jeg aldri har flydd RA, men skal jeg til London blir det RA. Ikke på grunn av pris, men på grunn av tilgjengelighet.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 14:42   #5
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det var da voldsomt.

For min del vil det nok bli miljøgevinst om jeg flyr RA til London. Kun en flyging. Om jeg flyr SAS må jeg bytte fly og da er det to flygninger. Nå skal det sises at jeg aldri har flydd RA, men skal jeg til London blir det RA. Ikke på grunn av pris, men på grunn av tilgjengelighet.

Neida, strekningen blir så og si den samme, og dessuten kan man kjøpe miljøkvoter hos SAS m.fl. for å rette opp miljøsvineriet. Det kan man selvsagt ikke hos Ryanair for det er ikke penger som tilfaller dem selv. Dessuten er alle fly hos SAS og de fleste andre (noen ytterst få fly hos Ryanair) utstyrt med winglets, som er drivstoff-besparende.

Gammel 30-07-09, 15:45   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Neida, strekningen blir så og si den samme, og dessuten kan man kjøpe miljøkvoter hos SAS m.fl. for å rette opp miljøsvineriet. Det kan man selvsagt ikke hos Ryanair for det er ikke penger som tilfaller dem selv. Dessuten er alle fly hos SAS og de fleste andre (noen ytterst få fly hos Ryanair) utstyrt med winglets, som er drivstoff-besparende.

Så du hadde valgt å reise fra en flyplass til Oslo også til London i stedenfor direktefly? For meg er nemlig kortest mulig flytid og helst ikke mellomlandinger et poeng. Ja, jeg er ikke fan av RA, jeg, men jeg vil helst ha færrest mellomlandinger og ventetid og da blir det RA om jeg skal til London.

Gammel 30-07-09, 14:50   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må si meg enig med Elin, det er et paradoks at vi er villige til gjøre mye for miljøet der det er enkelt, men ikke der det svir mest. Det er greit at man flyr lite, og man derfor kan "unne" seg en flyreise i ny og ne, men man bør ha i bakhodet hva det faktisk vil si for miljøet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 14:39   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er jeg hjemme igjen etter å ha flydd med Raanair tur/retur Bologna. Flyet var i rute, vi hadde ingen problemer vedr. bagasjevekt, peronalet var serviceinnstilt og vennlige, flyturen gikk fort, landingen(e) gikk greit og kort oppsummert synes jeg Ryanair var et helt greit flyselskap å fly med på korte turer.

Min høylytte, albuebrukende, platinablonde Odd Molly-kledde medpassasjer var mer irriterende enn flyselskapet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 21:47   #9
Elin

Elin sin avatar

Standard

Man bør bli flinkere til å sammenligne priser før man bestiller, og ikke glemme alle tilleggene som kommer når man bestiller en flybillett hos et s.k. lavpris-selskap. Er man tidlig ute med bestillingen så er det svært lite å spare ved å fly f.eks. Ryanair. Legger man i tillegg til transportkostnader som man får ved å lande på en flyplass "utenfor allfarvei" som ofte er tilfellet med Ryanair, så går man ofte break/even.

Man bør også bli flinkere til å sette seg inn i hvilke rettigheter man har som passasjer (det som står skrevet med liten skrift) hos flyselskapene. Hos store kommersielle flyselskaper i allianser som f.eks. SAS, KLM, British Airways osv. så har man et apparat som tar vare på den reisende til han/hun er fremme på destinasjonen. Man tar ansvar ved forsinkelser og uregelmessigheter. Det kan man se langt etter dersom man flyr Ryanair.

Fant denne for å tydeliggjøre litt:

SAS vs. Ryanair

Gammel 01-08-09, 20:58   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man bør bli flinkere til å sammenligne priser før man bestiller, og ikke glemme alle tilleggene som kommer når man bestiller en flybillett hos et s.k. lavpris-selskap. Er man tidlig ute med bestillingen så er det svært lite å spare ved å fly f.eks. Ryanair. Legger man i tillegg til transportkostnader som man får ved å lande på en flyplass "utenfor allfarvei" som ofte er tilfellet med Ryanair, så går man ofte break/even.

Eh, hallo. Vi er ofte VELDIG tidlig ute. Vi sammenligner alltid priser så vi blir blå i trynet, og vi håper alltid at RA skal komme dårligst ut, men selv med alle ekstrautgiftene, så er RA billigst i ni av ti tilfeller. Og ikke bare billigst, men MYE billigere. Vi har LITT lengre vei til Torp enn til Gardermoen, men parkeringen er billigere på Torp. I England blir vi hentet i bil uansett hvor i lander, så null utgifter der.

Ja, jeg vet at dette bare gjelder OSS, men det er dog et eksempel på at det du sier over er veldig unyansert.

Gammel 02-08-09, 09:40   #11
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

[quote=Divine;1753228]Eh, hallo. Vi er ofte VELDIG tidlig ute. Vi sammenligner alltid priser så vi blir blå i trynet, og vi håper alltid at RA skal komme dårligst ut, men selv med alle ekstrautgiftene, så er RA billigst i ni av ti tilfeller. Og ikke bare billigst, men MYE billigere. Vi har LITT lengre vei til Torp enn til Gardermoen, men parkeringen er billigere på Torp. I England blir vi hentet i bil uansett hvor i lander, så null utgifter der.

quote]

Vi er også tidlig ute å Ra er billigst uten unntak.
Vi har gratis parkering like ved Torp, på Gardermoen er det dyrt. Litt lenger reisevei til Torp enn Gardermoen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 21:03   #12
Elin

Elin sin avatar

Standard

Jeg håper ingen av dere fløy Ryanair fra Stansted sist helg. 700 passasjerer kom seg ikke med flyet. og måtte selv sørge for alternative flybilletter elle transportalternativ. Alt i helt typisk Ryanair-ånd, og ikke snakk om at passasjerene fikk hjelp av Ryanair selv om feilen var flyselskapets egen. Politi måtte roe gemyttene da passasjerene var bokstavelig talt fly forbannet.

Sinte Ryanair-passasjerer

Sist redigert av Elin : 04-08-09 kl 22:20.
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 02:29   #13
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...eller som han fyren jeg leste om. Som hadde stått i kø for å sjekke inn hos Ryanair. Det stod en person foran ham i køen, og de brukte en halv evighet for å sjekke ham inn. Og når de endelig hadde fått sjekket ham inn, så stengte de kassen. Fyren bak i køen sa "men hva med meg?". Og fikk som svar at han måtte sjekke inn en time før flyet gikk, og nå var det bare 55 minutter til, så innsjekkingen var stengt. Fyren argumenterte med at han hadde stått i kø i en halvtime, og at flyet han skulle med ikke var landet enda. Men nei, han fikk ikke sjekke inn, men beskjed om at han måtte kjøpe ny billett

Han fløy ikke Ryanair flere ganger, og skrev en artikkel om det, som har gjort at jeg heller kommer til å fly Ryanair, om jeg kan unngå det.

Gammel 05-08-09, 07:25   #14
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men gjelder dette de som sjekker inn på flyplassen? Hvis man har sjekket inn online trenger man vel bare levere bagasjen, hvis man har?

Jeg har strandet på flyplasser i England før jeg, så det går nok bra. :zen:

Gammel 05-08-09, 08:22   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Hvis man har sjekket inn online trenger man vel bare levere bagasjen, hvis man har?

Vel, de bagage drop-off-køene vi møtte både på Torp og Stansted i sommer, var rimelig lange, og hvis alle sjekker inn on-line, så vil jo disse køene bli enda lengre. Og hva vil bli gjort med de som har sjekket inn, men ikke klarer å levere bagasjen i tide pga. ekstremkø?

Gammel 05-08-09, 20:34   #16
Elin

Elin sin avatar

Standard

Vel, de bagage drop-off-køene vi møtte både på Torp og Stansted i sommer, var rimelig lange, og hvis alle sjekker inn on-line, så vil jo disse køene bli enda lengre. Og hva vil bli gjort med de som har sjekket inn, men ikke klarer å levere bagasjen i tide pga. ekstremkø?

Da blir man ropt opp til det uendelige.... og dersom man ikke kommer seg til gate/fly så blir bagasjen og passasjeren stående igjen.

Gammel 05-08-09, 11:34   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elin: Jeg må nesten fnise litt av den i din forsvarstale for SAS. Jeg forstår jo hvorfor du gjør det, men husk nå på at det er ikke alltid vi kundene opplever akkurat det dere i SAS håper på at vi skal oppleve. Jeg har i løpet av mitt 10-årige arbeidsliv reist veldig mye til tider, og jeg har opplevd svært mye ymse når det gjelder service fra SAS. Spesielt på matsiden har jeg opplevd ekstremt mye rot, i en periode var det mer regelen enn unntaket at jeg ikke fikk maten jeg hadde bestilt. Jeg er allergiker og hadde spesialmat, og jeg sluttet helt å stole på at jeg fikk maten jeg skulle ha og endte opp med å spise før jeg reiste. Det var nesten en lettelse når de sluttet å servere mat på kortere turer, for da forventet jeg heller ikke å få noe og følte ikke jeg betalte for noe jeg likevel ikke fikk. Men han var dog veldig sjarmerende flyverten som gav meg flere flasker med champis som kompensasjon for manglende frokost en gang.

Og de fremstår ikke mye fleksible alltid, og har man en lavprisbilett (noe jeg aldri har når jeg reiser i jobbsammenheng) så er ikke den spesielt fleksibel, nei. Og det har gått fra "vi hjelper deg med det meste" til "du får gjøre det meste selv" der også, som de fleste andre selskapene jeg har reist med i det siste.

Jeg er for økt konkurranse i flymarkedet, det er bra for kundene og til syvende og sist er det bra for selskapene. Og jeg synes det er bra at reisende får vite hva selskapene står for, sånn at vi kan ta et bevisst valg om hva vi synes er greit å betale for. Jeg synes ikke det er så ille om noen må betale for å ta utdannelse, det er jo ikke noe som er uvanlig andre steder.

Gammel 05-08-09, 11:39   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Jeg har betalt helt selv for min utdannelse. Og SAS er ikke alltid like vennlige på de rutene hvor de har monopol. *erfart*

Gammel 05-08-09, 12:39   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har opplevd store forsinkelser og mistet bagasje flere ganger med SAS. Ingen av delene med Ryan Air. Uten at min reising utgjør noen stor statistikk, selvfølgelig.
Men jeg kjenner meg ihvertfall overhodet ikke igjen i den store forskjellen Elin beskriver når det gjelder kvalitet på reiseopplevelsen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-09, 20:01   #20
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg har betalt helt selv for min utdannelse. Og SAS er ikke alltid like vennlige på de rutene hvor de har monopol. *erfart*

Flyvertinne-yrket er ingen utdannelse. Det er et kurs. Det er et kurs som internasjonale luftfartsmyndigheter stiller som krav for at man skal få lov til å jobbe ombord i et fly. Dersom ALLE flyselskaper tok betalt for sine kurs for kabinpersonell, så kan jeg se at det ville være ok å betale for det. Når Ryanair er det eneste selskap i verden som gjør det - for å tjene penger på det, ja da blir det bare enda et punkt å legge til på listen for useriøsitet.

Til informasjon har ikke SAS monopol på noen flyruter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:54.